Gå til innhold

Vil til Asia, men vil jeg takle varmen??


Perfume

Anbefalte innlegg

Hei dere fine her inne.  Jeg håper noen har vært i Asia, spesifikt i Kambodsja som kan fortelle litt om varmen der. 

Jeg og mannen ønsker oss veldig dit! Men så er jeg så usikker på varmen? Det er jo ofte 35-40 grader der.. Og jeg svetter jo rimelig heftig med norske sommere😂 

Er det mulig å takle det? For det ville vært en drøm!

Det er snakk om ca 4 uker, siden det er såpass dyrt å dra med fly ønsker vi gjøre en litt lengre tur ut av det. 

Hva tenker dere som har vært der?

( Er vel i grunnen kun det landet vi ser på, selv om sikkert andre land i nærheten er bra også. Standarden der er endel lavere, men det gjør ikke noe for oss.) 

Endret av Perfume
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reis i den kjøligste tiden. Januar-februar er fint. Kan komme oppi 35-36 likevel. Da er det greit å planlegge dagene slik at man ikke gjør så mye midt på dagen, og hotell med aircon er å anbefale (selv om jeg jo klarte billighostel med vifte som fattig student). 

Ville kombinert med litt strandliv i Thailand. Severdighetene i Kambodsja er mye innland, det er varmt. Sihanoukville er et høl av en by, og turistinfrastruktur lite utbygd ved kysten i Kambodsja. Hadde heller tatt turen rett over grensen til Koh Chang eller Koh Kood for det.

Angkor er fantastisk og verdt kokvarme. Har vært der fire ganger og drar gjerne tilbake. Jeg har også sansen for Phnom Penh, og synes Tuol Sleng bør besøkes - selv om det er omtrent like trivelig som Auschwitz. Båt over Tonlé Sap er fint, og området vest for Battambang.

Anonymkode: 269ef...43e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Ønsker oss helt klart til Phnom Penh, sett utrolig mye på det på nett. Januar/februar, ja! Trodde det var november - desember som var best 😬

Men takk for fine innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen takler varme bedre enn andre, men generelt vil jeg si at det er en tilvenningsak. Om dere kun har en vifte på rommet så sover dere nok dårlig de første nettene.

De lokale klarer det så hvorfor skulle ikke dere?😇

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tilvenningssak. Men jeg oppholder meg flere måneder av gangen hvert år og jeg har fortsatt ikke anpasset kroppen til varmen. På dagtid unngår jeg å oppholde meg ute mer enn nødvendig. Går jeg ut så er jeg gjennomsvett innen 10 minutter. Klærne er søkkvåte av svette.

Det begrenser livet mer enn folk tror. Å gå ut på dagtid blir en kamp mot klokka. Hvor lenge holder man ut. Det er ikke akkurat det man forbinder med et godt liv.

På kveldstid etter solnedgang rundt kl 18 så er det fritt fram. Så om du er et kveldsmenneske vil du trives meget godt i sørøst-asia.

Anonymkode: ce29e...53e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmen er, som allerede påpekt av andre, varierende etter årstiden. Generelt er månedsskiftet nov/des frem til og med begynnelsen av februar de minst varme månedene. Fra begynnelsen av mars blir det bare j... varmt.

Man tilpasser seg varmen, men en mnd er ikke nok til å stille om termostaten i kroppen spesielt godt. Tror forresten ikke alle klarer det, uansett. Vi står opp tidligere og utnytter morgentimene mest mulig effektivt frem mot 11-tiden. Tilpasning inkluderer også det å erkjenne at du ikke kan holde like høyt og hektisk tempo som du ellers ville gjort i mer tempererte omgivelser. Dette klarer dere helt fint!

