Gå til innhold

Bør det meldes bekymringsmelding når den ene forelderen i et par er uegnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt; jeg kjenner et par hvor mannen i huset fremstår totalt uegnet som far. Han stiller ikke engang opp når mor har omgangssyke eller 40 i feber, når han selv ikke er syk. Han sitter bare inne og gamer, ser ut til å ha sosial angst i tillegg til at han ikke tar noe ansvar, så han er aldri utenfor døren. Han klarer å stå i jobb, men har lavere lønn enn kona (har jeg skjønt basert på type jobb og utdannelse) så det er nok ikke sånn at han drar lasset økonomisk heller. Han koser kun litt med barnet og gjør ikke hus- eller hagearbeid. 

Hun ser ut som en skygge av seg selv, men står virkelig på og er en dedikert mor, men jeg blir så grenseløst provosert når jeg ser det slitne fjeset hennes atter en gang alene med barnet. 

Er det slik at man ikke kan melde den ene forelderen når de bor sammen, fordi barnet blir ivaretatt av den andre? Det kan jo ikke være helt sunt å leve slik? Ganske sikker på at det er psykisk vold inni bildet her også, men det er jo vanskelig å bevise. 

Anonymkode: 708b9...ed9

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kjenner ikke du til hele historien. Det kan jo hende mannen er deprimert og trenger støtte.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Barnevernet gjør ikke noe når en forelder fungerer så lenge den andre ikke er til skade 

Anonymkode: 743ff...778

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fordi mannen angivelig er litt nede for telling virderer du å sende bekymringsmelding og slik risikere å ødelegge livet til barn, mor og far.

Se deg ordentlig i speilet please - hvis du lurer på hvordan pur ondskap krystalliser seg i moderne liv så er det det du ser. Eller så er du bare ekstremt dum.

Anonymkode: 87b71...94e

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Ulf-Bjarne skrev (3 minutter siden):

Nå kjenner ikke du til hele historien. Det kan jo hende mannen er deprimert og trenger støtte.

Med mindre kona lyver, så vet jeg såpass at han i hvert fall ikke får noe hjelp for det han eventuelt sliter med.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Barnevernet gjør ikke noe når en forelder fungerer så lenge den andre ikke er til skade 

Men er det ikke skadelig for et barn at den ene forelderen aldri stiller opp på noe? Det må jo være veldig sårende for barnet. Nå går barnet bare i barnehagen, men det blir jo bare verre og verre jo eldre barnet blir. 

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre kona lyver, så vet jeg såpass at han i hvert fall ikke får noe hjelp for det han eventuelt sliter med.

Men er det ikke skadelig for et barn at den ene forelderen aldri stiller opp på noe? Det må jo være veldig sårende for barnet. Nå går barnet bare i barnehagen, men det blir jo bare verre og verre jo eldre barnet blir. 

Ts

Nei det er ikke så skadelig at barnevernet skal inn. Det er uheldig og kjipt men ikke farlig 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fordi mannen angivelig er litt nede for telling virderer du å sende bekymringsmelding og slik risikere å ødelegge livet til barn, mor og far.

Se deg ordentlig i speilet please - hvis du lurer på hvordan pur ondskap krystalliser seg i moderne liv så er det det du ser. Eller så er du bare ekstremt dum.

Slutt med å krisemaksimere. Ingen ødelegger andres liv fordi de forsøker å bry seg om noen. 

Anonymkode: 7ac5a...49d

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har pågått så lenge barnet har levd (snart 5 år) og er heller ikke overraskende med tanke på hvordan jeg syns vedkommende fremstod fra før. Hadde selvfølgelig ikke gjettet at han ville gi SÅ totalt f i familien, men allikevel ikke så overraskende. Kona har ved diverse anledninger vært relativt åpen. Tror det har vært litt ved et uhell når hun virkelig har vært i kjelleren både fysisk og mentalt, men det har gitt meg ganske god oversikt over situasjonen etterhvert. Jeg tenkte på om en bekymringsmelding kanskje kunne riste litt tak i far og eventuelt føre til at han måtte gå i behandling eller noe slikt. 

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette har pågått så lenge barnet har levd (snart 5 år) og er heller ikke overraskende med tanke på hvordan jeg syns vedkommende fremstod fra før. Hadde selvfølgelig ikke gjettet at han ville gi SÅ totalt f i familien, men allikevel ikke så overraskende. Kona har ved diverse anledninger vært relativt åpen. Tror det har vært litt ved et uhell når hun virkelig har vært i kjelleren både fysisk og mentalt, men det har gitt meg ganske god oversikt over situasjonen etterhvert. Jeg tenkte på om en bekymringsmelding kanskje kunne riste litt tak i far og eventuelt føre til at han måtte gå i behandling eller noe slikt. 

Ts

Barnevernet kan ikke gjøre så mye her. En skilsmisseadvokat vil være bedre hjelp.

Anonymkode: efb4b...244

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De griper inn uansett om de får en bekymringsmelding, det er de pliktig til å undersøke. 

Anonymkode: 03557...d12

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan dette paret fordeler ansvaret mellom seg, eller rettere sagt; skeivfordeler ansvaret, er vel strengt talt en privatsak mellom dem? Hvis hun sliter med det og vil gjøre noe med det, så får du heller støtte henne i hennes valg.

Det at du sier at han "ser ut til å ha sosial angst" tilsier at du egentlig ikke kjenner han og burde absolutt ikke dømme han ut i fra det som vises utad. Han kan ha all mulige diagnoser uten at du aner det, og de har du uansett ikke noe med.

Barnevernet har mer enn nok å holde på med, så de trenger ikke bekymringsmeldinger fra folk som missliker hvordan et vennepar har det seg imellom. Ungen lider nok ingen nød med ei så omsorgsfull og dedikert mor.

Anonymkode: 82d91...331

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Burde faren til dama i denne tråden meldes til barnevernet?

Krangel om hvem som gjør mest! Jeg er utslitt, spesielt av det 3 skiftet 😪

Helt vanlig problemstilling dette altså. 

Anonymkode: efb4b...244

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kort fortalt; jeg kjenner et par hvor mannen i huset fremstår totalt uegnet som far. Han stiller ikke engang opp når mor har omgangssyke eller 40 i feber, når han selv ikke er syk. Han sitter bare inne og gamer, ser ut til å ha sosial angst i tillegg til at han ikke tar noe ansvar, så han er aldri utenfor døren. Han klarer å stå i jobb, men har lavere lønn enn kona (har jeg skjønt basert på type jobb og utdannelse) så det er nok ikke sånn at han drar lasset økonomisk heller. Han koser kun litt med barnet og gjør ikke hus- eller hagearbeid. 

Hun ser ut som en skygge av seg selv, men står virkelig på og er en dedikert mor, men jeg blir så grenseløst provosert når jeg ser det slitne fjeset hennes atter en gang alene med barnet. 

Er det slik at man ikke kan melde den ene forelderen når de bor sammen, fordi barnet blir ivaretatt av den andre? Det kan jo ikke være helt sunt å leve slik? Ganske sikker på at det er psykisk vold inni bildet her også, men det er jo vanskelig å bevise. 

altså hva med og spørre hvorfor først?

Anonymkode: 8087c...96d

AnonymBruker
Skrevet

Dra inn bv for at den ene fungerer dårlig - du får passe på at du melder alle aleneforeldre du kjenner i samme slengen da.

Du uttrykker liksom omsorg og sympati for denne moren, og da mener du å melde familien hennes til bv er det beste du kan gjøre? Du stoler tydeligvis ikke på at hun ordner opp hvis hun trenger noe. Hva med å heller spørre om det er noe du kan hjelpe dem med? Vær på tilbudssiden du da, hvis ikke mannen klarer, og du har slikt et ustyrlig behov for å blande deg inn i denne familien. Herlighet🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 51c71...189

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts, det er mulig å ringe barnevernet for å spørre om råd også, forklare situasjonen i det hjemmet, uten å nevne navn - og høre om dette er noe bv finner bekymringsverdig.

Det går jo utover både mor og barn at far er som han er, og når mor blir så sliten og har det tøft med å bo med mannen, så går det også utover barnet.

Ring barnevernet og spør om råd.

Ellers tenker jeg at hun har tillit til deg, så se om du kan få snakket med henne videre, for det forholdet virker ikke å være sunt for henne på noen måte. Om han er deprimert, så er det dessverre ikke uvanlig at det, når det går over lang tid, også kan føre til at partner blir deprimert. Da må den friske av dem ofte gå, for å sikre at barnet/barna får én fungerende forelder! Hvis ikke går det også utover barnas psyke og kognitive utvikling!

Det er også et poeng om mannen får hjelp, ønsker hjelp, er villig til å ta imot hjelp og er villig til å jobbe for å få det bedre - eller ikke. Om han ikke er det, da bør hun komme seg ut av forholdet jo før jo heller. Parterapi burde være absolutt minste minimum for de to, men det er vel tvilsomt at hun får ham med seg til parterapi - og da bør hun også gå, for det viser at ingenting kommer til å endre seg.

Anonymkode: 83fef...1a9

• Liker 5
Skrevet

Du kan alltid ringe og drøfte med barnevernet! 

Men kanskje du kan spørre dama om hvordan det går og vær støttende?

Ofte ønsker vi at en «magisk stat» skal fikse noe når vi egentlig selv bør være medmennesker. Ta kontakt, inviter henne over for te, osv. Du vet, som i «gamle dager» og i kulturer der familie og community står sterkere.

Vi er viktigere og har flere ressurser enn vi tror når vi trer fram som medmennesker. Det er hele grunnmuren i sivilisasjonen…

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ts

Det eneste du oppnår er at de får melding om at barnevernet vil opprette undersøkelsessak, tror du det vil lette presset som mor i dette tilfellet er innunder? Hvem av de tror du vil styre og rydde, fikse og ordne til barnevernet kommer på besøk? Hvem av de tror du vil være redd for at barnevernet skal finne en grunn til å ta barnet?

Om du virkelig bryr deg så bli bedre kjent med henne, hjelp henne til å samle krefter, kanskje får hun etterhvert mot til å gå om situasjonen er så ille som du tror den er.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bare nei. 

Anonymkode: 1b3f0...741

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke så lenge barnet er ivaretatt.

Anonymkode: be4eb...157

Skrevet

Altså hæ. Mine foreldre ble skilt blant annet fordi mamma dro hele lasset og pappa aldri engasjerte seg særlig i foreldremøter, fotballkamper, osv. Men hva skulle barnevernet gjort?

Om han har sosial angst så handler det jo kanskje om at han ikke klarer å stille på ting. Det er kjipt for barnet ja,men det tar ikke SKADE av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...