AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #21 Skrevet 10. april 2024 Jeg tenker det er å være over 50 prosent alene med barnet - og ikke ha en involvert ny partner. Er det steforeldre involvert, som i praksis har omsorg for barnet og bidrar til oppdragelse, er man heller ikke alene lenger. Anonymkode: fe186...b64 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #22 Skrevet 10. april 2024 Jeg definerer meg som alenemor. Jeg har ingen partner, står for alt, og far hadde annenhver helg-samvær, men det har han fulgt sporadisk. De som har 50/50, må jo ha et ganske ok forhold til hverandre for å få til samarbeidet, og er sånn sett ikke "alene" eller i en sårbar gruppe, da f.eks økonomien halveres når de ikke har barna. Anonymkode: 4cf6d...8e5 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #23 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg tenker at aleneforeldre er en foreldre som ikke er i ett forhold lengre med den andre foreldren. Dette er uavhengig av hvor stor fordelingen av tiden er med ungen(e). Anonymkode: 0e5ce...434 Det er dette som er definisjonen ja. Jeg er far, som har barna mine 50%. Siden jeg ikke har samboer eller ektefelle er jeg alene, og dermed aleneforelder. Du kan like det eller ikke, eller føle at man ikke er "ekte" aleneforelder - men det er det som betydningen av ordet. Begrepet dreier seg ikke om å være alene om barna eller omsorg - det dreier seg kun om du som forelder er alene. Anonymkode: 0b477...87a 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #24 Skrevet 10. april 2024 Jeg har barnet alene 98% av tiden Anonymkode: 553d1...6c3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #25 Skrevet 10. april 2024 Jeg regner meg selv som alenemor selvom barna er 30-40% hos pappaen sin. Naboen min er 100 % alene, dvs far er helt ute av bildet. Men barna hennes har sjukt mange fettere, kusiner, tanter, onkler, besteforeldre i live og 1 oldeforeldre som alle stiller opp praktisk og økonomisk. Til sammenligning er barnefar og jeg kun oss. Det er ingen annen familie. Jeg, barnemor, er 100% alene om bekymringen om barnas utvikling, har alt praktisk ansvar alene. Barna er hos barnefar som bare fokuserer på moro og lite rammer, struktur og oppdragelse. Jeg er ofte misunnelig på naboen som har en hel haug av familie å få råd av og avlastning fra. Anonymkode: 2a9b9...477 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #26 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Definisjonen på en aleneforelder er en person med barn som ikke lever i et parforhold. Det vil si at to foreldre som skiller seg. Flytter til to hus ved siden av hverandre. Har barnet 50% hver og betaler 50% av alle utgifter defineres som aleneforeldre. Men dette er ikke en svak gruppe som trenger støtte. De som trenger støtte er de som virkelig er aleneforeldre. Altså de som verken lever i parfohold eller har noen å dele ansvar og utgifter med. Så hvordan kan man skille mellom aleneforeldre og de virkelig aleneforeldrene? Anonymkode: c68ee...29d Jeg tenker at situasjonen jeg var i for noen år siden som 100 % alenemor er noe ganske annet enn å ha barn alene "kun" 50 % av tiden. Hadde kun barnefri for å jobbe kveld, helligdag og helg (turnus) og da var barnet hos besteforeldrene. Men definisjonen skiller nok ikke på oss, selv om jeg mener det er en enorm forskjell. Anonymkode: d5077...0cb
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #27 Skrevet 10. april 2024 Foreldre som deler både foreldreansvar og daglig omsorg 50% er ikke aleneforeldre iallfall. Anonymkode: 9c701...cc8 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #28 Skrevet 10. april 2024 Jeg datt over en forklaring på instagram som jeg mener er veldig relevant, og som var et nytt perspektiv for meg. Publisert av @ single_moms_be_like : Det er 2 måter å være singel (alene/aleneforelder) på. Den ene er åpenbart at du ikke er i et forhold. Den andre er at du er den eneste voksne i husstanden. Selv om barnet/barna er hos deg 30% eller 80% eller hva det måtte være, så er du den eneste voksne i huset. Den eneste som har ansvaret for barna, den eneste som står i situasjoner, den eneste som står opp med barna og legger de igjen. Det er ingen i hjemmet som avlaster, som kan ta kampen for deg, eller som du kan krype inntil etter en lang dag. På den måten er man jo aleneforelder. Min sønn er hos meg 50%, og jeg kaller ikke meg selv for noe egentlig, men denne forklaringen gav mersmak hos meg. Ja, han er borte en uke av gangen, noe som gir meg tid til å gjøre mine ting, men også det er en sorg. Man blir så alene både med og uten barnet. Anonymkode: cd91d...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #29 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Definisjonen på en aleneforelder er en person med barn som ikke lever i et parforhold. Det vil si at to foreldre som skiller seg. Flytter til to hus ved siden av hverandre. Har barnet 50% hver og betaler 50% av alle utgifter defineres som aleneforeldre. Men dette er ikke en svak gruppe som trenger støtte. De som trenger støtte er de som virkelig er aleneforeldre. Altså de som verken lever i parfohold eller har noen å dele ansvar og utgifter med. Så hvordan kan man skille mellom aleneforeldre og de virkelig aleneforeldrene? Anonymkode: c68ee...29d Dette må ikke NAV få høre om!! Anonymkode: 984c5...83c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #30 Skrevet 10. april 2024 For meg er man alenemamma/pappa dersom man er ALENE med barna. Jeg er skilt, vi har 50/50, men selv om vi ikke er sammen så er vi foreldre sammen, ergo er ingen av oss alene. Definerer meg altså ikke som alenemamma. Blir også sur når noen sier at jeg er deltidsmamma. Jeg er mamma hver dag hele året, helt uavhengig av hvor ofte barna mine er fysisk hos meg. Anonymkode: 7c0d1...3cb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå