lillevill Skrevet 12. april 2024 #21 Del Skrevet 12. april 2024 cathrineline skrev (7 timer siden): Hei Jeg trenger litt nøytrale meninger her nå. Det har oppstått en situasjon med noen venninner og jeg trenger å vite deres synspunkter før jeg tar det opp. Det har egentlig vært flere ting som har skjedd i etterkant som også har gjort at andre ting har eskalert litt, som jeg også skal ta opp med dem, men i utgangspunktet vil jeg vite om det ikke bare er jeg som er urimelig her. vi er da tre jenter som har vært venninner i nesten tjue år og er fra samme sted. Den ene, A, har bodd på andre siden av Norge i mange år og B er ufør og har da varierende helsedager der hun av og til kan være sosial og av og til ikke. På grunn av dette blir det til at vi sees nesten bare en gang i året, når A er på ferie i hjemtraktene, men av og til så sees jeg og B, men kanskje bare to ganger i året. Vi har derimot svært mye kontakt på en felles facebookchat gruppe, det vi nesten daglig forteller hverandre om livene våre så føler at vi er temmelig nærme likevel. Det som har vært mitt problem sosialt er at jeg på grunn av sen adhd-diagnose har fått et slags pleaser-syndrom. det fordi at jeg fikk høre at jeg var litt dårlig på å ta signaler og read the room. det førte til at jeg overkompenserte med å unnskylde meg hele tiden og bestandig gjøre som folk sa, ofte bli overkjørt og godta for mye. etter jeg fikk den diagnosen så har jeg begynt å kjenne meg selv mye bedre, blitt litt flinkere til å stå opp for meg selv også blant annet. Jeg og A var veldig nære da hun bodde på samme sted som meg. i etterkant har jeg følt (og flere i omgangskretsen og foreldrene mine faktisk) at hun ofte overkjørte meg og det at jeg var pleaser ble utnyttet. jeg har faktisk tenkt tanken på at om hun fortsatt hadde bodd i nærheten av oss så er det ikke sikkert jeg hadde orket å være venn med henne, hvertfall ikke like nære. Så kom det en anledning der A skulle tilbake til hjemtraktene, og jeg, A og B planla å møtes. Kan nevne at det bestandig var veldig hyggelig på når vi så hverandre på disse årlige møtene. Jeg gledet meg veldig og vi skulle være hos B. B bor litt kronglete til å komme for meg som på den tiden ikke hadde førerkort og måtte ta bussbytte flere ganger. dagen før vi skal møtes skriver A på chatten at hun er ganske sliten og vil avslutte tidlig. Jeg skriver vel egentlig bare ok på det. Det skjer mye trøbbel med bussbytte og det ender med at jeg tar taxi den siste biten for at jeg skal få mest mulig tid med begge to. Det er en hyggelig kveld, men plutselig avbryter A og sier til meg på en veldig tilgjort måte at " du X, når er det bussen din hjem går da"? og det er det jeg reagerer på. Virker litt rart at istedet for å si " nå begynner jeg å bli trøtt , skal vi avlsutte? " måten hun sa det på virket så veldig på at hun indikerte at jeg skulle dra. jeg kan også legge til at noen måneder tidligere så hadde jeg en annen bekjent av meg som jeg syntes virket toxic, og hadde fortalt om henne i gruppa til A og B, og lagt ved et eksempel der hun hadde sagt akkurat det samme " du X når er det bussen din går hjem da" for å få meg til å dra fra et nachspiel fordi hun skulle prøve å ha firkant med de andre gjestene der. (hun var selv gjest) de var enige om at det var manipulativt gjort. Jeg sier jo da at kan ikke du gå og legge deg mens jeg og B sitter igjen. rommet som A skulle sove på var langt unna stua så hadde jo ikke holdt henne våken. men da kommer hun igjen med en veldig tilgjort stemme og sier "at hun ikke klarer å legge seg så lenge vi fortsatt sitter sammen i stua" og jeg spør om hun ikke kan ordne seg på badet først så kan jeg heller dra når hun er ferdig med å ordne seg, men det nekter hun og at "hun ikke klarer å gå på badet osv at jeg må gå først før hun kan gå og begynne å stelle seg" Kan nevne at B er en som er den omgjengelige som bare go with the flow, så hun sier ingenting her. Jeg er redd det kanskje er noen signaler jeg ikke har forstått og vil ikke være den brysomme gjesten som bare blir igjen når alle skal legge seg. så jeg drar da, men har en veldig stor klump i magen. Det er faktisk ikke først og fremst fordi jeg følte meg urettferdig behandlet, men fordi jeg følte meg skikkelig overkjørt igjen. Og det førte til at jeg fikk en slags reaksjon siden jeg har jo jobbet med meg selv for å bli flinkere til å stå opp for meg selv og da har sviktet den personen jeg har blitt. og det at A bare gjorde at hun kunne behandle meg sånn også gjorde at jeg følte meg enda dårligere. så endte med at gråt et par timer og følte meg skikkelig uvel- Jeg følte at hele kvelden ble ødelagt av dette, og jeg ringer til B etter jeg har kommet hjem for å snakke om dette som hadde skjedd. B pleier å være flink på å forstå andres følelser osv. VIste seg at B hadde ikke lagt seg, men fortsatt sett på tv , gått tur med hunden osv. Hun ble overrasket over at jeg hadde reagert sånn og nesten lo det litt bort, og sa også at for hennes del kunne jeg gjerne blitt men siden A insisterte så lot hun det bare gå . Jeg syntes det var rart det og. Hadde jeg hatt gjester på besøk og en av gjestene hadde bedt en av de andre om å dra så hadde jeg som vertinne faktisk reagert. så lurer på om jeg har rett til å faktisk føle meg urettferdig behandlet her? Om det hadde vært sånn at vi hadde sett hverandre oftere så hadde jeg nok ikke reagert så mye, eller om vi satt i et rom som var veldig nærme der A skulle sove, eller om det faktisk hadde vært A som bodde der og ikke bare var gjest. Eller om det ikke hadde vært så kronglete for meg å komme meg dit, og det faktum at jeg endte med å ta en taxi for å få mest mulig tid. Og ja, vet at A hadde nevnt dagen før at hun ville avslutte tidlig, men føler det blir så feil at hun skal diktere oss to andre om dette. Hei, jeg har adhd selv og kan være at du overtolker litt. Om ikke det er andre ting som gjør at du tenker venninna di har issues med deg. Vi med adhd kan være litt annerledes og noen personligheter er særs urettferdige og lite villige på å prøve å forstå. Vi er den vi er og vi er ike så gode på noen ting, det kan de med lav empati irritere seg over, fordi de er ikke gode på å være forståelsesfulle. Venner kommer og går og noen ganger varer ikke vennskapene. Det er greit det og. Velg gode folk rundt deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #22 Del Skrevet 12. april 2024 Jeg synes ikke helt det er et spørsmål om rettferdig eller urettferdig. Håndteringen kunne ha vært mer elegant, men du visste i forveien at det ikke ville bli en sein kveld. Du kunne ha spurt om tidspunkt slik du kunne planlegge bedre med bussene. Ultimativt gjorde A det hun gjorde med B's aksept, så jeg hadde vært irritert på begge (og litt på meg selv). Med forhistorien tatt i betraktning hadde jeg nok "dessverre vært opptatt" neste gang A er på hjemkanten. Tror ikke jeg hadde giddet henne lenger. Anonymkode: 9d7cf...a42 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathrineline Skrevet 12. april 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk mye hjelp i akkurat det der ved å lese meg mye om opp symptomet, det heter rejection sensitivity og de fleste med ADHD sliter med dette, mange uten ADHD også. Det har helt sikkert et norsk navn, men jeg leser engelske studier og søker mest opp på engelsk, men håper det kan hjelpe deg bedre denne biten. Anonymkode: f9546...7a5 Jupp, vet mye om RSD, og det var virkelig det som fikk meg forstå at jeg har adhd. det som er spesielt er at A er også veldig sånn var på avisning og har snakket så mye om at hun føler seg fryst ut av svigerfamilien osv. så hun er en følsom person, men er visst bare så lenge det gagner henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathrineline Skrevet 12. april 2024 Forfatter #24 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes ikke helt det er et spørsmål om rettferdig eller urettferdig. Håndteringen kunne ha vært mer elegant, men du visste i forveien at det ikke ville bli en sein kveld. Du kunne ha spurt om tidspunkt slik du kunne planlegge bedre med bussene. Ultimativt gjorde A det hun gjorde med B's aksept, så jeg hadde vært irritert på begge (og litt på meg selv). Med forhistorien tatt i betraktning hadde jeg nok "dessverre vært opptatt" neste gang A er på hjemkanten. Tror ikke jeg hadde giddet henne lenger. Anonymkode: 9d7cf...a42 yes, det som jeg følte egentlig var feil allerede fra starten av var at hun bestemte allerede dagen før at det ikke skulle bli sent. jeg burde spurt allerede da hva hun mente med det. trodde hun mente at hun skulle legge seg tidlig, ikke at vi to andre kunne ha det hyggelig etter hun hadde lagt seg. men er jo akkurat det at hun sa de dagen før som gjør at jeg er usikker på om jeg har rett i å føle meg urettferdig behandlet. Det skjedde en annen situasjon noen måneder etterpå som gjorde at jeg ikkke har snakket med noen av dem på lenge, men vil skvære opp igjen med B. Har jo egentlig aldri kranglet med henne, men det er A som har oppført seg ufint med meg, men så har B forsvart oppførselen hennes og da orket jeg ikke den kofnlikten på grunn av den livssituasjonen jeg var i da. (nevnte det litt nærmere over her) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #25 Del Skrevet 12. april 2024 lillevill skrev (2 timer siden): kan være at du overtolker litt. Den ene spør "når går bussen din" og det igangsetter en uhorvelig tankeprosess. Hjelp. Anonymkode: 6c433...b80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #26 Del Skrevet 12. april 2024 Jeg leser her at A er kontrollerende, og ikke vil at du og B skal tilbringe tid sammen uten henne, og er sjalu på det. Anonymkode: d7030...f2a 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #27 Del Skrevet 12. april 2024 Jeg tror du overtenker og er litt vel nærtagende. Du kunne sagt; jeg har så lyst å være med både deg og B så lenge som mulig siden vi sees så sjeldent så du må bare legge deg om du er trøtt, så går jeg når B kaster meg på dør (med lattermild tone i slutten). Anonymkode: 8fb45...6c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 12. april 2024 #28 Del Skrevet 12. april 2024 Men hvor lenge hadde du vært der og hvor mye var klokka? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #29 Del Skrevet 12. april 2024 3 stykker slik, går ikke. For mye sjalusi og tull. Hadde ett kvinnfolk bedt meg dra slik, hadde jeg ikke hengt med hun igjen. Anonymkode: 4b738...50d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathrineline Skrevet 12. april 2024 Forfatter #30 Del Skrevet 12. april 2024 BobbySocks skrev (25 minutter siden): Men hvor lenge hadde du vært der og hvor mye var klokka? halvannen time ca, og klokken var rundt 22.00 og det var fredag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 12. april 2024 #31 Del Skrevet 12. april 2024 Umiddelbart tenker jeg, overtolkning fra TS, og dårlig kommunikasjon fra alle 3. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 12. april 2024 #32 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den ene spør "når går bussen din" og det igangsetter en uhorvelig tankeprosess. Hjelp. Anonymkode: 6c433...b80 Synes ikke det er nødvendig å dømme det, vi med adhd kan tolke litt feil. Vi er som vi er men vi som er sånn må prøve å regulere oss selv og være litt bevisst på våre svakheter. Samme med asberger, autisme, eller andre som fungerer litt annerledes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #33 Del Skrevet 12. april 2024 1 hour ago, cathrineline said: men er jo akkurat det at hun sa de dagen før som gjør at jeg er usikker på om jeg har rett i å føle meg urettferdig behandlet. Du ble ikke urettferdig behandlet, du ble ufint behandlet. Man har rett til å be folk gå hjem, når man ikke vil ha dem i huset lenger. Det var det som skjedde - på en veldig ufin måte. Jeg synes du er alt for unnskyldende over for B. Ja, det var A som kastet deg ut, men det var med B's aksept. Hun kunne ha overkjørt A fordi det var hennes hus, men det gjorde hun ikke. Anonymkode: 9d7cf...a42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #34 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du ble ikke urettferdig behandlet, du ble ufint behandlet. Man har rett til å be folk gå hjem, når man ikke vil ha dem i huset lenger. Det var det som skjedde - på en veldig ufin måte. Jeg synes du er alt for unnskyldende over for B. Ja, det var A som kastet deg ut, men det var med B's aksept. Hun kunne ha overkjørt A fordi det var hennes hus, men det gjorde hun ikke. Anonymkode: 9d7cf...a42 Veldig fin presisering! Dette handlet ikke om urettferdighet, ts, bare om at du ble ufint behandlet! Men hvis dette er flere år siden, hva tenker du er nytten i å ta det opp? Ikke sikkert de andre to husker situasjonen i det hele tatt? Er det bedre å fokusere på de nyere hendelsene som kanskje føles litt mer relevante for de andre? Anonymkode: e4a86...f9c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #35 Del Skrevet 12. april 2024 Jeg synes venninne B slipper litt lett unna, og at for mye av «skylda» legges over på venninne A. Du sier selv du snakket med B om det, men at hun lo det bort og synes du overdrev. A er vertskap, og når hun da ikke sier noe når du blir sendt hjem av en annen gjest må man nesten bare anta at hun også ønsket du skulle gå. Kanskje de to hadde avtalt at de ønsket at du skulle gå tidligere, men at A er for feig til å stå for det og derfor gjemmer seg bak B. Anonymkode: 9621a...d02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #36 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes venninne B slipper litt lett unna, og at for mye av «skylda» legges over på venninne A. Du sier selv du snakket med B om det, men at hun lo det bort og synes du overdrev. B er vertskap, og når hun da ikke sier noe når du blir sendt hjem av en annen gjest må man nesten bare anta at hun også ønsket du skulle gå. Kanskje de to hadde avtalt at de ønsket at du skulle gå tidligere, men at B er for feig til å stå for det og derfor gjemmer seg bak A. Anonymkode: 9621a...d02 Ser jeg blandet med A og B gjennom teksten, ble visst vanskelig å forholde seg til. Forsøkte å rette opp. Jeg synes i alle fall hun som eier huset slipper for lett unna. Anonymkode: 9621a...d02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 13. april 2024 #37 Del Skrevet 13. april 2024 Jeg syns du virker i overkant tander og overtenker mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #38 Del Skrevet 13. april 2024 A er frekk, men synes nok ikke det selv. Det du kan prøve å lære deg, er å svare med samme mynt. Da kunne du for eksempel spurt B om hun også ville legge seg eller var sliten. Hvis hun sa nei, så sagt til B at jeg synes dette er hyggelig, så hvis du er åpen for det så blir jeg litt til, du kan jo bare legge deg fordet A. Da viser du indirekte at det ikke er A som bestemmer over deg. Og du er fleksibel så du ikke "overstayer". Her prøver du ikke å løse A's problem for henne med at hun er sliten, det får hun løse selv. Enten sitte lenger eller legge seg, hennes valg. Hun har da ikke grunn til å bli sur på noen andre, fordi hun har muligheten til å løse det. At hun ikke vil legge seg hvis andre hygger seg, vel - ikke ditt problem. Anonymkode: d97cd...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathrineline Skrevet 27. april 2024 Forfatter #39 Del Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 11.51): Veldig fin presisering! Dette handlet ikke om urettferdighet, ts, bare om at du ble ufint behandlet! Men hvis dette er flere år siden, hva tenker du er nytten i å ta det opp? Ikke sikkert de andre to husker situasjonen i det hele tatt? Er det bedre å fokusere på de nyere hendelsene som kanskje føles litt mer relevante for de andre? Anonymkode: e4a86...f9c jeg forklarte det litt over her, men skjønner at det ble litt mye detaljer. Saken er at det har skjedd en annen episode i etterkant, der A oppførte seg såpass ufint at det er no way back, og da B skulle megle mellom oss så startet hun med å forsvare A til meg, og jeg orket ikke ta den konflikten da siden jeg var midt i den rettsaken og mye kaos i livet mitt. så bare droppet å svare. saken er at jeg skal kontakte B igjen for vil gjenopprette vennskapet (har vært planen hele tiden) fordi hun er egentlig bare snill og god men blir pushed over av A. men jeg må da ta opp det med at jeg ble bedt om å gå fra den vennekvelden, og trenger noen synspunkter på om jeg kan føle meg ufint behandlet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathrineline Skrevet 27. april 2024 Forfatter #40 Del Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 12.01): Jeg synes venninne B slipper litt lett unna, og at for mye av «skylda» legges over på venninne A. Du sier selv du snakket med B om det, men at hun lo det bort og synes du overdrev. A er vertskap, og når hun da ikke sier noe når du blir sendt hjem av en annen gjest må man nesten bare anta at hun også ønsket du skulle gå. Kanskje de to hadde avtalt at de ønsket at du skulle gå tidligere, men at A er for feig til å stå for det og derfor gjemmer seg bak B. Anonymkode: 9621a...d02 takk for svar, synes det også er feigt. spesielt siden det brukte lang tid og var kronglete å komme seg dit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå