AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #1 Skrevet 11. april 2024 Jeg og kjæresten skal flytte sammen. Den ene av oss tjener veldig mye mer enn den andre, men har studielån som det betales på. Hvis den ene som er "rikest" betaler mer enn den andre, som har veldig dårlig råd, får vi råd til en bedre leilighet. Er det greit å gjøre det slik, eller blir det på noen måte urettferdig? Anonymkode: a9ab3...6f1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #2 Skrevet 11. april 2024 Hvorfor flytte sammen hvis dere allerede i utgangspunktet vil slite med å fordele utgiftene rettferdig ? Hvor bor den med dårligst råd i dag ? Anonymkode: 7aee3...72f 13 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #3 Skrevet 11. april 2024 Hvem av dem er det som ønsker seg en bedre leilighet? Anonymkode: 45694...5ea 9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #4 Skrevet 11. april 2024 Begge ønsker seg en OK leilighet, vi har uansett ikke råd til noe dyrt. I dag bor begge i hvert sitt kollektiv, men begge har sagt opp kontraktene så vi er på jakt etter noe annet. Det er den rikeste av oss som ønsker å betale mer, mens den fattigste mener dette er urettferdig. Anonymkode: a9ab3...6f1 2
Carrot Skrevet 11. april 2024 #5 Skrevet 11. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er den rikeste av oss som ønsker å betale mer, mens den fattigste mener dette er urettferdig. Anonymkode: a9ab3...6f1 I enhver relasjon omtrent tjener den ene mer enn den andre og i en hver sunn relasjon betyr det nada fordi det er fellesskapet som teller - den "fattige" bør komme over seg selv og la den "rike" få bidra mer i kroner og øre men at de begge betaler prosentvis likt i forhold til evne.. Eksempel, om den ene har 50 000 utbetalt hver mnd er dennes bidrag til felles 50% på 25 000 mens den andre som tjener 30 000 pr mnd betaler 50% i form av 15 ooo .. Da betaler begge 50% av sin betalingsevne til fellesskapet.. Endret 11. april 2024 av Carrot 9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #6 Skrevet 11. april 2024 Å betale inn prosentmessig etter inntekt syns jeg er helt greit. Anonymkode: a2384...b4a 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #7 Skrevet 11. april 2024 Det må dere bare bli enige om dere i mellom. Men om dere skal betale likt så må dere legge dere på standarden til den som tjener minst. Mannen (den gang kjæresten) gikk ut i jobb før meg, og tok umiddelbart initiativ til at vi skulle ut av kollektiv og bo og spise bedre, men at jeg betalte likt som før. Deretter tjente jeg mest en periode, og tok så mesteparten. Endte raskt med felles økonomi, og nå, mange år senere, har vi enda aldri hatt en eneste krangel om økonomi. Anonymkode: 24b0b...069 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #8 Skrevet 11. april 2024 Så lenge den som betaler mer syns det er greit så har det jo ikke noe å si. Min mann betaler mye mer enn meg, men han tjener 5 ganger mer enn meg. Anonymkode: e2c9d...b44 2
Virrevirrevapp Skrevet 11. april 2024 #9 Skrevet 11. april 2024 Få dere heller en billig nok bolig til at dere kan betale 50/50. Den som har bedre råd kan heller begynne å spare på egenandel til bolig. 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #10 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Begge ønsker seg en OK leilighet, vi har uansett ikke råd til noe dyrt. I dag bor begge i hvert sitt kollektiv, men begge har sagt opp kontraktene så vi er på jakt etter noe annet. Det er den rikeste av oss som ønsker å betale mer, mens den fattigste mener dette er urettferdig. Anonymkode: a9ab3...6f1 Ja er visst problemer den veien også, men er det midlertidlig? Om den som er fattigere vil betale mere så betalt mer. Ellers kan man jo legge litt mere i andre ting feks. Men dette høres mere ut som at den rikeste vil ikke at den fattigste skal sitte igjen med mye mindre, og akuratt det er ofte et stort problem i sånn type forhold. Man har mye mere men alt skal deles likt uansett. Det er jo greit så lenge man er to, så kommer det kanskje barn i bilde, og da blir det litt værre med en sånn alt skal deles likt og ofte er det mødrene som ender opp med og måtte betale det meste for barnet. Finn en god løsning, kan spare dem ekstra pengene feks, så den dagen dere eventuelt kjøper noe har den med dårligst råd mere og spytte inn i lånet. Her tjener jeg mye mere en mannen, vi har felles barn og jeg er for at er vi gift og har barn så kommet dette begge til gode. Vi har en sparekonto hver, men ellers er alt på en felles pott begge kan bruke av. Anonymkode: cbf3a...665 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #11 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg og kjæresten skal flytte sammen. Den ene av oss tjener veldig mye mer enn den andre, men har studielån som det betales på. Hvis den ene som er "rikest" betaler mer enn den andre, som har veldig dårlig råd, får vi råd til en bedre leilighet. Er det greit å gjøre det slik, eller blir det på noen måte urettferdig? Anonymkode: a9ab3...6f1 Hvis det er mannen som tjener mer, da er det bare rett og rimelig at han betaler relativt prosenttall av det han tjener, sammenliknet med kvinnens lavere lønn. Hvis det er kvinnen som tjener mer, skal det være 50/50 Anonymkode: d82b0...14f
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #12 Skrevet 11. april 2024 Skal dere bygge et liv sammen? I så fall er det bare til å satse. Men dere bør dra lasset sammen og ha en langtidsplan med hensyn til karriere og inntekter. Hvis dere har ellers like muligheter er det fint å innrette seg slik at dere har utdanning på ca samme nivå. Forskjeller i inntekt får man ikke alltid gjort så mye med, men det er ikke veldig tilfredsstillende å være den i forholdet som har dårligst råd, i alle fall ikke hvis det er snakk om flere hundre tusen i lavere inntekt. Med en slik holdning og slike felles fremtidsplaner så går det fint å ikke betale like mye i leie for en periode. Dette er bare mine tanker, men de er basert på min livserfaring. Lykke til og håper dere får til et godt teamarbeid☺️ Anonymkode: fb6b0...802
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #13 Skrevet 11. april 2024 Har dere samboerkontrakt? Anonymkode: 9fa42...53d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #14 Skrevet 11. april 2024 Du sjekker ut hvor mye du har råd til å betale i husleie. Enten finner dere en leilighet som koster maks dobbelte av det, eller så må han evt betale resterende hvis han vil ha en dyrere leilighet. Dere kan også bo hver for dere. Hvis han ønsker å ha dyre middager og dyre møbler, samtidig som du får vipps regning på 13,50 for halve kaviartuben han kjøpte,så kommer det til å bli mange konflikter fremover.... Anonymkode: b7b6d...df3 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #15 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det er mannen som tjener mer, da er det bare rett og rimelig at han betaler relativt prosenttall av det han tjener, sammenliknet med kvinnens lavere lønn. Hvis det er kvinnen som tjener mer, skal det være 50/50 Anonymkode: d82b0...14f Jeg mener heller at det skal være 50/50, det er rettferdig siden kvinner vil ha likestilling. Anonymkode: 667df...435
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #16 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg mener heller at det skal være 50/50, det er rettferdig siden kvinner vil ha likestilling. Anonymkode: 667df...435 Det er ikke likestilling når man ikke har lik lønn. Da må man betale etter evne, akkurat som reglene er ved betaling av barnebidrag... Anonymkode: a2384...b4a 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #17 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke likestilling når man ikke har lik lønn. Da må man betale etter evne, akkurat som reglene er ved betaling av barnebidrag... Anonymkode: a2384...b4a Reglene for barnebidrag tilsvarer ikke at man også sponser samboer/eks, kun barna. Anonymkode: 9fa42...53d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #18 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Reglene for barnebidrag tilsvarer ikke at man også sponser samboer/eks, kun barna. Anonymkode: 9fa42...53d Ja, det var bare et eksempel på at man bør bidra etter evne, slik saken gjerne også er i et samboerforhold / ekteskap. Vi har forsåvidt innrettet oss slik at da barna var under 18 år så bidro vi til familien etter evne, mens nå når de er myndige så deler vi i hovedsak 50 / 50, med unntak av de eiendelene som kun er våre egne, som f.eks bilene. Men jeg ser ikke noe galt i at den som tjener mest selv ønsker å gå inn med mer for å ha mulighet til å få en bolig med høyere standard enn de ellers ville hatt råd til hvis man skulle gå etter den med lavest inntekt sin økonomi. Slik tilfellet er med TS og samboer. Anonymkode: a2384...b4a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #19 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): ... jeg ser ikke noe galt i at den som tjener mest selv ønsker å gå inn med mer for å ha mulighet til å få en bolig med høyere standard enn de ellers ville hatt råd til hvis man skulle gå etter den med lavest inntekt sin økonomi. Slik tilfellet er med TS og samboer. Anonymkode: a2384...b4a Det er tullete å gå for en leid bolig av høyere standard når man kan bo billigere og legge seg opp penger til å på sikt kjøper eget. Anonymkode: 9fa42...53d 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #20 Skrevet 11. april 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: Begge ønsker seg en OK leilighet, vi har uansett ikke råd til noe dyrt. I dag bor begge i hvert sitt kollektiv, men begge har sagt opp kontraktene så vi er på jakt etter noe annet. Det er den rikeste av oss som ønsker å betale mer, mens den fattigste mener dette er urettferdig. Anonymkode: a9ab3...6f1 Hvorfor er det urettferdig? Anonymkode: 8a227...c43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå