Gå til innhold

Hjelp! Er dere kvinner her for polygami?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble nesten redd når jeg leste denne tråden: 

I denne tråden støtter kvinnene denne syke tingen sønnen til denne moren gjør. Blir rett ut kvalm.

Støtter dere virkelig sånt? Er dere gått helt fra sans og samling? 

En skal støtte opp om alt søppel i dag. Jeg mister rett og slett respekten for kvinner.

 

Anonymkode: ee6c4...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Monogami er fra naturens side svært sjeldent. Selv anser jeg det som helt naturlig at en kan elske mange. Kjærlighet er jo ikke noen begrenset ressurs i mennesket.  

Vi elsker jo barns våre uansett hvor mange vi har, så det samme gjelder for partnere. 

Selv lever jeg monogamt nå, men hadde fint kunne levd sammen med flere menn.

Anonymkode: 867f2...6f2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Monogami er fra naturens side svært sjeldent. Selv anser jeg det som helt naturlig at en kan elske mange. Kjærlighet er jo ikke noen begrenset ressurs i mennesket.  

Vi elsker jo barns våre uansett hvor mange vi har, så det samme gjelder for partnere. 

Selv lever jeg monogamt nå, men hadde fint kunne levd sammen med flere menn.

Anonymkode: 867f2...6f2

Monogami er ikke sjeldent og om det så skulle vært det, har det ingen ting å si. Polygami skaper ikke fungerende samfunn. 

Anonymkode: ee6c4...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Monogami er ikke sjeldent og om det så skulle vært det, har det ingen ting å si. Polygami skaper ikke fungerende samfunn. 

Anonymkode: ee6c4...75d

Hva med samfunnet fungerer ikke ved polygami? 

Det er svært få dyr i naturen som er monogame.  Av flere tusen arter snakker vi kanskje 50. Svaner er et eksempel. 

Anonymkode: 867f2...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med samfunnet fungerer ikke ved polygami? 

Det er svært få dyr i naturen som er monogame.  Av flere tusen arter snakker vi kanskje 50. Svaner er et eksempel. 

Anonymkode: 867f2...6f2

Jeg vil ikke si at det er få. Gjør et søk på google, så får du se. 

Uansett, jeg vil ikke sammenligne meg selv med dyrene. Jeg er heldigvis mer intelligent enn som så.

Problemet med polygami er mange.

Polygami vil stort sett være en mann og flere kvinner. Det er fordi mennene vil bli for sjalu og kvinnene vil favorisere en av mennene sine seksuelt. Polygami vil derfor medføre svært mange enslige menn. 

Når svært mange menn er enslige vil ikke de i samme grad bry seg om samfunnet. De vil oftere være kriminelle. De kan gjerne finne på å samle seg i grupper og lære polygame menn en lekse de sent vil glemme. De enslige mennene vil være mindre produktive siden de like godt kan drive dank.

Et annet problem er at fedrene har mindre tid til å lære opp barna. En svært stor andel av resultatet av hvordan et barn blir er oppveks og opplæring.

Jeg er også redd at polygami leder til genetisk degenerering. Gjennom at smarte og gode menn får barn med forskjellige kvinner, istedenfor å sentrere seg til den beste. Monogame kulturer har høyere gjennomsnittlig iq enn polygame. Eks. arabia mot europa og øst asia.

Er også usikker på om det er de beste mennene som får flest barn i polygame samfunn. Kanskje det heller er de mest aggressive og umoralske. Gode menn vil jo ikke risikere å såre ei kvinne ved å drive på med forskjellige kvinner. De vil gjerne binde seg til ei.

Anonymkode: ee6c4...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Monogami er ikke sjeldent og om det så skulle vært det, har det ingen ting å si. Polygami skaper ikke fungerende samfunn. 

Anonymkode: ee6c4...75d

Fordi det bestemmer du? 

Anonymkode: efdbd...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva med samfunnet fungerer ikke ved polygami? 

Det er svært få dyr i naturen som er monogame.  Av flere tusen arter snakker vi kanskje 50. Svaner er et eksempel. 

Anonymkode: 867f2...6f2

Det at vi mennesker faktisk er bland de mest monogame dyrene er vel det som er relevant. Er faktisk svært få arter som går på to bein, og nesten helt unikt å ha sex med øyekontakt. Tenker du at mennesker som går på to bein og som har øyekontakt ved sex er unaturlige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil ikke si at det er få. Gjør et søk på google, så får du se. 

Uansett, jeg vil ikke sammenligne meg selv med dyrene. Jeg er heldigvis mer intelligent enn som så.

Problemet med polygami er mange.

Polygami vil stort sett være en mann og flere kvinner. Det er fordi mennene vil bli for sjalu og kvinnene vil favorisere en av mennene sine seksuelt. Polygami vil derfor medføre svært mange enslige menn. 

Når svært mange menn er enslige vil ikke de i samme grad bry seg om samfunnet. De vil oftere være kriminelle. De kan gjerne finne på å samle seg i grupper og lære polygame menn en lekse de sent vil glemme. De enslige mennene vil være mindre produktive siden de like godt kan drive dank.

Et annet problem er at fedrene har mindre tid til å lære opp barna. En svært stor andel av resultatet av hvordan et barn blir er oppveks og opplæring.

Jeg er også redd at polygami leder til genetisk degenerering. Gjennom at smarte og gode menn får barn med forskjellige kvinner, istedenfor å sentrere seg til den beste. Monogame kulturer har høyere gjennomsnittlig iq enn polygame. Eks. arabia mot europa og øst asia.

Er også usikker på om det er de beste mennene som får flest barn i polygame samfunn. Kanskje det heller er de mest aggressive og umoralske. Gode menn vil jo ikke risikere å såre ei kvinne ved å drive på med forskjellige kvinner. De vil gjerne binde seg til ei.

Anonymkode: ee6c4...75d

Her antar du bare basert på gammel teori.  Det er faktisk ikke slik at polygame idag er menn med flere kvinner. Innenfor miljøet er det motsatte nesten like vanlig. 

Dette gir fedrene mer tid (og mor også) fordi man er flere om alle oppgaver.  Tidsklemma og problemene med at alle i verden idag får ferre barn hadde ikke vært like stor. 

Du kan ikke sammenligne iq i land og trekke konklusjoner om at det har med monogami og gjøre. Mest sannsynlig handler det om økonomiske, og andre faktorer. Eller har du forskning å vise til her? 

Det siste du skriver baserer seg også på gamle fordommer om monogami. Hva med å heller se på det som at de gode hensynsfulle mennene ønsker å gi kvinnen flere muligheter ved å la henne ha flere menn. 

Anonymkode: 867f2...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Det at vi mennesker faktisk er bland de mest monogame dyrene er vel det som er relevant. Er faktisk svært få arter som går på to bein, og nesten helt unikt å ha sex med øyekontakt. Tenker du at mennesker som går på to bein og som har øyekontakt ved sex er unaturlige? 

Neida, men fra urtiden var ikke monogami vanlig heller. Hjernen vår har også utviklet seg minimalt siden steinalder. Vi er fortsatt urmennesker i en moderne verden. Instinktene våre er basert på svært primitiv tankegang.  

Det kan du se på feks mobbing. Det handler om gruppering og fellesskap.  Det er ikke slik at alle som mobber gjør det fordi de liker å være slemme. Det er urhjernen som vil sikre seg ressurser og trygghet ved fellesskap, og det gjøres ofte ved å eliminere andre fra fellesskapet desverre.  

Derfor er monogami i større grad samfunnsskapt ift polygami.  

Anonymkode: 867f2...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vil ikke si at det er få. Gjør et søk på google, så får du se. 

Uansett, jeg vil ikke sammenligne meg selv med dyrene. Jeg er heldigvis mer intelligent enn som så.

Problemet med polygami er mange.

Polygami vil stort sett være en mann og flere kvinner. Det er fordi mennene vil bli for sjalu og kvinnene vil favorisere en av mennene sine seksuelt. Polygami vil derfor medføre svært mange enslige menn. 

Når svært mange menn er enslige vil ikke de i samme grad bry seg om samfunnet. De vil oftere være kriminelle. De kan gjerne finne på å samle seg i grupper og lære polygame menn en lekse de sent vil glemme. De enslige mennene vil være mindre produktive siden de like godt kan drive dank.

Et annet problem er at fedrene har mindre tid til å lære opp barna. En svært stor andel av resultatet av hvordan et barn blir er oppveks og opplæring.

Jeg er også redd at polygami leder til genetisk degenerering. Gjennom at smarte og gode menn får barn med forskjellige kvinner, istedenfor å sentrere seg til den beste. Monogame kulturer har høyere gjennomsnittlig iq enn polygame. Eks. arabia mot europa og øst asia.

Er også usikker på om det er de beste mennene som får flest barn i polygame samfunn. Kanskje det heller er de mest aggressive og umoralske. Gode menn vil jo ikke risikere å såre ei kvinne ved å drive på med forskjellige kvinner. De vil gjerne binde seg til ei.

Anonymkode: ee6c4...75d

Veldig få det er snakk om. 

 

 

Scientists now estimate that only about three to five percent of the approximately 4,000+ mammal species on Earth practice any form of monogamy.

 

Anonymkode: 867f2...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støttet, for jeg er som disse to jentene bifil. De fleste kvinner er ikke bifile. 

Anonymkode: 65186...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neida, men fra urtiden var ikke monogami vanlig heller. Hjernen vår har også utviklet seg minimalt siden steinalder. Vi er fortsatt urmennesker i en moderne verden. Instinktene våre er basert på svært primitiv tankegang.  

Det kan du se på feks mobbing. Det handler om gruppering og fellesskap.  Det er ikke slik at alle som mobber gjør det fordi de liker å være slemme. Det er urhjernen som vil sikre seg ressurser og trygghet ved fellesskap, og det gjøres ofte ved å eliminere andre fra fellesskapet desverre.  

Derfor er monogami i større grad samfunnsskapt ift polygami.  

Anonymkode: 867f2...6f2

Nei, er en litt rar myte at urfolk er preget av polygami. Ja, det finnes det sære i nedre delen av Amazonas, der et antall stammer tror på delt biologisk farskap (alle menn som har sex med kvinnen er far til barnet, biologisk). Med tanke på at du i et enkelt jeger/samler samfunn ikke har mulighet å samle resurser over tid, og skjevfordele dem, så ser man vel at det med landbruk og større samfunn, som vi begynte å se mer organisert polygami. Da typisk med en ressurssterk mann som skaffer seg nye koner etterhvert. Som bryter mot normen at menn sluttet å få barn samtidig som deres monogame partner sluttet å få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Nei, er en litt rar myte at urfolk er preget av polygami. Ja, det finnes det sære i nedre delen av Amazonas, der et antall stammer tror på delt biologisk farskap (alle menn som har sex med kvinnen er far til barnet, biologisk). Med tanke på at du i et enkelt jeger/samler samfunn ikke har mulighet å samle resurser over tid, og skjevfordele dem, så ser man vel at det med landbruk og større samfunn, som vi begynte å se mer organisert polygami. Da typisk med en ressurssterk mann som skaffer seg nye koner etterhvert. Som bryter mot normen at menn sluttet å få barn samtidig som deres monogame partner sluttet å få barn. 

Det er ikke en myte. Her har du forskning som er svært todelt og selv de lærde strides.  Det er ikke konkludert med hverken det ene eller andre. 

At vi ble mer monogame når vi ble mer klar over at sykdommer kunne smitte derimot er det mer beviser på. 

Anonymkode: 867f2...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil sjelden fungere noe særlig som et regulært forhold tror jeg. Noen kan sikkert få det til, men det er vanskelig nok å være virkelig åpen og ærlig overfor en person, hva da med flere? Jeg likte tanken en periode at hun, hadde en mann eller to hun kunne invitere for sex av og til når vi begge var klare for det. Men det ble med tanken. Vi lot det modnes, og med modning krympet min tillit til henne omkring dette. Jeg var ærlig om det, og hun aksepterte og var enig med meg, at det sikreste var at det forble bare oss to.

Anonymkode: fb3d3...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i det selv, men støtter de som vil praktisere det. Så lenge de gjør det på en etisk og ordentlig måte, med god kommunikasjon og enighet om retningslinjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke en myte. Her har du forskning som er svært todelt og selv de lærde strides.  Det er ikke konkludert med hverken det ene eller andre. 

At vi ble mer monogame når vi ble mer klar over at sykdommer kunne smitte derimot er det mer beviser på. 

Anonymkode: 867f2...6f2

Det du beskriver som todelt, er endel. Det vil si at mann finner urfolk som både praktiserer monogami og polygami. Som gjør at din start med å påstå at monogami er unaturlig ikke har støtte i undersøkelser av urfolk. Nå kom du med en helt spekulativ ide om at vi ble monogame når vi fikk kunnskap om at det jeg antar du tenker på som kjønnssykdommer er smittsomme. Som en slags smittevern tiltak... Dette er selvfølgelig ikke støttet av kunnskap og med bitte litt kunnskap om relativ ny (et par tusen år) kultur og vitenskapshistorie så skjønner mann at dette ikke henger på greip. 

Men hvorfor dette behovet for å si at den samlivsform som den store majoritet av mennesker foretrekker er unaturlig? 

Hvis du foretrekker noe annet, kan du ikke bare holde det til det uten disse merkelige fortellingene om hva som skal være naturlig. Folk får vel lov å ønske den typen av samliv som dem ønsker, så lenge dem behandler andre med respekt og verdighet. Skjønner ikke poenget ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne aldri vært i et polyamorøst forhold selv (blir lett sjalu), men jeg har ingenting imot det.

Så lenge de er lykkelige, hvorfor skal jeg bry meg om hva de gjør? Påvirker jo ikke meg på noen måte.

Anonymkode: 39636...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det kun er samtykkende voksne så gir jeg 100% beng i hvor mange du er i et forhold med. 

Anonymkode: 19967...2c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende jeg har gått fra sans og samling, men at jeg "støtter" polygami har da ingenting med det å gjøre. :P

Voksne folk får velge selv hva de driver med på privaten. Jeg støtter frihet. 

Synes det er veldig spesielt å kalle andre sin samlivsform for "søppel". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg vil ikke si at det er få. Gjør et søk på google, så får du se. 

Uansett, jeg vil ikke sammenligne meg selv med dyrene. Jeg er heldigvis mer intelligent enn som så.

Problemet med polygami er mange.

Polygami vil stort sett være en mann og flere kvinner. Det er fordi mennene vil bli for sjalu og kvinnene vil favorisere en av mennene sine seksuelt. Polygami vil derfor medføre svært mange enslige menn. 

Når svært mange menn er enslige vil ikke de i samme grad bry seg om samfunnet. De vil oftere være kriminelle. De kan gjerne finne på å samle seg i grupper og lære polygame menn en lekse de sent vil glemme. De enslige mennene vil være mindre produktive siden de like godt kan drive dank.

Et annet problem er at fedrene har mindre tid til å lære opp barna. En svært stor andel av resultatet av hvordan et barn blir er oppveks og opplæring.

Jeg er også redd at polygami leder til genetisk degenerering. Gjennom at smarte og gode menn får barn med forskjellige kvinner, istedenfor å sentrere seg til den beste. Monogame kulturer har høyere gjennomsnittlig iq enn polygame. Eks. arabia mot europa og øst asia.

Er også usikker på om det er de beste mennene som får flest barn i polygame samfunn. Kanskje det heller er de mest aggressive og umoralske. Gode menn vil jo ikke risikere å såre ei kvinne ved å drive på med forskjellige kvinner. De vil gjerne binde seg til ei.

Anonymkode: ee6c4...75d

Arabere driver svært sjeldent med polygami, tror du mente vest afrikanere og somalere?

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/3ELnOX/ny-rapport-flerkoneri-holder-1400-barn-utenfor-norge

Anonymkode: f43cd...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...