AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Skrevet 10. april 2024 Klør meg litt i hue av dette... I vår barnehage, og spesielt i avdelingen vårt barn går i, er det ingen muslimer. Joda, dette vet jeg da foreldregruppen er en sosial gjeng som er godt kjent med hverandre. Likevel får vi melding fra barnehagen idag som ønsker oss Eid mubarak og en fin Eid-feiring! Hvorfor sendes dette ut i en barnehage uten muslimer? Hva med de som er jødiske eller faktisk tilhører andre religioner, skal ikke de også få "god bar mitzva" og lignende - det har jeg nemlig aldri sett før. Anonymkode: 7ccb4...22b 11 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Skrevet 10. april 2024 Eid begynner å bli trendy og inkluderende. Snart vil flere feire uavhengig av religion. Det er som god påske. Anonymkode: 780aa...8ac 8
Sofakona Skrevet 10. april 2024 #3 Skrevet 10. april 2024 Hvordan vet du at ingen er muslim? Går du etter utseendet? 5 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Skrevet 10. april 2024 Er BHG del av kjede så er det sendt ut til alle barnehagene? Anonymkode: 8bb17...b16 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #5 Skrevet 10. april 2024 hva med å spørre barnehagen, i stedet for å skrive her på Kvinneguiden?? Anonymkode: f91cd...c6d 7
Cuntzilla Skrevet 10. april 2024 #6 Skrevet 10. april 2024 Klør meg i hodet selv her. Ser ikke problemet.. Du ble fornærmet av en helt standard generisk høytids-gratulasjon, og drar inn jøder som unnskyldningen din? 14 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #7 Skrevet 10. april 2024 Jeg elsker å være ikke troende. Da kan jeg glede meg på alles vegne! Eid Mubarak! Anonymkode: 66ac5...e0d 14 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #8 Skrevet 10. april 2024 Bar mitzva er så vidt jeg vet når en gutt når puberteten. Tror ikke det er relevant i en bhg. Om du tenker på hanukka så regner jeg med at dersom det går jødiske barn i en bhg så må de vel skrive det også. Nå er ikke det mosaiske trossamfunn like utbredt som det muslimske. Jeg som muslim synes det er hyggelig at barnehagen ønsker god eid og alle de forskjellige religiøse høytidene. Tenker det er hyggelig for barna og hyggelig å bli inkludert. Tenker bare på bhg min som har flere muslimer, men ikke markerer noe som helst annet enn norsk norsk og atter norsk, til tross for forespørsler fra flere foreldre. Det er ikke veldig inkluderende og ikke helt i tråd med rammeplanen, men nå kan faktisk private barnehager holde på som de vil.. Tenker at dette er et ikke-problem. Du feirer jo ikke eid en gang så ser ikke problemet. Anonymkode: 96118...a0b 7 4
SynneD Skrevet 10. april 2024 #9 Skrevet 10. april 2024 Fordi barnehagen ikke spør hvilke religion familiene har, og Islam er Norges nest største religion? Det er veldig rart å trekke inn jødedommen her, med tanke på at det er en svært liten religion. Det er ca 1500 jøder i Norge, men ca 200 000 (2017 tall) muslimer. 7 2
SynneD Skrevet 10. april 2024 #10 Skrevet 10. april 2024 (endret) Faktisk er jødedom den minste av de fem verdensreligionene i Norge. Det er betraktelig flere buddhister (28000) og hinduer (12000). Så om noe er det jo deres hellige dager man skulle gratulert. Men igjen, Islam er ekstremt mye mer utbredt enn disse. Endret 10. april 2024 av SynneD 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #11 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Bar mitzva er så vidt jeg vet når en gutt når puberteten. Tror ikke det er relevant i en bhg. Om du tenker på hanukka så regner jeg med at dersom det går jødiske barn i en bhg så må de vel skrive det også. Nå er ikke det mosaiske trossamfunn like utbredt som det muslimske. Jeg som muslim synes det er hyggelig at barnehagen ønsker god eid og alle de forskjellige religiøse høytidene. Tenker det er hyggelig for barna og hyggelig å bli inkludert. Tenker bare på bhg min som har flere muslimer, men ikke markerer noe som helst annet enn norsk norsk og atter norsk, til tross for forespørsler fra flere foreldre. Det er ikke veldig inkluderende og ikke helt i tråd med rammeplanen, men nå kan faktisk private barnehager holde på som de vil.. Tenker at dette er et ikke-problem. Du feirer jo ikke eid en gang så ser ikke problemet. Anonymkode: 96118...a0b Norsk, norsk, norsk? Du bor i Norge, så ikke veldig rart. Anonymkode: f7acd...5d0 8 3
SynneD Skrevet 10. april 2024 #12 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Norsk, norsk, norsk? Du bor i Norge, så ikke veldig rart. Anonymkode: f7acd...5d0 Det er faktisk ganske rart. Heldigvis er det i liten grad vanlig lenger, de fleste har tatt innover seg at verden og Norge fortsatt heldigvis utvikler og forandrer seg. 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #13 Skrevet 10. april 2024 Sofakona skrev (33 minutter siden): Hvordan vet du at ingen er muslim? Går du etter utseendet? Ts sa jo i hovedinnlegget hvordan hun visste det. Ikke vits i å prøve å tillegge henne noe hun ikke har sagt eller ment. Det blir for dumt. Anonymkode: 7e04a...e0b 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #14 Skrevet 10. april 2024 Sofakona skrev (33 minutter siden): Hvordan vet du at ingen er muslim? Går du etter utseendet? Tydelig at du ikke engang leste HI. Insinuerer at jeg er rasist. Klassisk. Cuntzilla skrev (31 minutter siden): Klør meg i hodet selv her. Ser ikke problemet.. Du ble fornærmet av en helt standard generisk høytids-gratulasjon, og drar inn jøder som unnskyldningen din? Er ikke fornærmet, men stiller spørsmålstegn. Ok, dårlig eksempel med jødedommen, jeg er ikke religiøs og kom ikke på noe bedre - men poenget står fortsatt. Hva er din mening om saken? SynneD skrev (9 minutter siden): Faktisk er jødedom den minste av de fem verdensreligionene i Norge. Det er betraktelig flere buddhister (28000) og hinduer (12000). Så om noe er det jo deres hellige dager man skulle gratulert. Men igjen, Islam er ekstremt mye mer utbredt enn disse. Det hjelper ikke. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts sa jo i hovedinnlegget hvordan hun visste det. Ikke vits i å prøve å tillegge henne noe hun ikke har sagt eller ment. Det blir for dumt. Anonymkode: 7e04a...e0b Takk. Man kan ikke stille seg kritisk til noe uten å enten være anti-woke eller rasist lengre. Anonymkode: 05a07...442 3 3 4
SynneD Skrevet 10. april 2024 #15 Skrevet 10. april 2024 Her hopper du over å kommentere det jeg tenker er riktig svar, nemlig «Fordi barnehagen ikke spør hvilke religion familiene har, og Islam er Norges nest største religion». Det er rett og slett som å ønske god «fyll inn kristen høytid». 5 4
Sofakona Skrevet 10. april 2024 #16 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ts sa jo i hovedinnlegget hvordan hun visste det. Ikke vits i å prøve å tillegge henne noe hun ikke har sagt eller ment. Det blir for dumt. Anonymkode: 7e04a...e0b Men om det er vanlig barnehagen regner jeg med at det er mange barn og voksne. Vet hun om at alle i barnehagen ikke er muslimske? Der er jo ikke noe barn eller voksne går rundt å fortelle til alle
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #17 Skrevet 10. april 2024 SynneD skrev (26 minutter siden): Det er faktisk ganske rart. Heldigvis er det i liten grad vanlig lenger, de fleste har tatt innover seg at verden og Norge fortsatt heldigvis utvikler og forandrer seg. Jo, det er rart at noen synes norske skikker, tradisjoner, normer, sedvane osv dominerer i Norge. Synes du det er rart at det er det samme i Chile, Gambia eller Tunisia? Anonymkode: f7acd...5d0 9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #18 Skrevet 10. april 2024 Klassen til sønnen min har eid-frokost til uka. Ingen muslimer i den klassen. I likhet med deg, ts, stusser jeg litt. Helt uten å være rasist. Anonymkode: 6af85...524 6
Sofakona Skrevet 10. april 2024 #19 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Klassen til sønnen min har eid-frokost til uka. Ingen muslimer i den klassen. I likhet med deg, ts, stusser jeg litt. Helt uten å være rasist. Anonymkode: 6af85...524 Kanskje for det er muslimske barn/ voksne på skolen?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #20 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Bar mitzva er så vidt jeg vet når en gutt når puberteten. Tror ikke det er relevant i en bhg. Om du tenker på hanukka så regner jeg med at dersom det går jødiske barn i en bhg så må de vel skrive det også. Nå er ikke det mosaiske trossamfunn like utbredt som det muslimske. Jeg som muslim synes det er hyggelig at barnehagen ønsker god eid og alle de forskjellige religiøse høytidene. Tenker det er hyggelig for barna og hyggelig å bli inkludert. Tenker bare på bhg min som har flere muslimer, men ikke markerer noe som helst annet enn norsk norsk og atter norsk, til tross for forespørsler fra flere foreldre. Det er ikke veldig inkluderende og ikke helt i tråd med rammeplanen, men nå kan faktisk private barnehager holde på som de vil.. Tenker at dette er et ikke-problem. Du feirer jo ikke eid en gang så ser ikke problemet. Anonymkode: 96118...a0b Det mosaiske trossamfunn er kun i Oslo.. Men det er få jøder i Norge, det er sant. Eid mubarak. Anonymkode: c4d6a...8d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå