Gå til innhold

Hva gjør jeg med denne vennen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne jeg har kjent i 5 år nå, vi ble bedre venner for 2 år siden. Vi er i starten av 20-årene.

For det første er hun veldig uforutsigbar. En dag misliker hun mine andre venner, en annen dag vil hun være med dem og vil at jeg skal invitere de med på ting. Få av mine venner liker denne venninnen så når jeg er med henne er det som oftest alene. Dette har gjort at jeg nesten ikke er med andre fordi hun ofte spør meg tidlig om vi skal finne på noe neste helg, om vi skal være sammen på spesielle dager som nyttårsaften og 17.mai. Og hvis jeg først er med andre venner blir hun sjalu og kommer med kommentarer på at hun syns det var dårlig gjort at jeg var med dem, til tross for at jeg allerede hadde avtalt ting med noen andre før henne.
Jeg føler også at jeg «må» spørre om hun kan få være med på ting hvis jeg skal henge med andre, men samtidig vil jeg ikke for jeg vet at de andre ikke vil ha henne med og jeg vil ikke sette de i en ubehagelig situasjon der de sier nei, så da ender det opp med at jeg ikke spør.
Hun har en annen hun er med innimellom men de er ikke gode venner og hun klager mye på hun andre.
Hun har også kommet med kommentarer på at en matvarer har mye kalorier når jeg kjøpte de, for og så snakke om hvor god den matvaren er og hvor lite kalorier den inneholder noen uker etterpå. Hun har også sagt at hun hater enkelte sanger og artister jeg har vist henne for og så si at hun elsker de noen måneder senere. 
Hun endrer mening om ting hele tiden.
Og det er lov det men da trenger man ikke være så bestemt på å si hva man ikke liker/hater.
Hun har tidligere sagt at hun syns at jeg ikke prioriterer henne, men jeg gjør jo det. Jeg prioriterer jo nesten bare henne.

Og det er ikke mitt problem at hun ikke har andre venner. Hvis vi for eksempel ikke har hengt sammen på en uke kan hun finne på og si «skal vi finne på noe snart eller». Jeg skjønner at man føler seg nedprioritert hvis jeg plutselig hadde vært med alle andre unntatt henne i en måneds tid. Men nå for tiden leser jeg til eksamen, jobber og er for det meste for meg selv. 

Hun forventer at jeg skal være med på alt hun vil og blir sur hvis jeg sier nei fordi jeg enten ikke har lyst/råd eller kan. Mens når jeg foreslår noe nøler hun ikke med å si nei hvis hun ikke vil.

Hun kommer også med frekke kommentarer om både meg og andre. Det var en gang hun kommenterte «ikke sant jeg har finere pupper enn …»(meg) til en annen venninne og da sa hun andre «ja» og jeg svarte «nei det syns ikke jeg». Hva kan jeg svare på sånne kommentarer? Vil si noe for å sette henne på plass.

Hun har også kommet med kommentarer på hvor rare andre venner er, hvor stygg kropp de har, hvor dumme de er++++. Jeg sier alltid imot henne. Hun blir også sur for alt mulig som f.eks hvis jeg ikke husker at hun er opptatt en dag når hun sa det to uker tidligere. Hun glemmer nøyaktig det samme selv så da blir det veldig merkelig å bli sur for det. Hun projiserer mye over på meg. Hvis hun er sur og jeg da svarer litt surt tilbake er det jeg som var sur. Hvis jeg tar opp noe, f.eks noen av de tingene jeg har nevnt «klager jeg på henne».

Hun skal også konstant ha bekreftelse av de rundt seg og skryte av hvor lang tur hun gikk igår. Og hun skal alltid «tøffe» seg foran gutter, og gjerne også på min bekostning.

Jeg tror hun sliter veldig med seg selv og ser på alt som en konkurranse.

Hva svarer man sånne folk som skal vri på alt?
Hvordan kan jeg eventuelt kutte henne ut? 
Syns det er vanskelig og føler det må skje noe dramatisk for at det skal gå an å kutte kontakten

Anonymkode: 1b8bd...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver ett så langt innlegg om det du påstår er en venninne, likevel har du ikke ett eneste positivt ord å si om henne?

Har du noe positivt å si om henne?

Anonymkode: f7e1e...af5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun baksnakker sikkert deg også. Hadde aldri orket det mennesket. Man må kunne ha respekt for hverandre, og det mangler tydeligvis her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennskap skal bringe noe positivt inn i livet. 

Vennskap kan avsluttes.

Anonymkode: 282d0...a7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det galt å skrive finne på noe snart? 🤔

Anonymkode: 7025a...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fremstår ikke som et sunt vennskap. Jeg skal ikke si hva du burde gjøre, det er kun du som kan avgjøre. Men jeg ville ikke trives i et slikt vennskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver ett så langt innlegg om det du påstår er en venninne, likevel har du ikke ett eneste positivt ord å si om henne?

Har du noe positivt å si om henne?

Anonymkode: f7e1e...af5

Hun er morsom og snill men det varierer veldig fra dag til dag..

Anonymkode: 1b8bd...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (1 time siden):

Hun baksnakker sikkert deg også. Hadde aldri orket det mennesket. Man må kunne ha respekt for hverandre, og det mangler tydeligvis her. 

Ja, det gjør hun helt sikkert

Anonymkode: 1b8bd...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (1 time siden):

Dette fremstår ikke som et sunt vennskap. Jeg skal ikke si hva du burde gjøre, det er kun du som kan avgjøre. Men jeg ville ikke trives i et slikt vennskap.

Ja er bare jeg som kan avgjøre det selvfølgelig. Men hvordan kutter man ut noen/kutter ned på kontakten? Vi har en felles venninne som har kuttet ned på kontakten med henne, men de var ikke like mye sammen som deg jeg og hun er, så var nok lettere å naturlig kutte kontakten. Det skjedde også under korona som sikkert også gjorde det lett å si nei til å finne på ting

Anonymkode: 1b8bd...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det galt å skrive finne på noe snart? 🤔

Anonymkode: 7025a...889

Nei absolutt ikke men hun sier det på en anklagende måte. Hun har flere ganger skrevet lange meldinger fordi vi ikke har vært sammen på 1-2 uker og snakket om at jeg ikke tar initiativ og at hun føler hun er bedre venn med meg enn motsatt. Og dette er til tross for at jeg har sagt ifra om at jeg er mye opptatt en periode 

Anonymkode: 1b8bd...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt kutt. 
 

Eventuelt syns jeg du bare skal avtale ting med andre og så tilby henne å bli med. Da skjønner hun selv tegninga om ingen liker henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amadeus89 skrev (3 minutter siden):

Kutt kutt. 
 

Eventuelt syns jeg du bare skal avtale ting med andre og så tilby henne å bli med. Da skjønner hun selv tegninga om ingen liker henne. 

Ja, får prøve på det men da kommer det nok til å ende opp med at hun blir sur men det får hun bare bli. 

Er flere ganger jeg har tatt henne med på ting med «Sara» og venner av Sara. Sara og vennene hennes har aldri sagt noe negativt om henne men tror heller ikke de er noe spesielt begeistret for henne. Men hun har klagd på at hun syns det er kjedelig å være med Sara og egentlig ikke orker osv når jeg har spurt. Men jeg spør jo fordi jeg vil være hyggelig og fordi jeg er redd hun blir irritert hvis ikke jeg gjør det. Så er vanskelig å gjøre det riktige da

Anonymkode: 1b8bd...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...