Vikkimakaroni94 Skrevet 12. april 2024 #1 Skrevet 12. april 2024 Jeg trenger hjelp med å finne ut hva jeg skal studere. Jeg har en bachelor i kunsthistorie fra 2022 som jeg ikke har fått brukt til noe (ennå), har merket etter studietiden at jeg ikke har nok motivasjon til å få meg jobb innenfor kunstfeltet. Er derimot kunstinteressert på privaten, kreativ og detaljorientert, hvilket jeg gjerne skulle fått bruk for i arbeidslivet. Har jobbet ti år i servicebransjen og har fått litt nok av hypersosiale jobber. Jeg er introvert, og nøye av meg, så har derfor tenkt på noe innen IT, for eksempel frontend (er ikke god i/glad i matte!). Grafisk design har jeg også tenkt på. Er glad i mennesker, men tror kanskje det kunne blitt for krevende for meg med omsorgsyrke nettopp derfor. Jobber i barnehage for øyeblikket og selv om jeg elsker barna merker jeg at det er en veldig krevende jobb i lengden. Har noen tips til meg? Vil gjerne studere for å kunne sikre meg litt bedre jobber i fremtiden, både mtp trivsel og økonomi. Trenger ikke bli rik, men vil ha bedre økonomi enn jeg får som u-utdannet barnehageassistent/div serviceyrker uten utdanning. Er 30 år gammel og ikke gira på et langt studieløp, gjerne et par år på fagskole for eksempel, men kanskje (!) en bachelor dersom jeg finner noe jeg virkelig vil. Help a girl out ❤️
Grüner Skrevet 12. april 2024 #3 Skrevet 12. april 2024 (endret) ingridahr skrev (9 minutter siden): Jeg trenger hjelp med å finne ut hva jeg skal studere. Jeg har en bachelor i kunsthistorie fra 2022 som jeg ikke har fått brukt til noe (ennå), har merket etter studietiden at jeg ikke har nok motivasjon til å få meg jobb innenfor kunstfeltet. Er derimot kunstinteressert på privaten, kreativ og detaljorientert, hvilket jeg gjerne skulle fått bruk for i arbeidslivet. Har jobbet ti år i servicebransjen og har fått litt nok av hypersosiale jobber. Jeg er introvert, og nøye av meg, så har derfor tenkt på noe innen IT, for eksempel frontend (er ikke god i/glad i matte!). Grafisk design har jeg også tenkt på. Er glad i mennesker, men tror kanskje det kunne blitt for krevende for meg med omsorgsyrke nettopp derfor. Jobber i barnehage for øyeblikket og selv om jeg elsker barna merker jeg at det er en veldig krevende jobb i lengden. Har noen tips til meg? Vil gjerne studere for å kunne sikre meg litt bedre jobber i fremtiden, både mtp trivsel og økonomi. Trenger ikke bli rik, men vil ha bedre økonomi enn jeg får som u-utdannet barnehageassistent/div serviceyrker uten utdanning. Er 30 år gammel og ikke gira på et langt studieløp, gjerne et par år på fagskole for eksempel, men kanskje (!) en bachelor dersom jeg finner noe jeg virkelig vil. Help a girl out ❤️ Å jobbe i bhg høres jo ikke ut som en jobb for deg hvis du er introvert. Der bør du jo både være sosial og kunne jobbe i team. Hva med arkiv eller museum som det foreslås her? Endret 12. april 2024 av Grüner 1
Gs1721 Skrevet 12. april 2024 #4 Skrevet 12. april 2024 Bibliotekar? Jeg er det selv (biblioteksjef på et lite bibliotek). Det å være kreativ og systematisk er kjempebra egenskaper i denne jobben. Og kunnskaper innen IT og grafisk design som du nevner. Jeg er også introvert, og det er til tider utfordrende, da en del av jobben er å ta ansvar for arrangementer for barn og voksne, hobbyverksted, litteraturformidling osv. Men det er jo ikke like intenst sosialt som andre yrker, det er en blanding mellom å jobbe med folk og med ting/fag, vil jeg si. 2
Vikkimakaroni94 Skrevet 12. april 2024 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2024 Grüner skrev (9 minutter siden): Å jobbe i bhg høres jo ikke ut som en jobb for deg hvis du er introvert. Der bør du jo både være sosial og kunne jobbe i team. Hva med arkiv eller museum som det foreslås her? Nei det er i stor grad ikke noe for meg, men har trengt en jobb mens jeg er i tenkeboksen. Syns det er veldig vanskelig å finne ut hva jeg skal drive med her i livet. Jeg fungerer bra sosialt selv om jeg er litt sjenert, og har ikke noe problem med å jobbe i team, det kommer helt an på hva min rolle er. Jeg elsker barna og etter mange år i servicebransjen har jobben i barnehage vært et avbrekk på mange måter også. Å satse på jobb i bhg var aldri et alternativ, men ville nevne hva jeg holder på med for øyeblikket Arkiv eller museum kan sikkert være gode alternativer! Spesielt med tanke på bacheloren min.
Vikkimakaroni94 Skrevet 12. april 2024 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2024 Gs1721 skrev (15 minutter siden): Bibliotekar? Jeg er det selv (biblioteksjef på et lite bibliotek). Det å være kreativ og systematisk er kjempebra egenskaper i denne jobben. Og kunnskaper innen IT og grafisk design som du nevner. Jeg er også introvert, og det er til tider utfordrende, da en del av jobben er å ta ansvar for arrangementer for barn og voksne, hobbyverksted, litteraturformidling osv. Men det er jo ikke like intenst sosialt som andre yrker, det er en blanding mellom å jobbe med folk og med ting/fag, vil jeg si. Det har jeg faktisk tenkt på! Har du bachelor da? Og var det enkelt å få jobb?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #7 Skrevet 12. april 2024 Gs1721 skrev (29 minutter siden): Bibliotekar? Jeg er det selv (biblioteksjef på et lite bibliotek). Det å være kreativ og systematisk er kjempebra egenskaper i denne jobben. Og kunnskaper innen IT og grafisk design som du nevner. Jeg er også introvert, og det er til tider utfordrende, da en del av jobben er å ta ansvar for arrangementer for barn og voksne, hobbyverksted, litteraturformidling osv. Men det er jo ikke like intenst sosialt som andre yrker, det er en blanding mellom å jobbe med folk og med ting/fag, vil jeg si. Jeg er ikke TS, men ville bare si at det høres ut som en veldig hyggelig jobb👍 Anonymkode: c78d0...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #8 Skrevet 13. april 2024 Hva med UX design? Anonymkode: 50ad0...ac8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Skrevet 13. april 2024 Kanskje kurator hadde vært noe for deg? Anonymkode: a8f66...23b
Naos Skrevet 13. april 2024 #10 Skrevet 13. april 2024 Kvalitetsleder, som jobber med dokumentasjon og system?
Vikkimakaroni94 Skrevet 13. april 2024 Forfatter #11 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva med UX design? Anonymkode: 50ad0...ac8 Jobber du med det selv? Har så vidt sett at det tilbys fagskole med dette, men vet knapt hva det er. Del gjerne erfaringer hvis du har
Vikkimakaroni94 Skrevet 13. april 2024 Forfatter #12 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kanskje kurator hadde vært noe for deg? Anonymkode: a8f66...23b Mtp bacheloren jeg har så har jeg vært inne på tanken, og det finnes jo master i kuratering. Men jeg har inntrykk av at det er veldig hard konkurranse og mer egnet for de som virkelig brenner for kunstfeltet. Tror ikke jeg er motivert nok, selv om det virker som en utrolig kul jobb.
Vikkimakaroni94 Skrevet 13. april 2024 Forfatter #13 Skrevet 13. april 2024 Naos skrev (14 minutter siden): Kvalitetsleder, som jobber med dokumentasjon og system? Jobber du med dette? Del gjerne erfaringer hvis du har
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #14 Skrevet 13. april 2024 Dokumentasjonsforvaltning i Trondheim/Oslomet. Da kan du få konsulentjobb/IT-arkivar/rådgiver etc. og lett tjene 500k+ i året. Master er ikke nødvendig da studiet er så nytt. Ikke studer kun museum eller kulturminneforvaltning, det er vanskelig å få seg jobb og en fot inn døra. Mange jobber innen arkiv/dokumentasjonsforvaltning er ute nå fordi jobben har blitt mer preget av IKT og krav til peiling på relevant lovverk har blitt høyere. Gamlingene pensjonerer seg, så de vil ha ferskt blod inn. I tillegg er det mye fysisk dokumentasjon som må digitaliseres, så det tar haugevis med år før alt det er unnagjort. Anbefaler å velge studiet som også drar inn IKT i pensum. Anonymkode: 5ec43...26e
Vikkimakaroni94 Skrevet 14. april 2024 Forfatter #15 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dokumentasjonsforvaltning i Trondheim/Oslomet. Da kan du få konsulentjobb/IT-arkivar/rådgiver etc. og lett tjene 500k+ i året. Master er ikke nødvendig da studiet er så nytt. Ikke studer kun museum eller kulturminneforvaltning, det er vanskelig å få seg jobb og en fot inn døra. Mange jobber innen arkiv/dokumentasjonsforvaltning er ute nå fordi jobben har blitt mer preget av IKT og krav til peiling på relevant lovverk har blitt høyere. Gamlingene pensjonerer seg, så de vil ha ferskt blod inn. I tillegg er det mye fysisk dokumentasjon som må digitaliseres, så det tar haugevis med år før alt det er unnagjort. Anbefaler å velge studiet som også drar inn IKT i pensum. Anonymkode: 5ec43...26e Bra tips. Dette fikk meg interessert. Snittet på oslomet var jo veldig høyt, ikke overraskende. Med Trondheim mener du kanskje bacheloren på NTNU som heter arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning? Hvis du jobber med dette, hvilken vei tok du?