Gå til innhold

Hva synes dere om festdraktene fra Sparkjøp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de er fine å har en selv med rosa vest, er også fin i grønn. Føler mange bunads folk ser ned på mennesker med festdrakt eller fattigmannsbunad som noen kaller det. Hva synes folket?

IMG_4769.jpeg

IMG_4770.jpeg

Anonymkode: 39ba9...c1c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser de er veldig populære på Tise og Finn når noen har de ute for salg.

Anonymkode: 39ba9...c1c

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det at de er stygge, og folk må selvfølgelig gå med hva de vil og det de synes er fint, men for meg er det som å gå med en fake merkeveske: jeg velger heller et enkelt nett enn en fake veske, og jeg går heller i en fin kjole (som kan brukes i flere anledninger) enn en festdrakt fra sparkjøp.

Anonymkode: 8eaf5...4f6

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Syns de er helt grusomme..

Jeg liker ikke bunad,heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes de er kjempefine! Har i rosa selv

Anonymkode: a4c43...10b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen av dem er veldig fine. Den på øverste bildet er en kopi av Sognebunad

• Liker 1
Skrevet (endret)

De er flotte, og jeg syntes de er et supert alternativ for de som ikke har råd til de altfor dyre tradisjonelle bunadene. Å kalle de " fake"  eller hva som helst nedlatende, er ikke greit.  Skal man kalle klær , feks kjoler ,fra H&M , Zara , Gina Tricot for fattigmannskjoler eller lignende bare fordi de er billige i forhold til Ganni og de andre dyre merkene ?  Alle har rett til å se bra ut og føle seg bra , uten at prisen skal få avgjøre det . Har selv gått flere ganger i brukte kjoler fra Fretex på høytidsdager, men det blir jo litt avsporing fra dette temaet, kanskje..

Endret av Dordi
  • Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de er kjempefine! Veldig sjarmerende, litt mer nede på jorda enn en bunad kan være :) 

Anonymkode: f9665...423

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjempefine ❤️

Anonymkode: 9b32f...8b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns de er finere enn bunad. Mye smartere også, bruker ikke 50 000kr på et plagg man bruker maks tre ggr i året. 

Å kalle det fake blir bare for barnslig og dumt. 

Anonymkode: 5f26d...798

• Liker 18
Skrevet

Jeg synes de er vakre å kunne tenkt meg å kjøpe en slik😀

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg kjem frå ein bunadfamilie, der heile slekta lagar bunadar til sal. Eg har skreve bacheloroppgåve om bunadar🤪 Så vår meining er; så lenge ein ikkje kallar det ein bunad, så må folk få lov til å bruke det dei vil! Ikkje alle har råd til ein bunad, og ikkje alle veit at det som er «bunaden» deira faktisk ikkje kan kallas ein bunad det heller! Ganske mange herrebunadar kjøpt gjennom husfliden er egentlig laga i Balkan. Du får beskjed om at den blir sendt opp til nordmøre, men der jobbar det 4 stk😅Det er ekstremt strenge reglar for kva som kan kallas ein bunad. Den kan kun kallas ein bunad om den er; laga av norsk tøy, av norsk tråd og av norsk hand i Norge.

Anonymkode: 30d57...03a

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Like stygge som bunader

Anonymkode: 34293...d9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eg kjem frå ein bunadfamilie, der heile slekta lagar bunadar til sal. Eg har skreve bacheloroppgåve om bunadar🤪 Så vår meining er; så lenge ein ikkje kallar det ein bunad, så må folk få lov til å bruke det dei vil! Ikkje alle har råd til ein bunad, og ikkje alle veit at det som er «bunaden» deira faktisk ikkje kan kallas ein bunad det heller! Ganske mange herrebunadar kjøpt gjennom husfliden er egentlig laga i Balkan. Du får beskjed om at den blir sendt opp til nordmøre, men der jobbar det 4 stk😅Det er ekstremt strenge reglar for kva som kan kallas ein bunad. Den kan kun kallas ein bunad om den er; laga av norsk tøy, av norsk tråd og av norsk hand i Norge.

Anonymkode: 30d57...03a

What? Det er jo heilt hårreisande! Og svindel. Dersom Husfliden seier at dei blir laga på Møre...

Anonymkode: c8def...663

• Liker 3
Skrevet

Synes de er fine. :) Og flere av de klarer jeg ikke sånn uten videre skille om det er festdrakt eller bunad. :) 

Bær en festdrakt fra Sparkjøp o.l. med stolthet! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe av det dummeste jeg vet er bunadsfolk som ser ned på de uten såkalt ekte bunad

Anonymkode: b4cb7...ce4

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bunad, og syns disse draktene er fine 🙂. Kunne godt ha kjøpt en. Fint at folk pynter seg til festlige anledninger. Men kall det gjerne festdrakt, for det er ikke en bunad.

Anonymkode: 2cd06...95d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Festdrakter er laget for å være fine, noe bunader ikke alltid er. Tradisjon kommer før stil. Jeg vil påstå at 80% av bunader er direkte stygge. Festdrakter er som oftest mye penere.

Som du skriver i HI, så er det sikkert noen som ser ned på folk uten bunad. Meningene til slike mennesker må man lære seg å ignorere. Alt for ofte ser jeg folk som bryr seg, og det er litt trist. Alle vil få et lykkeligere liv av å gi faen i hva andre tenker.

Anonymkode: f4794...fd7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Noe av det dummeste jeg vet er bunadsfolk som ser ned på de uten såkalt ekte bunad

Anonymkode: b4cb7...ce4

Det er vemmelig å se ned på mennesker som ikke har mulighet til å skaffe seg ett plagg til mellom 50 og 100 tusen kroner. Priviligerte snobber er de.

Jeg syns det er supert at man kan kjøpe flotte festdrakter til en billigere penge.

Anonymkode: dfef0...f57

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...