Gå til innhold

Problemstillinger ved overtakelse av eiendom fra foreldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal overta en eiendom fra mine foreldre, med bygninger som er nedslitt og trenger oppussing. Jeg har en forventning om at alt skrotet de har samlet opp gjennom årene skal kastes, og forventer at når jeg overtar eiendommen så er det jeg som bestemmer over den. Den kan ikke lenger brukes av dem som om de eier den.

Min far har mange biler, flere av de i en ikke-kjørbar tilstand. Han har hintet fram at han kanskje har lyst til å sette opp en dobbelgarasje på den eiendommen jeg skal overta (sikkert til å lagre biler). Dette er ikke jeg interessert i. På egen eiendom har han to dobbelgarasjer og en enkelt garasje til lagring av biler. De som ikke får plass der får han finn en løsning til selv, og ikke forvente og bygge enda en garasje, på min eiendom. 

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal få sagt dette så han helt klart forstår at rot må ryddes vekk, og det ikke er aktuelt å sette opp enda en garasje til skrotet.

Anonymkode: 0c879...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er nok forventningsavklaring nøkkelen. 

Hvis dine foreldre ser for seg at du skal fortsette å lagre deres saker, så kan det nok fort bli gnisninger

Anonymkode: 68be8...1eb

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det brukt advokat eller megler ved salget? I såfall då vedkommende til å sette opp en salgskontrakt hvor dette blir tatt med at eiendommen skal være fri for søppel og at alt av skrot skal være bortkjørt. 

At din far tror han skal få bygge en dobbel garasje på din eiendom er bare merkelig, det er din eiendom og det er du som bestemmer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faren ved å overta eiendom fra foreldre, de føler fremdeles eierforhold til eiendommen og tar slikt som en selvfølge

Anonymkode: d7769...fe3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 hvordan jeg skal få sagt dette så han helt klart forstår at rot må ryddes vekk, og det ikke er aktuelt å sette opp enda en garasje til skrotet.

Anonymkode: 0c879...9f7

Er jo bare å si det, men om du overtar den billig/gratis, er det ikke noen garanti for at han går med på det, da kanskje han ber deg betale markedspris for den ;) Du utelater alt av viktige detaljer i tråden, så vet ikke helt hva mer en kan si...

Anonymkode: 16619...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

“Det som nefinner seg på eiendommen når jeg overtar og som jeg ikke ønsker å ha, det kommer jeg til å kaste. Så sørg for å ha tatt med dere det dere vil ha. Stedet er nedslitt og trenger oppussing, og da er nok rydding en naturlig del av prosessen».

Om de setter seg på bakbeina, så ikke overta! Det vil være oppskrift på ødelagt familieforhold. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er nok forventningsavklaring nøkkelen. 

Hvis dine foreldre ser for seg at du skal fortsette å lagre deres saker, så kan det nok fort bli gnisninger

Anonymkode: 68be8...1eb

Takk for tips!

avent skrev (1 time siden):

Blir det brukt advokat eller megler ved salget? I såfall då vedkommende til å sette opp en salgskontrakt hvor dette blir tatt med at eiendommen skal være fri for søppel og at alt av skrot skal være bortkjørt. 

At din far tror han skal få bygge en dobbel garasje på din eiendom er bare merkelig, det er din eiendom og det er du som bestemmer. 

Det vil bli brukt advokatfirma når overtakelsen skal skje. Det blir på grunn av ulike årsaker ikke gjennomført før neste år. Skal ta opp forslaget om salgskontrakt når tiden for overtakelse kommer.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er faren ved å overta eiendom fra foreldre, de føler fremdeles eierforhold til eiendommen og tar slikt som en selvfølge

Anonymkode: d7769...fe3

Du har nok rett der.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo bare å si det, men om du overtar den billig/gratis, er det ikke noen garanti for at han går med på det, da kanskje han ber deg betale markedspris for den ;) Du utelater alt av viktige detaljer i tråden, så vet ikke helt hva mer en kan si...

Anonymkode: 16619...7c4

Hva stort oppgjøret er har etter min mening ikke noe med saken å gjøre, men jeg skal betale markedsverdi. 

Juniper skrev (1 time siden):

“Det som nefinner seg på eiendommen når jeg overtar og som jeg ikke ønsker å ha, det kommer jeg til å kaste. Så sørg for å ha tatt med dere det dere vil ha. Stedet er nedslitt og trenger oppussing, og da er nok rydding en naturlig del av prosessen».

Om de setter seg på bakbeina, så ikke overta! Det vil være oppskrift på ødelagt familieforhold. 

Takk for tips! Opprydding er en naturlig del av det ja. Det er seks bygninger på eiendommen som alle trenger at noe blir gjort.

Anonymkode: 0c879...9f7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far hadde hintet om dobbelgarasje, så kan du bare svare at han har solgt tomten, så han får høre med den nye eieren av eiendommen hva den skal brukes til. Men du har hørt at oppbevaring av andres gamle biler ligger lavt på ønskelista.

Anonymkode: a7a76...aef

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke du orker å overta. Hadde skygget banen.

Anonymkode: 318e8...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Far, hva skal skje med alle bilene? Jeg vil ikke ha dem stående når jeg overtar. De blir ryddet som skrott i så fall.»

Anonymkode: f40f8...467

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 14.47):

Jeg skal overta en eiendom fra mine foreldre, med bygninger som er nedslitt og trenger oppussing. Jeg har en forventning om at alt skrotet de har samlet opp gjennom årene skal kastes, og forventer at når jeg overtar eiendommen så er det jeg som bestemmer over den. Den kan ikke lenger brukes av dem som om de eier den.

Min far har mange biler, flere av de i en ikke-kjørbar tilstand. Han har hintet fram at han kanskje har lyst til å sette opp en dobbelgarasje på den eiendommen jeg skal overta (sikkert til å lagre biler). Dette er ikke jeg interessert i. På egen eiendom har han to dobbelgarasjer og en enkelt garasje til lagring av biler. De som ikke får plass der får han finn en løsning til selv, og ikke forvente og bygge enda en garasje, på min eiendom. 

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal få sagt dette så han helt klart forstår at rot må ryddes vekk, og det ikke er aktuelt å sette opp enda en garasje til skrotet.

Anonymkode: 0c879...9f7

Tror du bare må være klar på at når du kjøper de ut så er det 100% ditt, mellomløsninger blir det bare bråk av

Anonymkode: 56758...2d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 23.56):

Hvis far hadde hintet om dobbelgarasje, så kan du bare svare at han har solgt tomten, så han får høre med den nye eieren av eiendommen hva den skal brukes til. Men du har hørt at oppbevaring av andres gamle biler ligger lavt på ønskelista.

Anonymkode: a7a76...aef

Tar det med meg videre i prosessen. 

AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 1.04):

Jeg skjønner ikke du orker å overta. Hadde skygget banen.

Anonymkode: 318e8...ec8

Jeg ønsker å overta etter mine foreldre. Jeg er for tiden ungkar, jeg har ingen barn, og jeg hadde en søster som døde for noen år siden. Jeg føler meg ganske alene, men tror jeg vil føle meg litt nærmere familien ved å bo på den eiendommen. 

AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 11.06):

«Far, hva skal skje med alle bilene? Jeg vil ikke ha dem stående når jeg overtar. De blir ryddet som skrott i så fall.»

Anonymkode: f40f8...467

Takk

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tror du bare må være klar på at når du kjøper de ut så er det 100% ditt, mellomløsninger blir det bare bråk av

Anonymkode: 56758...2d9

Tar det med meg.

Anonymkode: 0c879...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overtok etter svigermor og måtte selv kaste mens hun gikk og rotet i søpla.  Vi bygget nytt hus men bodde en stund i det gamle huset først. Mens det gamle huset sto der trodde hun fortsatt at det var hennes hus. Hun låste seg inn hele tiden, sto plutselig midt i stua og gikk til og med inn på badet mens jeg var i dusjen. Det var helt forferdelig og ikke over før det gamle huset forsvant. Skulle ønske vi hadde tatt den praten i forkant, for det var veldig ubehagelig.

Anbefaler at du/dere er tydelig på hva overtakelse innebærer slik at dere får laget en avtale begge kan akseptere og som dere er enig om. Kanskje de skal få en periode der de kan hente det de skal ha og et resten blir kjørt bort? Du skal selvfølgelig ikke oppbevare søppelet deres, men om det er noe som betyr mye for dem men de ikke har plass til kan du kanskje hjelpe? Det er mye enklere å ta denne praten i forkant - gå gjennom eiendommen med dem og hør hva de sier? Hvis det følger med masse klausuler om oppbevaring av alt mulig og de egentlig ikke vil flytte, så dropper du det - det blir bare ubehagelig for alle parter.

Anonymkode: 11567...156

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor på en familie gård etter mine foreldre, tenker du bør prøve å være litt pro aktiv, fortelle om planene dine om oppgradering av eiendom, hus og bygninger, at du ønsker å ha det rent og ryddig og at gamle biler som ikke er kjørbare ikke virker forskjønnende på omgivelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...