Siden du spør, så mistenker jeg at dere ikke har reist vesentlig i denne delen av Asia tidligere. Det er "ambisiøst" hvis dere legger opp til fire uker i Kambodsja, og så hjem. Personlig ville jeg delt reisen i to, mellom Thailand og Kambodsja. Det er rimelig å fly mellom landene. Det kan virke som om dere i hovedsak er opptatt av opplevelser og ikke strandferie, og da kan absolutt f.eks. nord-Thailand være noe for dere. Jeg forstår at du primært ønsker å reise til Kambodsja, men jeg ville personlig lagt opp turen slik at jeg først og fremst hadde (nord-)Thailand på blokka, med en tur til Siem Reap i tillegg. Og så kunne dere avgjort om Kambodsja gir så mersmak at dere på neste tur vil legge et helt opphold til landet.

Hvis dere er førstereis til regionen er jeg litt redd for at fire uker med Kambodsja kan legge en demper på ønsket om videre eventyr i denne delen av Asia – og det er jo i så fall synd. Støv, fattigdom og generelt dårligere infrastruktur på de fleste måter enn det de f.eks har i Thailand kan bli litt mye etterhvert når en er på reisefot.

God tur uansett, og lykke til i matjakten på den beste amok'en og lok lak'en. Yummy!

 

 

Endret av FriSomFuglen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg takler ikke varme så bra, så reiser alltid når det er høst, vinter og vår der jeg reiser til. Blir varmt nok lell der. Om du skal til Kambodsja, så må det være å anbefale.

Anonymkode: d3236...0f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Kambodsja i januar, og synes ikke varmen var altfor ille så lenge jeg holdt meg i skyggen, eller kunne bade jevnlig. Mange hoteller har basseng, også i Phnom Penh og i Siem Reap. Ønsker dere også bading og strandliv er Koh Rong Sanloem fantastisk, men skynd dere før kineserne har ødelagt øya med store resorter. De er dessverre i gang allerede og har hogd ned mye skog for å lage vei.

Enig med andre her som skriver at fire uker bare i Kambodsja er litt lenge, men det kommer jo selvsagt an på hva man er interessert i. Om dere er langt over gjennomsnittlig interessert i gamle templer, er det nok av dem rundt Siem Reap til at dere kan holde på med bare det i fire uker.

Anonymkode: a9619...fca

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmen i Asia er jo veldig annerledes enn varmen her. Jeg synes oppunder 30 grader her hjemme er mye verre enn 35 i Asia.

Anonymkode: 732a2...0fd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Varmen i Asia er jo veldig annerledes enn varmen her. Jeg synes oppunder 30 grader her hjemme er mye verre enn 35 i Asia.

Anonymkode: 732a2...0fd

Det er jo selvsagt subjektivt, men ikke min erfaring, men... I den regionen det her diskuteres er det jo normalt vesentlig klammere enn i Norge, og 30 grader i Norge føles gjerne mindre "plagsomt" enn 30 grader i Kambodsja. Samtidig er det som oftest STOR forskjell på 32 grader nord i Thailand/Laos og Vietnam kontra det en opplever lengre sør, i Bangkok, langs kysten, Kambodsja og sør i Vietnam. Det føles alltid fuktigere og mer tungpustet. Sånn sett synes jeg det er fuktigheten og ikke varmen i seg selv som kan være utfordringen. 42 grader i Sahara er mindre slitsomt å takle enn 34 grader nevnte steder – synes jeg.

Endret av FriSomFuglen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville disse anbefalinger blitt veldig anderledes dersom jeg sier vi ønsker å se hvordan det vil være å bo der, og ikke bare 4 uker? ( 4 uker er jo fint som en første - gangs reise, eller 8/12 uker også) 

Tusen takk for så mange fine tilbakemeldinger!! 😍😍👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der forrige måned. Ja, 35-40 grader er dritt. 31 grader i Singapore og Bali gikk greit, da gikk jeg turer, vandrer rundt, mn 38 grader i Bangkok var helt forjævlig, og jeg orka nesten ikke å gjøre noe som helst.

Anonymkode: 21690...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...