Gå til innhold

Valp 4 mnd og ro - hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vår hund sov 4 timer i døgnet og løp de resterende 20, hun tisset mens hun løp,-inne...var ute hvert 45 minutt, sendte henne ut når hun tisset men hun løp og løp. Det gikk seg til med alderen men en ting som også hjalp noe var å gi litt mere mat enn det som var anbefalt. Sulten hund stresser er min erfaring. For mye lek stresset også så vi gav kos og oppmerksomhet men ikke lek, hun klarte fint å leke alene (voldsomt forbruk av leker).

Anonymkode: 2654e...aec

Godt å høre at det blir bedre med alderen😅 Labrador så han er sulten uansett, men godt tips!

Anonymkode: 1ac58...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har border collie som er en aktiv bruksrase. Når hun var valp/unghund så fikk hun 3 sjanser til å roe seg ned på egenhånd. Hvis hun hadde fått tur/trening/hjernetrim, dekket alle behov osv så skulle hun legge seg ned å slappe av. Hun hadde fast plass og/eller bur, vi leide henne bort dit eller ga kommando om å gå dit. Hvis hun reiste seg å skulle løpe rundt i stua eller plage den andre hunden så tok vi henne tilbake på plassen. Etter 3 ganger hvor hun reiste seg å ikke ville være på plassen så stengte vi døren på buret eller tok på bånd og bandt henne fast på plassen.

I dag er hun 3 år og går i sengen sin å sovner hver gang vi kommer hjem fra aktivitet. Men frem til ca 1 år så klarte hun ikke å regulere seg selv, uansett om vi hadde vert på kurs, tur, mye/lite aktivitet så roet hun seg ikke selv. Og spesielt den eldre hunden vår kunne bli veldig stresset å irritert av å ha valp som aldri hadde tid til å slappe av.

Hvis du vet at valpen er trøtt og trenger å hvile eller slappe av så hadde jeg ikke vert redd for å bruke litt «tvang». Men da må du være sikker på at den ikke må på do, er sulten osv.

Anonymkode: 1c8bf...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt å høre at det blir bedre med alderen😅 Labrador så han er sulten uansett, men godt tips!

De er jo bare super ivrige, glade og selskapssyke. La den gå med deg så merker du etterhvert at den faller mer til ro. Dette er en vimsete tid, du kan ikke forvente at den ligger rolig hele tiden når du trenger. Men det kommer etterhvert.

Du finner ikke en valp som synes det er stas å være alene i en valpegrind. For det er det den føler seg selv om du sitter noen meter unna. 

Anonymkode: 09c04...b11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vår hund sov 4 timer i døgnet og løp de resterende 20, hun tisset mens hun løp,-inne...var ute hvert 45 minutt, sendte henne ut når hun tisset men hun løp og løp. Det gikk seg til med alderen men en ting som også hjalp noe var å gi litt mere mat enn det som var anbefalt. Sulten hund stresser er min erfaring. For mye lek stresset også så vi gav kos og oppmerksomhet men ikke lek, hun klarte fint å leke alene (voldsomt forbruk av leker).

Anonymkode: 2654e...aec

Min erfaring og. Også en aktiv mellomstor rase. Hun er 8 mnd nå og litt roligere, men valpetiden var et mareritt. Hun tygget i stykker møbler og inventar for estimert 50.000 kroner. Sofa, stoler, lister, vegger, trapp osv. Jeg gråt og angret nesten hver dag. Nå går det bedre. 

Anonymkode: 0e810...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 20.29):

Kan du ta på bånd og hindre han i å vandre rundt, samtidig som han er sammen med dere?

Anonymkode: 898b7...29c

Jeg har lært hundene å slappe av samtidig som de er i bånd. I starten er de ikke fornøyde, men de lærer seg det. Fester Båndet i et møbel, og har en seng eller noe til hunden der. 
det må være så langt fra mennesker at valpen ikke når oss, samtidig som den er sammen med oss. 
Når man øver inn så har man de i korte perioder av gangen, men at den er rolig. Gi den noe å tygge på. Ikke gi den mye oppmerksomhet mens man øver på dette, den skal lære å falle til ro. 

nå kan jeg ha hundene mine med meg hvor som helst og de slapper av i bånd. På jobb, hotell, treninger mm. 

Anonymkode: 7fc48...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo altfor mye alene på dagtid. Gå flere turer med han og driv med mer trening. Kvelden blir sånn på grunn av for kjedelig og ensom dagtid.

Anonymkode: 98efe...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 20.37):

Skal ikke valper sove opp til 20 timer i døgnet? Vil tippe han sover max 15, er ikke det for lite? 

Det er det ingen fasit på, noen hunder trenger mer søvn, andre mindre. 15 timer søvn i døgnet er helt greit for en aktiv valp, så lenge kvaliteten på søvnen er god.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ligger nok på "lading" mens du jobber og han er alene, kan han være løs men i samme rom som deg mens du jobber?

Prøv å slit han ut både fysisk og mentalt med tur og trening, så øv på ro-trening hjemme. Vi måtte bruke en del tid på å sitte på gulvet med vår hund, der vi på en måte satt med beina som en V og lot henne ligge mellom beina for å tvinge henne til å slappe av, det hjalp mye, nå er hun 3 år og en veldig rolig hund. 

Anonymkode: 7a10e...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...