AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Del Skrevet 10. april 2024 Selv hentet jeg en valp etter 9 uker fordi jeg ikke kunne før. Fikk inntrykk av at den niende uken var gunstig for valpen. I mitt tilfelle måtte min valp lære å innrette seg etter voksne hunder som kanskje var drittlei valper, her til tross for at man mener valper får en slags adferds lisens fra voksne hunder. I tillegg fikk ikke min valp mulighet til å lene seg på sine medsøsken, de ble jo hentet etter 8 uker. Resultatet er at jeg nå har en unghund som er svært trygg. Gener er én ting, men jeg har en følelse av at denne ekstra tiden hos oppdretter og andre voksne hunder ble en sterk bidragsyter. Er dette bare en tilfeldighet det jeg har opplevd? Eller kunne det være lurt å spørre oppdretter om å beholde valpen en uke ekstra hvis miljøet er noe å lære av. Anonymkode: 222e1...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Del Skrevet 10. april 2024 Er det ikke 12 som er anbefalt? Anonymkode: b0a60...c23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke 12 som er anbefalt? Anonymkode: b0a60...c23 Aldri hørt om.. Hunder jeg tidligere har hatt ble hentet etter 8 uker i avtale med oppdretter.. Anonymkode: 222e1...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det ikke 12 som er anbefalt? Anonymkode: b0a60...c23 Det er vel på katter. Anonymkode: 314a4...0fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 10. april 2024 #5 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det ikke 12 som er anbefalt? Anonymkode: b0a60...c23 Vanlig er mellom 8 og 12 uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #6 Del Skrevet 10. april 2024 Valper som er 10-12 uker ved henting er tryggere hunder enn ved 8 ukers Anonymkode: b0a60...c23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #7 Del Skrevet 10. april 2024 8 uker er vel tidligste, så om man vil ha unna valpene raskest mulig så er det "startdato". At valpene får bo litt lenger med familien sin er gunstig og helt klart noe å foretrekke. Det er selvfølgelig folk der ute som ønsker valp så ung som mulig da de tror de kan prege dem mer. Valper som får utvikle seg sammen med mor og søsken får en bedre start sosialt sett (om det ikke skjer noe traumatisk/stressende såklart) enn de som tas ut ved 8 uker. Om man legger ned tid til sosialisering og miljøtrening så får man en fin hund uansett Anonymkode: 3d1c1...158 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. april 2024 #8 Del Skrevet 10. april 2024 Valper har et sosialiseringsvindu som stenges ved ca 12 uker, så det beste du kan gjøre er å utsette din valp for de situasjoner den trenger å bli vant med som voksen. Gjerne andre hunder og folk, men det viktigste er at erfaringene valpen får er positive. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 11. april 2024 #9 Del Skrevet 11. april 2024 Tabris skrev (11 timer siden): Valper har et sosialiseringsvindu som stenges ved ca 12 uker, så det beste du kan gjøre er å utsette din valp for de situasjoner den trenger å bli vant med som voksen. Gjerne andre hunder og folk, men det viktigste er at erfaringene valpen får er positive. Nysgjerrig på dette, da jeg har sett det gjentatt flere steder. Hva menes med at sosialiseringsvindu stenges? Er det kritisk at ny eier tar denne delen av sosialiseringen? Kan den ikke like gjerne få de gode erfaringene hos oppdretter, hvor den er sammen med folk og hunder den kjenner? Gitt at det er en god oppdretter som gjør en god jobb, så klart, og at hunden blir eksponert for litt ulike miljøer og hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 11. april 2024 #10 Del Skrevet 11. april 2024 10 minutter siden, Myrmica said: Nysgjerrig på dette, da jeg har sett det gjentatt flere steder. Hva menes med at sosialiseringsvindu stenges? Er det kritisk at ny eier tar denne delen av sosialiseringen? Kan den ikke like gjerne få de gode erfaringene hos oppdretter, hvor den er sammen med folk og hunder den kjenner? Gitt at det er en god oppdretter som gjør en god jobb, så klart, og at hunden blir eksponert for litt ulike miljøer og hunder. Når valpen er ca 12-14 uker så er fryktrespsonen fullt utviklet. Dvs at etter det er det større sannsynlighet for at valpen kan reagere på nye ting med skepsis hvis de har usikkerhet i seg. Det er derfor lettere å tilvenne dem ting når fryktresponsen ikke er helt utviklet. I tillegg mister hunder ofte evne til å generalisere når de blir eldre. F.eks så kan man tilvenne en valp andre hunder ved å gi dem positive erfaringer med andre hunder og de vil da generalisere det til at hunder generelt er noe de er trygge på. Mens min voksne hund, f.eks, kan tilvennes nye hunder èn og èn og bli trygg på dem. Men han generaliserer det ikke til nye hunder og møter dem alltid med skepsis før han blir kjent med dem. Fordi han har utrygghet i seg (dårlige gener) og var dårlig sosialisert. Dette er jo mer viktig for valper som viser tegn til å være usikre enn for valper som møter omverden på strak labb. Men også sistnevnte bør sosialiseres fordi man vet ikke egentlig hvor stødig en hund er før den har fått en negativ erfaring og man ser om de rister den av seg eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #11 Del Skrevet 11. april 2024 Det kommer jo mye på hvordan oppdretteren faktisk sosialiserer valpen hvis den er der fra fylte 8 uker. Å gi hver valp i ett kull oppmerksomhet og god sosialisering krever mer jo eldre de blir. Å kjøre til veterinæren en eller to ganger iløpet at de 12 ukene er lite eksponering. Så må man se på om oppdretter og ny eier har lik livsstil. Hjelper lite at en valp i 12 uker kun er eksponert for ett liv på landet hvis ny eier bor i en storby. Anonymkode: 53637...a7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #12 Del Skrevet 12. april 2024 Tidligere var det 12 uker, så ble det 10 uker og nå er det 8 uker. Det er nå diskusjoner om det bør økes til 12-14 uker da valper lærer mye fra mor i den perioden. Med tanke på hvor mange hunder som har adferdsproblemer så er det nok en fordel å vente med å hente valpen til den er 10 uker gammel. Anonymkode: c9d4f...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #13 Del Skrevet 12. april 2024 12 uker skal det være Anonymkode: 39495...366 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå