Gå til innhold

Dere med atopisk eksem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er rutinene deres rundt smøring? Selv må jeg bruke en fet krem både morgen og kveld for å ikke få utbrudd, problemet er jo bare at alt blir så klissete.. Har liksom ikke alltid tid til å gå rundt å vente til kremen har trekt inn 😅 Så både klær og sengetøy bærer preg av at jeg må smøre meg så mye.. Lurer veldig på hvordan dere andre løser dette 😊

Anonymkode: 92c16...7cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merker ikke på klær. Sofaen legger jeg håndkle (når barna skal smøres). Senga er som den er. Vasker sengetøyet en gang i uka, og det får holde.

Anonymkode: ce9ae...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Merker ikke på klær. Sofaen legger jeg håndkle (når barna skal smøres). Senga er som den er. Vasker sengetøyet en gang i uka, og det får holde.

Anonymkode: ce9ae...3f7

Hvor lang tid lar du det gå før du kler på dem/legger dem i seng? Ts

Anonymkode: 92c16...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bambusbomullshansker som jeg tar på rett etter jeg har smurt meg https://www.apotek1.no/produkter/bamboo-eksemhansker-str-s-1par-851002p og det funker veldig bra :) Men så har jeg bare eksem på hendene. Ser for meg at pustende tekstil vil fungere like godt på andre steder av kroppen. 

Anonymkode: 3467f...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer bare en eller to ganger i uken. Det hjelper veldig. Er forsiktig med å unngå å svette da svette forverrer mitt eksem.

Smører tykt på med krem. Legger et håndkle på gulvet på badet og sitter der til kremen er trukket seg inn. Så kler jeg på meg pysj. 
Jeg bruker kanskje 5–6 timer på smøring hver uke. 

Klesvasken trenger ofte to runder i maskinen for å få ut fettet fra krem. Og alltid ekstra skylling for å få ut all såpe.

 

Anonymkode: 6c463...65c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kan ha utbytte av en tur til lege og dermatolog, for såpass ekstreme tiltak er ikke helt normalt. Dietten din kan også trigge eksem. Når man har eksem skal man helst vaske seg jevnlig, da vann tilfører fukt tilbake til huden. Likevel er det viktig å låse inn fuktigheten rett etter du er ferdig å vaske deh. Hvilke produkter du bruker og hvordan du vasker deg har mye å si. Lunkent vann og en rens uten såpe anbefales bl.a av allergiforbund, og selvfølgelig klesvaskemidler uten parfyme.

Anonymkode: 3467f...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare lett til moderat plaget, mest på øyelokkene, halsen og i "albuebøyene" (hva heter egentlig det området?).
Jeg dusjer bare noen få ganger i uka, bruker en god øyekrem (LaRoche Posay Toleriane) og god (uparfymert) bodylotion og hvis eksemet blusser veldig opp så bruker jeg kortisonkrem frem til det roer seg ned.
Jeg bruker mest mulig parfymefrie produkter og har sluttet å bruke tøyskyllemiddel.

For min del blusser eksemet opp ved stress, kraftig væromslag og ved tull i stoffskiftet (har Graves). Får også lettere utbrudd når det er kaldt og innelufta er tørr. Har jeg først fått eksemutbrudd, forverres utslettet også lett dersom jeg bruker ullklær. Dessverre, da jeg elsker ullklær når det er kaldt.
Mulig det også avhenger av kosthold, men har ikke så langt klart å finne noen sammenheng mellom kosthold og eksemutbrudd.

Anonymkode: 235a3...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid pysj, så ikke sengetøyet ødelegges.

Anonymkode: 519f8...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører meg sånn at jeg er ferdig smurt 40 min før jeg skal legge meg i de periodene min eksem krever mye smøring.  Sover også med pysj for å skåne seng og sengetøy. 

Etter å ha lagt om kosthold og byttet ut all kosmetikk og hudpleie (mye stoffer som trigger) til merker og produkter huden min tåler - så har min eksem for første gang i mitt liv blitt levlig. Utbrudd i perioder ja, helt umulig å unngå alle triggere, men blitt mye bedre. 

 

Anonymkode: bb1d7...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å smøre så mye som jeg bør, har mye eksem i ansiktet, på hendene og armene. Det ødelegger klær, slimer til håret mitt (hvis ikke jeg har stram ballett-knute hele tiden), klisser til sengetøy, jeg føler at krem lukker porene så jeg blir klam og huden ikke får puste - og jo jeg har prøvd alt som er, de fra apoteket er de verste, men dyre kremer fra hudpleiere eller naturlige kremer er også noe forbannet kliss.

Jeg orker ikke å være feit og kvapsete i tillegg til eksemen, så trener hver dag selv om svette trigger eksemen.

Har ikke klart å finne noe mønster med kosthold, så tror ikke det er det. Har gått på en masse ekstreme dietter opp gjennom uten at det har hjulpet noe. vegansk, rawfood, paleo, lavkarbo, lavfoodmap…

Anonymkode: 93d70...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har relativt mild atopisk eksem selv, og har tre barn/ungdommer som har det i ulik grad. Ene er mye plaget. Etter å ha prøvd mye forskjellig, har vi her hos oss landet på en krem som heter AgrOsan (den grønne). Kjøper på helsekostbutikker. Innimellom må det kortisonkrem til om vinteren, men etter at vi begynte med AgrOsan har det sjelden vært behov for det. Den trekker godt inn i huden, er ikke klissete, og den lukter godt (eukalyptus). Smører ved behov egentlig. Anbefales 👌

Anonymkode: 8670f...37a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har relativt mild atopisk eksem selv, og har tre barn/ungdommer som har det i ulik grad. Ene er mye plaget. Etter å ha prøvd mye forskjellig, har vi her hos oss landet på en krem som heter AgrOsan (den grønne). Kjøper på helsekostbutikker. Innimellom må det kortisonkrem til om vinteren, men etter at vi begynte med AgrOsan har det sjelden vært behov for det. Den trekker godt inn i huden, er ikke klissete, og den lukter godt (eukalyptus). Smører ved behov egentlig. Anbefales 👌

Anonymkode: 8670f...37a

Denne: 

Screenshot_20240413_202142_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 8670f...37a

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Canodermkrem som jeg får på blå resept. Dusjer hver annen/tredje dag og smører godt etter det. Gnir inn det jeg orker og tørker litt av med håndkle. Må vaske håndklær ofte, men orker ikke å smøre og smøre. Kjedelig å vente så lenge på at det tørker heller. Burde smurt hver dag, men nøyer meg med annen/tredje hver dag. Hvis jeg svetter bytter jeg klær så fort jeg kan, men dusjer ikke utenom dusjedagene. Det fungerer bra og er veldig bra i huden nå. Bruker også Atarax for å unngå kløe om natten og sove bedre. Atarax er også angstdempende og det er fint for jeg er også plaget med angst. 

Anonymkode: a0b8b...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som du kan ha utbytte av en tur til lege og dermatolog, for såpass ekstreme tiltak er ikke helt normalt. Dietten din kan også trigge eksem. Når man har eksem skal man helst vaske seg jevnlig, da vann tilfører fukt tilbake til huden. Likevel er det viktig å låse inn fuktigheten rett etter du er ferdig å vaske deh. Hvilke produkter du bruker og hvordan du vasker deg har mye å si. Lunkent vann og en rens uten såpe anbefales bl.a av allergiforbund, og selvfølgelig klesvaskemidler uten parfyme.

Anonymkode: 3467f...b49

Du bør kanskje ikke uttale deg så bastant da du åpenbart ikke har peiling. I tillegg henviser du til kilder som sier det motsatte av det du hevder de sier. 

Det er helt vanlig med slike tiltak som ts snakker om innledningsvis. Det er ikke ekstreme tiltak. Astma og allergi forbundet sier overhodet ikke at man må vaske seg for å opprettholde fuktighet, snarere tvert imot.

Anonymkode: 97f46...669

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 18.48):

Du bør kanskje ikke uttale deg så bastant da du åpenbart ikke har peiling. I tillegg henviser du til kilder som sier det motsatte av det du hevder de sier. 

Det er helt vanlig med slike tiltak som ts snakker om innledningsvis. Det er ikke ekstreme tiltak. Astma og allergi forbundet sier overhodet ikke at man må vaske seg for å opprettholde fuktighet, snarere tvert imot.

Anonymkode: 97f46...669

Tenkte akkurat det samme som deg da jeg leste kommentaren 🙈🙈 ts

Anonymkode: 76824...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar folkens 🫶🏼 ser ut til at jeg egentlig burde sove i pysj, noe jeg hater 😅 men skjønner at det sikkert er best. Ellers gjør jeg de samme tiltakene som dere anbefaler her altså. Jeg fant min nye favorittkrem i Spania som funker utrolig bra på min hud: Eucerin Urea Repair Plus 10%. Den finnes i litt mindre variant i Norge (400ml tror jeg), fikk kjøpt den på 1liters flaske i Spania. Anbefales til dere andre atopikere 💕 ts

Anonymkode: 76824...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...