Gå til innhold

Pels


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på, dere som av prinsipp ikke vil bruke pels lenger (pelsdyr i bur), spiser dere fortsatt oppdrettsfisk? Fisk er individer på lik linje som pelsdyr, ikke sant? Les denne artikkel, og si hva du mener. Jeg kommer aldri til å spise oppdrettsfisk igjen!

Oppdrettslaks, Laks | Rekordmye dårlig oppdrettslaks (nettavisen.no)

Anonymkode: 82a85...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, de to gruppene er ikke likestilt. Jeg trenger ikke lese noe som helst. Vill fisk er og har det bedre, ja, men oppdrettsfisk har det mye friere enn et dyr i et trangt but.

Endret av svartkatt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lurte på, dere som av prinsipp ikke vil bruke pels lenger (pelsdyr i bur), spiser dere fortsatt oppdrettsfisk? Fisk er individer på lik linje som pelsdyr, ikke sant? Les denne artikkel, og si hva du mener. Jeg kommer aldri til å spise oppdrettsfisk igjen!

Oppdrettslaks, Laks | Rekordmye dårlig oppdrettslaks (nettavisen.no)

Anonymkode: 82a85...e93

Har ikke spist oppdrettsfisk på mange år. Ikke svin heller, pels er rent ut latterlig.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (2 minutter siden):

Nei, de to gruppene er ikke likestilt. Jeg trenger ikke lese noe som helst. Vill fisk er og har det bedre, ja, men oppdrettsfisk har det mye friere enn et dyr i et trangt but.

Jo, da er du så uvitende at du absolutt burde lese artikkelen! Kanskje du burde ta deg et dykk ned i en av disse mærene og se hvor romslig og avslappende forhold disse fiskene har? (stress, biting/sår osv)

Anonymkode: 82a85...e93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (25 minutter siden):

Har ikke spist oppdrettsfisk på mange år. Ikke svin heller, pels er rent ut latterlig.

Fisker du selv?

Anonymkode: 277bb...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fisker du selv?

Anonymkode: 277bb...ed7

Fisker masse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ikke laks og har aldri brukt ett pelsplagg i mitt liv. 

Anonymkode: 135ce...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor en må sidestille alt. Selv om 2. verdenskrig var mye mer barbarisk enn Russland/Ukraina krigen så betyr ikke det at en tenker at Russland/Ukraina krigen er ok. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan forsvare pels bruk! At fisk lider er ikke noe mennesker bør være stolte av, men det har ingen sammenheng med å være imot pels oppdatert. 

Nei jeg spiser ikke oppdrettsfisk. Fisker mye selv 

Anonymkode: 4de35...922

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en arvet pels, og spiser ikke oppdrettsfisk.

Alt er feil med fiskeoppdrett. Fra miljøet til dyrevelferd. Rovdrift på begge deler. Pluss at smaken er så som så. 

Pelsen går jeg med en gang i blant, men det er uaktuelt å kjøpe en ny. Min ble kjøpt på 80 tallet, og synes det er bedre å bruke den enn å kaste den. Men ser jo dilemmaet. 

Anonymkode: d0753...4b3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk er mat, og man må spise. Pels trenger man ikke.

For å være helt ærlig så driter jeg litt i hvordan dyrene vi spiser har det. De er mat, og det er vi som bestemmer. Vi er en del av den brutale naturen hvor den sterkeste overlever.

Anonymkode: c0be6...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg bruker en arvet pels, og spiser ikke oppdrettsfisk.

Alt er feil med fiskeoppdrett. Fra miljøet til dyrevelferd. Rovdrift på begge deler. Pluss at smaken er så som så. 

Pelsen går jeg med en gang i blant, men det er uaktuelt å kjøpe en ny. Min ble kjøpt på 80 tallet, og synes det er bedre å bruke den enn å kaste den. Men ser jo dilemmaet. 

Anonymkode: d0753...4b3

Nå var det et visst parti i forrige regjering som fikk igjennom forbud mot pelsnæringen. Det er ikke dette som er mitt hovedpoeng. Men samme parti ser ikke dobbeltmoralen i å la oppdrettsnæringen holde på med det massive dyreplageriet de holder på med. Tvert i mot,- dette partiet vil heller premiere disse nyrike milliardærene med mindre formueskatt! Jeg spyr, ingen burde spise denne "maten" deres, og ingen burde stemme på dette tullepartiet neste gang.

Anonymkode: 82a85...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å pine et dyr bare ut av sin egen forfengelighet og å bruke fisk til mat. At staten gir skyhøye bøter til oppdrettsnæringen som ikke oppførser seg er bare bra, de bøtene kunne med fordel vært høyere men jeg spiser oppdrettsfisk og er absolutt motstander av pelsbruk. Det finnes ingen grunner til at pelsdyr oppdrett skal være lovlig eller bruk og støtte av dette.

Anonymkode: 761dc...bc0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer spent på om folk som er imot pels spiser kjøtt. Dyrevelferden er ikke akkurat på topp der heller. 

Og i likhet med at vi ikke trenger pels for å holde varmen, trenger vi heller ikke kjøtt for å bli mette. Forfedrene våre trengte begge deler, men nå finnes det alternativer til både pels og kjøtt 👍🏻

Jeg spiser ikke kjøtt selv, men bruker arvepels.

Anonymkode: 85d24...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på å pine et dyr bare ut av sin egen forfengelighet og å bruke fisk til mat. At staten gir skyhøye bøter til oppdrettsnæringen som ikke oppførser seg er bare bra, de bøtene kunne med fordel vært høyere men jeg spiser oppdrettsfisk og er absolutt motstander av pelsbruk. Det finnes ingen grunner til at pelsdyr oppdrett skal være lovlig eller bruk og støtte av dette.

Anonymkode: 761dc...bc0

Nå var det ikke uenighet vedr. pelsnæring dette dreide seg om, men likhet for loven for dyreplagerne i oppdrettsnæringen. De bør få bøter og driftsforbud og ikke skatteletter!

Anonymkode: 82a85...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på å pine et dyr bare ut av sin egen forfengelighet og å bruke fisk til mat. At staten gir skyhøye bøter til oppdrettsnæringen som ikke oppførser seg er bare bra, de bøtene kunne med fordel vært høyere men jeg spiser oppdrettsfisk og er absolutt motstander av pelsbruk. Det finnes ingen grunner til at pelsdyr oppdrett skal være lovlig eller bruk og støtte av dette.

Anonymkode: 761dc...bc0

Dyret blåser vel i om det blir pels eller pølse, det er dødt uansett. Og det å spise kjøtt jan også sees på som «forfengelig», da det er noe vi mennesker klarer oss helt fint uten.

Anonymkode: 85d24...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...