Gå til innhold

Pris for å flytte kjøkken ut i stue?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er innom tanken om å flytte kjøkken ut i stue. Jeg vet ikke hvordan man evt legger rørene - om det er rundt hele rommet eller å åpne gulvet? Noen som har gjort det og pris de ga for det?

Ny planløsning.png

Anonymkode: 52d3a...726

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type bolig er det? Blokk, leilighet? Flere etasjer? Enebolig? 

Anonymkode: f3f93...819

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det fort kan bli dyrt mtp rør og sluk nå henger sammen med bad og det må etableres nytt. 

Anonymkode: 815d2...a6e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det vil koste..

dagens kjøkken har rør som deles fra veggen mellom kjøkken og bad. Skal det legges opp nye rør må gulv rives. Hvor mye det koster er alt etter hvordan type bygg det er, og hvor mye jobb det blir. Avløpsrøret fra kjøkkenet er den største utfordringen, varmt og kaldt vann kan legges i gulv eller tak. Får man ikke lagt avløpsrøret i gulv, må man inn med pumpe. Det er ikke en optimal løsning. Hvis dette er en leilighet så er det ikke sikkert borettslaget tillater at man tar opp gulv for å flytte avløp eller bruker pumpe. 

Anonymkode: da4a9...061

• Liker 5
Skrevet

Har ikke mye å tilføye utover det andre har sagt. I det du skal flytte på rør, så må du ned til bjelkelaget, legge nytt gulv osv, så bare det er en betydelig kostnad. Hvis rørene bare skal trekkes til den nye lettvegger, og kjøkkenet står opp mot denne veggen, så er det kanskje litt rimeligere avhengig av hvor rørene for kjøkkenet nå er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken etasje er dere i? Jeg fikk pris på 4-500 000 fra en totalentreprenør, da kunne vi flytte rør via kjelleren ettersom jeg bor i 1 etg, ellers måtte det bli pumpe (som de ikke anbefalte). Fant ut at ved å prosjektere det selv kunne jeg komme unna med 250 000 (da ville en god del av skrogene fra det gamle kjøkkenet blitt brukt).

Jeg fikk det godkjent det av styret, men valgte å avvente da vi skal flytte og det ikke er sikkert ny eier vil ha kjøkken på stua (slik det er nå har de muligheten, men kan også beholde dagens løsning).

Anonymkode: 4f051...0cd

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er mange leiligheter som har pumpe? Er det lov?

Anonymkode: c83db...a4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilken type bolig er det? Blokk, leilighet? Flere etasjer? Enebolig? 

Anonymkode: f3f93...819

Det er en leilighet i 2. etg

- ts

AnonymBruker
Skrevet

Det vil koste..

dagens kjøkken har rør som deles fra veggen mellom kjøkken og bad. Skal det legges opp nye rør må gulv rives. Hvor mye det koster er alt etter hvordan type bygg det er, og hvor mye jobb det blir. Avløpsrøret fra kjøkkenet er den største utfordringen, varmt og kaldt vann kan legges i gulv eller tak. Får man ikke lagt avløpsrøret i gulv, må man inn med pumpe. Det er ikke en optimal løsning. Hvis dette er en leilighet så er det ikke sikkert borettslaget tillater at man tar opp gulv for å flytte avløp eller bruker pumpe. 

Jeg er nødt til å bytte gulvet uansett, men planen var bare å bytte ut den gamle laminaten.. Så ser den. Hva er evt negativt med pumpe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er nødt til å bytte gulvet uansett, men planen var bare å bytte ut den gamle laminaten.. Så ser den. Hva er evt negativt med pumpe?

Den bråker og kan gå i stykker? 

Anonymkode: 8bb3f...3bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den bråker og kan gå i stykker? 

Anonymkode: 8bb3f...3bc

Okei, men gir ikke økt risiko for lekk eller forsinkelse etc.? 

AnonymBruker
Skrevet

Ville heller vurdert muligheten for å legge soverommene der stuen er nå. 

Screenshot_20240414_024749_SamsungInternet.jpg.9b32d4c0f22483ca94e61b2d53c72877.jpg

Anonymkode: 4ec32...625

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ville heller vurdert muligheten for å legge soverommene der stuen er nå. 

Screenshot_20240414_024749_SamsungInternet.jpg.9b32d4c0f22483ca94e61b2d53c72877.jpg

Anonymkode: 4ec32...625

Soverom uten vindu?

Anonymkode: 10b3e...ae8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

En ting er laminaten, men hva er under laninaten? Betong eller treverk? Hvor gammelt er bygget? 
det som er negativt med pumpe, er at den skal forflytte avløpsvann en vei som ikke er naturlig. De er sensitive mot fett og matrester. En ting er støy, den vil høres og merkes, men effekten er ikke like bra til bruken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle innspillene deres! 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En ting er laminaten, men hva er under laninaten? Betong eller treverk? Hvor gammelt er bygget? 
det som er negativt med pumpe, er at den skal forflytte avløpsvann en vei som ikke er naturlig. De er sensitive mot fett og matrester. En ting er støy, den vil høres og merkes, men effekten er ikke like bra til bruken. 

Det er treverk fra 1960!

Men, kan dette fungere? At jeg gipser igjen døren og setter den inn et annet sted, og dermed rørene ca. 1-2 meter unna?

ala sånn her: 

Screen Shot 2024-04-14 at 18.30.13.png

Screen Shot 2024-04-14 at 18.19.24.png

AnonymBruker
Skrevet

Like omstendig å flytte røropplegget på siste tegningen… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Like omstendig å flytte røropplegget på siste tegningen… 

Filern, det blir det, ja ? Tenkte nemlig at det da ikke feks trengs pumpe?  For da skal rørene /avløb bare forlenges 1-2 meter? Men avløp må fremdeles i gulv?

Skrevet

Det er da ikke umulig det der. Det er lov å åpne gulv og legge avløp der. Bare håpe det ikke er en bærende bjelke akkurat der du skal krysse. Avløp til kjøkken er ikke allverdens dimensjon, og ikke trenger man mye fall heller. Avløp til toalett krever større dimensjoner. 
Bor du der er det bare å kontakte en entreprenør, snekker eller noe sånt for befaring. Er du heldig finner du byggetegninger hos bygningsetaten i kommunen. Gjør planlegging litt enklere

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (13 timer siden):

Det er da ikke umulig det der. Det er lov å åpne gulv og legge avløp der. Bare håpe det ikke er en bærende bjelke akkurat der du skal krysse. Avløp til kjøkken er ikke allverdens dimensjon, og ikke trenger man mye fall heller. Avløp til toalett krever større dimensjoner. 
Bor du der er det bare å kontakte en entreprenør, snekker eller noe sånt for befaring. Er du heldig finner du byggetegninger hos bygningsetaten i kommunen. Gjør planlegging litt enklere

Åå det her var godt å lese! Så avløpet må, uten unntak, i gulvet? Jeg kan ikke legge det i feks isolert lettvegg og borre hull gjennom bærevegg? Tror nemlig det er bærevegg

Skrevet

Mye går an. Må bare finne en brukbar trasé for avløpsrøret, med fall slik at vannet renner riktig vei. 

Akkurat nå er det stor sannsynlighet for at avløpsrøret ligger rett bak toalettet ditt. Du vil få problemer med en veldig høy terskel i døren som går inn til det nye soverommet ditt i bilde i førstepost. Avløpsvann må fra kjøkkenvask til toalettet/avløpsrøret. 

Siste tegning i post #15 kan nok fungere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...