Gå til innhold

Intermitten fasting


Squirtle

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg har lurt på, ser det har blitt så populært med fasting ,for eksempel fasting med 4 timers spisevindu. Har det virkelig så gode helse gevinster som det sies? Jeg kjenner jeg er så skeptisk, for i mine ører høres der veldig ut som kontrollbehov typ spiseforstyrrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Squirtle skrev (2 minutter siden):

Det er en ting jeg har lurt på, ser det har blitt så populært med fasting ,for eksempel fasting med 4 timers spisevindu. Har det virkelig så gode helse gevinster som det sies? Jeg kjenner jeg er så skeptisk, for i mine ører høres der veldig ut som kontrollbehov typ spiseforstyrrelse

Det er mye å gå rett på 20 t faste. Anbefaler å starte rolig. Med 10-12 t først.! Viktig å drikke masse. Jeg får mer energi, vekten går fort ned, magen blir i mindre ulage, mindre hjernetåke.

Anonymkode: 68fa6...347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer sikkert litt an på personligheten. For meg har det vært no stress, men jeg har aldri hatt noe problemadferd rundt mat. For en venninne ble det mer problematisk og hun valgte å ikke fortsette på grunn av dette. Hun ble så stressa psykisk og gikk rundt å tenkte på mat hele tiden, fikk dårlig samvittighet når hun spiste. Jeg på den andre siden stresser absolutt null og har heller ingen problemer med å kutte fasta helt og virkelig gasse meg dersom jeg har lyst til det. Folk er forskjellig.

Anonymkode: 97e44...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste data jeg har sett tilser at gevinsten av lang faste på f.eks 18 timer ikke har stor forskjell fra et vindu på 12 timer, men det står seg er at et fastevindu på rundt 12 timer er anbefalt dvs. slutte å spise 4 timer før du søvn. Det anbefales også at man har markerte spisevinduer der du ikke snacker mellom måltidene. 

en spiseforstyrrelse handler vel om hvordan du påvirkes negativt av tanker eller handlinger rundt ernæring. en struktur rundt ernæring betyr ikke at man har en spiseforstyrrelse.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN gi helsegevinster, men det.fknnes flere andre ting man kan gjøre for.helsa også. I min mening bør følgende være på plass før en eventuelt siden vurderer en faste -protokoll;

1) 80% av kostholdet består av gode råvarer / liten grad av prosessering

2) innsikt og kjennskap til kroppens signaler for sult og metthet 

3) å spise oppmerksomt; være tilstede i måltidet, ikke spise på autopilot 

4) grønnsaker i flest mulig av dagens måltider

5) en god mengde protein i alle dagens måltider 

Disse tingene vil (sannsynligvis) ha mer å si for helsa enn et evt spisevindu/fastetid. Problemet med kun å se på spisevindue er at det ikke sier noe om kvaliteten på det du spiser. For mange, undertegnede inkludert, blir det for vanskelig å spise NOK dersom spisevinduet kortes for mye ned. Med nok mener jeg både kalorier og proteiner, men også vitaminer, mineraler, fiber mm. Dersom er skal prestere i idrett (eller trener hardt og ofte) kan fasting slå negativt ut i form av lav energitilgjengelighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squirtle skrev (9 timer siden):

Det er en ting jeg har lurt på, ser det har blitt så populært med fasting ,for eksempel fasting med 4 timers spisevindu. Har det virkelig så gode helse gevinster som det sies? Jeg kjenner jeg er så skeptisk, for i mine ører høres der veldig ut som kontrollbehov typ spiseforstyrrelse

Hvis du er skeptisk så har jeg en enkel løsning til deg: La være!

For meg fungerer periodisk faste (som det heter på norsk!) veldig bra. Jeg har aldri vært noe frokostmenneske, og jeg har et spisevindu på minst 6, ofte 8, timer. Det betyr ikke at jeg spiser hele tiden innenfor det, som regel blir det lunsj, middag og en frukt eller to i tillegg.

Jeg har holdt på så lenge at det nesten har blitt en vane, men når jeg har besøk eller er gjest, så spiser jeg frokost sammen med de andre. Da er frokosten gjerne litt etter at man har stått opp og så er det hyggelig å sitte rundt frokostbordet sammen. Jeg er ikke så nøye på spisevindu heller, da, men tilpasser meg de jeg er sammen med.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i perioder prøvd å ikke spise noen timer før jeg legger meg.

Nå spiser jeg ikke store måltider før legging uansett, men jeg tar kanskje en kopp te eller vann til ei brødskive eller en banan eller kjeks og slikt.

Hvis jeg legger meg sulten/uten mat er det garantert at jeg våkner av å være helt gal av sult. Våkner midt om natten og er helt tåkete og skjelven av sult, kroppen får en slags panik og jeg får ikke sove igjen. Så da er det bedre å ikke sove på tom mage for meg.

Jeg jobber av og til slik at jeg ikke kommer hjem før 16.30 også må jeg legge meg rundt 20.00 fordi jeg må opp igjen 04.00. Skulle jeg da ikke spise rett etter jobb, fordi jeg skal faste og sove? Huffameg, nei det hadde ikke gått for meg. 

Kroppen min har det best om den vet at det kommer næringsrik og mettende mat med mellom 4-6 timers venting. Og 8-9 timer om natten.

Anonymkode: c5ae8...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har i perioder prøvd å ikke spise noen timer før jeg legger meg.

Nå spiser jeg ikke store måltider før legging uansett, men jeg tar kanskje en kopp te eller vann til ei brødskive eller en banan eller kjeks og slikt.

Hvis jeg legger meg sulten/uten mat er det garantert at jeg våkner av å være helt gal av sult. Våkner midt om natten og er helt tåkete og skjelven av sult, kroppen får en slags panik og jeg får ikke sove igjen. Så da er det bedre å ikke sove på tom mage for meg.

Jeg jobber av og til slik at jeg ikke kommer hjem før 16.30 også må jeg legge meg rundt 20.00 fordi jeg må opp igjen 04.00. Skulle jeg da ikke spise rett etter jobb, fordi jeg skal faste og sove? Huffameg, nei det hadde ikke gått for meg. 

Kroppen min har det best om den vet at det kommer næringsrik og mettende mat med mellom 4-6 timers venting. Og 8-9 timer om natten.

Anonymkode: c5ae8...cc3

Det er jo ikke anbefalt for de som føler at det ikke går. 

Litt av poenget (til Marit kolby blant annet) er at en del av de prosessene som skjer i tarmen blir forstyrret om man hele tiden spiser. For min del er jeg nøyaktig like sulten til lunsj om jeg har spist frokost eller ikke, og om jeg har spist kvelds er jeg ekstremt sulten på morgenen. Så det å spise bare lunsj og middag gjør det mye lettere å ikke spise alt for mye, i tillegg til at jeg slipper å lage mat hele tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skal ikke igang med fasting,  i hvertfall ikke ekstrem typen. 

Grunnen til at jeg er skeptisk er at jeg vet om folk som sliter med forholdet til mat,  som har begynt å faste og bare spiser litt på kvelden. Og som sier det er så sunt og har masse helsefordeler. Kjempe positivt!

Og prinsippet med fasting er jo stikk i strid med ting jeg har lært om å spise lite og ofte, hver tredje time f.eks, at frokost er det viktigste måltidet osv osv 

Så jeg bare undrer. Hva er mest riktig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg spiser naturlig, lenge før det ble et begrep. To måltid om dagen. Ettermiddag og kveld. Men uten å være hysterisk. 

Helseeffekt? Føler meg verken mer eller mindre sunn enn mannen og andre jeg kjenner som spiser hyppigere. 

Anonymkode: 11c6f...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squirtle skrev (3 minutter siden):

... 

Så jeg bare undrer. Hva er mest riktig?

 

Det som passer for deg. Så enkelt. 

At frokost er dagens viktigste måltid er vel en forlengst motbevist myte. Det samme er vel det at man skal spise hver tredje time, men hvis det er det som passer for deg så er det slik du skal spise. 

Det er mye helse i trivsel, og så lenge jeg trives med periodisk faste velger jeg å fortsette. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squirtle skrev (3 timer siden):

Nei jeg skal ikke igang med fasting,  i hvertfall ikke ekstrem typen. 

Grunnen til at jeg er skeptisk er at jeg vet om folk som sliter med forholdet til mat,  som har begynt å faste og bare spiser litt på kvelden. Og som sier det er så sunt og har masse helsefordeler. Kjempe positivt!

Og prinsippet med fasting er jo stikk i strid med ting jeg har lært om å spise lite og ofte, hver tredje time f.eks, at frokost er det viktigste måltidet osv osv 

Så jeg bare undrer. Hva er mest riktig?

 

I en overvektig befolkning kommer gjerne den største helsegevinsten på gruppenivå av å miste noen kilo og i alle fall ikke overspise og gå opp i vekt. Derfor anbefaler flere og flere fagpersoner faste.

I en normalvektig befolkning (som er mye fysisk aktiv gjennom arbeid) er det tvert om ingen helsegevinst av å miste vekt, man ønsker å opprettholde energi-nivået gjennom hele dagen siden arbeidet er mer fysisk. Derfor ble det tidligere anbefalt å spise ofte, men ikke så store måltider, da store måltider gjerne krever mer hvile for å fordøye. Og det var fordi det var færre overvektige og folk trengte jevn energi for å orke det fysiske arbeidet. Det er egentlig ganske logisk dersom man ser på hvordan samfunnsstrukturen har forandret seg 🙂

Forskning henger gjerne 30-40 år etter. Særlig ernæringsforskning baserer seg på gamle data, da man i stor grad er avhengig av studier der man observerer en større gruppe mennesker over flere ti-år for å se hvilke sykdommer de potensielt utvikler. 

Anonymkode: 97e44...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...