Gå til innhold

Spm ang huskjøp - det elektriske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at ledningene fra stikk kontaktene ligger langs veggen over listen på stuen. Hvordan blir det å få dette montert inni veggen? Hva koster det? 
 

Og hva koster det å legge en ny kurs? 
Er ikke krise tror jeg men vaskemaskiner går når andre ting er i, som feks vannkoker. Ikke komfyr eller steking, mer stikk kontakter som gjør at sikringen går på vaskemaskinen sa de. Jeg har både vaskemaskin og tørketrommel. 
noen som vet hva dette koster? 


 

Anonymkode: 0605d...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ledningene er lagt utenpå veggen kun i stua, så kan det hende at det er brannvegg. Da kan ikke ledningene legges skjult.  

Anonymkode: 056cf...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor gammelt huset er også. Mine foreldres hus er laftet, så der er alt lagt utenpå veggen. Ikke mulig å legge inni. 

Anonymkode: f9635...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørs hvor gammelt huset er også. Mine foreldres hus er laftet, så der er alt lagt utenpå veggen. Ikke mulig å legge inni. 

Anonymkode: f9635...176

Byggeår 1967. I blokk i enden. 
 

Anonymkode: 0605d...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis ledningene er lagt utenpå veggen kun i stua, så kan det hende at det er brannvegg. Da kan ikke ledningene legges skjult.  

Anonymkode: 056cf...5d0

Godt mulig, er i enden av en blokk. 

Anonymkode: 0605d...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, men svar på spørsmålet ditt vil du aldri få svar på her inne, det er masse som påvirker hva det koster. Litt som å spørre hva koster en bil, uten å nevne noe mer.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du legge skjult anlegg må du rive nederste del av veggen. Det kan være ganske omfattende arbeid. Selve elektrikerarbeidet er greit nok, da må man bare trekke ny kabel fra sikringsskapet, borre føringsvei gjennom stendere, montere nye veggbokser osv. 

Når elektriker er ferdig må du reparere veggen. Det kan være litt styr. Og dyrt om du skal ha fagfolk til å gjøre slikt

Ny kurs koster ikke allverdens, kanskje 4-6000 ferdig trukket frem til veggpunkt. Men igjen, kommer an på eksisterende forhold, sikringsskap osv. Skal du ha det skjult blir det nok dyrere. Pluss enda flere vegger som må åpnes. Er det gamle originale skrusikringer i huset vil de nok anbefale å bytte hele skapet. Kanskje du må ha jordfeilbrytere? Forbedre jordingen? På 60-tallet var det ikke alltid vanlig å ha jordet anlegg i stue, soverom osv.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser at ledningene fra stikk kontaktene ligger langs veggen over listen på stuen. Hvordan blir det å få dette montert inni veggen? Hva koster det? 
 

Og hva koster det å legge en ny kurs? 
Er ikke krise tror jeg men vaskemaskiner går når andre ting er i, som feks vannkoker. Ikke komfyr eller steking, mer stikk kontakter som gjør at sikringen går på vaskemaskinen sa de. Jeg har både vaskemaskin og tørketrommel. 
noen som vet hva dette koster? 


 

Anonymkode: 0605d...edd

Høres ut som du bør oppgradere hele det elektriske anlegget. Om sikringer går når flere ting er på betyr det at systemet er underdimensjonert. 

Hvor gammelt er det elektriske anlegget? Er det automatsikringer eller skrusikringer? Om det er skrusikringer er det å anbefale å oppgradere hele anlegget da skrusikringer har litt høyere brannfare. 

Anonymkode: 2e57e...003

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange spørsmål det er vanskelig å få svar på.

Skjult annlegg krever at det legges opp trekkerør og ny kurs inni veggen, og det krever normalt sett at veggen åpnes opp. Samtidig kan såpass store endringer medføre at du må gjøres større endringer i det elektriske i hele huset.

Så første bud her vil være å kontakte elektriker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blokk, så er det trolig en murvegg. I så fall er det ikke en opsjon å legge kabel i trekkrør skjult i veggen på vanlig måte.

Men alt er selvsagt mulig å få til – det er bare et spørsmål om å ha mye penger.

To muligheter slik jeg ser det (uten å ha sett boligen): Slisse ut i murveggen, legge trekkrør med kabler og deretter kle igjen med plater. Fore ut veggen. Begge deler er selvsagt mye arbeid og $$$....

 

Anonymkode: 5e02e...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ser at ledningene fra stikk kontaktene ligger langs veggen over listen på stuen. Hvordan blir det å få dette montert inni veggen? Hva koster det? 
 

Og hva koster det å legge en ny kurs? 
Er ikke krise tror jeg men vaskemaskiner går når andre ting er i, som feks vannkoker. Ikke komfyr eller steking, mer stikk kontakter som gjør at sikringen går på vaskemaskinen sa de. Jeg har både vaskemaskin og tørketrommel. 
noen som vet hva dette koster? 


 

Anonymkode: 0605d...edd

Hvis stikkontakten er så dårlig at sikringen ryker, så ville jeg ringt elektriker fort som f.... 

Når du sier sikringen går dersom vaskemaskin og vannkoker brukes, men ikke komfyr, så tyder det på at disse er på ulike kurser, dette må du sjekke i sikringsskapet på kursoversikten. 
Vaskemaskin bør ha egen kurs med tanke på belastning og brannsikkerhet. 
Det vil nok ikke koste mer enn 5-7 000,- å legge inn ny kurs, men kommer litt an på hvor langt det er å strekke ledninger. 

Anonymkode: 31e4c...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis stikkontakten er så dårlig at sikringen ryker, så ville jeg ringt elektriker fort som f.... 

Når du sier sikringen går dersom vaskemaskin og vannkoker brukes, men ikke komfyr, så tyder det på at disse er på ulike kurser, dette må du sjekke i sikringsskapet på kursoversikten. 
Vaskemaskin bør ha egen kurs med tanke på belastning og brannsikkerhet. 
Det vil nok ikke koste mer enn 5-7 000,- å legge inn ny kurs, men kommer litt an på hvor langt det er å strekke ledninger. 

Anonymkode: 31e4c...e60

Ikke stikkkontaktene sånn, mente det med vannkokeren eller andre ting som drar strøm samtidig som vaskemaskinen, men det er jo bare å sette inn ny kurs for vaskemaskinen. 
 

skjønner. Takk for svar :) 

Anonymkode: 0605d...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke stikkkontaktene sånn, mente det med vannkokeren eller andre ting som drar strøm samtidig som vaskemaskinen, men det er jo bare å sette inn ny kurs for vaskemaskinen. 
 

skjønner. Takk for svar :) 

Anonymkode: 0605d...edd

Skal elektrikeren legge inn ny kurs er det avhengig av at det er tilstrekkelig kapasitet inn til leiligheten og i sikringsskapet. Behovet her har for de fleste husholdninger endret seg mye siden 1967. Så det er viktig å vite hvor gammelt anlegg som er i leiligheten og når har blokken sitt elektriske system blitt oppgradert.


Kravene har også endret seg etter hvert, så nye anlegg er bedre ikke bare med tanke på at komponenter er nye og mindre risiko for skade/slitasje på isolasjon etc, men også på hvor god beskyttelse det er mtp feil. Et eksempel her er krav til jordfeibryter, noe som kan være livreddende.

Anonymkode: 2e57e...003

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mulighet er jo at man setter 2x4 på veggen og legger rør i reisverket og så plater opp, da får man også innfelte kontakter, ingen billig løsning men ledningen forsvinner i all fall, er det brannvegg er det ikke mulig.

Anonymkode: 8234c...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kanskje også å bytte til høyere lister og så legge ledningen i et spor inni listene, slik at ledningen ikke synes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bare utgangspunkt i min egen leilighet som er omtrent like gammel. Det er bare 32 amp på hele leiligheten, og veldig mye gikk på én kurs. Elektrikeren splittet kursen i flere slik at det ble mer hensiktsmessig fordelt og strømmen ikke gikk om man brukte for mange ting på en gang. Gikk for keramisk koketopp, induksjon trekker ofte mye strøm. Hele jobben kom på 55 000, men det er noen år siden og vi totalrenoverte så det er en del i den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi fikk lagt om det elektriske i en utleie leilighet vi har, fikk lagt de skjult, men vi skiftet sikringsskap og fikk lagt opp kraftigere kurs et par steder . Det var mye jobb og vi var godt opp mot 100 000. Leilighet fra 1964

Anonymkode: 4b6cb...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...