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #16 Skrevet 14. april 2024 1 hour ago, ingridahr said: Bra tips. Dette fikk meg interessert. Snittet på oslomet var jo veldig høyt, ikke overraskende. Med Trondheim mener du kanskje bacheloren på NTNU som heter arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning? Hvis du jobber med dette, hvilken vei tok du? Jeg tok det studiet for 2-3 år siden. Må si at kvaliteten er så som så, og de skryter av at studiet inneholder IT men det var ganske minimalt da jeg tok graden iallfall. Men lett å få jobb! Jeg fikk vikariat mens jeg skrev bachelor, og fikk fast jobb i staten rett etter sommeren. Anonymkode: 02c46...813
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #17 Skrevet 14. april 2024 ingridahr skrev (På 12.4.2024 den 22.03): Jeg trenger hjelp med å finne ut hva jeg skal studere. Jeg har en bachelor i kunsthistorie fra 2022 som jeg ikke har fått brukt til noe (ennå), har merket etter studietiden at jeg ikke har nok motivasjon til å få meg jobb innenfor kunstfeltet. Er derimot kunstinteressert på privaten, kreativ og detaljorientert, hvilket jeg gjerne skulle fått bruk for i arbeidslivet. Har jobbet ti år i servicebransjen og har fått litt nok av hypersosiale jobber. Jeg er introvert, og nøye av meg, så har derfor tenkt på noe innen IT, for eksempel frontend (er ikke god i/glad i matte!). Grafisk design har jeg også tenkt på. Er glad i mennesker, men tror kanskje det kunne blitt for krevende for meg med omsorgsyrke nettopp derfor. Jobber i barnehage for øyeblikket og selv om jeg elsker barna merker jeg at det er en veldig krevende jobb i lengden. Har noen tips til meg? Vil gjerne studere for å kunne sikre meg litt bedre jobber i fremtiden, både mtp trivsel og økonomi. Trenger ikke bli rik, men vil ha bedre økonomi enn jeg får som u-utdannet barnehageassistent/div serviceyrker uten utdanning. Er 30 år gammel og ikke gira på et langt studieløp, gjerne et par år på fagskole for eksempel, men kanskje (!) en bachelor dersom jeg finner noe jeg virkelig vil. Help a girl out ❤️ Nyutdannede innen Grafisk design yrket sliter litt nå fordi lønna øker men ikke prisene for tjenester. Mange får ikke jobb. AI er jo veldig up and going nå, så Ai kommer til å bli veldig betydelig for de fleste bedrifter. Kansje du kan ta lærerutdanning evt? Tar du 1 år i ppu så kan du undervise på høyskole. Anonymkode: fe09c...41c 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #18 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 12.47): Hva med UX design? Anonymkode: 50ad0...ac8 Er du klar over at nyutdannede i ux ikke får jobb nå? Anonymkode: fe09c...41c 1
Vikkimakaroni94 Skrevet 14. april 2024 Forfatter #19 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tok det studiet for 2-3 år siden. Må si at kvaliteten er så som så, og de skryter av at studiet inneholder IT men det var ganske minimalt da jeg tok graden iallfall. Men lett å få jobb! Jeg fikk vikariat mens jeg skrev bachelor, og fikk fast jobb i staten rett etter sommeren. Anonymkode: 02c46...813 Takk for info! Det å komme raskt ut i jobb er veldig viktig for meg denne gangen, så kommer ikke til å ta et studie uten å ha det i tankene igjen. Setter veldig pris på svarene, du har gitt meg noe å tenke på
Vikkimakaroni94 Skrevet 14. april 2024 Forfatter #20 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nyutdannede innen Grafisk design yrket sliter litt nå fordi lønna øker men ikke prisene for tjenester. Mange får ikke jobb. AI er jo veldig up and going nå, så Ai kommer til å bli veldig betydelig for de fleste bedrifter. Kansje du kan ta lærerutdanning evt? Tar du 1 år i ppu så kan du undervise på høyskole. Anonymkode: fe09c...41c Ja har skjønt at grafisk design ikke er en veldig trygg vei akkurat nå. Hadde nok passet meg mtp kreativitet, men vil veldig gjerne belage meg på å få jobb relativt raskt. Så tror jeg må utelukke det. Jeg er nok for sjenert til å være lærer og underviser dessverre. Må ha en jobb hvor jeg ikke har så mange øyne på meg hele tiden hehe. AI er et godt poeng, det må jeg se mer på. Takk for innspill! ❤️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå