AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #101 Skrevet 15. april 2024 Vi kom inn på boligmarkedet (sent 90-tallet) helt på egen hånd, og uten noe økonomisk hjelp fra foreldrene våre. Jeg var da 21 år. Tomten kostet halve årslønnen min og byggingen av huset kostet to ganger vår samlede årslønn. Vi har etter hvert fått tre barn, og det er umulig for oss å hjelpe alle tre inn på boligmarkedet. Pga at vi valgte en del rimelige løsninger da vi bygde på slutten av 90 tallet, har vi måttet (og villet) gjøre en del med huset oppgjennom årene, så vi har fortsatt nesten to millioner i huslån (heldigvis ingen andre lån). Men ettersom vi bor på bygda (ordentlig på bygda), så har vi lønninger deretter, og har derfor ikke mulighet til å bli medlånetakere på tre boliglån i tillegg til vårt eget. Men enda vi bor på bygda, så er husprisene høye. Et kjapt søk på finn.no nå for kommunen vi bor i, viser at det billigste man kan få tak i er et renoveringsobjekt til 3,990.000 og det dyreste er et nybygg til 10.990.000. Det ene voksne barnet vårt er singel, så for hen å komme inn på boligmarkedet enda hen har jobbet mye og spart i bsu siden tidlig ungdomsskolealder, er så å si umulig. Og det er heller ikke slik at man kan leie billig for å spare til hus, for leieprisene i kommunen starter på 8.000 (hybel med stue, kjøkken og soverom i ett og et bittelite bad). Anonymkode: 0cfd3...d53
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #102 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 13.37): Hvis jobben er i Oslo er det jo der du må bo. Oslo trenger uansett også ufaglærte og lavlønte for å i det hele tatt gå rundt, og da er det rett og rimelig at de skal kunne ha mulighet til å få seg en anstendig bolig der. Men ja, en hel drøss med statlige jobber burde flyttes ut av Oslo. Trenger ikke legge dem til Sykkylven eller Leikanger heller, men til Drammen, Hønefoss, Horten, Moss og andre omliggende byer. Anonymkode: a7589...5b8 Det man trenger er bedre infrastruktur for kollektivt og man må gjøre noe med prisene. Det tar rundt 30 minutter med T-banen fra Holmenkollen, Stovner, Ellingsrud til Oslo S, litt mindre fra Sognsvann og Brrgkrystallen. Tog fra Fetsund går fortere? ca 22 min. Det 32 minutter med toget fra Kløfta. Det tar 36 minutter med toget fra Drammen og Spydeberg. Bor og arbeider man i nærhet til kollektivknutepunktene så blir ikke reisetiden helt gal. Folk kan bo billig litt lenger unna Oslogryta. Det er ingen menneskerett å ko innenfor ring 2. Anonymkode: 5b67a...06e
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #103 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har jo ikke råd til å kjøpe et falleferdig dritthus for så å pusse opp, med alt det innebærer. Og ja, det har banken bekreftet. Det er gjerne hus fra 60-tallet der drenering må fikses, hele el-anlegget bør helst skiftes ut, rørene er fra byggeår og bare venter på å springe lekk, vaskerom og bad står overfor totalrenovering, alle vindu er forbi anbefalt brukstid og som en følge er det forhøyede fuktnivåer i alle rom, og dessuten er taket klart for utskiftning. Jeg har vært på mange visninger i det siste der dette er normen i prisklassen 3,5-4 millioner, og det er i ei bygd på Nordvestlandet, så det er ikke akkurat kjempeattraktivt. Likevel byr folk som gærne over hverandre, og da har man som nyetablert ikke engang råd til et sånn hus. Man får heller ikke uten videre lån til oppussing om man skulle være heldig å ha råd til selve kjøpet heller. Man MÅ ikke ha faglært til alt mulig, men de fleste (ny)etablerte i dag er avhengige av at begge voksne har 100% jobb, og har man barn i tillegg er det forferdelig lite tid som gjenstår til å pusse opp. I vårt tilfelle er begge ingeniører, så det er ikke snakk om at jeg som kvinne har valgt tradisjonelt og av den grunn har dårlig/ustabil inntekt heller. Anonymkode: a028f...f9d Er huset falleferdig så er det ikkje noe renoveringsobjekt. De som kjøper falleferdige hus kjøper dem gjerne for at tomten er av større verdi en huset, og tomten er regulert til boligygging. På 60-70-80 talet var 90 % av alle boligen kjøpt privat og det offentlige offentlige vann og kloakknettet var mangelfult utbygd mange steder. Byggherren måtte selv stå for opparbeiding av veg. vann-og kloakknett til boligen, og opparbeiding av tomten. Ogsp alt grunnmursarbeide var noe dei fleste byggherrer stod for selve, for å holde kostnadene nede. Mange fedre "møtte veggen" og ble utbrendt etter lange dager på jobben, og kvelds.og nattarbeid med husbyggning når de kom hjem, og i helgene når de hadde fri. Anonymkode: f9f44...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #104 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men det viser jo at det ikke er umulig! Man må spare fra man er tenåring, jobbe ved siden av skole og det meste av sommerferien. Være målbevisst. Kjøpe bolig med utleiedel, og bosette seg et sted man har råd til å bo. Det blir helt feil at tenåringer skal bli tutet full av hvor umulig og vanskelig alt er. De må se løsninger. Mitt voksne barn har en bachelor, og en jobb med god lønn. Kjøpt disse husene alene. Ikke bodd hjemme under studier. Har hatt fokus fra ungdomstiden på at han ville kjøpe hus så tidlig som mulig, og lukket ørene for alle som sier hvor umulig det er. Anonymkode: 19796...8be Å jobbe ved siden av skole er lettere om man bor sentralt eller har foreldre som kan kjøre. Jeg bodde på en plass hvor det ikke var mulig, og mamma som var alenemor hadde ikke tid å kjøre til mer sentrale steder for at jeg skulle komme meg til/fra jobb. Eneste kollektivtransporten som gikk var skolebussen, men det var ikke mye til hjelp akkurat. Jeg hadde virkelig lyst på jobb som tenåring og prøvde det jeg kunne, men det lot seg ikke gjøre. Når det er sagt kommer jeg til å oppmuntre mine barn til å jobbe og spare så mye de kan, fra så tidlig som mulig, men her vi bor er det mange flere muligheter enn jeg selv hadde. Som jo igjen er et argument for at det ikke er lurt å bosette seg ekstremt grisgrendt for å ha råd til å kjøpe hus. Anonymkode: a028f...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #105 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er huset falleferdig så er det ikkje noe renoveringsobjekt. De som kjøper falleferdige hus kjøper dem gjerne for at tomten er av større verdi en huset, og tomten er regulert til boligygging. På 60-70-80 talet var 90 % av alle boligen kjøpt privat og det offentlige offentlige vann og kloakknettet var mangelfult utbygd mange steder. Byggherren måtte selv stå for opparbeiding av veg. vann-og kloakknett til boligen, og opparbeiding av tomten. Ogsp alt grunnmursarbeide var noe dei fleste byggherrer stod for selve, for å holde kostnadene nede. Mange fedre "møtte veggen" og ble utbrendt etter lange dager på jobben, og kvelds.og nattarbeid med husbyggning når de kom hjem, og i helgene når de hadde fri. Anonymkode: f9f44...bb8 Falleferdig var satt på spissen, men det stemmer det jeg sa at de fleste hus her i området er renoveringsobjekt og at folk byr vilt over hverandre. Anonymkode: a028f...f9d
A new man Skrevet 15. april 2024 #106 Skrevet 15. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Folk kan bo billig litt lenger unna Oslogryta. Det er ingen menneskerett å ko innenfor ring 2. bo, mente jeg. Det finnes muligheter for å kjøpe noe litt billigere. Sentrum blir nok for dyrt for de fleste. Klarer man en reisevei på en time, kan man i dag kjøpe seg en to-roms på 52 kvadrat for 1,8 mill på Roa. Det er kanskje ikke drømmen, men et sted å starte? Sparer man bare litt, så har man råd til et kott på Bislett, 14 kvadrat til litt over 2 mill. Eller 60 kvadrat på Maura. Det er kravet til egenkapital som hindrer mange tror jeg? Man tjener kanskje 600 000 i året og kan da låne femgangeren, men de har ikke EK på 4-500 tusen. Endret 15. april 2024 av A new man
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #107 Skrevet 15. april 2024 Mann på 50 som hjelper min datter på 23 men kun som kausjonist. Hun kjøper moderne leilighet bygget i 2008 på 75 kvm for 2.9 mill ca. 35 min. utenfor Oslo. Vil ikke si at min hjelp er så voldsom. Bruker ikke en krone på å støtte. Men med meg som kausjonist får hun lettere lån og litt lavere renter. Så hjelp er ikke bare å stille opp med penger, i mitt tilfelle er det sikkerhet. Hvis spådommene slår vil denne leiligheten øke med 750.000 i verdi i løpet av de neste 3 årene og hun vil da ha egenkapital nok til å klare seg uten kausjonist. Med litt "flaks" og mr.lee nudler og havregrøt har hun en egenkapital på 2 mill. innen hun er 26 år. Anonymkode: 61ecd...297 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #108 Skrevet 15. april 2024 Da vi bygget huset vårt kostet tomta 3000 kroner inkludert strøm. Nå koster det mange millioner for en tomt. Anonymkode: ed2e3...62a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #109 Skrevet 15. april 2024 Kjøpte privat tomt 1978, og kr. 7500, itilknyttningsavagift vann-og kloakk. Måtte selv stå for kostnader opparbeiding av veg til tomta på 1.2 mål. ligg 4 km utenfor sentrum av bygda. Det meste av arealet var 1978 regulert til jordbruksområde, men er idag omregulert til kommunale bustadtomter til en pris av omlag 1 mill pr. tomt inkl veitilknytning, vann-og kloakk. Det er forlengst bygd flere eneboliger i område til en pris av kr. 10 millioner, og noen luftslott som var heilt utenkeleg å bygge 1970 talet. Anonymkode: f9f44...bb8
Kullsyrevann Skrevet 15. april 2024 #110 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Født i 1966, og det var sånne boliger du beskriver mine venner og jeg gjerne startet med 😃. Så pusset vi opp litt etter litt. Var ikke så opptatte av at det skulle være perfekt visuelt. Ny kjøkkeninnredning og bad kunne vi bare drømme om. Mange (ikke alle) unge nå er forferdelig opptatte av at det skal se så lekkert ut. Forstår selvfølgelig det du sier om fukt, drenering og sånt. Det er et problem. Vi hjalp hverandre mye med oppussing. Var alltids en rørlegger, snekker eller elektriker i omgangskretsen, så hjalp vi dem tilbake med andre ting. Jeg startet med en leilighet i 1995. Bygget på 50-tallet, og aldri pusset opp før jeg kjøpte 🙃 Anonymkode: 19796...8be Herregud dette er det mest "boomer" jeg har lest på lenge. Hva kostet denne startarboligen din da? 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #111 Skrevet 15. april 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi tjener ca. 1,1 millioner til sammen. Ingen egenkapital, men vi har kausjonist. Ingen annen gjeld enn ca. 500 000 til sammen i studielån. Det er inntekten som stopper oss fra å låne det vi trenger. Anonymkode: a028f...f9d Synd at dere ikke har egenkapital. Hva har dere prioritert penger på tidligere? Har man kausjonist må man vel ta opp mer i lån, så egenkapital hadde vel hjulpet? Hvor gamle er dere? Det er bare å begynne å spare. Bor dere billig en stund fremover kan dere spare MASSE! Anonymkode: 78894...f33
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #112 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjøpte privat tomt 1978, og kr. 7500, itilknyttningsavagift vann-og kloakk. Måtte selv stå for kostnader opparbeiding av veg til tomta på 1.2 mål. ligg 4 km utenfor sentrum av bygda. Det meste av arealet var 1978 regulert til jordbruksområde, men er idag omregulert til kommunale bustadtomter til en pris av omlag 1 mill pr. tomt inkl veitilknytning, vann-og kloakk. Det er forlengst bygd flere eneboliger i område til en pris av kr. 10 millioner, og noen luftslott som var heilt utenkeleg å bygge 1970 talet. Anonymkode: f9f44...bb8 Vi bor en time utenfor Oslo. Her koster tomtene fra 1,7 mill og oppover. Tilknytningsavgift er 50 000. Anonymkode: bc750...c93 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #113 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det man trenger er bedre infrastruktur for kollektivt og man må gjøre noe med prisene. Det tar rundt 30 minutter med T-banen fra Holmenkollen, Stovner, Ellingsrud til Oslo S, litt mindre fra Sognsvann og Brrgkrystallen. Tog fra Fetsund går fortere? ca 22 min. Det 32 minutter med toget fra Kløfta. Det tar 36 minutter med toget fra Drammen og Spydeberg. Bor og arbeider man i nærhet til kollektivknutepunktene så blir ikke reisetiden helt gal. Folk kan bo billig litt lenger unna Oslogryta. Det er ingen menneskerett å ko innenfor ring 2. Anonymkode: 5b67a...06e Det tar 32 minutter med toget fra Kløfta, dersom toget går. I vinter har det ikke vært så mange presise avganger. Snø og kulde er visst ikke forenelig med kollektivtrafikk. I dag står togene igjen, så det er visst ikke bare snø og kulde heller. Hvis man har lyst til å være en pålitelig arbeidsgiver, så kan man tydeligvis ikke satse på kollektivtrafikk i dette landet. Da må man bo sentralt... Anonymkode: bc750...c93
TomKrus Skrevet 18. april 2024 #114 Skrevet 18. april 2024 BBB12345 skrev (På 14.4.2024 den 17.51): Kommunist? veldig kommunistisk tankegang. Gi rødt din stemme neste gang er mitt tips👍 Nei langt i fra, er vel konservativ borgerlig velger Men en ting jeg har vet, har sett og erfart fra hele verden at en ting som er nesten like farlig som kommunisme er turbokapitalisme ! Slippe kapitalismen helt hemningsløst fritt på et samfunn ender aldri godt, det gjør heller aldri kommunistisk styre. Det er ondskap begge deler. En viss regulering er sunt at samfunnet gjør ovenfor helt kritisk infrastruktur. Men dette evner du ikke til å tenke dypere over, snakk om å sage av seg haken i stedet for å barbere seg
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #115 Skrevet 18. april 2024 2 av 3 er mammadalter Anonymkode: 9d045...798
BBB12345 Skrevet 18. april 2024 #116 Skrevet 18. april 2024 TomKrus skrev (2 minutter siden): Nei langt i fra, er vel konservativ borgerlig velger Men en ting jeg har vet, har sett og erfart fra hele verden at en ting som er nesten like farlig som kommunisme er turbokapitalisme ! Slippe kapitalismen helt hemningsløst fritt på et samfunn ender aldri godt, det gjør heller aldri kommunistisk styre. Det er ondskap begge deler. En viss regulering er sunt at samfunnet gjør ovenfor helt kritisk infrastruktur. Men dette evner du ikke til å tenke dypere over, snakk om å sage av seg haken i stedet for å barbere seg Skal staten ese enda mer ut for å kontrollere nok et marked da? markedskontroll har aldri bidratt med noe positivt …
TomKrus Skrevet 18. april 2024 #117 Skrevet 18. april 2024 BBB12345 skrev (10 minutter siden): Skal staten ese enda mer ut for å kontrollere nok et marked da? markedskontroll har aldri bidratt med noe positivt … Dette kan husbanken kontrollere og administrere ! Dette er gjennomført flere ganger før, blant annet etter 2 verdenskrig helt opp til 1980 tallet med rimelig god suksess. Vi snakker om reguleringer ikke total statlig kontroll. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Slik det er nå sliter byggenæringen noe helt ekstremt, og bygging av nye boliger har stanset helt opp. Så er det jo kravene til boliger også som er totalt ut av kontroll. EU kravene er enorme og det koster for mye og bygge disse "nullutslippsboligene" som er flaske tett og ikke vil fungere om strømstans i fremtiden blir et problem. Bare overlate et problem til det "frie markedet" vil medføre enorm sosial nød ! Og hva koster det å administrerer det ? Nav har nok problemer allerede.
frivis Skrevet 18. april 2024 #118 Skrevet 18. april 2024 On 4/12/2024 at 12:04 PM, AnonymBruker said: Så godt som alle har råd til bolig. Hvis de bare bosetter seg på bygda. Men problemet er jo at "alle" mener at det er en menneskerett å bo i sentrum av en storby. Jeg bor selv på bygda og de enste som leier her er de som bor her for en periode fo eksempel mens de leter etter et hus eller leilighet å kjøpe, eller at de tester ut for å se om de vil bo på bygda før de kjøper. Anonymkode: cd87c...6e5 10 og 15 minutter byene kommer til å gjøre "bygda" temmelig tom fremover.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #119 Skrevet 18. april 2024 frivis skrev (48 minutter siden): 10 og 15 minutter byene kommer til å gjøre "bygda" temmelig tom fremover. Jeg bor i ei lita bygd med ca 500 mennesker. Innenfor 10 minutter har jeg jobben min (ingeniør), to barnehager, to barneskoler, ungdomsskole, 3 dagligvareforretninger (en av dem 300 meter unna), togstasjon, busstasjon hvor alle busslinjer mellom Oslo og Stavanger stopper. Jeg nedbetalt enebolig med grei hage som singel i trettiårene. Jeg kan ligge og sole meg med lite klær i hagen uten at noen ser meg, Jeg kan spille høy musikk midt på natta fordi de nærmeste naboene mine er kuer/sauer/hester på beite. Ingen andre hus er så nærme at de bråker for meg eller at jeg bråker for dem. Anonymkode: cd87c...6e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå