Gå til innhold

Definisjonen på aleneforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Definisjonen på en aleneforelder er en person med barn som ikke lever i et parforhold.

Det vil si at to foreldre som skiller seg. Flytter til to hus ved siden av hverandre. Har barnet 50% hver og betaler 50% av alle utgifter defineres som aleneforeldre.

Men dette er ikke en svak gruppe som trenger støtte.

De som trenger støtte er de som virkelig er aleneforeldre. Altså de som verken lever i parfohold eller har noen å dele ansvar og utgifter med.

Så hvordan kan man skille mellom aleneforeldre og de virkelig aleneforeldrene?

Anonymkode: c68ee...29d

• Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg!

Aleneforeldre for meg, er hvor en forelder har alt ansvaret for barnet, og den andre foreldrene er mindre/ikke involvert/død. En aleneforelder som har 50/50 prosent er jo ikke mer aleneforelder enn for dem hvor en av foreldrene jobber offshore, f.eks.

Har 2 venninner, begge kaller seg aleneforeldre. Ene venninnen er helt alene med 3 barn, har lite familie som kan hjelpe og null kontakt med barnefar, nesten aldri egentid. Venninne 2 har 2 barn annenhver uke, mye familie, og har fritid til å gjøre ting selv når hun har barna. Venninne nr. 2 og klager over hvor tøft det er å være alenemor og at far burde stille opp mer og bidra mer økonomisk..osv. Dette klager hun høylydt over til meg og venninne 1, og sier "vi alenemødre må stå sammen".... Jaja, tenker jeg. Venninne 1 sier ikke så mye, men er svært sliten. 

Anonymkode: 5b8ea...da2

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt har en pappa, men som bare har barnet 30 %. Han betaler ikke bidrag, eller kjøper inn noe som helst. Jeg tar altså alle kostnadene. Han tar Ingen ansvar for bursdager eller barnets sosiale liv. Jeg vet jeg har avlastning annenhver helg, men jeg skal love deg at jeg føler meg som en alenemamma selv om jeg ikke er mutters alene absolutt hele tiden 😄

Vanskelig definisjon tenker jeg. Men jeg er i utgangspunktet enig i at aleneforeldre er helt alene uten noen å dele ansvaret med. 

Anonymkode: 2536f...17d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier en mor til meg at hun er alenemamma, så tenker jeg automatisk at far har samvær mindre enn 50%, f.eks annenhver helg. Iblant sier mor det uavhengig av samværsprosent (har en kollega som sa at hun var alenemor, og det viste seg senere at det var snakk om delt omsorg 50/50).

Sier en far til meg at han er alenepappa, så tenker jeg at han er mutters alene med barnet, eventuelt at mor har "uregelmessig" samvær, evt samvær med tilsyn eller lignende. Har en i omgangskretsen min som er alenefar hvor mor har samvær under tilsyn jevnlig, aldri overnatting.

Jeg synes fars eksempel er riktig. Man er ikke aleneforelder før man faktisk er mutters alene med barnet. Øvrig familie tells ikke (ser noen over skriver litt om det), de kan være mange eller få, men forelderrollen er man bare èn eller to om. 

Anonymkode: 4b2fa...850

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har man en 50/50-ordning er man forelder, hverken mer eller mindre. Har man et barn 100% og bor alene så er man aleneforelder. Jeg er selv alenepappa, og kjenner kun ei alenemor. Det er ganske uvanlig.

Anonymkode: 4c69b...6ab

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Definisjonen på en aleneforelder er en person med barn som ikke lever i et parforhold.

Det vil si at to foreldre som skiller seg. Flytter til to hus ved siden av hverandre. Har barnet 50% hver og betaler 50% av alle utgifter defineres som aleneforeldre.

De som trenger støtte er de som virkelig er aleneforeldre. Altså de som verken lever i parfohold eller har noen å dele ansvar og utgifter med.

Aleneforeldre er en mor eller far som har barnet FULLT 100% der det ikke er foreldre nummer 2 involvert, eller har barnet 80% altså den andre er kun fre-søn annen hver uke foreldre.

50/50 samvær er ikke å være alene!!!! Det er å være deltids far eller mor.

Anonymkode: c0959...bda

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

NAV regner deg som aleneforelder hvis barnet bor hos deg minst 60% av tiden. Det utløser rettigheter fra NAV som f.eks stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd. Tenker det er en fin definisjon av hvem som er aleneforelder.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi mangler vel et godt ord for foreldre som er enslige, men hvor den andre forelderen også har samvær. 

Anonymkode: b5c94...a63

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Har man en 50/50-ordning er man forelder, hverken mer eller mindre. Har man et barn 100% og bor alene så er man aleneforelder. Jeg er selv alenepappa, og kjenner kun ei alenemor. Det er ganske uvanlig.

Anonymkode: 4c69b...6ab

Er det så uvanlig da? Jeg kjenner en far som har 3 barn nesten alene, mor har noe samvær men det er lite og ikke jevnlig. Kjenner og 2 kvinner som har barn 100% alene, ingen far involvert. Tenker når jeg som ikke har så veldig stor omgangskrets kjenner 3 stykker så kan det ikke være så uvanlig men jeg vet jo ikke da 😄

Jeg synes ikke de som har 50/50 er aleneforeldre altså. Da er man absolutt ikke alene om å være forelder til barna, når både tid og utgifter deles. At en av foreldrene er mye borte eller lite involvert i daglig omsorg for barna kan skje også når man bor sammen, ikke så uvanlig det.

Anonymkode: bdf33...72d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Enig med deg!

Aleneforeldre for meg, er hvor en forelder har alt ansvaret for barnet, og den andre foreldrene er mindre/ikke involvert/død. En aleneforelder som har 50/50 prosent er jo ikke mer aleneforelder enn for dem hvor en av foreldrene jobber offshore, f.eks.

Anonymkode: 5b8ea...da2

Eh, jo. Hvis partneren din jobber offshore er dere fremdeles to som deler på alle utgifter, selv om du må ta mer ansvar for barna og husarbeid. Kan ikke sammenlignes med å dele på omsorgen for barna i to separate hjem med alt av kostnader det medfører.

Anonymkode: fd8d8...b3b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alenemor med en far med 2 helg i mnd og en kveld i uka. Og lar ingen definere meg, det er ikke min stil. 

Anonymkode: 76d7c...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 100% alenemor for henne da hun vokste opp. Hun hadde svært lite samvær med far,og hun var aldri der på overnatting.

Så her var det kun jeg som var der for henne.

Anonymkode: 12221...8a0

• Hjerte 2
Gjest Blåmonster
Skrevet

Du er aleneforsørger om den andre er dø i min bok, du er egentlig ikke alene med 50/50 ring meg om det er noe.. vi er fortsatt gode venner relasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det er et misbrukt begrep. Min ex brukte det som en sjekkereplikk. Han hadde barnet annenhver helg, men kalte seg alenefar på diverse datingsider etc.

han har i dag ingen kontakt med barnet, og har ikke hatt det på mange år. Han har åpen profil på FB og fremstiller det fremdeles slik at han er alenefar. Legger ut bilder som antyder at han er på ulike akitiviteter med barnet og forteller om alle gledene ved å være far, men at det er så trist å være alene, og derfor søker han etter en mor til barnet. 

jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte

Anonymkode: 3c975...f46

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at aleneforeldre er en foreldre som ikke er i ett forhold lengre med den andre foreldren. Dette er uavhengig av hvor stor fordelingen av tiden er med ungen(e). 

Anonymkode: 0e5ce...434

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Iflg BV så er ingen aleneforeldre så lenge begge foreldrene lever. Spiller ingen rolle om en av foreldrene ikke har noe samvær.

Jeg er aleneforelder i mitt hode. Har ett barn på 3 år som far ikke har villet ha samvær med på snart 2 år. Vi bor 20 min fra hverandre og jeg har tilbudt meg å bringe og hente barnet til samvær. Han har varig lønnstrekk fordi han rett og slett ikke vil betale for barnet. Vi begge ønsket oss dette barnet, men han trudde livet med nyfødt skulle bli mere glamorøst enn det ble med kolikkbarn. Jeg gikk fra han til slutt da han ble kronisk sur og grinete. Ville ikke forstå at babyen hadde mye smerter pga kolikk. Aldri angret på at jeg dro. Vi hadde samvær i fler mnd hvor jeg var tilstede. Plutselig ville han ikke ha samvær mer og det er greit for meg.

Jeg bor alene med barnet og hele historien er jo fortalt til BV. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke var alenemor siden far fremdeles lever. De visste han ikke hadde samvær, men hverken han eller jeg var aleneforeldre. Skjønn det den som vil.

Anonymkode: 918ce...99c

• Liker 2
  • Hjerte 3
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aleneforeldre er de som er alene om omsorgen.

De du beskriver som har barna 50 / 50 kalles for enslige forsørgere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aleneforeldre er en mor eller far som har barnet FULLT 100% der det ikke er foreldre nummer 2 involvert, eller har barnet 80% altså den andre er kun fre-søn annen hver uke foreldre.

50/50 samvær er ikke å være alene!!!! Det er å være deltids far eller mor.

Anonymkode: c0959...bda

Du må gjerne mene dette, men det er ikke definisjonen på aleneforelder. Det holder å bo velger av tiden alene med barnet. 

Anonymkode: 122aa...4e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker at aleneforeldre er en foreldre som ikke er i ett forhold lengre med den andre foreldren. Dette er uavhengig av hvor stor fordelingen av tiden er med ungen(e). 

Anonymkode: 0e5ce...434

Stemmer. Slik definerer også aleneforelder foreningen det. 

Anonymkode: 122aa...4e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor juridisk, siden jeg har foreldreansvar og hovedomsorg alene. Far betaler bidrag og ser barnet 1-2 helger i måneden, men tror ikke han kaller seg alenefar. 😅

Anonymkode: 1dda6...194

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...