Gå til innhold

Har du opplevd at mensen har uteblitt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du opplevd at mensen har uteblitt en mnd (uten å være gravid) mange år etter at alt har stabilisert seg?

Vet du hva dette kan skyldes? Det er vel ikke normalt det når man er 24 år...? Nå er mensen 20 dager forsinket, og jeg har tatt en negativ graviditetstest, så det er det ikke. Hormonforstyrrelse? (har ikke gått ned i vekt heller)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har flere ganger opplevd at mensen hopper over en mnd.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Har jo hørt om at folk har mistet mensen før dersom de f.eks. trener hardt en periode. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Skrevet

Ja, jeg opplevde en gang at den bare hoppet over en mnd. Jeg hadde ikke gjort noe spesielt den måneden som kunne gi noen grunn til dette, ikke trent hardt, var ikke stresset eller syk. Jeg var helt fra meg og redd for å være gravid (jeg gikk på p-piller, så egentlig var jo sjansene små), var jo midt i studiene, så det hadde passet veldig dårlig. Selv etter en negativ graviditetstest var jeg like bekymret, men neste mnd, til helt rett tid, kom mensen som vanlig. Aner ikke hva det var, men det har heldigvis ikke skjedd siden.

Skrevet

Ja, jeg har opplevd det, men det var av medisinske årsaker, jeg gikk ned 11 kg på et par uker

Skrevet (endret)

Kanskje du har vært litt ekstra stressa den siste tiden? Gått med tanker om at du kan ha blitt gravid? Mye som kan utsette menstruasjonen.

Endret av ~Alwa~
Skrevet

Stress kan være en årsak.

uansett må man huske på at kroppen ikke er som en maskin som alltid vil fungere som et sveitsisk urverk. En vennine av meg opplevde stadig å hoppe over mens, og fant senere ut at det var noe galt med den ene eggstokken. Det er sikkert ikke det som er tilfellet med deg, men det kan altså være noe som ikke er akkurat som det skal være den ene måneden du hopper over mensen. Når man tenker etter er det jo ganske utrolig at vi kvinner har en så stabil og jevn syklus at vi kan forutse endringene i kroppen i løpet av en måned såpass nøyaktig.

Skrevet

ja,gikk 3 uker over tiden for en stund siden.tror det er helt normalt men hvis det gjentar seg over lengre tid bør du oppsøke lege.det kan som sagt være stress som gjør at mensen lar vente på seg :)

Skrevet

Det har skjedd flere ganger, med og uten p-piller (når jeg ikke hoppet over).

Skrevet

Når det skjer bare en gang, så er det ikke noe stort problem, kommer den igjen neste måned og stabiliserer seg igjen, så tenk ikke mer på det. Slikt skjer av og til.. Det erhelt, helt, helt vanlig at friske kvinner osm idet ikke er noe galt med får en syklus en gang iblant uten eggløsning, og slike sukløuser kan finne på å være lengre enn vanlige sykluser. Så det trenger slett ikke være noe galt.

Men kommer den ikke neste måned heller, kontakt legen for å få "sparket den igang" eller finne ut om det erne grunn til at den er borte.

Men gjentar dette seg ofte, så kan det tyde på at kroppen din ikke fungerer helt optimalt på dette området, f.eks hormonforstyrrelse, at at gjerne mangler eggløsning eller har uregelmessig sådan, og da er det greit å ta det også opp med legen, det kan somregel avhjelpes.

Skrevet

Ja, det er visstnok helt vanlig.

Hilsen Blackjack, som ikke har hatt mensen på 48 dager nå.. :sjenert:

Skrevet

Mistet en gang mensen i over 1/2 år fordi jeg var for tynn.

Skrevet
Mistet en gang mensen i over 1/2 år fordi jeg var for tynn.

Og fordi jeg trente ekstremt mye.

Skrevet

Ok, takk for svar! Da får jeg bare vente og se om den kommer som normalt neste gang..( 1 1/2 uke til) Ble litt småbekymret da det har kommet litt blod på papiret et par ganger i denne perioden..Har opplevd det før også. Noen som vet hva det kan være?

Skrevet

Uff, ja.. har hatt amenoré i ni mnd en gang, uten at jeg var gravid.. Så har jeg heller aldri hatt regelmessig menstruasjon (bortsett fra v p-pillebruk)- ila de 15 årene jeg har hatt det - eh.. kanskje jeg burde komme meg til lege..?! :sjenert: Det høres kanskje rart ut, men jeg har ikke tenkt så veldig langt som at det kan være noe alvorlig bak, bare at jeg har noe ubehag ifbm menstruasjon som jeg må leve med (og som mange andre også har, smerter og div PMS, dere vet..). Bør man til lege "bare" pga uregelmessig menstruajson? (Så lenge man ikke har noe barneønske?)

[Har desverre dårlig erfaring med flere typer p-piller, så jeg orker ikke at legen evt skal rette opp hormontull med enda en type..]

Skrevet

p-piller ordner ikke hormontullet og løser bare "symptomene" (den uregelmessige mensen) ikke problemet som ligger bak.

Om du ikke har noe barneønske så haster det vel ikke med legen, men det kan jo ikke skade i alle fall..... om du har så lenge som 9 måneder uten mens... det hørtes svært unormalt lenge ut, og det skader vel ikke å la legn se på det. Du trenger ikke akseptere p-piller om legen tilbyr det (som IKKe løser problmet, så det er jo bare dumti så fall) men mye kan tyde på at du ikke akkurat har regelmessig eggløsning, noe som igjen tyder på t noe ikke er som det skal med hormonene dine, så det kan jo ikke skade å ta en tur til lgen og se om det kanskje kan la seg ordne på?

Så "sparer du litt tid" dersom det skulle dukke opp et babyønske om noen år eller noe, om dette allerede er ordnet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...