Gjest syk Skrevet 7. februar 2006 #1 Skrevet 7. februar 2006 Jeg ble sykemeldt 14 dager. Så ringer sjefen og ber meg maile han alle passord og brukernavn slik at han får full tilgang på datamaskinen min. Har han lov å kreve dette?
Bobeline Skrevet 7. februar 2006 #2 Skrevet 7. februar 2006 Dette er jeg ikke helt sikker på... Men hvis datamaskinen det er dreier seg om er en maskin som hører bedriften til, kan det være lurt for arbeidsgiver å undersøke om det kommer inn ordrer eller andre viktige jobbrelaterte meldinger på denne maskinen, eller om maskinen innehar opplysninger av samme art. Med det mener jeg at informasjon som brukes i jobbsammenheng kommer arbeidsgiver/bedriften til gode. Arbeidsgiver har derimot ikke lov til å lese hva som måtte være på datamaskinen av privat post/opplysninger. Sånn sett er det nok lettere for sjefen og følge med på at alt som skal gjøres mens du er sykemeldt, blir gjort. Og sjefen har lov til å spørre om å få brukernavn og passord, men om det kan kreve å få dette utlevert er en annen sak. Jeg jobber i en bedrift hvor bedriftens opplysninger aldri lagres på bare en maskin, derfor er ikke vi pålagt å oppgi passord og brukernavn ved etterspørsel ( i våre interne retningslinjer). Det er snarer tvert i mot, vi skal ikke oppgi passord og brukernavn til noen, ikke engang til sjefen.
abelille Skrevet 8. februar 2006 #3 Skrevet 8. februar 2006 Det kommer an på om dere har et it-reglement og hva som eventuelt står der. Dine opplysninger er dine, og de verner datatilsynet om. Når det er sagt, datamaskinen er ikke din, den er bedriften sin. Du kan ikke forvente at ikke noen andre skal bruke den i løpet av den perioden du er borte. De fleste bedrifter har likevel nettverk, slik at en bruker kan logge seg på en hvilken som helst datamaskin med sitt brukernavn/passord. Derfor synes jeg det høres litt rart ut at han må få utlevert dette. Så du kan trolig nekte, men da vil han nok lure på hva du har å skjule. (Privat e-post bør foregå på privat e-post som feks gmail, hotmail, yahoo)
minienthe Skrevet 8. februar 2006 #4 Skrevet 8. februar 2006 hvis sjefen har gyldig grunn til å gå inn på din maskin så vil han få de passordene har behøver via bedriftens IT ansvarlig/ITadmin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå