AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #1 Skrevet 11. april 2024 Er det best å velge det fremmedspråk man har på ungdomsskolen eller velge nytt fremmedspråk på vgs? Anonymkode: 662a1...701
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #3 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det best å velge det fremmedspråk man har på ungdomsskolen eller velge nytt fremmedspråk på vgs? Anonymkode: 662a1...701 Jeg valgte å fortsette med fransk som jeg også hadde på ungdomsskolen. Men det var primært fordi det eneste andre språket skolen tilbød var tysk. Hadde de hatt tilbud om spansk, italiensk eller russisk ville jeg heller valgt det! Fordelen med å ha hatt fransk i 6 år på skolen (hadde fransk alle tre årene på videregående, B-språk fordypning som det het den gangen) er at jeg er ganske god i språket, selv over tjue år etterpå:) Har du en språkinteressert ungdom ville jeg tenkt over om noen av fremmedspråkene som skolen tilbyr er aktuelle å studere senere? Skal man studere for eksempel fransk eller tysk på universitetet er det sterkt anbefalt med forkunnskaper tilsvarende fremmedspråkfordypning fra videregående. Anonymkode: 1be66...76f 2
Snabeltann Skrevet 11. april 2024 #4 Skrevet 11. april 2024 (endret) Ungdommen bestemmer. Her sluttet begge mine på det de hadde hatt på ungdomsskolen for å begynne på samisk på vgs. Endret 11. april 2024 av Snabeltann 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #5 Skrevet 11. april 2024 Finnes ikke noen fasit på hva som er best å gjøre. Jeg skiftet til fransk, for jeg mislikte tysk og fikk det ikke til på ungdomsakolen. Fikk 6 i fransk på vgs Anonymkode: 3c3ab...76a
Mandagsunge Skrevet 11. april 2024 #6 Skrevet 11. april 2024 Kjem an på kor god du er. Har du ein toar i spansk, så bytt språk. Du vil slåss HARDT for å halde på karakteren på VGS. Har du ein femmar, så meiner eg personleg at det vil vere fem bortkasta år å ha nybegynnarkunnskap i to språk i staden for å vere på mellomnivå i eitt. 4 1 2
Helt uperfekt Skrevet 12. april 2024 #7 Skrevet 12. april 2024 Mandagsunge skrev (6 timer siden): Kjem an på kor god du er. Har du ein toar i spansk, så bytt språk. Du vil slåss HARDT for å halde på karakteren på VGS. Har du ein femmar, så meiner eg personleg at det vil vere fem bortkasta år å ha nybegynnarkunnskap i to språk i staden for å vere på mellomnivå i eitt. Enig i dette. Har man et godt grunnlag fra ungdomsskolen er det fint å fortsette for å lære språket bedre, men sliter man med språket vil det bli vanskelig når man på vgs skal fortsette å bygge på det man skulle ha lært på ungdomsskolen 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #8 Skrevet 12. april 2024 Helt uperfekt skrev (1 time siden): Enig i dette. Har man et godt grunnlag fra ungdomsskolen er det fint å fortsette for å lære språket bedre, men sliter man med språket vil det bli vanskelig når man på vgs skal fortsette å bygge på det man skulle ha lært på ungdomsskolen Kan man snakke med en rådgiver etter oppstart på videregående om dette? Min sønn er så usikker på hva han bør gjøre Anonymkode: 662a1...701
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #9 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kan man snakke med en rådgiver etter oppstart på videregående om dette? Min sønn er så usikker på hva han bør gjøre Anonymkode: 662a1...701 Jeg er usikker på hvordan det organiseres, velger de språk når de søker seg inn? Hvis de må velge før de starter så vet jeg at på min skole er det mulig å bytte fag på starten av skoleåret hvis det er ledige plasser. Anonymkode: 6a3a4...7b1
Helt uperfekt Skrevet 12. april 2024 #10 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er usikker på hvordan det organiseres, velger de språk når de søker seg inn? Hvis de må velge før de starter så vet jeg at på min skole er det mulig å bytte fag på starten av skoleåret hvis det er ledige plasser. Anonymkode: 6a3a4...7b1 Dette var meg. Trykka på anonymknappen uten å tenke meg om.
Hedda-78 Skrevet 12. april 2024 #11 Skrevet 12. april 2024 Ja, man velger språk samtidig som man sender inn skolesøknaden, altså før 1.mars. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #12 Skrevet 12. april 2024 Hedda-78 skrev (12 minutter siden): Ja, man velger språk samtidig som man sender inn skolesøknaden, altså før 1.mars. Man kan gjøre 1 forandring før 1 juni. Så kanskje han skal gjøre det. Han skal snakke med rådgiver på ungdomsskolen Anonymkode: 662a1...701
c_buk Skrevet 12. april 2024 #13 Skrevet 12. april 2024 Velg det språket man har mest lyst til å lære. Fordelen med å velge samme språk som ungdomsskolen er at man lærer seg det språket bedre. Men hvis man har mer lyst til å lære et annet språk er jo videregående en ypperlig anledning til å begynne med det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #14 Skrevet 12. april 2024 c_buk skrev (2 timer siden): Velg det språket man har mest lyst til å lære. Fordelen med å velge samme språk som ungdomsskolen er at man lærer seg det språket bedre. Men hvis man har mer lyst til å lære et annet språk er jo videregående en ypperlig anledning til å begynne med det. Men hvor mye lærer man i løpet av 2 år på vgs hvis man velger nytt språk? Anonymkode: 662a1...701
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #15 Skrevet 12. april 2024 Hadde fortsatt for å frigjøre 5 timer siste året til programfag. Få privatlærer/tutor, sptåkreise eller noe for å øve fremmedspråket på vgs eller mellom vg1 og vg2. Jeg dro på språkreise i 4 uker i vg1 og gikk fra 3 til 5 i faget. Anonymkode: 7aa43...79e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #16 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er usikker på hvordan det organiseres, velger de språk når de søker seg inn? Hvis de må velge før de starter så vet jeg at på min skole er det mulig å bytte fag på starten av skoleåret hvis det er ledige plasser. Anonymkode: 6a3a4...7b1 Noen steder er klasser fordelt etter fremmedspråk. I sønnens klasse er det kun elever som fortsetter med fremmedspråk fra ungdomsskolen. Anonymkode: 7aa43...79e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #17 Skrevet 12. april 2024 Jeg valgte begge deler. Tysk som B-språk og fransk som C-språk. Nå var skolen jeg gikk på helt elendig, og vi kom ikke halvveis igjennom pensum i noen av disse, med det er en annen sak. Anonymkode: 8c365...867
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #18 Skrevet 12. april 2024 Viktig å huske at hvis man velger nytt språk på vgs må man ha språkfag alle tre årene. Beholder man samme språket som på ungdomsskolen trenger man ikke det. Spesielt viktig å vite for de som trenger fordypning i flere realfag for senere studier. Anonymkode: d67bf...f7d 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #19 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg valgte begge deler. Tysk som B-språk og fransk som C-språk. Nå var skolen jeg gikk på helt elendig, og vi kom ikke halvveis igjennom pensum i noen av disse, med det er en annen sak. Anonymkode: 8c365...867 Jeg valgte også begge deler, men var nesten eneste så i 2. klasse flyttet de oss to fra C språk fransk med 2. klassinger til B-språk fransk med 1. klassinger. Så ett år på vgs skulle dekke opp for de tre årene de andre hadde hatt på ungdomsskolen. Fikk dessverre ikke to B-språk på vitnemålet… Anonymkode: 7aa43...79e
Helt uperfekt Skrevet 12. april 2024 #20 Skrevet 12. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde fortsatt for å frigjøre 5 timer siste året til programfag. Få privatlærer/tutor, sptåkreise eller noe for å øve fremmedspråket på vgs eller mellom vg1 og vg2. Jeg dro på språkreise i 4 uker i vg1 og gikk fra 3 til 5 i faget. Anonymkode: 7aa43...79e Du trenger bare to år hvis du har hatt språk fra før, uavhengig av om du fortsetter med samme eller bytter språk. https://www.vilbli.no/nb/no/a/valg-av-fremmedsprak-6 Endret 12. april 2024 av Helt uperfekt 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå