Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye konflikter på jobben, og det har vært det bestandig. Jeg visste ikke det da jeg takket ja til stillingen for tre år siden, jeg var bare overlykkelig for å få jobb i bedriften. Men det krangles om ALT. Jeg krangler ikke, men står midt oppi det og det gjør hverdagen så enormt slitsom. Jeg har snakket med de det gjelder, med ledelsen, med fagforening, men det bare fortsetter og fortsetter. Hver gang jeg sier fra til sjefen om noe ugreit, angriper kranglefantene meg.

Så hva gjør man? Og hvordan kan jeg unngå å gå rundt med konstant dårlig samvittighet og frykt for å bli jumpet med ‘var det DU som snakket med sjefen?!?!’ hele tiden?

Anonymkode: 0450d...6a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger denne. Er i samme situasjon, men har ingen gode råd 🙁

Skrevet

Du, dette er svært giftig arbeidsmiljø. Her må du gjøre alt i din makt for å komme deg ut derifra. Dette er noe som går på helsa løs. Og dette er ikke en oppgave du skal ta på deg for å bedre, for den innsatsen vil slå tilbake på deg på alle mulige måter. Du vil heller ikke lykkes.

Så prøv å overlev inntil videre, og søk, søk og søk jobber. Har du nettverk så bruk det. Jeg kan ikke understreke det nok: kom deg ut derifra raskest mulig.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er så mye konflikter på jobben, og det har vært det bestandig. Jeg visste ikke det da jeg takket ja til stillingen for tre år siden, jeg var bare overlykkelig for å få jobb i bedriften. Men det krangles om ALT. Jeg krangler ikke, men står midt oppi det og det gjør hverdagen så enormt slitsom. Jeg har snakket med de det gjelder, med ledelsen, med fagforening, men det bare fortsetter og fortsetter. Hver gang jeg sier fra til sjefen om noe ugreit, angriper kranglefantene meg.

Så hva gjør man? Og hvordan kan jeg unngå å gå rundt med konstant dårlig samvittighet og frykt for å bli jumpet med ‘var det DU som snakket med sjefen?!?!’ hele tiden?

Er det mest kvinner som jobber der?

AnonymBruker
Skrevet
HelgeK skrev (6 timer siden):

Er det mest kvinner som jobber der?

Nei. Overvekt av menn. Det er grupperingene som er problemet. At noen tjener mye mer enn andre for å utføre samme jobb.

ts

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg bort.

Anonymkode: 0b791...6a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med tillitsvalgt , verneombud og evt arbeidsmiljøavdelingen?

Anonymkode: 8e4a5...213

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å gjøre noe med, men siden alt skal skje så omstendelig og "korrekt" her til lands, tar det uansett evigheter å få endret på. Jeg hadde uten tvil byttet jobb.

Anonymkode: d5dc2...62b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mulig å gjøre noe med, men siden alt skal skje så omstendelig og "korrekt" her til lands, tar det uansett evigheter å få endret på. Jeg hadde uten tvil byttet jobb.

Men jeg hadde selvsagt ikke gått uten å samtidig med mitt "ha det!" gitt beskjed om hvilket bedritent arbeidsmiljø de tillater å ha, og ønsket dem lykke til med eventuelle endringer.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg hadde selvsagt ikke gått uten å samtidig med mitt "ha det!" gitt beskjed om hvilket bedritent arbeidsmiljø de tillater å ha, og ønsket dem lykke til med eventuelle endringer.

Det kommer ikke til å hjelpe. Ledelsen er jo på ingen måte forpliktet til å ta hensyn til informasjon fra en som slutter. 

Anonymkode: 026e7...cd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har samtlige i min stilling gjort før meg, viser det seg, uten resultat. 
ts

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke endre andre du kan kun endre deg selv.

Noe som betyr at du bør finne deg en ny jobb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det kommer ikke til å hjelpe. Ledelsen er jo på ingen måte forpliktet til å ta hensyn til informasjon fra en som slutter. 

Anonymkode: 026e7...cd6

Det hadde gjort meg godt, ledelsen hadde jeg gitt blaffen i.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det har samtlige i min stilling gjort før meg, viser det seg, uten resultat. 
ts

Da er det jo ikke noe å lure på, finn deg noe nytt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser de fleste skriver at jeg burde finne meg noe nytt, men det er ikke noe annet her jeg bor å søke på. Da må jeg ta med meg hele familien og flytte, og det nekter mannen….

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser de fleste skriver at jeg burde finne meg noe nytt, men det er ikke noe annet her jeg bor å søke på. Da må jeg ta med meg hele familien og flytte, og det nekter mannen….

ts

Du er litt i samme situasjon som for min del der jeg er i konflikt med daglig leder av en eller annen grunn som ingen helt er sikkre på. Eneste grunnen til at jeg ikke har sluttet er at jeg får ikke noen annen jobb med samme lønn, så for min del velger jeg bare å ignorere den det gjelder og jobbe videre med det jeg selv veit må gjøres. Men det å kunne gjøre det eller ikke er jo veldig avhengig av egen psyke, for en kan bli ødelagt om en involverer seg for mye i det eller tar seg nær av konfliktene. 

Anonymkode: 931fd...f0b

AnonymBruker
Skrevet

Noen steder er man maktesløs ovenfor å skulle endre systemet. Du må bare takle det, eller slutte.

Jeg jobber nå i en avdeling hvor det er litt giftig kultur, giftigere enn jeg har vært vant med før i all fall. Ledelse og alle er bevisste på det, og det tas grep for å bedre det, men jeg ser jo at det ligger noe i strukturene her som gjør at de kan ha så mye kulturworkshops og pizza og bowling som de vil, det kommer aldri til å bli "perfekt".

Den kanskje kjipeste konsekvensen er at det typisk er de flinke og fine folka som går.

For min del så er jeg så heldig at det ikke er ille i mitt hjørne av avdelingen det stormer som verst, og jeg havner heller omtrent aldri i midten av noe. For det er jo det eneste forslaget mitt da, hold deg så langt unna som du kan.. Så er jeg en person som er ganske godt likt, jeg tror det hjelper noe også.. Ikke at jeg foreslår man skal sleike alle oppetter ryggen, og det å være godt likt er nok også mye enklere når man står utenfor kranglingen i stedet for midt i. Du må også ha en bestevenn på jobb, man trenger en man kan snakke om alt med, en som er på samme bølgelengde. Hvor man kan ta en pils etter jobb og blåse litt ut, klage på noe og le av noe sammen, og ikke føle man står alene i alt. 

Anonymkode: 2559b...03d

AnonymBruker
Skrevet

Nå skjer det virkelig ting her. Ledelsen har bestemt seg for å ta den gruppen som er sure, negative, mobbete og skaper kvalm. De ønsker at jeg skriver ned hver eneste episode jeg har opplevd, i tilleggstid en hel masse andre mennesker og. Men da kicker Stockholmssyndromet inn hos meg, og jeg blir redd for represalier. Hva hvis dette a) fører til masseoppsigelse og helvete? Eller b) ikke fører til masseoppsigelse. Da blir det i hvert fall helvete. 
I tilfelle a er jeg jo en av de ansvarlige for at en hel masse mennesker mister jobben, og i tilfelle b blir det uutholdelig. 
Begge deler blir feil.

Jeg heller mot å ta den feige utveien, ikke skrive ned noe. Hva ville dere gjort? Hjelp.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 6.09):

Nei. Overvekt av menn. Det er grupperingene som er problemet. At noen tjener mye mer enn andre for å utføre samme jobb.

ts

Høres ut som ledelsen må renske opp i hvordan lønna er fordelt da. Merkelig oppførsel å krangle med hverandre men holde det unna ledelsen når ledelsen er den som må rette opp i feilene sine. 🤪 Slutter aldri å forbause meg over idioti som finnes der ute 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå skjer det virkelig ting her. Ledelsen har bestemt seg for å ta den gruppen som er sure, negative, mobbete og skaper kvalm. De ønsker at jeg skriver ned hver eneste episode jeg har opplevd, i tilleggstid en hel masse andre mennesker og. Men da kicker Stockholmssyndromet inn hos meg, og jeg blir redd for represalier. Hva hvis dette a) fører til masseoppsigelse og helvete? Eller b) ikke fører til masseoppsigelse. Da blir det i hvert fall helvete. 
I tilfelle a er jeg jo en av de ansvarlige for at en hel masse mennesker mister jobben, og i tilfelle b blir det uutholdelig. 
Begge deler blir feil.

Jeg heller mot å ta den feige utveien, ikke skrive ned noe. Hva ville dere gjort? Hjelp.

Ts

Men du vil adlyde mobberne, ikke ledelsen? Vil ikke det si at du irriterer ledelsen, som er de som bestemmer om du er ansatt eller ikke? Rar logikk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...