AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #1 Skrevet 12. april 2024 Faren til min 16 åring døde av hjernesvulst for en stund siden, og vi/ tenåringen min er nå i en arveprosess med farens kone. Til dere som har gått gjennom dette; hvilke ting/eiendeler ønsket ditt barn å få med seg videre fra sin døde forelder? Oppmuntret dere barnet til å ta imot mest mulig eiendeler eller å fokusere på få men minnerike ting? Anonymkode: 7ce18...32e 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #2 Skrevet 12. april 2024 Er det noe tenåringen ønsker seg som pappaen hadde? Personlig ville jeg ikke samlet på annet enn bilder og penger, men jeg hater ting og tang 😅 Men for en vanskelig situasjon for alle! Hadde vært et mareritt for meg om min mann hadde dødd og jeg måtte forholde meg til eksen i arveoppgjøret 😬 iom at du skriver "vi". Men nå har vi et forferdelig forhold til henne 😏 Tenk om hun skulle gått igjennom huset mitt/vårt og plukket ut hva barnet skulle ha 🤪 Heldigvis er huset tinglyst bare på meg Anonymkode: fe2e2...22f 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #3 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det noe tenåringen ønsker seg som pappaen hadde? Personlig ville jeg ikke samlet på annet enn bilder og penger, men jeg hater ting og tang 😅 Men for en vanskelig situasjon for alle! Hadde vært et mareritt for meg om min mann hadde dødd og jeg måtte forholde meg til eksen i arveoppgjøret 😬 iom at du skriver "vi". Men nå har vi et forferdelig forhold til henne 😏 Tenk om hun skulle gått igjennom huset mitt/vårt og plukket ut hva barnet skulle ha 🤪 Heldigvis er huset tinglyst bare på meg Anonymkode: fe2e2...22f "Vi" som i at hun er mindreårig, og at jeg og min samboer må hjelpe henne i denne prosessen. Hun ønsker seg det meste, da hun forbinder faren med alt som var i hans bolig. Hans kone har valgt ut en del ting hun og faren mente var fine ting å arve, men tenåringen ønsker selv å gå gjennom boet og finne ting. Jeg vet ikke om det er best for henne å ta vare på masse ting eller 5-6 gode minner? ts Anonymkode: 7ce18...32e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #4 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Faren til min 16 åring døde av hjernesvulst for en stund siden, og vi/ tenåringen min er nå i en arveprosess med farens kone. Til dere som har gått gjennom dette; hvilke ting/eiendeler ønsket ditt barn å få med seg videre fra sin døde forelder? Oppmuntret dere barnet til å ta imot mest mulig eiendeler eller å fokusere på få men minnerike ting? Anonymkode: 7ce18...32e Hvorfor skal du legge deg oppi dette? Jøsses, jeg trodde virkelig at denne tråden handlet om hvordan du skulle hjelpe barnet med sorgen. Anonymkode: f07d9...607 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #5 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal du legge deg oppi dette? Jøsses, jeg trodde virkelig at denne tråden handlet om hvordan du skulle hjelpe barnet med sorgen. Anonymkode: f07d9...607 Fordi tenåringen er mindreårig og som hennes verge er det jeg som passer på henne i denne prosessen. ts Anonymkode: 7ce18...32e 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #6 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal du legge deg oppi dette? Jøsses, jeg trodde virkelig at denne tråden handlet om hvordan du skulle hjelpe barnet med sorgen. Anonymkode: f07d9...607 Det å få ting etter hennes far er jo absolutt en viktig del av sorgen. ts Anonymkode: 7ce18...32e 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #7 Skrevet 12. april 2024 Jeg ville latt mine barn styre dette helt selv til tross for at de bare er 15 og 17. Det er hun som har mistet en uerstattelig. Man kan aldri få en ny biologisk far. Kona kan få en ny mann og du kan få en ny eks. Men jenta kan aldri få en ny far. Anonymkode: b1829...d31 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #8 Skrevet 12. april 2024 Du kan råde 16-åringen til å være ydmyk og ikke buse frem med krav om tingfra huset til farens nåværende kone. Ikke overdriv Og så sørge for at stemor ikke får sitte igjen i uskifte. Husk å be om bilder/fotoalbum (kopi av harddisker) Anonymkode: 434c1...81c 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #9 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): "Vi" som i at hun er mindreårig, og at jeg og min samboer må hjelpe henne i denne prosessen. Hun ønsker seg det meste, da hun forbinder faren med alt som var i hans bolig. Hans kone har valgt ut en del ting hun og faren mente var fine ting å arve, men tenåringen ønsker selv å gå gjennom boet og finne ting. Jeg vet ikke om det er best for henne å ta vare på masse ting eller 5-6 gode minner? ts Anonymkode: 7ce18...32e Da tenker jeg at du bør la henne ta de tingene hun ønsker! Bedre at hun får kaste de selv etterhvert enn at hun tenker at hun ble frarøvet minner Anonymkode: fe2e2...22f 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #10 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da tenker jeg at du bør la henne ta de tingene hun ønsker! Bedre at hun får kaste de selv etterhvert enn at hun tenker at hun ble frarøvet minner Anonymkode: fe2e2...22f Og ha en dialog med kona for det vil bli ekstremt inngripende for henne at en 16 åring skal gå å peke på alle tingene deres og si hva hun vil ha. Fortell at 16 åringen ønsker mye og at hun kan "gjemme bort" det hun ønsker å beholde selv. Og si til tenåringen at hun kan ikke ta inventaret til huset slikt som sofa, tv, bord osv med mindre kona selv ønsker noe annet 😅 Anonymkode: fe2e2...22f 2 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #11 Skrevet 12. april 2024 Du må jo fortelle barnet han faren og kona har bygd opp et liv. Så fri tilgang til alt kan hun ikke få. Jeg har villa sagt velg noen ting som er verdifull for deg. Men ikke overdriv. Heller fokuser på å gjøre opp arva no med en gang. Slik at konen ikke sitter i uskiftet bo. Gjør opp med en gang. Og ferdig med det. Anonymkode: bfef2...2b7 4 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #12 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og ha en dialog med kona for det vil bli ekstremt inngripende for henne at en 16 åring skal gå å peke på alle tingene deres og si hva hun vil ha. Fortell at 16 åringen ønsker mye og at hun kan "gjemme bort" det hun ønsker å beholde selv. Og si til tenåringen at hun kan ikke ta inventaret til huset slikt som sofa, tv, bord osv med mindre kona selv ønsker noe annet 😅 Anonymkode: fe2e2...22f Vi har en minimal dialog med kona for å si det sånn, og jeg støtter barnet mitt til å få lov å velge ut det andre som hun ikke har fått. Hun har fått flere fotoalbum, to store malerier, farens uniform fra Forsvaret, fiskestengene hun og faren brukte når de fisket, farens myntsamling som han samlet på siden han var barn og noen bøker, men hun har ikke fått klær og sko enda. ts Anonymkode: 7ce18...32e 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #13 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må jo fortelle barnet han faren og kona har bygd opp et liv. Så fri tilgang til alt kan hun ikke få. Jeg har villa sagt velg noen ting som er verdifull for deg. Men ikke overdriv. Heller fokuser på å gjøre opp arva no med en gang. Slik at konen ikke sitter i uskiftet bo. Gjør opp med en gang. Og ferdig med det. Anonymkode: bfef2...2b7 Det er kona som bestemmer om det blir uskiftet bo eller ei. ts Anonymkode: 7ce18...32e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #14 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er kona som bestemmer om det blir uskiftet bo eller ei. ts Anonymkode: 7ce18...32e Nei, ikke når han hadde særkullsbarn. Anonymkode: 50a30...105 4 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #15 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ikke når han hadde særkullsbarn. Anonymkode: 50a30...105 Hvem bestemmer da? Jeg på vegne av barnet? ts Anonymkode: 7ce18...32e 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #16 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har en minimal dialog med kona for å si det sånn, og jeg støtter barnet mitt til å få lov å velge ut det andre som hun ikke har fått. Hun har fått flere fotoalbum, to store malerier, farens uniform fra Forsvaret, fiskestengene hun og faren brukte når de fisket, farens myntsamling som han samlet på siden han var barn og noen bøker, men hun har ikke fått klær og sko enda. ts Anonymkode: 7ce18...32e Det var mange fine ting hun har fått 🥰 Men er barnet ditt klar over at ting som er i huset er ikke nødvendigvis hennes å arve? Mye er nok konas ting uansett.. Klær og sko vil neppe kona ha uansett så det kan vel kona pakke ned litt til henne.. Anonymkode: fe2e2...22f 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #17 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem bestemmer da? Jeg på vegne av barnet? ts Anonymkode: 7ce18...32e Barnet kan kreve offentlig skifte så da vil retten ta seg av hva som er rett Anonymkode: fe2e2...22f 3 2
Ulven Skrevet 12. april 2024 #18 Skrevet 12. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har en minimal dialog med kona for å si det sånn, og jeg støtter barnet mitt til å få lov å velge ut det andre som hun ikke har fått. Hun har fått flere fotoalbum, to store malerier, farens uniform fra Forsvaret, fiskestengene hun og faren brukte når de fisket, farens myntsamling som han samlet på siden han var barn og noen bøker, men hun har ikke fått klær og sko enda. ts Anonymkode: 7ce18...32e Jeg synes det høres ut som hun har fått med seg ting som vil gi henne gode minner. Sorgen og savnet hennes blir ikke mindre av at hun har alle klærne og skoene til far. Hvis det er noen plagg som har spesielle minner, kan hun be om disse, men hele garderoben med sokker og gamle t-skjorter er det etter min mening ikke nødvendig at hun beholder da det med stor sannsynlighet bare vil bli gjenstander som står pakket ned i esker. 2 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #19 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Faren til min 16 åring døde av hjernesvulst for en stund siden, og vi/ tenåringen min er nå i en arveprosess med farens kone. Til dere som har gått gjennom dette; hvilke ting/eiendeler ønsket ditt barn å få med seg videre fra sin døde forelder? Oppmuntret dere barnet til å ta imot mest mulig eiendeler eller å fokusere på få men minnerike ting? Anonymkode: 7ce18...32e Jeg fikk mamma sin bunad når hun døde. Det er et fint minne om henne. OG så har jeg en kokebok som jeg skribla i når jeg var liten. Kanskje far har noe sånt? noe de har holdt på med sammen..mekking eller noe sånt? Kansje far har en flott dress som passer til gutten som vil passe? Fotobøker. Lage print av photo av far og barnet. Fint å ha en stk ting som vekker fine minner og et fotoalbum. Og så skal han så klart arve sin far som han har rett på. Anonymkode: cb0e6...e17 1
Kristin70 Skrevet 12. april 2024 #20 Skrevet 12. april 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: men hun har ikke fått klær og sko enda. ts Anonymkode: 7ce18...32e Vil hun virkelig ha klær og sko? Hva er det hun ønsker seg som hun ikke har fått? Foreligger det et testament? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå