Gå til innhold

Dere som har vert utbrent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Deres beste tips til å "komme dere tilbake til normalen"? Jeg gikk på en smell for 12 år siden, og er godt på vei igjen (om jeg ikke allerede er der). Er så utrolig sliten, men får ikke sove skikkelig. Har kuttet ut mye og bare "stresset" ned. Sist var det lange turer i naturen som hjalp. Er ute på tur med hunden hver dag, og tar en dag av gangen. Merker likevel at ting blir tyngre og tyngre..

Anonymkode: cd16d...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del var det å eliminere alle stressorer, og å gjøre husarbeid og slikt i sakte tempo. Begynne med null aktivitet og så øke veldig langsomt og forsiktig. 

Anonymkode: ea410...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt noen nye blodprøver for å sjekke at det ikke er vitamin-mangler?

Jeg er utbrent på 2. året nå, holder på å komme meg. Jeg har gått dypt i meg selv for å finne hva som forårsaket dette. Oppdaget at jeg hadde mange dårlige mønster i livet mitt. Et stort av dem var tankene rundt alt jeg gjorde. Nesten alt jeg fylte livet mitt med var for å bli "god nok" og for å bevise meg. Jeg levde fryktstyrt og skamstyrt. Jeg kunne gjøre ting som egentlig var positive, f.eks dra på quiz med venner, skrive en veldig god studieoppgave, dra på massasje, nesten uavhengig av kategori eller aktivitet, så var de positive tingene likevel basert på at jeg skulle bli "nok", god nok, sunn nok, frisk nok, flink nok. Og jeg så mye etter bekreftelse fra andre. Og dette gjorde meg så enormt tappet. Jeg har innsett at det å gå en 5 timers fjelltur trenger ikke være slitsomt hvis jeg har gode tanker rundt det, og gjør det av overskudd, glede og lyst, versus "kanskje jeg blir det friluftsmennesket jeg tenker jeg burde bli hvis jeg gjør dette". 

Hehe, du ser kanskje litt hvordan tankegangen kan bli slitsom. 

Det kan jo være at det er noe annet for deg. Jeg fant mange slike mønster. Mitt beste tips er å identifisere hvorfor du ender her flere ganger. Og så jobbe dypt med dem. Kanskje det også er gamle ting, f.eks kronisk stress som følge av traumer er også en stor belastning på kroppen. 

Masse god bedring til deg! 

Anonymkode: 4d1e3...66c

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Deres beste tips til å "komme dere tilbake til normalen"? Jeg gikk på en smell for 12 år siden, og er godt på vei igjen (om jeg ikke allerede er der). Er så utrolig sliten, men får ikke sove skikkelig. Har kuttet ut mye og bare "stresset" ned. Sist var det lange turer i naturen som hjalp. Er ute på tur med hunden hver dag, og tar en dag av gangen. Merker likevel at ting blir tyngre og tyngre..

Anonymkode: cd16d...a7d

Hvile, hvile, hvile og positive input. I starten var jeg sengeliggende og klarte knapt å komme meg på toalettet, så da hadde jeg ikke så mye valg. Etter hvert ble det å finne en form for hvile som bidro til at både hjernen og kroppen slappet av. Prøvde mindfullness og yoga, det endte alltid med krampegråt. Jeg var for dårlig til gåturer. Tok etter hvert opp en rolig, kreativ hobby som gjorde at jeg klarte å sone ut i flere timer av gangen. Det tror jeg ble vendepunktet. Når det er sagt tok det 2,5 år før jeg var tilbake i jobb. 
Det er så mange grader av utbrenthet og dessverre ingen fasit på hva som funker. Jeg kan anbefale Dr. Ingri (dringri) på instagram. Mye nyttig info og tips der! 

Anonymkode: e994d...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å søke plass på rehabilitering for å komme meg igjen🙊

Anonymkode: dc163...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...