Gå til innhold

Hva synes dere om festdraktene fra Sparkjøp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge folk ikke kler seg i disse draktene, som jeg tror var de første festdraktene til Spar Kjøp.

Festdrakt.jpg

Anonymkode: b8177...628

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da er vi uenige. Jeg mener at festdrakt og bunad har noe med hverandre gjøre. Bunad er tradisjon, festdrakt er fast fashion. 

Anonymkode: 408f4...6fb

det går faktisk ikke an å være uenig i at Sparkjøps festdrakt bruker samme formspråk som en bunad. Den har snøreliv med maljer og snor, og fotsid stakk og skjorte under. Det ligner overhodet ikke på en vanlig kjole. 

Dette er ikke en uenighet. 

Det er du som tar feil.

Anonymkode: 52a62...0a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mange av de masseproduserte festdraktene (feks sparkjøp) er ganske stygge, men bryr meg ikke om folk bruker det. Eneste som irriterer meg er nok de som kaller det en bunad, kjenner flere bunadstilvirkere. Og bunadssøm krever tid, og kurs/utdannelse for at det skal bli korrekt. 

Om en først skal se ned på noe bør det vel være asiatisk produserte bunader, som gjerne er feil sydd. Hun ene bunadstilvirkeren jeg kjenner fortalte at folk gjerne kom med disse bunadene fordi de skulle syes ut feks, men det var ikke fysisk mulig sia det ikke var produsert med tanke på at en gjerne vokser. 

Anonymkode: 3e2fc...d1e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det du sier nå, tramper på både rogalandsbunaden og østfoldbunaden… Du må være tilbærmet blind om du mener den ligner på de nevnte bunadene…

Anonymkode: a352a...2bc

det jeg mener er at den bruker de samme elementene Det er åpnebart at den legger opp til å være en kopi av bunader som er konstruert etter stakk og snørelivmalen. 

Det at jeg sa du må myse for å se det, er vel en nokså klar indikasjon på at jeg ikke mener de ligner sånn sett.

Anonymkode: 52a62...0a9

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes de er fine å har en selv med rosa vest, er også fin i grønn. Føler mange bunads folk ser ned på mennesker med festdrakt eller fattigmannsbunad som noen kaller det. Hva synes folket?

IMG_4769.jpeg

IMG_4770.jpeg

Anonymkode: 39ba9...c1c

Jeg bryr meg ikke. Jeg kjøpte festdrakten til sønnen på Cubus liksom. På salg. Skal brukes en gang, før det er for lite.

Selv har jeg bunad, men fikk den da jeg ble 20, så begynner å bli noen år siden. 

Anonymkode: 3c04f...fb8

Skrevet

Fine! Hadde lett kjøpt en om jeg var dame! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har litt lyst på en. Men tørr ikke kjøpe..samme med bunad. Har aldri hatt, og jeg føler det er et plagg det krever så mye å ha på, når det er så mange meninger om alt. 

Har litt lyst å sy en selv også.

Anonymkode: b07e8...947

AnonymBruker
Skrevet

Har den i rosa. Synes den er fin☺️ Måtte legge den litt opp og da brukte jeg sømfix bare. Det er greit med et plagg man slipper å dra til syerske for å endre på, og som man ikke trenger å være super redd for. 

Anonymkode: 94174...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ikke det at de er stygge, og folk må selvfølgelig gå med hva de vil og det de synes er fint, men for meg er det som å gå med en fake merkeveske: jeg velger heller et enkelt nett enn en fake veske, og jeg går heller i en fin kjole (som kan brukes i flere anledninger) enn en festdrakt fra sparkjøp.

Anonymkode: 8eaf5...4f6

Kunne ikke sagt det bedre selv! 👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 379fb...f8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de er fine. Har bunad, men får litt lyst til å kjøpe en slik fin drakt i tillegg.

Anonymkode: 5a7d5...f7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg syns det er kjempefint at det er alternativer for folk som ikke prioriterer/har råd til bunad. Det har samme uttrykket som bunad og kan være lurt for folk som drar på flatfylla etter champagnefrokosten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 23.25):

Jeg synes de er fine å har en selv med rosa vest, er også fin i grønn. Føler mange bunads folk ser ned på mennesker med festdrakt eller fattigmannsbunad som noen kaller det. Hva synes folket?

IMG_4769.jpeg

IMG_4770.jpeg

Fine kjoler, men not my cup of tea

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har litt lyst på en. Men tørr ikke kjøpe..samme med bunad. Har aldri hatt, og jeg føler det er et plagg det krever så mye å ha på, når det er så mange meninger om alt. 

Har litt lyst å sy en selv også.

Anonymkode: b07e8...947

Jeg har sydd Hardanger herre og dame bunader og mye læring i det prøve og feilet litt med de første men det går an med litt tolmod 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Eg kjem frå ein bunadfamilie, der heile slekta lagar bunadar til sal. Eg har skreve bacheloroppgåve om bunadar🤪 Så vår meining er; så lenge ein ikkje kallar det ein bunad, så må folk få lov til å bruke det dei vil! Ikkje alle har råd til ein bunad, og ikkje alle veit at det som er «bunaden» deira faktisk ikkje kan kallas ein bunad det heller! Ganske mange herrebunadar kjøpt gjennom husfliden er egentlig laga i Balkan. Du får beskjed om at den blir sendt opp til nordmøre, men der jobbar det 4 stk😅Det er ekstremt strenge reglar for kva som kan kallas ein bunad. Den kan kun kallas ein bunad om den er; laga av norsk tøy, av norsk tråd og av norsk hand i Norge.

Anonymkode: 30d57...03a

Så min families bunader er ikke bunader siden jeg ikke er norsk? Om tøyet er norsk vet jeg faktisk ikke, men kjøper det i fysisk butikk i Norge 

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, nå måtte jeg tråle finn.no etter festdrakter :)

Anonymkode: 5a7d5...f7f

Annonse
Skrevet

IMG_4769.jpeg

IMG_4770.jpeg

Syns de er megafin . Finere enn mange ekte bunader . Det er kun snobber som kaller dette fattigmannsbunad. Hadde jeg hatt 30-40.000 til overs , hadde jeg brukt 2000 på bunad / sko etc fra sparkjøp , å brukt resten på en fet sydentur / ferie. Alt handler om prioritering . 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

IMG_4769.jpeg

IMG_4770.jpeg

Pent på barn til de blir konfirmert å får EKTE bunad🇳🇴

Her er det kun ekte som gjelder på meg og alle barna. 

Forstår at om en ikke har råd til ekte er det et alternativt,men jeg hadde ikke valgt det da. For bunad er bunad, dette kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 2d13b...1a7

AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (3 minutter siden):

Syns de er megafin . Finere enn mange ekte bunader . Det er kun snobber som kaller dette fattigmannsbunad. Hadde jeg hatt 30-40.000 til overs , hadde jeg brukt 2000 på bunad / sko etc fra sparkjøp , å brukt resten på en fet sydentur / ferie. Alt handler om prioritering . 

Du velger da en festdrakt. Altså bare en drakt til fest. Bunad er noe helt annet. 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 23.30):

Det er ikke det at de er stygge, og folk må selvfølgelig gå med hva de vil og det de synes er fint, men for meg er det som å gå med en fake merkeveske: jeg velger heller et enkelt nett enn en fake veske, og jeg går heller i en fin kjole (som kan brukes i flere anledninger) enn en festdrakt fra sparkjøp.

Anonymkode: 8eaf5...4f6

Jeg tenkte jeg skulle skrive min egen mening om dette, men jeg kunne egentlig ikke sagt det bedre selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kunne ikke sagt det bedre selv! 👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 379fb...f8a

Enig blir som å kjøpe en ring fra glitter.

Da kjøper jeg heller en ring med diamanter hos gullsmeden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...