Svart Katt Skrevet 7. februar 2006 #1 Skrevet 7. februar 2006 Jeg lurer rett og slett på om tran i flytende form er sunnere enn tran i kapsler. Dette påstår nemlig en venninne av meg, hun har hørt det av sin far og sykepleier-mor. Hun mener dette er allmennkunnskap, men jeg har aldri hørt at tran i kapsler ikke er like bra som flytende form. Jeg føler at det er sånn typisk "foreldregenerasjonskunnskap", sånn kunnskap som handler om at "ting var bedre før", men det kan jo hende jeg tar feil. Noen som vet?
Gjest piaf Skrevet 7. februar 2006 #2 Skrevet 7. februar 2006 Jeg vil tro dette har å gjøre med mengde - det skal ganske mange trankapsler til for å tilsvare en spiseskje.
Blueberry Skrevet 7. februar 2006 #3 Skrevet 7. februar 2006 Dette har jeg lurt litt på selv, og nå fikk jeg jammen en grunn til å finne det ut. Jeg gikk inn på Peter Møller-sidene, de som produserer Møllers tran vet du, og sammenlignet Møllers tran med Møllers dobbel som er tran i kapsler. Kapslene må du ta 2 stk av til dagen, mens du skal ta en barneskje med flytende tran. Det er jo egentlig en ubetydelig forskjell for de som faktisk kan svelge de kapslene. Men forskjellen ligger i at kapslene inneholder mindre vitamin D og faktisk mindre Omega-3 fettsyrer, som jo ofte er grunnen til at vi tar tran. Så sånn sett kan man si at flytende tran er sunnere enn tran i kapsler. Men jeg mener jo at litt tran er bedre enn ingenting, så om du trives med kapsler (kanskje pga smaken?) så bør du fortsette med det.
Svart Katt Skrevet 7. februar 2006 Forfatter #4 Skrevet 7. februar 2006 Ah, er det sant? Så rart! Eller kanskje ikke. For tiden tar jeg ikke noen form for tran, men omega 3-kapsler, så det var egentlig av ren nysgjerrighet at jeg spurte. Men det er jo virkelig kjekt å vite. Sånn at jeg ikke er like påståelig neste gang jeg diskuterer noe med venninnen min
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #5 Skrevet 8. februar 2006 omega3 kapsler er som regel (slett ikke alle) mye sterkere enn flytende tran, de fleste flytende når ikke opp til 30% engang, så to kapsler med 70% er over dobbelt så sterke som flytende. så hvis man tar en anbefalt dagsdose kapsler, så må man ta mye mer flytende, siden det ikke er like konsentrert. flere tran og omega3 kapsler er laget av leveren på fisken og leveren er et renseorgan så det kommer med små spor av miljøgifter. har vært flere slike kapsler som ahr blitt tatt av markedet for de har inneholdt for høye mengder miljøgifter. torsk er en mager fisk så sier seg selv at % omega 3 ikke er så høyt. lakseolje er av oppdrettslaks, og de fleste har vel fått med seg at oppdrettslaks ikke er så sunt i store mengder. selolje _kan_ være aller verst, lavt innhold av omega3 og selen er veldig utsatt for forgiftning via fisken den spiser. sjekk også hvilke vitaminer som er tilsatt, e-vitamin er blodfortynnende og bør ikke gis til de som går på blodfortynnende medisin, men e-vitamin er også med på å bevare oljen, og er ellers meget bra for blodårene. a-vitamin er ikke bra for kvinnfolk, _kan_ være med på å forårsake benskjørhet. folat er ingen vits for mannfolk å ta, siden det er noe kvinnfolk tar tilskudd av når de prøver å bli gravid. kalsium kan sikkert diskuteres hvor nødvendig det er å ta tilskudd av. og det dyreste produkter trenger slett ikke å være det beste, har sett kapsler med 25% omega 3 til over 800.- for to måneders forbruk, latterlig. finn et produkt med mer enn 65% som koster under 1000.- i året, gjerne som er anbefalt av helseorganisasjoner, best i test priser osv, så får du et produkt som er mye mye bedre enn flytende tran. alt dette er opplysninger jeg fikk fra forrige jobben min hvor jeg solgte omega 3.
lillesky Skrevet 8. februar 2006 #6 Skrevet 8. februar 2006 Jeg tar to trankapsler om dagen, orker ikke smaken av flytende tran.
Charmina Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Så at de sjekket akkurat dette spørsmålet på TV2 hjelper deg . Tran på flaske er best og ikke minst billigst http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/article566758.ece
Svart Katt Skrevet 28. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 28. februar 2006 Så at de sjekket akkurat dette spørsmålet på TV2 hjelper deg . Tran på flaske er best og ikke minst billigst http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/article566758.ece ← Se her, ja. Da fikk jeg jo virkelig svar på spørsmålet mitt med en høyst troverdig og ny undersøkelse. Det var fint! Jeg tror venninna mi har glemt at vi snakket om det, så jeg lar det gli forbi i stillhet
Blueberry Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 greit å vite til neste gang emnet kommer opp da... hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå