Gå til innhold

Tips til sunne, raske og billige retter?


KariTam

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å stramme opp budsjettet, kaste mindre mat og lage billigere, men sunne middager, lunsjretter og matpakker (både til meg og barneskolebarn). Bor i Oslo og har tilgang til mye forskjellig mat. Jeg er født i et annet europeisk land, men kunne tenke meg å lage mer «norsk» mat og tradisjonsmat. Og bruke mer belgfrukter og ulike typer grønnsaker.

Tips til sunne, raske og billige retter? Gjerne med oppskrift :)

Min go-to rett som er sunn og billig, indisk:

- Dal, indisk linserett, spises med ris. Jeg lager enten enkel dal med gule og røde linser; eller også med spinat, litt tomat og sitron. 
Grunnoppskriften jeg ofte bruker: https://thewanderlustkitchen.com/indian-red-lentil-dal/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du vil lage «norsk» mat så hva med lapskaus? Det lages med lapskausblanding fra frysedisken, og hva enn du har av protein. Kan også lage ren grønnsakslapskaus. Ellers tilsette salt kjøtt, pølser eller linser. Buljong er godt i. 

Sodd er også veldig «norskt», men har ingen oppskrift. 

Betasuppe er en annen klassiker. https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/betasuppe-med-svineknoke/ Ofte har en byggryn i også, men fant bare en veldig lett oppskrift. Denne tar mer tid da, men kan stå å putre for seg selv. 

Tomatsuppe fra hermetiske tomater tar ikke lange tiden. En bruker ønsket mengde med hermetiske tomater, litt urter som basilikum og oregano. Husk salt og pepper. Kok opp og bruk stavmikser. Server med pasta, og/eller egg, og brød til. Hvite bønner er også godt i.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte salt kjøtt og rotmos.  Det lager jeg til middag i dag 😋 Det er god og gammeldags norsk mat som ikke koster skjorta.  Det tar tid, for en lettsaltet svineknoke trenger å koke i nærmere 3 timer.  Da tar jeg den opp på et fat og fjerner skinn og bein.   I mellomtiden har jeg kokt poteter, kålrot og gulrot, og moset dette sammen med litt smør og melk. Smak til med pepper og salt.  Når jeg har plukket av kjøttet, så river jeg det opp og legger det i en bolle. Så heller jeg over en øse med kraft slik at det ikke blir tørt.

Ta vare på kraften fra svineknoken, for dette kan du lage ertesuppe av en annen dag.  Finn en stor gryte og legg i vann 1 - 2 pakkker med tørre gule erter over natten.  Hell ut vannet.  Kutt opp løk, purre, litt sellerirot, noen gulrøtter og et par poteter. Ha grønnsakene i gryta.  Fyll på med kraft og vann til gryta er full nok.  La dette småkoke i minst 2 timer.  Da blir det flere rimelige middager.  Ganske mange liker å ha pannekaker og blåbærsyltetøy sammen med ertesuppe.

Svineknoker og poteter er jeg vant til ble brukt til «alt» fra min barndom.  Kjøttet ble skåret smått opp og brukt som fyll i Sørlandskomper,  eller det ble kokt lettsaltet eller røkt svineknoke til lapskaus og kjøttsuppe.  
Blomkålsuppe er også godt.  Det laget jeg tidligere i uka, og da brukte jeg to stk blomkål. Delte dem opp og kokte med kraft og melk, tyknet den med meljevning og la oppi noen buketter med blomkål som ikke var helt utkokt.  Det er mange oppskrifter og variasjoner på blomkålsuppe.

Lykke til 😊

IMG_2321.jpeg

Endret av Øyne
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoodles, feks med squasj. Godt med bolognesesaus. Kan lages av svinekjøttdeig eller karbonadedeig i stedet. Ha i gulrot, løk, stangselleri og evt rester av grønnsaker. Kan lages med bønner eller linser i stedet, eller 50/50 blandet med kjøtt. Kan også langtidskoke høyrygg å bruke, det finner du av og til på tilbud. Lag stooor porsjon og frys i porsjoner. 

Stekt ris med amerikansk blanding og kjøttdeig/kylling/svin/biff/ekstra grønnsaker og egg. Kan også fryses. 

Diverse supper som blomkålsuppe, tomatsuppe, gulrotsuppe, potet og purreløksuppe, grønnsakssuppe, løksuppe. Tilsett bacon, pølse, bønner/linser, gresskarkjerner, rester av grønnsaker, ost, egg (det som passer og det du har). Brød på siden. Kan lett fryses i porsjoner og brukes til middag og lunsj.

Omelett med restegrønnsaker, potet og evt restekjøtt til lunsj. 

Wokblanding med fiskekaker, laks, torsk, svin, kylling, tofu. Det du ønsker og se etter tilbud. Ris på siden. 

Havregrøt til lunsj

Anonymkode: da9ed...e0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/14/2024 at 5:14 PM, Øyne said:

Jeg lager ofte salt kjøtt og rotmos.  Det lager jeg til middag i dag 😋

Vil du gifte deg med meg..? :)

Spøk til side, jeg heier på gammaldags mat lagd av råvarer, ofte rot-grønnsaker og du treffer blink her, selleri- og kål-rot, gulerøtter feks. Boller i selleri fra Danmark (spør onkel gogle) eller lever-gryte med eddik: stek kalve- eller storfe-lever i tynne skiver fort og varmt i litt majs-/ solsikke olje, helst i jerngryte, litt mel og pepper på slutten. Avslutt steking med litt kokende vann og smak etter at det ikke er for brent i smaken. Noe brent  smak går bra, men det er en grense. Lavere varme og litt mer olje til løk, gulerøtter og andre grønnsaker. Lever oppi når grønnsakene er møre, einebær passer bra, en skvett eddik og lokk på. Poteter eller potetmos til. Og mørkt øl.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

carlberner1 skrev (1 time siden):

Vil du gifte deg med meg..? :)

Spøk til side, jeg heier på gammaldags mat lagd av råvarer, ofte rot-grønnsaker og du treffer blink her, selleri- og kål-rot, gulerøtter feks. Boller i selleri fra Danmark (spør onkel gogle) eller lever-gryte med eddik: stek kalve- eller storfe-lever i tynne skiver fort og varmt i litt majs-/ solsikke olje, helst i jerngryte, litt mel og pepper på slutten. Avslutt steking med litt kokende vann og smak etter at det ikke er for brent i smaken. Noe brent  smak går bra, men det er en grense. Lavere varme og litt mer olje til løk, gulerøtter og andre grønnsaker. Lever oppi når grønnsakene er møre, einebær passer bra, en skvett eddik og lokk på. Poteter eller potetmos til. Og mørkt øl.

Takk for din fine kommentar 😊 og rettene du nevner, høres også gode ut. Jeg er glad i lever, men vet ikke om så mange som spiser det lenger.  Den gammeldagse maten er vel nesten på vei ut eller gått i glemmeboka nå.  En stor forskjell på bruken av lever før og nå, er at jeg vokste opp med lever som skosåler, men at vi nå endelig har lært oss å steke den lite nok.  Jeg likte det før også. Da ble den ofte stekt i terninger sammen med løk og flesk/bacon og lagt oppå potetmos sammen med litt stekefett.  
Sist jeg spiste lever var den på grillspyd sammen med løk og frisk salvie.  Det var godt.

jeg synes det er moro med tradisjonsmat. Også dansk og svensk. Og jeg liker veldig godt når unge folk spør 😀. Det er synd at mange ikke får det til å passe inn i sine travle hverdager. Jeg pleide å lage slike retter i helgene, og da laget jeg mye slik at vi hadde det to-tre dager, evt i frys til senere.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelaget tomatsuppe! 


Trenger løk, tomater (enten at man steker de selv i ovnen eller kjøper en hakkete variant), buljong, tomatpure, salt, pepper og chilli hvis man vil spice den litt opp. Eventuelt egg som "topping". Jeg har brukt denne som grunnoppskrift og så variert litt med hvitløk, gulrot osv i tillegg. 

https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/tomatsuppe-med-kokt-egg/

Raskt, enkelt og supergodt! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Øyne said:

Takk for din fine kommentar 😊 og rettene du nevner, høres også gode ut. Jeg er glad i lever, men vet ikke om så mange som spiser det lenger.  Den gammeldagse maten er vel nesten på vei ut eller gått i glemmeboka nå.  En stor forskjell på bruken av lever før og nå, er at jeg vokste opp med lever som skosåler, men at vi nå endelig har lært oss å steke den lite nok.  Jeg likte det før også. Da ble den ofte stekt i terninger sammen med løk og flesk/bacon og lagt oppå potetmos sammen med litt stekefett.  
Sist jeg spiste lever var den på grillspyd sammen med løk og frisk salvie.  Det var godt.

jeg synes det er moro med tradisjonsmat. Også dansk og svensk. Og jeg liker veldig godt når unge folk spør 😀. Det er synd at mange ikke får det til å passe inn i sine travle hverdager. Jeg pleide å lage slike retter i helgene, og da laget jeg mye slik at vi hadde det to-tre dager, evt i frys til senere.

Lever! Jeg elsket lever da jeg var barn. Hvor får man tak i det? Meny og Jacobs kanskje? Høres verken billig eller særlig sunt ut 🤪😀. Men jeg har helt glemt lever som ingrediens.

Skal på blokka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, powerpuffen said:

Hjemmelaget tomatsuppe! 


Trenger løk, tomater (enten at man steker de selv i ovnen eller kjøper en hakkete variant), buljong, tomatpure, salt, pepper og chilli hvis man vil spice den litt opp. Eventuelt egg som "topping". Jeg har brukt denne som grunnoppskrift og så variert litt med hvitløk, gulrot osv i tillegg. 

https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/tomatsuppe-med-kokt-egg/

Raskt, enkelt og supergodt! 

Takk! 
ser kjempebra ut istedet for Toro-pose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KariTam skrev (4 minutter siden):

Takk! 
ser kjempebra ut istedet for Toro-pose!

smaker 100 ganger bedre også! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så norskt, men siden du nevner belgfrukter:

Legg kikerter i vann over natta(du kan bruke på boks, men skyll dem godt!). Tørk de i et kjøkkenhåndkle.

Ha litt smør i en stekepanne og ha oppi kikerterne. Krydre med salt, pepper, cumin(viktig!), og litt chilli. Bruk paprikapulver evt. i stedet. De trenger bare en 5-10 min. Klem i stykker litt kikerter et par steder med stekespaden.

Hakk persille, skjær rødløk i tynne strimler, og tomat i halvskiver.

Ha persille, løk, tomat og kikerter på en tortilla, klem over fersk sitronsaft og pakk godt inn.

Kjempesimpelt og kjempegodt:)

Anbefaler også ristede kikerter, sånn skikkelig sprø. Knaska i meg et svært glass på jobb :fnise:

Anonymkode: 0509e...882

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, carlberner1 said:

Vil du gifte deg med meg..? :)

Spøk til side, jeg heier på gammaldags mat lagd av råvarer, ofte rot-grønnsaker og du treffer blink her, selleri- og kål-rot, gulerøtter feks. Boller i selleri fra Danmark (spør onkel gogle) eller lever-gryte med eddik: stek kalve- eller storfe-lever i tynne skiver fort og varmt i litt majs-/ solsikke olje, helst i jerngryte, litt mel og pepper på slutten. Avslutt steking med litt kokende vann og smak etter at det ikke er for brent i smaken. Noe brent  smak går bra, men det er en grense. Lavere varme og litt mer olje til løk, gulerøtter og andre grønnsaker. Lever oppi når grønnsakene er møre, einebær passer bra, en skvett eddik og lokk på. Poteter eller potetmos til. Og mørkt øl.

Interessant oppskrift, må prøves! Men først 1001 spørsmål :)

Men kokende vann - skal det ta bort brent smak? Kan man unngå brent smak? Jeg bruker rapsolje - funker det til lever?
(jeg spiser nesten ikke kjøtt, er dermed ofte usikker på hvordan å forberede).

Og hva slags eddik brukes? Jeg har både eplesidereddik og hvitvinseddik og «vanlig» husholdningseddik, men den bruker jeg i rengjøring.

Hvis eddik er for å balansere med syrlighet, fungerer kanskje sitron og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, KariTam said:

Interessant oppskrift, må prøves! Men først 1001 spørsmål :)

Men kokende vann - skal det ta bort brent smak? Kan man unngå brent smak? Jeg bruker rapsolje - funker det til lever?
(jeg spiser nesten ikke kjøtt, er dermed ofte usikker på hvordan å forberede).

Og hva slags eddik brukes? Jeg har både eplesidereddik og hvitvinseddik og «vanlig» husholdningseddik, men den bruker jeg i rengjøring.

Hvis eddik er for å balansere med syrlighet, fungerer kanskje sitron og?

Kokende vann senker temperatur så restene i gryta ikke blir for brent. Raps- eller annen tynn/enkel olje funker, eddik er pt en sherry-eddik, rød-/hvit-vinseddik funker også, noe du liker, Idun 7(?)% syns jeg bidrar for lite. Sitron tror jeg blir for lettbeint opp mot lever og litt fettete, stekt smak. Alt som virker er lov :) Finnes sikkert oppskrifter på nett som ligner uten at jeg fant i farten, dog..

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, KariTam said:

Lever! Jeg elsket lever da jeg var barn. Hvor får man tak i det? Meny og Jacobs kanskje? Høres verken billig eller særlig sunt ut 🤪😀. Men jeg har helt glemt lever som ingrediens.

Skal på blokka!

Joda, både billig og "overalt", oftest frossen og mest "storfe". Juksa med en tur til Sverige, fersk "ungnötslever" i hyllene der, enklere blir det ikke. Kommer nok i Nårge om 10-15 år ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...