Gå til innhold

Samfunnet er et slags slaveri satt i system


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og det er lagt opp til at du skal føle på utenforskap om du ikke får barn eller er i arbeid. Det er vanskelig for de fleste å ikke være som alle andre. Skiller du deg ut, føler du på utenforskap.

Ja, man kan velge selv og på papiret har man "alle muligheter", så sånn sett er det ikke et slaveri. Vi har det bedre enn afrikanske slaver på 1700/1800-tallet. Samtidig er bare fri til en viss grad, for du må ha penger for å leve og da må du ha jobb. Du må prestere. Du kan ikke bare velge et liv hvor du reiser dit du vil og lever slik du egentlig har lyst til, med mindre du har vunnet i lotto.

Og dette slaveriet slipper de fleste av oss ikke unna før vi er 72 år, og sannsynligheten er svært stor for at vi er døde innen den tid. Mange årene som pensjonist har vi i alle fall ikke å se frem til.

Vi skal jobbe og slite hele livet, til svært liten nytte for oss selv. Kun for staten og fellesskapet.

Erna Solberg vil at det skal fødes flere slaver til dette samfunnet. Stakkars barn som er unge i dag, hva har de å se frem til?

Anonymkode: 547e6...ecc

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såklart må man tjene penger for å bruke penger. Tror nok du hadde syns det hadde vært verre uten et samfunn, hver mann for seg selv. 

Anonymkode: 37806...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke har noen livsglede så har da jeg det. Det til tross for at jeg er autist. 

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Money is the root of all evil". Kapitalisme, vøtt.

Anonymkode: 6cbb7...2e5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Money is the root of all evil". Kapitalisme, vøtt.

Anonymkode: 6cbb7...2e5

The love of money is the root of all evil* 

Ikke det samme.

Anonymkode: 37806...32e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

The love of money is the root of all evil* 

Ikke det samme.

Anonymkode: 37806...32e

Jeg siterte en låt. Aner ikke hva du siterte. Men ja, pengesystem er roten til alt ondt.

Anonymkode: 6cbb7...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg siterte en låt. Aner ikke hva du siterte. Men ja, pengesystem er roten til alt ondt.

Anonymkode: 6cbb7...2e5

Det originale sitatet ditt sitat er hentet fra...

Pengesystem i seg selv er ikke roten til alt ondt nei

Anonymkode: 37806...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og det er lagt opp til at du skal føle på utenforskap om du ikke får barn eller er i arbeid. Det er vanskelig for de fleste å ikke være som alle andre. Skiller du deg ut, føler du på utenforskap.

Ja, man kan velge selv og på papiret har man "alle muligheter", så sånn sett er det ikke et slaveri. Vi har det bedre enn afrikanske slaver på 1700/1800-tallet. Samtidig er bare fri til en viss grad, for du må ha penger for å leve og da må du ha jobb. Du må prestere. Du kan ikke bare velge et liv hvor du reiser dit du vil og lever slik du egentlig har lyst til, med mindre du har vunnet i lotto.

Og dette slaveriet slipper de fleste av oss ikke unna før vi er 72 år, og sannsynligheten er svært stor for at vi er døde innen den tid. Mange årene som pensjonist har vi i alle fall ikke å se frem til.

Vi skal jobbe og slite hele livet, til svært liten nytte for oss selv. Kun for staten og fellesskapet.

Erna Solberg vil at det skal fødes flere slaver til dette samfunnet. Stakkars barn som er unge i dag, hva har de å se frem til?

Anonymkode: 547e6...ecc

Hvem skal gjøre jobbene da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det originale sitatet ditt sitat er hentet fra...

Pengesystem i seg selv er ikke roten til alt ondt nei

Anonymkode: 37806...32e

Du kan jo ikke si det som noe definitivt.  Har du lest noe sosiologi, sos.ant eller Harari for den slags skyld?

Anonymkode: 6cbb7...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (3 minutter siden):

Buhu

Godt poeng. Du briljerer med intelligensen din.

Anonymkode: 547e6...ecc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo ikke si det som noe definitivt.  Har du lest noe sosiologi, sos.ant eller Harari for den slags skyld?

Anonymkode: 6cbb7...2e5

Nettopp, jeg kan si det like lite som du kan si at det er roten til alt ondt.

Anonymkode: 37806...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (6 minutter siden):

Hvem skal gjøre jobbene da? 

Det går an å ha en bedre modell enn at alt skal være basert på effektivitet og fortjeneste. Vi Må ikke ha det slik at det er mange milliarder i overskudd rundt omkring. En bedre fordeling hadde gagnet alle. Vi må heller ikke ha 37,5 timers arbeidsuke. Det er i den moderne tid vi har begynt å jobbe på den måten vi gjør nå.

Vi Må ikke ha det slik at alt hele tiden skal bli mer og mer effektivt og raskere. 

Anonymkode: 4d1b8...c1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slaveri altså 🤣 Jeg har heldigvis både arbeidsglede og generell livsglede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i et av de beste samfunnene i verden, om ikke det beste. Alle som vil kan reise et annet sted (du har jo norsk pass). Vi er så frie som vi gjør oss selv. At det eksisterer ubehag og forventninger betyr ikke at vi lever i et slags slaveri. 

Sannheten er vel at du ønsker å nyte, men ikke yte. 

Anonymkode: 8eba8...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må yte for å nyte. 
Jeg liker å jobbe. Jeg liker å ha fri. Jeg liker å være hjemme. Jeg liker å reise. Jeg liker å trene. Jeg liker å slappe av. Jeg liker være sosial og jeg like å være alene. Litt av alt er jo det er ER livet. 

Anonymkode: ac901...272

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle må jobbe for å opprettholde sivilisasjonen. Selvsagt kan du velge å ikke jobbe, men da må du kunne forsørge deg selv på andre måter. Du kan jo bli selvforsynt ved å produsere din egen mat. Det krever stor innsats fra deg, men du er fri. Om du tenker du skal nyte alle godene av vårt siviliserte samfunn uten å bidra selv så er du ganske blåst. 

Anonymkode: 11ac3...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp, jeg kan si det like lite som du kan si at det er roten til alt ondt.

Anonymkode: 37806...32e

Omg. Klassisk KG-nivå, altså

Anonymkode: 6cbb7...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kometen skrev (14 timer siden):

Slaveri altså 🤣 Jeg har heldigvis både arbeidsglede og generell livsglede. 

En slave kan finne mening og glede i sitt embedte. Det visste allerede Nietzsche for 150 år siden. Og med Camus: "One must imagine Sisyphos happy".

Anonymkode: 58533...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En slave kan finne mening og glede i sitt embedte. Det visste allerede Nietzsche for 150 år siden. Og med Camus: "One must imagine Sisyphos happy".

Anonymkode: 58533...6e9

Det kan være, men jeg er fri. Jeg lever i et land som gir uendelige muligheter. Jeg kan ta den utdannelsen jeg vil og den jobben jeg vil. Jeg kan også flytte nesten hvor som helst i verden pga. mitt norske pass. Snakk om å være heldig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...