Gå til innhold

Hva synes dere om festdraktene fra Sparkjøp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De ser da fine ut på bildene, så det er et bra alternativ for mange.

Anonymkode: c971d...9a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er vemmelig å se ned på mennesker som ikke har mulighet til å skaffe seg ett plagg til mellom 50 og 100 tusen kroner. Priviligerte snobber er de.

Jeg syns det er supert at man kan kjøpe flotte festdrakter til en billigere penge.

Anonymkode: dfef0...f57

Enig, men jeg syns det er rimelig teit å anta at de som ikke har bunad må droppe det på grunn av penger. Det er også en fordom «så klart vil du det samme som meg». Nei, ikke alle vil ha bunad og det handler ikke om pris 

Eksempel: jeg skulle i fest en gang, og noen - som etter hvert ble mange - fant ut at de ville bruke bunaden sin. Det ble et engasjert rundt bunadsplanleggingen som overgikk selve festen, og jeg som ikke har bunad ble kontakten av en av dem for hun hadde to så jeg kunne bruke en av hennes. Da jeg takket nei ble det helt forvirring, det hadde vel ikke falt dem inn og var fullstendig uforståelig. (De vet jo heller ikke at jeg takket nei til å arve en.) altså de sitter med en tanke om at alle vil ha det de har, og at det sikkert bare er penger i veien. Nei, det handler ikke om penger for alle. Mange vil faktisk ikke ha. 

syns også det er teit hvordan mange blir aktivert når man skal ta bilder sammen med andre med bunad. de uten må stå ytterst 

enig med den over som sier at man får bare lære seg å gi blaffen i sånt opplegg. Flokkmentalitet kan være slitsomme og komiske greier. best å faktisk ikke bry seg

Anonymkode: b4cb7...ce4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hater bunad uansett, verdens minst flatterende plagg. Alle ser tjukke ut.

Anonymkode: af720...7a2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har selv bunad, og er ganske interessert i bunader men ser ikke ned på folk med festdrakter. Synes det er flott at det finnes rimelige alternativ til bunad.De fra Sparkjøp ser fine ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Dordi skrev (11 timer siden):

De er flotte, og jeg syntes de er et supert alternativ for de som ikke har råd til de altfor dyre tradisjonelle bunadene. Å kalle de " fake"  eller hva som helst nedlatende, er ikke greit.  Skal man kalle klær , feks kjoler ,fra H&M , Zara , Gina Tricot for fattigmannskjoler eller lignende bare fordi de er billige i forhold til Ganni og de andre dyre merkene ?  Alle har rett til å se bra ut og føle seg bra , uten at prisen skal få avgjøre det . Har selv gått flere ganger i brukte kjoler fra Fretex på høytidsdager, men det blir jo litt avsporing fra dette temaet, kanskje..

Var jeg som sammenliknet med fake vesker, og ser at det ikke blir helt det samme, siden festdrakter ikke utgir seg for å være en konkret bunad. Og jeg snakker kun om min egen smak, men den er sånn at jeg mye heller går med billig kjole fra HM, Zara osv enn en festdrakt. Ville ikke valgt en kjole som er en direkte kopi av en dyrere kjole da. Da blir det samme kopi-følelse som en festdrakt. Og brukt kjole, det er jo det jeg synes er aller mest stas å gå med! 

Anonymkode: 8eaf5...4f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eg kjem frå ein bunadfamilie, der heile slekta lagar bunadar til sal. Eg har skreve bacheloroppgåve om bunadar🤪 Så vår meining er; så lenge ein ikkje kallar det ein bunad, så må folk få lov til å bruke det dei vil! Ikkje alle har råd til ein bunad, og ikkje alle veit at det som er «bunaden» deira faktisk ikkje kan kallas ein bunad det heller! Ganske mange herrebunadar kjøpt gjennom husfliden er egentlig laga i Balkan. Du får beskjed om at den blir sendt opp til nordmøre, men der jobbar det 4 stk😅Det er ekstremt strenge reglar for kva som kan kallas ein bunad. Den kan kun kallas ein bunad om den er; laga av norsk tøy, av norsk tråd og av norsk hand i Norge.

Anonymkode: 30d57...03a

Har du kilde på det med hvor bunad skal lages? 

Anonymkode: 408f4...6fb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er team bunad, så for meg on a personal level er det bunad eller bust. Men jeg setter også pris det kulturelle aspektet ved bunad, og kommer fra en bunadsfamilie hvor vi snakker om hvorfor de forskjellige medlemmene av familien har sånn og sånn bunad.

Når det er sagt, så synes jeg det finnes mange flotte festdrakter der ute! Jeg elsker at Fæbrik står i bresjen for å sy festdrakter selv! Jeg forbinder nok ennå festdrak, som bunad, med håndverk og kunne derfor kanskje ha rynka litt på nesa for noe som ikke er laget på måten jeg tenker at det skal lages. Festdrakt som fast fashion sitter litt langt inne XD 

Anonymkode: 961a1...fb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Eg kjem frå ein bunadfamilie, der heile slekta lagar bunadar til sal. Eg har skreve bacheloroppgåve om bunadar🤪 Så vår meining er; så lenge ein ikkje kallar det ein bunad, så må folk få lov til å bruke det dei vil! Ikkje alle har råd til ein bunad, og ikkje alle veit at det som er «bunaden» deira faktisk ikkje kan kallas ein bunad det heller! Ganske mange herrebunadar kjøpt gjennom husfliden er egentlig laga i Balkan. Du får beskjed om at den blir sendt opp til nordmøre, men der jobbar det 4 stk😅Det er ekstremt strenge reglar for kva som kan kallas ein bunad. Den kan kun kallas ein bunad om den er; laga av norsk tøy, av norsk tråd og av norsk hand i Norge.

Dette er bare tull. Det finnes ingen slike regler og noe familien din har funnet på. I tillegg: Selv norsk institutt for bunad og folkedrakt kaller drakter som «heilt eller delvis er fritt komponerte» for bunader. 

Anonymkode: 2982f...739

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stygge som fy, skjønner ikke at det finnes folk som villig viser seg i klær fra Sparkjøp i det hele tatt jeg.

Anonymkode: 8c355...f8e

Skrevet

Hvor kan man kjøpe god kvalitet festdrakt som ikke er like dyrt som bunad ?

AnonymBruker
Skrevet

Grusomme, på kanten til latterlige. 

Anonymkode: 6635d...c52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de er grotesk overpriset.

Jeg forstår ikke poenget med å kle seg i en polyesterdrakt til 1800 kroner, for å se ut som en tjenestejente fra 1800-tallet.

Den er helt flat, med et par pynetebånd der en bunad ville hatt broderier.

Jeg henger ikke en svart-hvit fotokopi av et van Gogh-maleri på veggen, og jeg tenker at denne festdrakten forholder seg til bunaden, eller festdrakter av god kvalitet, på samme måte som fotokopien forholder seg til van Gogh.

Hvis du ikke har råd til bunad, eller lyst på bunad, så er det jo en ærlig sak, men bruk heller de pengene på en ordentlig kjole av god kvalitet, istedet for det rælet her.

Hvis det er festdraktlooken du er ute etter - ta heller et online sykurs og sy deg en Fæstdrakt med sjarm og personlighet, av ordentlige stoffer.

Paradokset er at en norskprodusert bunad produsert av fagfolk i stoffer av bunadkvalitet, er relativt sett billigere i forhold til hva de som lager den sitter igjen med.

I forhold til kvalitet og design per krone, så er Sparkjøpdrakten mye dyrere enn en bunad.

Anonymkode: 52a62...0a9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper dem til ungene. Selv har jeg bunad.

Anonymkode: 02792...ca4

AnonymBruker
Skrevet

folk som meg tenker du må gjerne kle deg i det du vil, festdrakt, fantasidrakt, fantasistakk osv osv men ikke kall det bunad.. 

Anonymkode: b10c5...c09

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jenta mi skulle konfirmeres ville hun ikke ha bunad. Bunader er litt for mye for hennes stil og hun syntes det kostet for mye. Hun ville heller ha festdrakt og endte opp med en fra Pascal:

https://www.pascalwear.no/produkt/festdrakter-dame/festdrakter-damer/gra-pascal-festdrakt-til-dame

Den føles som en bunad, er enklere, og kjempefin. 

Fikk så mange kommentarer om så fin bunad hun hadde, men vi svarte alltid tilbake "Takk, men det er en festdrakt".

Anonymkode: b424b...f9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

What? Det er jo heilt hårreisande! Og svindel. Dersom Husfliden seier at dei blir laga på Møre...

Anonymkode: c8def...663

Dette stemmer. Jeg spurte Husfliden selv en gang om de gjorde alt lokalt og de innrømte etter mye om og men at en del shoppet de til utlandet……. Det er jo i og for seg greit, men opplys om det!

Når det er sagt så liker jeg ikke disse festdraktene selv, men ser overhodet ikke ned på folk som liker dem. Smaken er som baken - delt :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg synes de er grotesk overpriset.

Jeg forstår ikke poenget med å kle seg i en polyesterdrakt til 1800 kroner, for å se ut som en tjenestejente fra 1800-tallet.

Den er helt flat, med et par pynetebånd der en bunad ville hatt broderier.

Jeg henger ikke en svart-hvit fotokopi av et van Gogh-maleri på veggen, og jeg tenker at denne festdrakten forholder seg til bunaden, eller festdrakter av god kvalitet, på samme måte som fotokopien forholder seg til van Gogh.

Hvis du ikke har råd til bunad, eller lyst på bunad, så er det jo en ærlig sak, men bruk heller de pengene på en ordentlig kjole av god kvalitet, istedet for det rælet her.

Hvis det er festdraktlooken du er ute etter - ta heller et online sykurs og sy deg en Fæstdrakt med sjarm og personlighet, av ordentlige stoffer.

Paradokset er at en norskprodusert bunad produsert av fagfolk i stoffer av bunadkvalitet, er relativt sett billigere i forhold til hva de som lager den sitter igjen med.

I forhold til kvalitet og design per krone, så er Sparkjøpdrakten mye dyrere enn en bunad.

Anonymkode: 52a62...0a9

Dette 100 ganger. 

Anonymkode: 49266...777

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempefine! Dattera har en i rosa.

Anonymkode: d5b31...f06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synest at bunad er flott, og det er fint å se bunader fra ulike steder i Norge. Har selv bunad, og er fornøyd med det😄 Festdraktene til Spar Kjøp er fine drakter, og er flotte på 17. mai de også👍🏼 Bunad er nå ikke noe vernet plagg, men mer tradisjonsbundet. Å kalle en festdrakt for bunad blir som å reise til Tyrkia for å kjøpe LV veske og hevde at den er ekte🫠

Anonymkode: 0903c...140

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sto du på den bacheloroppgava? 

Anonymkode: 4b3bb...f35

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...