Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei herlig, men ekstremt bestem lita frøken på 20 mnd. Det er heftige dager, med mye trass og gråt, men heldigvis mye glede og kjærleik❤️

Hadde en diskusjon med mine venninner vedr dette; når står det på som værst? Når er det vanskeligst? Er det mest slitsomt med spedbarn, eller en 2-åring?

Når blir det egentlig bedre?😅

Anonymkode: a3acb...68a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes toåring er mer slitsomt enn spedbarn 😅 Vår fylte nettopp to og med det kom trassalderen med et brak. Men han var en baby det var lett å holde fornøyd, da.

Anonymkode: 57aad...20e

AnonymBruker
Skrevet

Min er litt over 2 og jeg synes det har vært slitsomt og vanskelig på forskjellige måter. Perioder i babytiden var vanskelig pga dårlig søvn. Perioder siste året har vært vanskelig og slitsomt pga aktivt barn, tidlig i selvstendighetsalder, mye sterke meninger osv. Og veldig full fart og et barn som fra rundt 6 mnd har måttet bli passet veldig på for å ikke skade seg rett og slett (sammenliknet med andre jeg kjenner som har hatt mye roligere barn)

Anonymkode: e72dc...a1d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns 2-3 års alderen var mest krevende med alle 3.  Samme igjen 12-13 år. 

Anonymkode: e71a6...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Når de nesten kan gå    

Anonymkode: ebb8d...b50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Baby var helt klart verst. Så gikk det gradvis lettere, og det er noe bedre med en 5-åring. Men synes fortsatt ikke det er veldig mye enklere. 

Anonymkode: 25640...652

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syns 2-3 års alderen var mest krevende med alle 3.  Samme igjen 12-13 år. 

Anonymkode: e71a6...c8d

Hva var det med 2-3 års alderen som gjorde den mest krevende? Samme med 12-13?

AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer veldig an på barnet, gitt! Jeg syns de første seks månedene var mest kos, tross dårlig søvn og amming døgnet rundt og sånt. 6 til 18 måneder ca likte jeg dårligst med begge barna, altså tida der de er mobile nok til at de trenger konstant overvåking, på nippet til å lære noe nytt og derfor frustrert hele tiden, tenner på vei, ikke nok språk til å uttrykke hva de vil. Syns det løsner veldig når språket begynner å komme på plass. Toåringer syns jeg er herlige sammenligna med en ustyrlig ettåring. 

... mens jeg har venninner med kolikkbarn som hata spedbarnstida, noen får toårstrassen fra helvete, osv. 

Anonymkode: 90674...41f

• Nyttig 1
Skrevet

1-2 årsalderen, utømmelige mengder energi og må passes på hele tiden, satt på spissen. Fra 3 år var det greit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ei herlig, men ekstremt bestem lita frøken på 20 mnd. Det er heftige dager, med mye trass og gråt, men heldigvis mye glede og kjærleik❤️

Hadde en diskusjon med mine venninner vedr dette; når står det på som værst? Når er det vanskeligst? Er det mest slitsomt med spedbarn, eller en 2-åring?

Når eldste var 2.5 år og nummer to ble født, ca frem til yngste var 10 mnd så ble alt lettere. 

De første 10 mnd med første var også vanskelige, men da hadde jeg kun meg og han å tenke på. Det var verre når jeg sov dårlig om natten og hadde første å tenke på hele dagen. Spesielt siden det var 2020 og familien bodde i en annen kommune og ingen fikk reise for å hjelpe til pga regler fra egen arbeidsplass. Det var heller ikke barseltreff eller annet sosialt. 

Anonymkode: 9517b...08d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns babytiden var verre enn 1-2 år. Det er travelt, men mye gøyere. Det å få leke med barnet, ta det med på ting. Vi har en med moderat temperament, så forstår godt at det er slitsomt for de som har en med masse følelser. 

Anonymkode: 3734f...b55

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke småbarnstiden var slitsom, så heldig der. Men fra rundt 10 år, med kjøring, fritidsaktiviteter osv 😂. Flere dager i uka der man så vidt rekker å hive i seg mat etter jobb, før man må hive seg i bilen. For så å tilbringe et par timer ute på en fotballbane, gjerne i kulde og regn 😃

Anonymkode: d6b8c...19c

Skrevet

Her har det vært fra fire til fem. Meninger om alt, sutring og trass🙊 Føler livet før det var en lek i forhold😆 Men man glemmer nok litt underveis☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når de er mellom 3 og 5 blir dette mye lettere. 

Anonymkode: 8bbb6...b3a

Skrevet

Har en på 19 mnd og synes utvilsomt babytiden var verst. Han hadde noen fysiske plager vi ikke fant ut av før han var 4 mnd. Det. Var. Så. Mye. Gråt. Sov toppen 2-3 timer i døgnet.

Det løsnet da han fikk behandling og ting gikk seg til da han var rundt 6 mnd.

Nå er det gøy! Vi har rutiner og hverdagen fungerer. Han er en morsom type med masse påfunn og det er så spennende å se han utvikle seg 😍

Trassen tar vi, det er bare sånn det er.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det har vært mange perioder egentlig. Noe erstatter liksom bare det andre. Når man ser tilbake på det skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg synes det var så ille, men det skjønner man ikke når man står midt oppi det 😅 De vanskelige tingene er liksom ikke det eneste, det er jo så mye koselig og gøy samtidig. Har også en på 20 mnd med veldig sterke meninger. Jeg er mer sliten på søndag kveld enn jeg er på fredag ettermiddag, men samtidig så koser jeg meg. Hun snakker og danser og er helt herlig, men man må jo være på hele tiden og det merker jeg er slitsomt. 

Anonymkode: f14ac...7a4

Skrevet

Jeg burde vel kanskje ikke svare her da baby bare er 4 mnd :bond:, men foreløpig synes jeg denne 4 month sleep regression som pågår er svært slitsomt. Begynner så smått å få hun til å sove i egen seng, men hun våkner etter 20-30 min på kvelden og må over i min seng for pupp. Da krever hun pupp ca annahver time resten av natta

AnonymBruker
Skrevet

1-2. Vil mye, klarer lite, må fotfølges.

Anonymkode: 91c71...bd9

Skrevet
Tanuki skrev (8 timer siden):

1-2 årsalderen, utømmelige mengder energi og må passes på hele tiden, satt på spissen. Fra 3 år var det greit.

Enig i denne. Sterk vilje og de vil gjøre alt, men klarer lite. Det er ikke mulig å snakke fornuft med dem og de må passes på hele tiden. Når de blir litt eldre går det an å snakke med dem på en annen måte og de kan i større grad forklare hvordan de tenker og føler. 

Skrevet

Jeg er mor til to, én av hvert kjønn, og  syntes ettårsalderen var den mest slitsomme. Men jeg har hatt friske babyer uten altfor store søvnproblemer, det kan nok være annerledes hvis babyen f.eks. har kolikk.

Ettåringer må gjetes hele tiden, de kan gjøre veldig mye som er farlig, og man kan ikke forklare dem noe særlig. Jeg syntes alt ble mye bedre når jeg kunne kommunisere med dem når de nærmet seg toårsalderen. Særlig hen som var glad i faste rutiner var det fint å kunne forberede på hva som skulle skje når det var noe spesielt.

Toåringer kan også være slitsomme og trassige, men de forstår litt mer. I motsetning til mange ettåringer kan de ofte holde på med ting litt lenger enn ti sekunder uten å velte noe, putte noe farlig i munnen eller klå på noe de ikke burde fått tak i ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...