Gå til innhold

Kan jeg sette en dato for utdeling av affeksjonsverdier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I september ikke fjor døde min samboer uventet, og det var et sjokk for både meg og hans barn (fra tidligere forhold) og familie, selv om han hadde vært syk en stund.

Jeg syntes det var uhyggelig å fortsette å bo i huset vårt, så kort tid etter dødsfallet  begynte jeg å pakke ned, men det tok likevel nesten to måneder før jeg var ute av huset.

Jeg har to bonusbarn som er tvillinger på 15 år, og de har vært hos oss annenhver langhelg og et døgn pr uke helt frem til faren deres døde, og etter det kom de kun på dagsbesøk.

Siden jeg skulle flytte ut og de ikke lenger ønsket å sove der, pakket jeg ned alt som tilhørte de og ga det til barnas mor.

Alt det andre som minnet de om faren tok jeg med meg over i min nye leilighet, og sa at de kunne hente farens ting der.

Nå er jeg snart ferdig med papirarbeidet etter dødsfallet og gravsteinen skal snart på plass, og nå kjenner jeg at sorgen kommer for fullt og jeg trenger ro.

Problemet er at avdødes tenåringer bruker så lang tid på å velge ut hva de vil ta med seg av farens ting, og jeg ønsker å få hele prosessen overstått slik at jeg kan fokusere på meg selv.

Hver gang de er på besøk sier jeg at de må velge ut det de vil ha, men da sier de at de skal gjøre det neste gang, eller at de ikke vet hva de skal ta med seg.

Jeg sier da at jeg forstår at det er vondt men at det må gjøres, og da sier de at det ikke er vondt men at de ikke har lyst å ta valget der og da, eller at de ikke vet hva de ønsker å ta med seg. Dette haler ut min sorgprosess og er veldig slitsomt.

Jeg orker ikke at de kommer innom meg en gang i måneden og  tar med seg kanskje en liten ting, og så sier de at de kan ta resten neste gang, og slik er det hver gang, og det er så slitsomt for jeg føler jeg ikke får avsluttet kapitlet med å gi fra meg ting til barna.

Da jeg ikke vet hva tenåringene vil ta med seg, har jeg enda ikke kommet i orden i leiligheten, for det er ikke vits i å pakke opp ting i tilfelle jeg må gi det bort.

Har lyst å si til de at siste frist for å velge ting de ønsker å ha som minne er en viss dato, men tror ikke de forstår.

Jeg har snakket med deres mor om dette, og hun sier at tenåringene må få god tid til å ta de riktige valgene, og at de ikke må presses, men hun tenker kun på sine barn.

Jeg vet ikke om det er vanlig å ha det slik som jeg har det nå, eller om jeg urimelig?

Jeg er veldig sliten for jeg har ordnet det meste etter dødsfallet, og ønsker bare ro og fokus på meg selv nå.

Anonymkode: 1c73b...c8b

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gi klar beskjed om siste frist, du må være tydelig. Skal du klare å gå videre, må du tenke på deg selv. 

Det er ikke moren til ungene som bestemmer dette, det er du som gjør det. 

Anonymkode: 85d53...d2c

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du plukke ut det du evt vil ha og sende resten over til barnas mor, bare?

Anonymkode: 73d3f...c8f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å leie ett minilager? Som boet/mor/barna betaler? 

Anonymkode: 9bc9d...7ae

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det synes jeg er en god ide.

Anonymkode: d5b7b...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde moren aldri gått med på, men det er heller ikke så mye at det trenger lager.

Tvillingene har fått farens datautstyr, så det som er hos meg er klær som jeg ikke har kvittet meg med, albumer og eventuelle veggbilder, farens ukuleler, pynteting, dynetrekk, håndduker, fritidsutstyr/sportsutstyr osv.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan du plukke ut det du evt vil ha og sende resten over til barnas mor, bare?

Anonymkode: 73d3f...c8f

Det var det jeg begynte å gjøre, men da fikk jeg beskjed av barnas mor som er verge, at barna skulle velge først siden de er livsarvinger, så her sitter jeg og venter...

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik er vanskelig men jeg syns ikke noe om å haste fram noe slik. Alle har sin måte å takle og bearbeide og selv om de sier det ikke er fordi det er vanskelig følelsesmessig så kan det likevel være det. Som ung og kanskje livets første store tap er det ikke så lett å sette ord på og innrømme at det er hardt . 

Anonymkode: 298a1...bf1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Slik er vanskelig men jeg syns ikke noe om å haste fram noe slik. Alle har sin måte å takle og bearbeide og selv om de sier det ikke er fordi det er vanskelig følelsesmessig så kan det likevel være det. Som ung og kanskje livets første store tap er det ikke så lett å sette ord på og innrømme at det er hardt . 

Anonymkode: 298a1...bf1

Jeg forstår det, men hva gjør jeg da?

Jeg føler jeg sitter fast i en gjørme

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg forstår det, men hva gjør jeg da?

Jeg føler jeg sitter fast i en gjørme

Ts

Men hvor står tingene? Du sier det ikke er så mye. Da ville jeg bare oppbevart selv, eller kjørt til mor. 

Hva er det du ønsker å beholde selv? 

Anonymkode: f027a...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men hvor står tingene? Du sier det ikke er så mye. Da ville jeg bare oppbevart selv, eller kjørt til mor. 

Hva er det du ønsker å beholde selv? 

Jeg kan ikke ta noe til meg selv før ungene har forsynt seg ifølge loven.

Jeg ønsker jo å beholde litt minner etter han som klær, musikkutstyr/ platesamling, bilder og andre ting, men det ønsker også ungene.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kometen skrev (1 time siden):

Du kan gi dem alt, så slipper du å oppbevare det?

Jeg ønsker jo å sitte igjen med noe minner etter et langt samliv.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ønsker jo å beholde litt minner etter han som klær, musikkutstyr/ platesamling, bilder og andre ting, men det ønsker også ungene.

Ts

Da ville jeg bare oppbevart det videre. Større sannsynlighet for at det meste ender hos deg, da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ts

Men da må ungene komme nå. Eller så får mor betale for at du er lagringsplass for hennes unger. Hvorfor skal de velge først, forresten? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da ville jeg bare oppbevart det videre. Større sannsynlighet for at det meste ender hos deg, da. 

Sinsiew skrev (4 minutter siden):

Men da må ungene komme nå. Eller så får mor betale for at du er lagringsplass for hennes unger. Hvorfor skal de velge først, forresten? 

Jeg regner med det er fordi de er livsarvinger.

Han skrev  testamente da han ble syk, selv om han tenkte at han kom til å leve i flere år, og der er jeg som samboer tilgodesett med 1/3, og resten går automatisk til livsarvingene.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg regner med det er fordi de er livsarvinger.

Han skrev  testamente da han ble syk, selv om han tenkte at han kom til å leve i flere år, og der er jeg som samboer tilgodesett med 1/3, og resten går automatisk til livsarvingene.

Ts

Men dette gjelder vel penger? Ikke ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sengetøy og håndklær kan du da bare kvitte deg med. Femtenåringer er da vel ikke interessert i det. Hvis det er blant tingene de skal velge mellom så har de kanskje ikke lyst til å si at de ikke vil ha det og at det er derfor drt tar så lang tid.

Anonymkode: 00193...09d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sinsiew skrev (1 time siden):

Men dette gjelder vel penger? Ikke ting. 

Jeg regner med det gjelder løsøre og eiendeler også?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Sengetøy og håndklær kan du da bare kvitte deg med. Femtenåringer er da vel ikke interessert i det. Hvis det er blant tingene de skal velge mellom så har de kanskje ikke lyst til å si at de ikke vil ha det og at det er derfor drt tar så lang tid.

Anonymkode: 00193...09d

De er interessert i alt som minner om faren, og ifølge litteratur jeg har lest om sorg er det ganske vanlig hos barn og tenåringer at de vil ha alt som minner de om foreldre som er borte. 

Jeg har allerede gitt fra meg flere sengesett som minner dd om faren og strandhåndklær som de/ vi brukte på stranden. 

De ønsker også klær/ sko og forstår ikke hvorfor jeg har kvittet meg med en del av hans ting.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...