Gå til innhold

Bilsete for barn


Ulf-Bjarne

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et baby sete som har sidekollisjonsbeskyttelse for å absorbere kreftene og kontrollere bevegelsesforløpet i tilfelle kollisjon. Dette sete passer inn med fargene på bilen min. Det sete er godkjent og bruker ISOFIX som jeg har installert.

Samboeren min mener det var galt av meg å kjøpe barneete uten å snakke med henne. Jeg stilte henne litt tekniske spørsmål om barneseter for å vise henne at dette kan jeg best. Nå hører jeg at svigermor har kjøpt bilsete uten å spørre meg. Det er min bil som skal ha bilsete. Det er jo litt frekt og bry seg om hvilke valg en mann tar i sin egen bil. Samboeren min har ikke førerkort en gang.... Da er det jo jeg som må levere.....

Er det noen gravide damer som vil bestemme bare for å være sjef?

 

Endret av Ulf-Bjarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bestemmer..sp lenge sete er godkjent og ment for vekt etc så kjør på . Dere kommer til å måtte kjøpe 2 seter til fremover ( om dette er baby sete) og da kan dere jo bli enige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ulf-Bjarne said:

Jeg har kjøpt et baby sete som har sidekollisjonsbeskyttelse for å absorbere kreftene og kontrollere bevegelsesforløpet i tilfelle kollisjon. Dette sete passer inn med fargene på bilen min. Det sete er godkjent og bruker ISOFIX som jeg har installert.

Samboeren min mener det var galt av meg å kjøpe barneete uten å snakke med henne. Jeg stilte henne litt tekniske spørsmål om barneseter for å vise henne at dette kan jeg best. Nå hører jeg at svigermor har kjøpt bilsete uten å spørre meg. Det er min bil som skal ha bilsete. Det er jo litt frekt og bry seg om hvilke valg en mann tar i sin egen bil. Samboeren min har ikke førerkort en gang.... Da er det jo jeg som må levere.....

Er det noen gravide damer som vil bestemme bare for å være sjef?

 

Dama di er urasjonell i dette sammenhenget. Men dere er kanskje ikke vært sammen lenge nok til å sette opp ansvarsområder og la en av partene bare ta seg av ting uten å måtte diskutere alt som skal gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babysete eller barnesete? Om det passer inn med fargene i bilen er vel mindre viktig, så lenge det er bakovervendt og godkjent for den vektklassen barnet er i. 

Anonymkode: c31f7...cbb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sofakona said:

Hva heter sete? Gammel er barnet? Og vekt?

babyen er ikke født enda. Porsche Baby Seat i-Size heter setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulf-Bjarne skrev (12 minutter siden):

babyen er ikke født enda. Porsche Baby Seat i-Size heter setet.

Hadde også blitt sur dersom samboeren min kastet bort unødvendige tusenlapper for å få Porsche logoen på et bilsete 😂 sjekk i det minste at dere får riktig helling med setet, visst ikke kan du alltids prøve svigermorens sete. I utgangspunktet ikke noe samboeren din burde bli sur for. Lov å bli skuffet for å ikke få delta i avgjørelsen (er jo begges barn, og hun er nok hormonell og gleder seg), men om det er greit at moren bare kjøper et burde du også kunne kjøpe 🤷‍♀️

Anonymkode: 6847a...dd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde også blitt sur dersom samboeren min kastet bort unødvendige tusenlapper for å få Porsche logoen på et bilsete 😂 sjekk i det minste at dere får riktig helling med setet, visst ikke kan du alltids prøve svigermorens sete. I utgangspunktet ikke noe samboeren din burde bli sur for. Lov å bli skuffet for å ikke få delta i avgjørelsen (er jo begges barn, og hun er nok hormonell og gleder seg), men om det er greit at moren bare kjøper et burde du også kunne kjøpe 🤷‍♀️

Anonymkode: 6847a...dd2

Verkstedet vil innstallere setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulf-Bjarne skrev (1 minutt siden):

Verkstedet vil innstallere setet.

Det betyr jo ikke at det blir installert riktig selv om, fins mange gode verksted som er ubrukelige på bilsikring. Dobbeltsjekk hellingen selv, er den for lav er det farlig å bruke stolen til babyen uansett :)

Anonymkode: 6847a...dd2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne fått samme stolen til halve prisen uten Porschelogo. Men har du økonomi til å ta jålete valg så vær så god. Pass også på at stolen passer i bilen så barnet sitter trygt.

Bilsikring er svært viktig så , husk det i årene framover, men bilstolens logo er av mindre betydning.. Barnet deres bør sitte bakovervendt til skolealder.

Dere er to om å sette et barn til verden så dere bør også være to om å bli enige om store/viktige(og dyre)avgjørelser som gjelder barnet.

Anonymkode: c1038...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulf-Bjarne skrev (4 minutter siden):

Verkstedet vil innstallere setet.

Du bør kunne å montere setet selv. At de gjør det for deg er ikke ensbetydende med at de gjør det riktig, heller tvert om.

Anonymkode: c1038...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge setet er nytt og av god standard, får rett helling i bilen og alt det andre som har med sikkerhet å gjøre hadde jeg blitt kjempeglad hvis min mann tok dro å kjøpte bilsete.

  Mange vil jo at setet skal kunne settes på vogna også (dette har av erfaring ikke vært så viktig for meg). Så kanskje hun hadde sett seg ut ett annet, men som sagt jeg hadde faktisk blitt kjempeglad uansett om min mann fiksa. 

Anonymkode: 749af...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med babyseter er riktig helling, får du ikke 45 grader er det ubrukelig. Så det ville jeg testet først. Og lær deg for guds skyld å montere det selv, verkstedfolk er ikke nødvendigvis trent i det (de kan gjøre feil), og det er nyttig å kunne. Veldig enkelt med isofix. 
Men igjen, du må sjekke helling. 

Anonymkode: 56890...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge setet er nytt og av god standard, får rett helling i bilen og alt det andre som har med sikkerhet å gjøre hadde jeg blitt kjempeglad hvis min mann tok dro å kjøpte bilsete.

  Mange vil jo at setet skal kunne settes på vogna også (dette har av erfaring ikke vært så viktig for meg). Så kanskje hun hadde sett seg ut ett annet, men som sagt jeg hadde faktisk blitt kjempeglad uansett om min mann fiksa. 

Anonymkode: 749af...83b

Vi skal ikke ha barnevogn. Jeg har kjøpt en "baby" sekk til å ha på ryggen. Jeg skal levere babyen i bilsete når jeg går fra bilen til barnehagen. Hvis jeg faller så vil ikke babyen skade seg. Jeg har kjøpt en barnevogn, men den skal stå i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ulf-Bjarne said:

Vi skal ikke ha barnevogn. Jeg har kjøpt en "baby" sekk til å ha på ryggen. Jeg skal levere babyen i bilsete når jeg går fra bilen til barnehagen. Hvis jeg faller så vil ikke babyen skade seg. Jeg har kjøpt en barnevogn, men den skal stå i barnehagen.

Hva i alle er en baby sekk? Og skal denne babyen i barnehagen når den er nyfødt? 

Anonymkode: 56890...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolle-Ulf på tur igjen nå… 

Jaja, babystolen er sikkert bra! Viktigste er vel at trollungen er trygg, om det er bilstol, sekk, eller en luftballong spiller ingen rolle😊 Jeg brukte bare en gammel vognbag som jeg stroppa fast i baksetet, var det de gjorde i gamle dager, å det gikk jo bra det. 

Anonymkode: 25412...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Trolle-Ulf på tur igjen nå… 

Jaja, babystolen er sikkert bra! Viktigste er vel at trollungen er trygg, om det er bilstol, sekk, eller en luftballong spiller ingen rolle😊 Jeg brukte bare en gammel vognbag som jeg stroppa fast i baksetet, var det de gjorde i gamle dager, å det gikk jo bra det. 

Anonymkode: 25412...65d

Nei, det gjorde det ikke. Veldig mange fler som døde i trafikken da. 

Anonymkode: 56890...150

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad for at mannen ordnet barnesete. Men jeg hadde villet dobbeltsjekke at mannen hadde valgt sete etter de viktige kriteriene, altså sikkerhet og komfort for baby, og ikke bare uviktige kriterier som farge eller fancy merkelapp.

Hvilke produkttester og kollisjonstester av setet leste du før du kjøpte? (Jeg finner ingen test sånn ved første googling). Sjekket du om setet hadde riktig helling i akkurat dun bil før du kjøpte? Hvilke andre seter vurderte du før du kjøpte, og hvorfor falt valget på akkurat dette?

Og du trenger ikke verksted for å montere barnesete. Det følger med moteringsanvisning som du uansett må sette deg inn i. Monter setet selv, så vet du at det blir skikkelig gjort, og du har da også mulighet til å ta setet ut og inn ettersom det passer, f.eks. ved renhold av bilen.

Anonymkode: bac34...a71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...