Gå til innhold

Er jeg den eneste som ikke er spesielt opptatt av musikk? K

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker forsåvidt musikk, men utover å av og til høre på musikk når jeg trener eller gjør husarbeid bryr jeg meg ikke om musikk i det hele tatt. Da kan jeg høre på alt fra tekno til klassisk, så har nok ganske bred «musikksmak» bortsett fra at jeg ikke bryr meg det minste om hvem som har laget musikken, setter bare på en random spilleliste. Ellers foretrekker jeg lydbok eller podkast. At folk ser etter en kjæreste med lik musikksmak som dem selv er totalt uforståelig for meg, det spiller vel ingen rolle? 

Anonymkode: cf3ab...8bc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg liker forsåvidt musikk, men utover å av og til høre på musikk når jeg trener eller gjør husarbeid bryr jeg meg ikke om musikk i det hele tatt. Da kan jeg høre på alt fra tekno til klassisk, så har nok ganske bred «musikksmak» bortsett fra at jeg ikke bryr meg det minste om hvem som har laget musikken, setter bare på en random spilleliste. Ellers foretrekker jeg lydbok eller podkast. At folk ser etter en kjæreste med lik musikksmak som dem selv er totalt uforståelig for meg, det spiller vel ingen rolle? 

Tror du representerer hvordan «folk flest» er.

Om man har musikksmak som kriterie for en kjæreste, så har man langt over snittet interesse for musikk. Da er man en av de folka som tilegner mennesker ulike egenskaper og karakteristika basert på hvordan musikk man hører på. Det er bare absurd.

Anonymkode: 8b43d...fff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tror du representerer hvordan «folk flest» er.

Om man har musikksmak som kriterie for en kjæreste, så har man langt over snittet interesse for musikk. Da er man en av de folka som tilegner mennesker ulike egenskaper og karakteristika basert på hvordan musikk man hører på. Det er bare absurd.

Anonymkode: 8b43d...fff

Godt poeng. Har riktignok opplevd flere ganger på date at daten spør og graver om musikksmak og hvilke band jeg liker, og ikke slår seg til ro med svaret «jeg er ikke spesielt interessert i musikk». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mange mennesker på jorden at det finnes vel knapt noe som helst man kan si man er "den eneste" om.

Anonymkode: e18c6...ea6

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Godt poeng. Har riktignok opplevd flere ganger på date at daten spør og graver om musikksmak og hvilke band jeg liker, og ikke slår seg til ro med svaret «jeg er ikke spesielt interessert i musikk». 

Jeg skal innrømme at for meg er det en direkte turn-off ikke å bry seg om musikk. Dette gjelder partner og selvsagt ikke venner og bekjente. Men det er bedre å være ærlig om at man ikke har noen interesse for musikk enn å påstå at man elsker musikk for så å ikke kunne nevne et eneste band eller artist, eller si noe slikt som "elsker den derre låta som går så mye på radioen om dagen, vet du...den derre...husker ikke hva den het igjen..". 

Men så er musikk én av mine hovedinteresser. 

Endret av ElectricScum
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er så mange mennesker på jorden at det finnes vel knapt noe som helst man kan si man er "den eneste" om.

Anonymkode: e18c6...ea6

Selvsagt. Det var ikke ment 100% bokstavlig. Les «den eneste blant de jeg kjenner». 

AnonymBruker
Skrevet
ElectricScum skrev (3 minutter siden):

Jeg skal innrømme at for meg er det en direkte turn-off ikke å bry seg om musikk. Dette gjelder partner og selvsagt ikke venner og bekjente. Men det er bedre å være ærlig om at man ikke har noen interesse for musikk enn å påstå at man elsker musikk for så å ikke kunne nevne et eneste band eller artist, eller si noe slikt som "elsker den derre låta som går så mye på radioen om dagen, vet du...den derre...husker ikke hva den het igjen..". 

Men så er musikk én av mine hovedinteresser. 

Hehe, jeg møter mange som deg. Men hva hvis daten din elsker musikk, men en helt annen type musikk enn deg? Er det også turn off?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg også lite om musikk. I lista mi ligger de samme sangene som jeg hørte på som barn, tenåring og ung voksen. Hører sjeldent på spillelisten min. Blir som regel P7 klem eller p1 om jeg skal sette på noe 🤷‍♀️

Anonymkode: 49ff1...63a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hehe, jeg møter mange som deg. Men hva hvis daten din elsker musikk, men en helt annen type musikk enn deg? Er det også turn off?

Ikke nødvendigvis, men det er selvsagt ikke et pluss om det er en genre jeg absolutt ikke kan fordra. Det handler vel mest om å føle at man er på nett med noen. Akkurat som alle andre preferanser man har. Det er mange som også vil slite om man har en humor som krasjer fullstendig.

Så er det alltids en fordel med felles interesser. Det er ingen deal breaker om man ikke har det, men at man kan dele konsert/festival-opplevelser og tilsvarende gjør samlivet rikere for min del.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er utrolig slitsomt at det skal settes musikk på overalt. Musikk til alle anledninger, alle steder, musikk på alle videoer, musikk hele tiden - jeg blir sprø! Jeg vil helst ha det stille (klassisk eller jazz går fint hvis det er lavt på) 😉 Unntakene er trening eller fest - der vil jeg ha musikk, og det må være den rette musikken!

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Harlekin skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er utrolig slitsomt at det skal settes musikk på overalt. Musikk til alle anledninger, alle steder, musikk på alle videoer, musikk hele tiden - jeg blir sprø! Jeg vil helst ha det stille (klassisk eller jazz går fint hvis det er lavt på) 😉 Unntakene er trening eller fest - der vil jeg ha musikk, og det må være den rette musikken!

Dette er jeg 100% enig i. Det er forskjell på å bli ufrivillig eksponert for alt mulig ræl over høyttalerne uansett hvor man er og det å kunne velge hva man hører på til hvilken anledning. Det opplever jeg bare som lydforurensning. Jeg kan fint snu i inngangen til butikker som har masete musikk.

Unntakene er som du nevner :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For å si det slik - hvis noen ikke hører forskjell på Bach og Grieg og aldri åpner en fysisk bok samtidig som man hører på en podkast med Sophie Elise, sier ikke dette noe om vedkommende som menneske, men det sier definitivt litt om vedkommendes forhold til kultur.

Anonymkode: ec308...cec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Harlekin skrev (31 minutter siden):

Den store ulempen ved å gå inn i Platekompaniets butikker den gangen de fortsatt hadde butikker i flertall, var jo å få ørene terrorisert av musikk diktert av noen bak disken med sans for VG-lista.

Noe jeg faktisk påpekte, og forklarte hvor utrolig deilig det ville være å kunne handle i stillhet, men fikk til svar at de var pålagt å sette på noe. Idag, noen år senere, der den tidligere så store kjeden har én fysisk butikk igjen, ser man konklusjonen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil sterkt anbefale å gå på biblioteket og låne et instrument du kan spille på, og begynne å lære å lage musikk på egen hånd; ingenting er som å sitte foran et instrument der man former tonene selv, og får et helt annet forhold til oppbyggingen av musikken enn ved å bare høre på den.

Man kan ha en omfattende musikksamling hjemme, men så lenge man ikke vet forskjell på dim og m7-5, er det likevel den som ikke hører på musikk, men flittig bruker gitaren som lærer musikken bedre å kjenne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Den store ulempen ved å gå inn i Platekompaniets butikker den gangen de fortsatt hadde butikker i flertall, var jo å få ørene terrorisert av musikk diktert av noen bak disken med sans for VG-lista.

Noe jeg faktisk påpekte, og forklarte hvor utrolig deilig det ville være å kunne handle i stillhet, men fikk til svar at de var pålagt å sette på noe. Idag, noen år senere, der den tidligere så store kjeden har én fysisk butikk igjen, ser man konklusjonen.

Du tror vel ikke seriøst at alle sjappene til PK er lagt ned fordi de har kjørt musikk over anlegget?

Anonymkode: e109f...1c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Musikk er ekstremt viktig. Jeg har over 250000 minutter i året på Spotify.

Anonymkode: 9e4ed...25c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tror vel ikke seriøst at alle sjappene til PK er lagt ned fordi de har kjørt musikk over anlegget?

Anonymkode: e109f...1c3

Naturligvis ikke.

Men tidene har endret seg siden den fysiske butikken nærmest hadde monopol på distribusjon av musikk i en mer analog tid, og i takt med dagens individualisering av forholdet til musikken, er det ikke til å undres over at også Platekompaniets modell til slutt måtte gi tapt for dette, etter at de først hadde skvist ut en lang rekke andre kjeder som Free Record Shop eller Hysj-Hysj.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Musikk er ekstremt viktig. Jeg har over 250000 minutter i året på Spotify.

Anonymkode: 9e4ed...25c

Og jeg har nøyaktig null; Spotify er ikke stedet der man får høre musikk som virkelig er interessant - som eksempelvis konserter med kjente grupper gitt ut på bootleg, men aldri gitt ut kommersielt.

Skrevet

For meg føles musikk ganske privat, så jeg hadde ikke brydd meg om en partner ikke var musikkinteressert. Men... jeg hadde hatt vanskeligheter med å takle om han var interessert, men at det var "feil" musikk (for meg).

Det kommer sikker litt an på alder, men unge folk vil jo ofte oppleve konserter sammen og det er sikkert derfor de søker andre med samme musikkinteresse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For å si det slik - hvis noen ikke hører forskjell på Bach og Grieg og aldri åpner en fysisk bok samtidig som man hører på en podkast med Sophie Elise, sier ikke dette noe om vedkommende som menneske, men det sier definitivt litt om vedkommendes forhold til kultur.

Jeg leser veldig variert litteratur og har aldri hørt på podkast med Sophie Elise eller noen annen influencer for den saks skyld. Jeg er bare ikke opptatt av musikk. Hva her det med bøker å gjøre? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Marshmallow skrev (3 timer siden):

Jeg leser veldig variert litteratur og har aldri hørt på podkast med Sophie Elise eller noen annen influencer for den saks skyld. Jeg er bare ikke opptatt av musikk. Hva her det med bøker å gjøre? 

TS skriver at vedkommende foretrekker lydbok eller podkast, så man kan anta at dette er en erstatning for fysiske bøker; det er neppe så mange som hører en lydbok etter å selv ha lest boken ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...