Gå til innhold

Studere hva?? Introvert, kreativ, systematisk


ingridahr

Anbefalte innlegg

Du kan ta toårig master i Fysisk planlegging på NTNU, de godkjenner mange ulike bachelorgrader og da blir du arealplanlegger. Lett å få jobb både offentlig og privat. Passer om du liker samfunn, arkitektur og utvikling. Kontorjobb, fleksitid og hjemmekontor muligheter. 

Anonymkode: c2780...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, AnonymBruker said:

Er du klar over at nyutdannede i ux ikke får jobb nå? 

Anonymkode: fe09c...41c

Jeg jobber med ansettelse av junior UX designere, og det stemmer ikke. Jeg er klar over at arbeidsmarkedet er dårligere enn tidligere, men det er allikevel bedre enn mange andre typer stillinger. Forskjellen er at markedet var helt fantastisk tidligere, men nå har det roet seg til vanligere nivåer. Det høres verre ut enn realiteten fordi dagens nyutdannede designere (og utviklere) ble ferdig med studiene nå og forventet at arbeidsmarkedet skulle være som i 2019, da alle fikk seg jobb ett år eller tidligere før de var ferdige med studiene. Slik er det ikke i dag, men de fleste nyutdannede får seg allikevel jobb etter studiene. Det er sunt at markedet har roet seg. 

Anonymkode: 50ad0...ac8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentkontroller i olje/gass/vind-bransjen er det manko på. For eksempel Aibel ansetter (forutsatt at du bor nær Asker eller Vestlandet). Da må man være systematisk og ryddig. Det handler om å kontrollere og behandle leverandørdokumentasjon, tegninger etc. alt foregår på pc og man jobber i stor grad selvstendig 

Anonymkode: f4b54...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkiv og museum har jeg, og jeg har ikke fått noen jobb innen det siden ferdig utdannet i 2015. Har 500 studiepoeng innen svært mange relevante studier, men det hjelper jo ingenting. Arkeologi er enda verre. Kun 200 jobber i Norge som alle er fullsatte.

Anonymkode: ee190...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Arkiv og museum har jeg, og jeg har ikke fått noen jobb innen det siden ferdig utdannet i 2015. Har 500 studiepoeng innen svært mange relevante studier, men det hjelper jo ingenting. Arkeologi er enda verre. Kun 200 jobber i Norge som alle er fullsatte.

Anonymkode: ee190...f18

Mener du at du har tatt arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning fra NTNU? Kjedelig at du har hatt så dårlig erfaring med det..  og veldig annerledes opplevelse enn det en annen Anonym Bruker beskriver her i tråden. Kanskje det kommer an på hvor man bor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg jobber med ansettelse av junior UX designere, og det stemmer ikke. Jeg er klar over at arbeidsmarkedet er dårligere enn tidligere, men det er allikevel bedre enn mange andre typer stillinger. Forskjellen er at markedet var helt fantastisk tidligere, men nå har det roet seg til vanligere nivåer. Det høres verre ut enn realiteten fordi dagens nyutdannede designere (og utviklere) ble ferdig med studiene nå og forventet at arbeidsmarkedet skulle være som i 2019, da alle fikk seg jobb ett år eller tidligere før de var ferdige med studiene. Slik er det ikke i dag, men de fleste nyutdannede får seg allikevel jobb etter studiene. Det er sunt at markedet har roet seg. 

Anonymkode: 50ad0...ac8

Dette var oppklarende. Jeg har også fått inntrykk av at folk med UI og UX får jobb relativt lett. Vurderer nettstudier i dette, så mtp det du skriver kan det fortsatt være et mulig alternativ for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dokumentkontroller i olje/gass/vind-bransjen er det manko på. For eksempel Aibel ansetter (forutsatt at du bor nær Asker eller Vestlandet). Da må man være systematisk og ryddig. Det handler om å kontrollere og behandle leverandørdokumentasjon, tegninger etc. alt foregår på pc og man jobber i stor grad selvstendig 

Anonymkode: f4b54...ae2

Spennende. Aldri hørt om men dette må jeg se mer på. Vet du om det finnes studie direkte knyttet til dette eller finnes det flere veier inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan ta toårig master i Fysisk planlegging på NTNU, de godkjenner mange ulike bachelorgrader og da blir du arealplanlegger. Lett å få jobb både offentlig og privat. Passer om du liker samfunn, arkitektur og utvikling. Kontorjobb, fleksitid og hjemmekontor muligheter. 

Anonymkode: c2780...d66

Takk for tips! Usikker på om de godkjenner min bachelor, den var ikke opplistet. Men fikk inntrykk av at flere som ikke stod der også kunne godkjennes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobber med ansettelse av junior UX designere, og det stemmer ikke. Jeg er klar over at arbeidsmarkedet er dårligere enn tidligere, men det er allikevel bedre enn mange andre typer stillinger. Forskjellen er at markedet var helt fantastisk tidligere, men nå har det roet seg til vanligere nivåer. Det høres verre ut enn realiteten fordi dagens nyutdannede designere (og utviklere) ble ferdig med studiene nå og forventet at arbeidsmarkedet skulle være som i 2019, da alle fikk seg jobb ett år eller tidligere før de var ferdige med studiene. Slik er det ikke i dag, men de fleste nyutdannede får seg allikevel jobb etter studiene. Det er sunt at markedet har roet seg. 

Anonymkode: 50ad0...ac8

https://www.grafill.no/nyheter/undersokelse-bekrefter-toffe-tider-i-designbransjen

Anonymkode: fe09c...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingridahr skrev (1 time siden):

Dette var oppklarende. Jeg har også fått inntrykk av at folk med UI og UX får jobb relativt lett. Vurderer nettstudier i dette, så mtp det du skriver kan det fortsatt være et mulig alternativ for meg :)

Vær så snill å undersøk dette litt mer før du tar avgjørelsen. Les deg opp. https://www.grafill.no/nyheter/undersokelse-bekrefter-toffe-tider-i-designbransjen og snakk med flere. Ikke bare en person på kg som mener en ting. Dette handler tross alt om fremtiden din. 

Anonymkode: fe09c...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ingridahr said:

Mener du at du har tatt arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning fra NTNU? Kjedelig at du har hatt så dårlig erfaring med det..  og veldig annerledes opplevelse enn det en annen Anonym Bruker beskriver her i tråden. Kanskje det kommer an på hvor man bor..

Nei, jeg har Årsenhet Arkiv (UiO), MA i museologi (UiO), digital forvaltning fra JF (UiO) blant annet. Bor i Oslo. Er noe introvert og klarer ikke selge meg selv.

Anonymkode: ee190...f18

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studere markedsføring evt.:) mange ulike muligheter etter endt bachelorgrad.

Anonymkode: 89733...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med studier i gis (geografiske informasjonssystemer og geomatikk? Evt jordskifte

Anonymkode: dabcb...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gs1721 skrev (På 12.4.2024 den 22.15):

Bibliotekar? Jeg er det selv (biblioteksjef på et lite bibliotek). Det å være kreativ og systematisk er kjempebra egenskaper i denne jobben. Og kunnskaper innen IT og grafisk design som du nevner. Jeg er også introvert, og det er til tider utfordrende, da en del av jobben er å ta ansvar for arrangementer for barn og voksne, hobbyverksted, litteraturformidling osv. Men det er jo ikke like intenst sosialt som andre yrker, det er en blanding mellom å jobbe med folk og med ting/fag, vil jeg si. 

 

ingridahr skrev (På 12.4.2024 den 22.31):

Det har jeg faktisk tenkt på! Har du bachelor da? Og var det enkelt å få jobb?

Ikke meg som har svart tidligere, men det kan være vanskelig å få jobb som bibliotekar. Litt avhengig av om du kan flytte på deg eller ikke. I de store byene er det gjerne mye konkurranse. 
 

Hvis du lander på bibliotekar som yrke, tenk litt på hvilket type bibliotek du er interessert å jobb i. Det er gjerne annerledes å jobbe i fagbibliotek kontra folkebibliotek. Det er også gjerne færre folk innom et mindre bibliotek kontra et stort folkebibliotek.  Jeg jobber nå i et lite bibliotek (hvor vi er to heltidsansatte) og det er ikke nødvendigvis er så mange mennesker innom en dag. I min forrige jobb var det +/- 1000 mennesker innom biblioteket 6 av 7 åpningsdager. 
 

Til tross for nylig jobbytte er jeg tidvis rimelig lei av folk og kunne gjerne tenkte å jobbe med noe «annet». Dette er selv om jeg egentlig elsker yrket mitt, de varierte dagene og de type stillingene som jeg har hatt. 
 

 

Anonymkode: 95cf0...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vær så snill å undersøk dette litt mer før du tar avgjørelsen. Les deg opp. https://www.grafill.no/nyheter/undersokelse-bekrefter-toffe-tider-i-designbransjen og snakk med flere. Ikke bare en person på kg som mener en ting. Dette handler tross alt om fremtiden din. 

Anonymkode: fe09c...41c

Jeg skriver at det fortsatt kan være et alternativ for meg, har absolutt ikke tatt noen avgjørelser ennå, er ingen kommentar her inne som ene og alene kan få meg til å velge et studie 😄 er her for inspirasjon, og svarer bare hyggelig på alle input jeg får 🥰 slapp helt av, skal nok klare å passe på meg selv og fremtiden min 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

 

Ikke meg som har svart tidligere, men det kan være vanskelig å få jobb som bibliotekar. Litt avhengig av om du kan flytte på deg eller ikke. I de store byene er det gjerne mye konkurranse. 
 

Hvis du lander på bibliotekar som yrke, tenk litt på hvilket type bibliotek du er interessert å jobb i. Det er gjerne annerledes å jobbe i fagbibliotek kontra folkebibliotek. Det er også gjerne færre folk innom et mindre bibliotek kontra et stort folkebibliotek.  Jeg jobber nå i et lite bibliotek (hvor vi er to heltidsansatte) og det er ikke nødvendigvis er så mange mennesker innom en dag. I min forrige jobb var det +/- 1000 mennesker innom biblioteket 6 av 7 åpningsdager. 
 

Til tross for nylig jobbytte er jeg tidvis rimelig lei av folk og kunne gjerne tenkte å jobbe med noe «annet». Dette er selv om jeg egentlig elsker yrket mitt, de varierte dagene og de type stillingene som jeg har hatt. 
 

 

Anonymkode: 95cf0...577

Ja, noe av det som gjør det vanskelig for meg å se for meg yrker, og dermed gjør at jeg er litt forvirret for tiden, er også at jeg ikke helt vet hvor i landet jeg vil bo fremover. Alt er veldig åpent per nå. 

Takk for innspill ❤️ mange gode poenger. Jeg har jo blitt litt lei av å jobbe i servicebransjen og mye av bibliotekar-jobben likner jo litt på å være kundebehandler. Kan se for meg at akkurat det kunne blitt litt kjedelig/slitsomt i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, jeg har Årsenhet Arkiv (UiO), MA i museologi (UiO), digital forvaltning fra JF (UiO) blant annet. Bor i Oslo. Er noe introvert og klarer ikke selge meg selv.

Anonymkode: ee190...f18

Da har du jo masse kompetanse! Imponerende. Vil du si noe om hva du jobber med idag?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ingridahr said:

Da har du jo masse kompetanse! Imponerende. Vil du si noe om hva du jobber med idag?

Vel, det er det som er problemet mitt da. Jeg får ikke jobb. Kan og godt komme av at jeg er sjenert og noe introvert 😞 

Anonymkode: ee190...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, jeg har Årsenhet Arkiv (UiO), MA i museologi (UiO), digital forvaltning fra JF (UiO) blant annet. Bor i Oslo. Er noe introvert og klarer ikke selge meg selv.

Anonymkode: ee190...f18

Da er det ikke rart du ikke får jobb. De etterspør de med bachelor og/eller master i jobbannonser. Eller de med relevant erfaring. Bachelor innen arkiv (tenker da på den fra NTNU og OsloMet) faser ut de som har brevkurset, som var typisk før i tiden. 

Anonymkode: 5ec43...26e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil jobbe administrativt med kunst trenger du nok litt faglig påfyll. Anbefaler jeg ledelse av kreative næringer på BI. Søknadsfrist i dag!

Anonymkode: 6c2e3...644

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...