Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

De spør jo om så mye rart, og det er greit å være forberedt.

Skriv gjerne hvilken jobb dere var på intervju til også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk spørsmål om hva som gjorde meg sint og sånn da jeg søkte jobb på en skole. Jeg gadd ikke å lyve, så jeg sa som sant var at jeg var en tmeperamentsfull sjel osv. Fikk jobben :)

Skrevet (endret)

Også har de spurt om jeg røyker. De har ikke lov til det, men jeg har svart ærlig. (For jeg synes det bør være lov til å spørre om det og andre ting som f. eks om man planlegger å bli gravid etc).

(Dette var på jobber i hhv. klesbutikk og kjøkkenutstyrbutikk).

Endret av Fjompe
Skrevet

Fikk spørsmål om jeg kunne tenke meg å arbeide gratis for butikken. De ønsket ansatte som ikke bare var på jobb for å tjene penger. Jeg svarte at jeg var glad i arbeide, og hadde ofte gjort arbeidsoppgaver på min forrige arbeidsplass uten å kreve betaling for det. Ja, jeg fikk jobben (og sluttet etter et halvt år når det viste seg at de forventet at jeg og de andre skulle jobbe en time hver dag uten betaling). Ingen suksesshistorie, men jobben var min :)

Ellers har jeg fått spørsmål om fremtidsplaner som eventuelle studier og eventuell flytting i nær framtid. Jeg var 18 og hadde små planer om noen av delene.

Skrevet (endret)

Jeg fikk mange faglige spørsmål, og følte det som om jeg var tilbake på muntlig-eksamen på universitetet. Hadde forberedt meg på vage ting, som 'beskriv dine positive / negative sider' etc, men neida... (Fikk jobben likevel!! :) )

EDT: (dette var jobb som redaktør/forsker)

Endret av soleil~noir
Skrevet

Fikk mye spørsmål om faglige kvalifikasjoner - som kan være vanskelig å lese ut av en cv. Og skulle nevne noe negativt om meg selv. Hvorfor akkurat jeg burde få jobben -

Fikk faktisk mange spørsmål som en finner i sånne lister over hva en bør forberede seg til ved jobbintervju.... som jeg var godt forbredt på :)

Holdt en ledig tone i intervjet, fokuserte på å svare på det de spurte om og fikk jobben.

Gjest gaja ii
Skrevet

servitørjobb; hvor lenge er det lengste jeg har jobbet i løpet av en dag? (ble senere enkelt 14-timersvakter der...)

lærerjobb; hvordan takler jeg bråkete elever?

den der med hvorfor akkurat jeg skal få jobben har jeg fått på alle intervjuer. like ekkel å svare på hver gang :( (kan ikke å skryte av meg selv)

Skrevet

Da jeg skulle ha lærlingjobb (resepsjon på hotell) fikk jeg spørsmål om hvordan en konfirmasjonstale til min lillesøster ville lyde...

Skrevet

De klassiske som positive/negative sider ved meg selv, hvorfor akkurat jeg bør få jobben, hvordan jeg takler stress osv. Og så fikk jeg en gang hvordan jeg håndterer konfliktsituasjoner, hvordan jeg takler å bli irettesatt.

Når det gjelder negative sider ved en selv, er min erfaring at det er mye bedre å innrømme overfor arbeidsgiver hvis en feks blir stresset. Da viser en at en er klar over problemet og også jobber aktivt med å endre dette. Det var iallefall slik jeg kom ut av det da jeg ble spurt om jeg lett blir stressa (og jeg fikk jobben som innebærer mye stress, men jeg vet med meg selv at jeg i slike situasjoner må være ekstra bevisst og så klarer jeg meg gjennom perioden med stress også ;) )

Og så fikk jeg spørsmålet om hvilke dager jeg kunne jobbe, men da skjønte jeg at jeg høyst sannsynelig kom til å få jobben (selv om jeg ikke fikk vite det før etter noen dager)

Skrevet

Jeg har alltid blitt bedt om å fortelle om meg selv, så det er greit å forberede. Har fortalt mest om utdannelse og hovedoppgaven og utenlandsopphold, men har også nevnt litt om fritid og interesser. Hvis de sirkeler om det (som jeg har opplevd) pleier jeg også å fortelle litt om sivilstand. Har en standarfrase, hvor jeg forteller at jeg bor sammen med kjæresten min, at han også er nyutdannet og at vi fokuserer på karieren vår nå. Men det er jo opp til en selv, om man vil snakke om sånt.

Ellers har jeg blitt spurt om svake og sterke sider, hva jeg liker og holde på med, hva jeg ikke liker så godt, hvordan jeg har det med samarbeide, hvilke rolle jeg spiller i en gruppe, hvor mobil jeg er, hva som gjør meg sint og glad etc.

De første gangene jeg var på intervju, rollespilte jeg endel med kjæresten før. Bra å ha øvd svarene høyt, synes jeg.

Pigelt

Skrevet

Standardting som sterke/svake sider, hvordan jeg håndterer konflikter, rolle i gruppearbeid og sånn. Og, om jeg trener. Jeg ble overraska over den og svarte ærlig at "Nei, jeg er for lat til det!" Sikkert ikke et genitrekk.. men jeg fikk jobben, og en kommentar om at min ærlighet hadde trukket i positiv retning i så måte...

Gjest *nervevrak*
Skrevet

Perfekt tråd dette her.

Jeg skal på intervju på tirsdag og trenger noen gode råd.

Har satt opp ei liste på ulike typiske spørsmål jeg kan få, men noen av dem er fryktelig vanskelige syns jeg.

For eksempel om mine svake sider? Hva og hvordan skal man svare godt for seg her?

Jeg har aldri vært på ordentlig intervju før - så jeg er kjempenervøs. Har veldig lyst på jobben, men klarer ikke å beskrive helt hvorfor!!!

Til info så har jeg fast og god jobb per nå!

Hva svarer man dersom man blir spurt om ønsket lønn da?

Alle gode råd mottas med stooooor takk!

Skrevet

Jeg jobber i IT-bransjen.

Fikk spørsmål om hvordan jeg ville reagere og takle det å jobbe i et prosjekt som ikke fungerte og der arbeidsmengden og ansvaret var skjevt fordelt.

Svarte at jeg ville ta det opp fra mitt ståsted, men samtidig være lydhør for de andre sine synspunkt. Det kan jo være de følte det på samme måte overfor meg. Det er alltid viktig å være ydmyk når det gjelder slike situasjoner som jeg fikk spørsmål. Jeg tror det vil være negativt å være for bombastisk.

Viss du søker lederstilling kan det også komme spm om hvordan du håndterer personalet "ditt".

Skrevet

Jeg var på intervju for Elkjøp og fikk de vanlige. Mine sterke og svake sider, om jeg blir lett stressa, hvordan jeg takler kritikk, hva jeg er mest stolt av, hvorfor jeg skal få jobben osv. Hehe. Tror ikke det gikk så bra, var så nervøs at jeg holdt på å falle av stolen, det var et skikkelig Idol-opplegg. Det var flere forskjellige stillinger, og det var kansje 30 som hadde intervju samtidig. Så etter èn runde med korte intervjuer luket de ut kanskje halvparten, deretter hadde vi dypere intervjuer (hvor jeg fikk disse spørsmålene) også ropte de opp de som hadde fått jobber. jeg var ikke en av de :)

Skrevet

De vanlige: om meg selv, fritid, sivilstand osv. Og noen uvanlige, som f.eks. sist jeg tapte en fotballkamp og hva jeg følte da, sist jeg vasket hybelen/leiligheten/rommet mitt osv. Intervju hos McDonald's. Skal på intervju hos ICA på mandag. *Grøss*

Skrevet

- Fortelle om meg selv

- Hva jeg tenker om arbeidsoppgavene?

- Hvordan jeg håndterer konflikter

- Hva med jobben jeg søkte på som gjorde at jeg fant den interessant

- Hvordan jeg ville kombinere eventuell kveldsjobbing med det å ha små barn

- Om forskjellige punkter på CVen min- Hvordan jeg er som sjef

(en mellomlederstilling i en redaksjon)

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg må nok innrømme at jeg aldri forbereder meg for mye før et intverju. Å fokusere for mye på det gjør meg bare nervøs. Da blir det litt som et skuespill som skal gjennomføres hvor jeg føler at jeg ikke må glemme replikkene mine. En viss oversikt over hva jeg kan bli spurt om har jeg likevel. Det er jo noen standardspørsmål.

Men stort sett tenker jeg; dette er den jeg er. De vil vite hvem jeg er, jeg vil vite hvem de er, vi vil finne ut om vi kan fungere sammen. Og ærlighet varer lengst. Når alle fakta er på bordet er det jo kjemien det koker ned til. Fakta taler for seg selv.

Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg skal på intervju i morgen tidlig og har forberedt meg på både spørsmål herfra, fra aetat og fra min egen sunne fornuft angående hva jeg tror er aktuelt for stillingen.

Blir spennende å se hvordan det går, jeg skal uansett legge inn alle kloke og mindre kloke spørsmål jeg får -slik at jeg kanskje kan hjelpe noen andre arbeidssøkere:)

Skrevet

De vanlige standardspørsmålene.

I tillegg har jeg et par ganger måttet ta personlighetstester og intelligentstester. Det blir også ofte spurt om såkalte 'caser'. Noen større selskap har også intervju i gruppform.

Etter min erfaring lønner det seg å være litt ærlig. Fortell gjerne om de svake sidene dine, men ton det ned. Prøv også å opptre så selvsikkert så mulig, mist aldri øyekontakt og snakk klart og tydelig (burde være åpenbart, egentlig). Ellers kan du prøve å komme personlig overens med intervjueren, står det mellom 3-4 likeverdige, blir den de likte 'trynet på' ansatt.

Skrevet

Sånn! Da var intervjuet gjennomført med stort sett standardspørsmål - det var jo greit i og med at det var dette jeg var forberedt på. Ventet spent på spørsmål litt utenom det vanlige, men de kom ikke.

Tror det gikk bra, men tror ikke jeg får jobben - glemte nemlig å nevne og utdype en av punktene som jeg har understrekt i søknad og CV - ville nok vært en ide å ta det med også i intervjuet, men ikke alltid like greit å komme på alle positive ting man ønsker å si om seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...