Gå til innhold

Rekkehus - å aldri ha noe som er ditt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere andre i rekkehus, hvor mye privatliv har dere? Trives dere?

Jeg blir rett og slett sur og trist av mangelen på privatliv. Innsyn overalt, hagen er en liten bås med plankegjerder som er 80 cm høye, og fullt innsyn fra begge naboer. 

Vi deler gjerde, vegger, vei, plass til søppel, alle tar seg bare til rette, ingen hjelper til når noe skal gjøres - jeg kan ikke selv velge når det skal være stille, jeg kan ikke be en venn på vin en kveld og skravle på verandaen uten at minst femti mennesker kan høre alt vi sier. 
Jeg kan ikke sette meg i hagen og sole meg for da skal naboen plutselig rive gjerdet og male og spyle huset… 

Hvordan holder dere ut å bo sånn? Og er leilighet bedre? 

Hilsen en som misliker rekkehuset sitt intenst og nei, vi har ikke noe styre. 

Anonymkode: 9897f...d41

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svaret mitt(vårt) er at vi ikke holder ut. Vi skal flytte. Vi orker ikke mer, og vi har et godt forhold til naboene våre OG bor i enderekkehuset :fnise: 

Anonymkode: 5a0ef...850

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om yrkeslivet tillater det, flytt til en småby eller landsbygda og kjøp en rimelig enebolig. Var så glad når jeg kom meg vekk fra storbyen med overpriset boliger og kjøpte en eldre bolig på landet.

Anonymkode: 354db...6e7

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere andre i rekkehus, hvor mye privatliv har dere? Trives dere?

Jeg blir rett og slett sur og trist av mangelen på privatliv. Innsyn overalt, hagen er en liten bås med plankegjerder som er 80 cm høye, og fullt innsyn fra begge naboer. 

Vi deler gjerde, vegger, vei, plass til søppel, alle tar seg bare til rette, ingen hjelper til når noe skal gjøres - jeg kan ikke selv velge når det skal være stille, jeg kan ikke be en venn på vin en kveld og skravle på verandaen uten at minst femti mennesker kan høre alt vi sier. 
Jeg kan ikke sette meg i hagen og sole meg for da skal naboen plutselig rive gjerdet og male og spyle huset… 

Hvordan holder dere ut å bo sånn? Og er leilighet bedre? 

Du skulle leid en 40m2 stor leilighet i Oslo til blodpris en periode så ville du satt pris på hva du har. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har elsk/hat-forhold til rekkehuset mitt. "Hat" mest fordi en ubrukelig styreleder og et par bedritne naboer på en av de andre rekkene har forsura saker og ting de siste par åra. Men elsk på beliggenheten, de nærmeste naboene, miljøet for ellers 😊

Skal sies at vi har et veldig avklart og bra forhold til de nærmeste naboene per nå, men sånt kan fort endre seg ved utskiftninger 😬 Rekkehus er litt risikosport.

Anonymkode: 0ce7f...a91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om yrkeslivet tillater det, flytt til en småby eller landsbygda og kjøp en rimelig enebolig. Var så glad når jeg kom meg vekk fra storbyen med overpriset boliger og kjøpte en eldre bolig på landet.

Ja, det er her jeg også er. Men ser for meg at det er dyrt, ressurskrevende og scenarioer som at taket plutselig kollapser, dreneringen må tas umiddelbart og andre krisescenarioer som jeg ikke har lyst å takle alene (dårlig selvtillit). 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svaret mitt(vårt) er at vi ikke holder ut. Vi skal flytte. Vi orker ikke mer, og vi har et godt forhold til naboene våre OG bor i enderekkehuset :fnise: 

Anonymkode: 5a0ef...850

Hvilken boligtype velger dere nå?

AnonymBruker
Skrevet
Ulf-Bjarne skrev (2 minutter siden):

Du skulle leid en 40m2 stor leilighet i Oslo til blodpris en periode så ville du satt pris på hva du har. 

Nei. 

Skrevet

Vi bor i rekkehus, privat liv på begge sider, vi kan gjøre som vi vil og har et flott styre. Bodd her i 8 år

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvor nær er nærmeste nabo?  Jeg blir nok ikke fornøyd før jeg eier og bor på den mest avsidesliggende holmen på Svalbard.

Anonymkode: 2a8f6...601

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke rekkehus som er feil, men løsningene. Her har vi null innsyn fra naboers uteplasser, høye levegger sørger for det. Går man frem på plenen ser man andres uteplass, men det er ikke et problem. Der har vi satt opp piknikbenker til langbord som er mye brukt. På framsiden er utebodene plassert slik at man skjermes.

Jeg elsker rekkehus. I vårt er det fem boenheter. Tre barnefamilier med til sammen åtte barn i alderen 4-11 år, samt et pensjonistektepar og en enke på 85. Vi har et godt samhold, grillfester, sankthansfeiringer og spillkvelder. Pensjonistekteparet er populære barnevakter om noen skal ut i helgene, og 85-åringen kan godt se etter ungene en kort stund, og elsker å spille sjakk med 11-åringen vår.

Jeg ville ikke bytta i enebolig for alt i verden.

Anonymkode: 68d64...2a5

• Liker 9
  • Hjerte 13
AnonymBruker
Skrevet

Er vokst opp i enebolig på andre siden av rekkehus. Der har det forsåvidt fungert helt fint siden 70 tallet. Men der er det et karport tak som holder boligene sammen. Og alle har egen stor tomt og innkjøring. 

Jeg kunne kanskje ha bodd i sånn type rekkehus. Men vegg i vegg med andre nei takk. Valgte å kjøpe hus i skogen på landet  men sentrums nært. Ikle så langt til nermeste by. 30 minutter. En time kommer jeg til to byer til i hver sin retning og oslo er to timer med bil. Ikke ofte jeg trenger å dra til oslo. Men her har jeg alt skogen har å tilby og nermeste sentrum med mye liv å røre er bare 10 minutter unna. Alt for dårlig busstilbud. Det ville ha gjort det enda bedre å bo her. Men kommer meg overalt med bil. Jeg vil fise i egen hage uten klage fra nermeste nabo. Det er frihet å lykke for meg. Orker ikke konflikter og krangler med pirkete naboer. Orker ikke å bli overvåket av nysgjerrige naboer heller.

Anonymkode: 8bc84...342

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men er det mulig og se om dere finner noe annet? Mulig man må fire på noen krav for og få det til, som en annen belighenget. Rekkehus er ihvertfall ikke billigere en mange eneboliger her vi bor nå da dem har blitt veldig dyre og eneboliger ikke har gått opp like mye, spørs litt på område men som sagt man kan få mange fine hus for samme pris som mange rekkehus her vi bor. Bor i Moss 30 min med tog til Oslo 

Anonymkode: a4d6e...ac3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Firemannsbolig her. Ikke helt det samme, men kjenner meg igjen. Fullt innsyn og folk på alle kanter så må passe på hva vi sier når vi sitter på terrassen. Har ikke hage. Naboene har en helt annen døgnrytme enn meg. Jeg gruer meg til sommeren, da blir det umulig å sove fordi de klipper plen og skriker på natta. Hageslangen er festet på ytterveggen til soverommet og jeg våkner med et rykk når de begynner vanningen. Naboens parkeringsplass er rett utenfor soveromsvinduet og de kjører flere turer på natt så jeg våkner flere ganger og er aldri uthvilt. Han røyker også mye. Kan ikke ha åpne vinduer pga astma. Mye bråk på søndager. Hvordan holde ut - tja, har ikke så mange alternativer akkurat. Blir nok boende og ser fram til når jeg blir pensjonist. Da skal jeg flytte milevis bort fra folk. 

Anonymkode: 22dec...cce

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Da må dere faktisk flytte.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, så fælt å ha et rekkehus da. 

Anonymkode: 20ef1...619

• Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet

Vi var godt fornøyde i den perioden vi bodde i rekkehus.  Opplevde lite eller ingenting bråk fra naboene. Vi solgte riktignok, men det var fordi vi flyttet til en annen kant av landet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er nok ikke rekkehus som er feil, men løsningene. Her har vi null innsyn fra naboers uteplasser, høye levegger sørger for det. Går man frem på plenen ser man andres uteplass, men det er ikke et problem. Der har vi satt opp piknikbenker til langbord som er mye brukt. På framsiden er utebodene plassert slik at man skjermes.

Jeg elsker rekkehus. I vårt er det fem boenheter. Tre barnefamilier med til sammen åtte barn i alderen 4-11 år, samt et pensjonistektepar og en enke på 85. Vi har et godt samhold, grillfester, sankthansfeiringer og spillkvelder. Pensjonistekteparet er populære barnevakter om noen skal ut i helgene, og 85-åringen kan godt se etter ungene en kort stund, og elsker å spille sjakk med 11-åringen vår.

Jeg ville ikke bytta i enebolig for alt i verden.

Anonymkode: 68d64...2a5

Jeg er helt enig, jeg var på visning på mange rekkehus før jeg fant ett jeg likte (og kjøpte), og det som var unikt med dette rekkehuset var løsningen. Det er absolutt ingen innsyn på noen plan med mindre man eksempelvis henger langt ut fra balkongen i andre etasje med det formål i titte inn til naboen, og selv da har man begrenset innsyn. Høye gjerder og trær bidrar til mye privatliv.

Anonymkode: 56b3b...241

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig fornøyd med rekkehuset mitt. Ønsker ikke større hage og naboene merker jeg knapt noe til☺️

Anonymkode: b3127...5fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

At dere gidder. Har enebolig og 150 m strandlinje, null innsyn.

Anonymkode: 95d98...0ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i rekkehus og  leilighet. Nå håper jeg at jeg finner meg hus etterhvert. Orker ikke lenger å bo oppå folk. 

Anonymkode: 08e21...a7a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...