AnonymBruker Skrevet 9. april #1 Del Skrevet 9. april Er det noen av dere med hormonforstyrrelser som har klart å gå ned i vekt? Hva gjør dere? Jeg går på maksdose merformin, det gir meg null matlyst og matglede, synes nesten ingenting smaker godt lengre. Spiser tre måltider for dag, nesten ingenting ultraprosessert, går alltid minst 8000 skritt for dag, vekta står bom stille, og det har den gjort i mange år, selv når jeg spiste mer enn jeg gjør nå. Har aldri fråtset, men spiste ofte kvelds før, typ knekkebrød eller en skive, men har kuttet det ut. En typisk dag er proteinrik frokost, enten tre egg på ett knekkebrød med tomat eller paprika til, eller en bolle med gresk yoghurt blandet med cottage cheese, müsli og nøtter (noen ganger eple eller banan for smak) lunsj: et par knekkebrød med ost, en salat eller et par skiver middag: en normal porsjon med hva enn vi har til middag. Pleier å være kylling, fisk eller tofu med grønnsaker og potet eller ris. siste måltid er rundt 17, frokost rundt 08. hva har dere som har klart gå ned i vekt gjort annerledes? Jeg har i flere år spist plantebasert, men har det siste året begynt med animalske produkter igjen. Er i hovedsak interessert i svar fra folk med hormonforstyrrelser, jeg var slank tidligere og det var ikke kostholdsforverring som gjorde at mine 20 ekstra kg kom. Anonymkode: 3a9cb...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #2 Del Skrevet 9. april Hva er en normal porsjon for deg? Teller du kalorier? Anonymkode: f0c91...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 9. april #3 Del Skrevet 9. april Vel jeg gikk ned 20 kg mens jeg gikk gravid ... hvordan..ikke spise noe he he..ok det skal si at jeg har en kronisk sykdom og fikk ikke i meg noe når jeg gikk gravid...da gikk jeg fort ned i vekt. Veier nå 60 og holder meg stabilt...spiser 2 knekkebrød med melk til frokost...sp litt middag...og mellom dette sjokolade 🤦 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #4 Del Skrevet 9. april https://www.nuffieldhealth.com/article/how-exercise-can-help-with-pcos https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/pcos-diet Tror du vil ha god effekt av å fokusere på «hormonvennlig» mat og trening. Anonymkode: da63d...94f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #5 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Er det noen av dere med hormonforstyrrelser som har klart å gå ned i vekt? Hva gjør dere? Jeg går på maksdose merformin, det gir meg null matlyst og matglede, synes nesten ingenting smaker godt lengre. Spiser tre måltider for dag, nesten ingenting ultraprosessert, går alltid minst 8000 skritt for dag, vekta står bom stille, og det har den gjort i mange år, selv når jeg spiste mer enn jeg gjør nå. Har aldri fråtset, men spiste ofte kvelds før, typ knekkebrød eller en skive, men har kuttet det ut. En typisk dag er proteinrik frokost, enten tre egg på ett knekkebrød med tomat eller paprika til, eller en bolle med gresk yoghurt blandet med cottage cheese, müsli og nøtter (noen ganger eple eller banan for smak) lunsj: et par knekkebrød med ost, en salat eller et par skiver middag: en normal porsjon med hva enn vi har til middag. Pleier å være kylling, fisk eller tofu med grønnsaker og potet eller ris. siste måltid er rundt 17, frokost rundt 08. hva har dere som har klart gå ned i vekt gjort annerledes? Jeg har i flere år spist plantebasert, men har det siste året begynt med animalske produkter igjen. Er i hovedsak interessert i svar fra folk med hormonforstyrrelser, jeg var slank tidligere og det var ikke kostholdsforverring som gjorde at mine 20 ekstra kg kom. Anonymkode: 3a9cb...4cd Har du målt blodsukkeret? Påvist insulinresistens ? Kutt ned på karbohydrater, så kommer du til å se at vekta går ned... Anonymkode: 11fe6...f8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #6 Del Skrevet 9. april Teller ikke kalorier. En normal porsjon er det samme som for de fleste andre jeg kjenner. En ikke-overfylt tallerken. Følger tallerkenmodellen med 1/2 grønnsaker, 1/4 protein og 1/4 karbo, typ 1-2 poteter og to fiskekaker. har ikke målt blodsukker, men tok ble testet for insulinresistens for mange år siden. Det var normalt da, men det kan kanskje ha endret seg. Men ville ikke metforminen hjulpet med det uansett? Anonymkode: 3a9cb...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #7 Del Skrevet 9. april Chips, brus, sjokolade, godteri i helgen? Anonymkode: 6ebc1...3a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #8 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Teller ikke kalorier. En normal porsjon er det samme som for de fleste andre jeg kjenner. En ikke-overfylt tallerken. Følger tallerkenmodellen med 1/2 grønnsaker, 1/4 protein og 1/4 karbo, typ 1-2 poteter og to fiskekaker. har ikke målt blodsukker, men tok ble testet for insulinresistens for mange år siden. Det var normalt da, men det kan kanskje ha endret seg. Men ville ikke metforminen hjulpet med det uansett? Anonymkode: 3a9cb...4cd Dersom du har PCOs har du sannsynligvis også insulinresistens - og må kutte ned på karbohydrater. "Tallerken-modellen" blir da veldig feil for deg.....du bør opp i 3/4 proteiner og 1/4 karbohydrater, maksimalt.... Anonymkode: 11fe6...f8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #9 Del Skrevet 9. april Jeg er i øvre del av normalvekt i BMI med PCOS. Jeg har gått ned fra 66 til 62 kg siden i fjor og holder meg stabil på 62 og er relativt fornøyd med det. Jeg faster intermitterende, så jeg spiser ikke før tidligst 10:30, men helst 11:30. Da spiser jeg en brødskive eller tre knekkebrød med normalt pålegg og en frukt eller yoghurt. Spiser normal porsjon til middag og kvelds, og spiser snacks fredag og lørdag. Jeg bruker ikke metformin fordi jeg er ikke insulinresistent. Anonymkode: 4774d...e23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #10 Del Skrevet 9. april Hva drikker du gjennom dagen? Spiser du mye godteri? Anonymkode: f0c91...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #11 Del Skrevet 9. april Spiser selvfølgelig ikke godteri, ikke i helgene heller. Spør jo fordi jeg faktisk ikje skjønner hvorfor jeg ikke går ned, hadde jeg trykt innpå med snop hadde det jo vært ganske vesentlig å opplyse om i hovedinnlegget. Har ikke nulltoleranse for det, har bare ikke lyst på. Tar jeg en sjokoladebit så smaker den ikke spesielt godt. Drikker heller ingenting av betydning, kun vann, kaffe uten melk eller te. Er ikke glad søt drikke. Skal forsøke å kutte karbo, takk! Anonymkode: 3a9cb...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #12 Del Skrevet 10. april Jeg har PCOS og gikk ned 13 kg på Metformin (var normalvektig før men på BMI grensen til overvekt). Rart det fungerer så forskjellig. Gjorde ingenting drastisk med kostholdet heller, men fikk jo litt "drahjelp" i startfasen på grunn av bivirkninger. Det eneste jeg har gjort nå er å kutte ut mellommåltid og småspising. Spiser like mye karbohydrater som før. Trener en del, så karbohydrater må jeg ha for å fungere. Kan ikke forstå hvorfor du ikke går ned i vekt når du i tillegg spiser så lite som du gjør. Anbefaler å høre med legen. Anonymkode: a570c...63f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #13 Del Skrevet 10. april Spis færre kalorier. Dette er det eneste tipset du trenger, ingenting annet. Alt annet er bare vås og du kaster bort tiden din. Alle som forteller deg noe annet lyver til deg. Aldri hør på noen som forteller deg noe annet, aldri stol på noen av rådene de gir deg. Du er ikke ett unikt snøflak som går imot fysikkens lover. Spis færre kalorier. Dette gjelder nøyaktig 100% av alle mennesker som noen gang har eksistert og noen gang kommer til å eksistere, av alle 120 milliarder mennesker som har levd på jorden har det har aldri vært ett eneste unntak og det kommer aldri til å komme ett unntak. Anonymkode: e00fc...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #14 Del Skrevet 10. april Hva er kriteriene for å få resept på metformin? Fastlegen min er en real nisse når det kommer til PCOS, han mener jeg ikke hr PCOS fordi mensen er regelmessig og jeg ikke slår nevneverdig ut på blodprøver. Jeg har mange andre symptom og har blitt operert for cyster. Både gynekolog og sykehuset sier jeg har PCOS selv med regelmessig mensen, begge steder har poengtert at PCOS kan utarte seg ulikt for ulike individ. Jeg har bare aldri orka å følge det voldsomt opp siden jeg ikke feks skal ha barn og stort sett greier å holde ting som vekt og energi i vater men nå merker jeg at ting er vanskeligere og mer hårete😅 Anonymkode: 817d3...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #15 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva er kriteriene for å få resept på metformin? Fastlegen min er en real nisse når det kommer til PCOS, han mener jeg ikke hr PCOS fordi mensen er regelmessig og jeg ikke slår nevneverdig ut på blodprøver. Jeg har mange andre symptom og har blitt operert for cyster. Både gynekolog og sykehuset sier jeg har PCOS selv med regelmessig mensen, begge steder har poengtert at PCOS kan utarte seg ulikt for ulike individ. Jeg har bare aldri orka å følge det voldsomt opp siden jeg ikke feks skal ha barn og stort sett greier å holde ting som vekt og energi i vater men nå merker jeg at ting er vanskeligere og mer hårete😅 Anonymkode: 817d3...75b Dersom man har PCOS med BMI på 25 og opp til 30 så er det anbefalt, BMI på 30 og høyere så "skal" man ta Metformin. https://www.volvat.no/aktuelt/en-krevende-prosess--pcos-ekspert-sier-det-finnes-god-hjelp/ Anonymkode: da63d...94f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #16 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Spis færre kalorier. Dette er det eneste tipset du trenger, ingenting annet. Alt annet er bare vås og du kaster bort tiden din. Alle som forteller deg noe annet lyver til deg. Aldri hør på noen som forteller deg noe annet, aldri stol på noen av rådene de gir deg. Du er ikke ett unikt snøflak som går imot fysikkens lover. Spis færre kalorier. Dette gjelder nøyaktig 100% av alle mennesker som noen gang har eksistert og noen gang kommer til å eksistere, av alle 120 milliarder mennesker som har levd på jorden har det har aldri vært ett eneste unntak og det kommer aldri til å komme ett unntak. Anonymkode: e00fc...563 Gratulerer med din nært forestende Nobelpris! Hvordan føles det å egenhendig ha løst hele verdens overvektsproblematikk, alle hormonforstyrrelser og alt av insulinresistens helt egenhendig? Du har tenkt på noe ingen, virkelig ingen andre i hele verden har så mye som vurdert engang før. Termodynamikk, energi inn vs energi ut. Så genialt, det løste alt. Tenk at ingen har kommet med denne åpenbaringen før deg, akkurat her og nå på Kvinneguiden av alle plasser! Hva blir det neste mon tro? At det å spise mer løser allt relatert til Anoreksi kanskje? Hva med at deprimerte bare må slutte å tenke triste tanker? Vi venter alle i spenning. Anonymkode: 817d3...75b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #17 Del Skrevet 10. april Jeg er relativt fersk med Metformin, men min erfaring så langt er at vekten går lettere ned med ett litt høyere inntak av komplekse karbohydrater enn jeg hadde før. (Før spiste jeg ca 50 g om dagen, men har økt til ca 90 g nå) Etter at jeg økte karbohydratinntaket gikk jeg ned 1 kg på 10 dager. Anonymkode: fddac...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #18 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Gratulerer med din nært forestende Nobelpris! Hvordan føles det å egenhendig ha løst hele verdens overvektsproblematikk, alle hormonforstyrrelser og alt av insulinresistens helt egenhendig? Du har tenkt på noe ingen, virkelig ingen andre i hele verden har så mye som vurdert engang før. Termodynamikk, energi inn vs energi ut. Så genialt, det løste alt. Tenk at ingen har kommet med denne åpenbaringen før deg, akkurat her og nå på Kvinneguiden av alle plasser! Hva blir det neste mon tro? At det å spise mer løser allt relatert til Anoreksi kanskje? Hva med at deprimerte bare må slutte å tenke triste tanker? Vi venter alle i spenning. Anonymkode: 817d3...75b TS sier bokstavelig talt i HI at det ikke er kostholdet som er problemet, kostholdet har ikke forandret seg i det hele tatt likevel har hun gått opp 20 kg i følge hun, noe som er fysisk umulig, lær deg å lese. TS leter etter alle andre løsninger enn å redusere kalorier, selv om det er det eneste korrekte svaret. Anonymkode: e00fc...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 10. april #19 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dersom man har PCOS med BMI på 25 og opp til 30 så er det anbefalt, BMI på 30 og høyere så "skal" man ta Metformin. https://www.volvat.no/aktuelt/en-krevende-prosess--pcos-ekspert-sier-det-finnes-god-hjelp/ Anonymkode: da63d...94f Det er vel "slanke"sprøytene det er skrevet om her og ikke metformin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #20 Del Skrevet 10. april Ugresset skrev (10 minutter siden): Det er vel "slanke"sprøytene det er skrevet om her og ikke metformin? Så vidt jeg vet, er det snakk om metformin. Det var i hvert fall metformin det var snakk om da jeg jobbet på legesenter for flere år siden. Anonymkode: da63d...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå