Gå til innhold

Hvilket etternavn har du/dine barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har giftet dere- Hvem sitt etternavn har du, og hvem sitt etternavn har dine barn? 
mitt barn bruker mitt og hans etternavn. Vi har ikke giftet oss enda, men han vil gjerne at jeg bare tar hans etternavn. Jeg derimot vil beholde mitt og ha det som et mellomnavn, men bruke hans som etternavn. Han vil at barnet bare skal ha hans etternavn om vi gifter oss også. Hva tenker dere om det? Hva gjør dere?

Anonymkode: 992fa...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi er gift uten å ha endret noe på navn. Barna våre som snart ankommer, får mitt etternavn fordi det kommer fra her vi bor nå. Både han og jeg er rotløse, og vi vil sikre oss at barna føler tilhørighet her, og blir akseptert med "ordentlig" tilhørighet, noe vi foreldrene ikke blir grunnet feil dialekt. 

Både hans og mitt etternavn er spesielle og fine på hver sin måte, så litt luksusproblem. Hans etternavn blir mellomnavn.

Anonymkode: 0fb08...803

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg igjen:

Angående at far skal bestemme at bare hans navn skal brukes, ville jeg hatt meg frabedt. For det første har jeg sett hvordan mine formødre er helt usynlige i historien. De kan rett og slett ikke spores på samme måte. De mister identiteten sin i det de tat navnet til sin mann, og barna får identitet som sønn av faren. Det er usannsynlig trist, all den tid de faktisk har produsert og født neste generasjon. Og jeg har mistet halve mitt slektstre.

For det andre, og dette er kanskje litt mer barnslig, mener jeg at den innsatsen jeg gjør nå med graviditet med to barn samtidig, fødsel, barsel og alt som hører med - da har jeg faktisk noe jeg skulle sagt, og synes også jeg fortjener å sette mitt "stempel" på disse menneskene jeg har produsert 😅 Dette er mer et apropos og ikke utslagsgivende, men det er virkelig en innsats å lage barn, så hvorfor skal vi overkjøres av far, som slipper sååå billig unna hele prosessen😊

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke kjønnsroller skal avgjøre hvem som viderebringer sitt etternavn. Det er like naturlig at mors som fars etternavn viderebringes. I vårt tilfelle er vi usikre. Begge har litt spesielle etternavn som vi er knyttet til og ønsker å videreføre. Kanskje vi ender opp med å trekke!

Anonymkode: 21e83...8c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er gift. Har tatt mannens etternavn og har mitt (mine) som mellomnavn. Barnet har fars etternavn. Mitt valg. 

Anonymkode: 9ca52...3d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En mann som mente at det var hans navn, og kun hans navn, som gjaldt, ville jeg ikke giftet meg med. 

Anonymkode: c8c66...891

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En mann som mente at det var hans navn, og kun hans navn, som gjaldt, ville jeg ikke giftet meg med. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes ikke kjønnsroller skal avgjøre hvem som viderebringer sitt etternavn. Det er like naturlig at mors som fars etternavn viderebringes. I vårt tilfelle er vi usikre. Begge har litt spesielle etternavn som vi er knyttet til og ønsker å videreføre. Kanskje vi ender opp med å trekke!

Anonymkode: 21e83...8c7

Ikke sant. Han vil ikke gifte seg med meg om jeg ikke tar hans etternavn 😅 Jeg får ikke ha etternavnet mitt som mellomnavn engang om vi skal gifte oss, BARE hans etternavn… Han er veldig tradisjonell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er gift uten å ha endret noe på navn. Barna våre som snart ankommer, får mitt etternavn fordi det kommer fra her vi bor nå. Både han og jeg er rotløse, og vi vil sikre oss at barna føler tilhørighet her, og blir akseptert med "ordentlig" tilhørighet, noe vi foreldrene ikke blir grunnet feil dialekt. 

Både hans og mitt etternavn er spesielle og fine på hver sin måte, så litt luksusproblem. Hans etternavn blir mellomnavn.

Ganske likt slik vi har gjort det, bortsett fra at det er mannens navn som har stedstilknytning. Barna har ikke mitt navn som mellomnavn for de to navnene sammen blir tungekrøll. Begge barna vurderer likevel å ta mitt etternavn som mellomnavn, men vi får se... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sant. Han vil ikke gifte seg med meg om jeg ikke tar hans etternavn 😅 Jeg får ikke ha etternavnet mitt som mellomnavn engang om vi skal gifte oss, BARE hans etternavn… Han er veldig tradisjonell

Hvordan orker du dette på andre områder i livet? Ikke si du er en av disse kvinnene som må gi fra deg førersetet om du henter mannen et sted? Jeg ville følt meg undertrykt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er gift og har samme etternavn som jeg hatt hele livet. Barna mine har også mitt etternavn. Mannen min valgte selv å også ta mitt etternavn da vi giftet oss. For meg var det aldri aktuelt å bytte etternavn. 

Anonymkode: edc16...513

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ble gift: jeg beholdt mitt og tok hans i tillegg.

Vi fikk baby som fikk begges etternavn. Han tok da mitt etternavn som mellomnavn. Vi har alle fire i familien vår 4 navn (to fornavn, mellomnavn og etternavn).

Vi ble skilt men ingen av oss har endret navn. Forlovede sier han ønsker å ta mitt navn til mellomnavn når vi gifter oss samtidig som jeg tar hans etternavn. 

Anonymkode: 2f5b6...e8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er samboere og har hvert vårt etternavn. Barna har mitt (mors) etternavn og fars etternavn som mellomnavn. Mitt etternavn er sjeldent og stedsbundet, mens mannens etternavn er svært vanlig, litt som et sen-navn.

Dersom vi gifter oss ønsker vi begge å beholde vårt eget etternavn. 

Anonymkode: 0fe53...b9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er ikke gift, barn har fars etternavn da jeg syns det blir tungvindt med mer enn ett etternavn. 

Anonymkode: 860c1...419

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi er gift men har beholdt våre egne etternavn. Si at jeg er X og han er Y. Barna heter "Navn X Y" med mitt etternavn som mellomnavn.

Anonymkode: 53714...012

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har beholdt mitt etternavn, mens barna har hans etternavn.

Grunnen til det er at vi ønsket kun ett etternavn for barna, og det ble hans fordi vi nettopp hadde tatt en avgjørelse om å bli boende her hvor jeg er fra (noe han i utgangspunktet ikke ønsket, så da syntes jeg det var rimelig at vi gikk for hans etternavn). 

Jeg kjenner jo litt på at det er kjipt å ikke ha samme etternavn som barna mine, men mitt navn er spesielt (og finere enn hans 😅), så jeg vil ikke bytte. Jeg kunne tatt hans navn som mellomnavn, men vet ikke om det er så mye vits - det blir kronglete og langt, og jeg hadde nok ikke brukt det i det daglige uansett 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 866a2...d5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er ikke gift, barn har fars etternavn da jeg syns det blir tungvindt med mer enn ett etternavn. 

Anonymkode: 860c1...419

Hvorfor må de ha flere etternavn hvis de får ditt etternavn?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi gifter oss straks og jeg tar hans etternavn. Våre barn får da også dette etternavnet. Det er det som føles riktig for meg og er min avgjørelse, og det er tross alt det som er viktig. Min kommende mann hadde lett tatt mitt etternavn som mellomnavn, men han ville uansett beholdt sitt da det er knyttet til barndomshjemmet hans (gårdsnavn). Det er veldig få som har dette navnet, og de som har det er alle i slekt. Jeg derimot har et typisk -sen navn og minimalt med kontakt med mannen dette navnet stammer fra (min far). 

Alle par må finne ut av hva som føles riktig for dem, men det må uansett ikke gå på bekostning av den andres ønsker eller prinsipper. Hadde jeg insistert hadde min mann tatt bare mitt navn og droppet sitt, men det ville jeg aldri gjort mot han. Aldri. 

Anonymkode: 965a0...0c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift og ingen av oss endret navn. Jeg synes det er litt trist, synes at en hel familie kan hete det samme. Barnet vårt har mitt navn som mellomnavn og fars som etternavn. Helt ok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Denne gammeldagse tradisjonen stammer fra da mannen var husets overhode og kvinnen og barna var ansett som mannens eiendom. I 1923 kom navneloven som sa at kvinnen var pålagt å ta mannens etternavn og det samme gjaldt barna de fikk.

Mange liker jo også å bli fulgt opp kirkegulvet av sin far som tradisjonelt handler om at far gir bort sin datter til en mann. 

Selv er jeg ikke gift, men har sterk tilknytning til mitt etternavn og hadde aldri byttet hvis jeg ble gift.

Er samboer og har tre barn som alle har mitt etternavn. Det er et sjeldent slektsnavn (gårdsnavn) som få i Norge heter, derfor var det viktig for meg at barna heter det. Får legge til at jeg er kvinne.

Anonymkode: 08d33...5c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var ikke gift. Barnet fikk hans etternavn da jeg synes det klinget bedre enn mitt -sen-navn. Men nå er ikke far i barnets liv lenger, så barnet kommer til å bytte etternavnet ved 16-årsdagen til mitt.

Anonymkode: 8b365...c6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...