Gå til innhold

Dere som har halvsøsken, hvordan er deres forhold til de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mine foreldre er skilt og begge giftet seg på ny på hver sin kant. Min far fikk en sønn og en datter med nye kona og vi har hatt grei kontakt. Men jo eldre vi har blitt jo mer har jeg blitt diskriminert av mine søsken. Spesielt etter min bror fikk barn rett før sommeren i fjor. Ikke ble jeg invitert i dåpen eller bryllupet heller, for "jeg var jo bare halvsøster". Dette har vært utrolig sårende. Vi har ikke kranglet eller noe sånt heller. Har prøvd det meste, tilbydd meg å være barnevakt, invitert på middag. De takker alltid nei eller skylder på sykdom. Kan være de ikke liker meg altså, men jeg forstår bare ikke hva galt jeg har gjort. 

Jeg har alltid tenkt at familie er familie uavhengig om vi har samme mor eller hva enn. Og en annen ting er at alle våres besteforeldre er døde og vi har ingen annen slekt her i Norge (bare noen tremenninger på andre siden av jordkloden). Så vi har bare hverandre egentlig. 

Har litt inntrykk av at mange ser ned på halvsøsken, vi er liksom ikke like mye verdt. Ble lei meg da jeg snakket med en venninne om dette, hun sa at det var ikke rart at mine søsken tok avstand, for jeg var jo ikke helsøsken, og derfor langt nede på rangstigen. 

Noen som kjenner seg igjen? Er bare ekstra vondt i kveld, når jeg ser på sosiale medier at mine søsken har familiemiddag atter en gang. Jeg har ikke hørt et ord. 

Anonymkode: c2fbc...4a4

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så utrulig trist, og rart, i mine øyne. Har halvsøsken. Men vi er alle søsken, bruker bare halv når jeg skal forklare at jeg har skilte foreldre. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg halvsøsken, men min partner har. Og det tok mange år inn i vårt forhold før jeg innså at den ene var halvsøsken. 

Vi har også mest med min partners halvsøsken å gjøre. Kan være pga at vi og de har barn, mens helsøskenet ikke har. Mine svigersøsken bor begge i utlandet- samme land, ulike deler av landet, men til gjengjeld like lett å komme seg til begge. 

Trist å høre at du ikke får ta del i den siden av familien din. Jeg er veldig familieorientert av meg, så for meg virker det utenkelig 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har halvsøsken. Den på mammas side har jeg god kontakt med, men søskenet på far side har jeg veldig lite kontakt med. Eneste kan være en «like» på et bilde på sosiale medier. Men det er sjeldent det også. Men jeg har jo heller ingen kontakt med faren min, så det er grunnen til den dårlige kontakten med søskenet også. 

Anonymkode: f14d8...fde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker aldri ordet «halvsøsken», de er søstrene mine. Vi har et veldig nært forhold. 

Anonymkode: 63892...dfb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 4-5 år eldre enn de eldste søskna mine. Har aldri tenkt på dem som "halve" sjøl om jeg bodde halve tida i et anna hus, og jeg veit at de føler det samme. 

Anonymkode: d5bd1...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke-eksisterende forhold. Har en "halvbror", samme far. 

Han er 20 år eldre enn meg. I oppveksten så var han ikke noe annet enn et problem for mamma og pappa. Stjal, løy og skapte drama grunnet rus, psykiske lidelser og fordi han er den han er. Hjelper ikke at han har vært rusfri de siste 15 årene og i terapi de siste 20 årene. Han har forsøkt å ta kontakt de siste årene, men jeg vil ikke ha noe med han å gjøre og det vil ikke mine søsken heller.

I hele oppveksten så jeg hvordan han ødela pappa ved å misbruke hans godhet. Tok kun kontakt for penger og tjenester. Fikk han ikke, så stjal han. Han holdt på å ødelegge mellom mamma og pappa flere ganger.  

Nei, noen ting kan bare ikke tilgis. Han er fortsatt et dårlig menneske som bare setter seg selv først, selv som rusfri. Han var en drittunge, enda verre i tenårene og et mareritt i 20 årene. Han er nå snart 50 og er som dø for meg. 

Halve slekta har vendt han ryggen. Hele slekta på moren hans sin side vil ikke ha noe med han å gjøre. Han forsøker å få kontakt med meg og mine søsken, fordi han har absolutt ingen. Og det er selvforskyldt. 

Jeg hater å omtale han som "halvbror", han er ingen bror. Jeg har bare to søsken. 

Anonymkode: 9dac8...98c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har stesøsken, og blir bed i alt av bryllup og barnedåpen. Møtes i voksen alder.

Anonymkode: f10b3...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har faktisk tettere kontakt med min "halvsøster" (som er min søster) enn det jeg har med "helbroren" min. Utrolig rart og trist at du opplever dette. Men de siser mest om hvilke mennesker disse er, mer enn slektsforholdet. 

Anonymkode: 72bad...418

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å nevne, har en "halvbror" til. 

Har møtt han et par ganger som barn i begravelse og bryllup, aldri snakket med han. Så vidt hørt noe om han. Glemmer at han i det hele tatt eksisterer, slik som nå.

Han valgte sin mor og aldri ønsket kontakt med pappa og heller ikke mine søsken. Det er som jeg forstår det fordi moren hans lagde en fortelling om at pappa var den som forlot dem, når fakta er at moren var utro. Pappa var også veldig ung da de ble født (14år og 16år), hun moren var mye eldre (ikke snakk om to ungdommer, men ungdom og en voksen), og hun dro før han yngste ble født og løy om farskapet frem til han var i tenårene. Derfor ønsket han ikke kontakt og har av en eller annen grunn aldri ønsket det som voksen heller. Vet ikke hvorfor, men jeg bryr meg ikke, aldri hatt et ønske om det selv. Han er en fremmed for meg. 

På grunn av min egen erfaring med halvsøsken, så vil jeg aldri ha barn med to menn. Over mitt lik. For meg så er det ikke ekte søsken. Men det er på grunn av min personlige erfaring. Jeg forstår andre har andre erfaringer, men jeg ønsker ikke noe sånt for mine barn. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Glemte å nevne, har en "halvbror" til. 

Har møtt han et par ganger som barn i begravelse og bryllup, aldri snakket med han. Så vidt hørt noe om han. Glemmer at han i det hele tatt eksisterer, slik som nå.

Han valgte sin mor og aldri ønsket kontakt med pappa og heller ikke mine søsken. Det er som jeg forstår det fordi moren hans lagde en fortelling om at pappa var den som forlot dem, når fakta er at moren var utro. Pappa var også veldig ung da de ble født (14år og 16år), hun moren var mye eldre (ikke snakk om to ungdommer, men ungdom og en voksen), og hun dro før han yngste ble født og løy om farskapet frem til han var i tenårene. Derfor ønsket han ikke kontakt og har av en eller annen grunn aldri ønsket det som voksen heller. Vet ikke hvorfor, men jeg bryr meg ikke, aldri hatt et ønske om det selv. Han er en fremmed for meg. 

På grunn av min egen erfaring med halvsøsken, så vil jeg aldri ha barn med to menn. Over mitt lik. For meg så er det ikke ekte søsken. Men det er på grunn av min personlige erfaring. Jeg forstår andre har andre erfaringer, men jeg ønsker ikke noe sånt for mine barn. 

Siden du ikke bryr deg, regner jeg med at du aldri har spurt din halvbror om årsaken. For det er som du skriver veldig rart at denne «årsaken» skulle preget de sånn i voksne alder at de heller ikke da har tatt kontakt med faren sin. Om det virkelig var slik du har fått fortalt historien, ville de nok helt sikkert innsett realitetene som voksen. 

Min far har lagd lignende historier for hvorfor jeg har valgt å ta avstand fra han også, selv om sannheten er noe helt annet. 

Anonymkode: f14d8...fde

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man er like mye i slekt med ett halvsøsken som med hver av biologiske foreldre. Det er bare helsøsken som er tettere beslektet. Derfor er det rart å nedgradere halvsøsken når det gjelder deling av gener. Alle føler seg nær beslektet genetisk med mor eller far? Der står altså halvsøsken på samme % i slektskap. 

Anonymkode: 85370...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, det var sårt og rart. Tenker aldri på at mitt halvsøsken ikke er hel søsken. Går like godt overens og er like glade i begge to. Vi vokste opp sammen. 

Om ikke halvsøsken er nær nok til å bli bedt, hvem er? Bare foreldre, helsøsken og barn? Kan jo ikke være noen venner eller andre slektninger i det bryllupet siden blodsbåndet ikke er nært nok. 

Anonymkode: 2e158...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har 3 halvsøsken. Ene vokste jeg opp sammen med, og anser henne som min søster, og har et godt forhold til henne.

De 2 andre, så jeg kanskje 2 ganger i barndommen, og jeg har ikke noe forhold til de. De har aldri kontaktet meg, og jeg har aldri kontaktet de. 

Anonymkode: aba23...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har to stesøstre og to helbrødre. Jeg og brødrene har ingen kontakt med yngste stesøstra. Vi har derimot litt kontakt med eldste stesøstra.

Anonymkode: 280cc...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to halvsøstre og en helbror.

Stort sett sier jeg bare søsken eller søstre og bror, ingen videre spesifisering av familiehistorien men av og til er det greit å nevne at de to yngste er halvsøsken fordi min og min bror sin far døde veldig ung og uvventa.

Vi har helt ulik familiehistorikk fordi de voks opp i en annen familie enn meg og min bror. Det er 21 år mellom eldst og yngst, de har aldri bodd i samme hus, ikke engang i samme bygd. 

Vi er ikke nære, faktisk er det mer enn 10 år siden sist jeg engang møtte den ene søstra mi, 3 år siden jeg møtte den andre. Det er nesten samme historie med min bror og de to.

Vi har ingenting negativt i søskenforholda, vi bare bor langt unna hverandre og er helt ulike mennesker.

Min bror og jeg derimot er nære og møtes flere ganger i mnd samt har nesten daglig kontakt på messenger.

Anonymkode: 1a258...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har bare halvsøsken. Har 2 halvsøsken jeg deler mor med, disse ser jeg på som helsøsken da vi har vokst opp sammen (jeg er eldst her). Vi er veldig nære og jeg tenker nesten aldri over at vi faktisk er halvsøsken. 

Har 9 (!) halvsøsken hvor vi deler far. Disse har jeg ikke noe særlig forhold til, og jeg er heller ikke interessert egentlig. Jeg synes det holder med søskene mine fra mamma, det er disse jeg er nære med. 

Anonymkode: fbfa8...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er min søster og tante til mitt barn. Jeg er tante til hennes barn. Vi har et nært forhold og sier ikke halvsøster til hverandre

Endret av Fame
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tre halvsøsken som aldri har vært interessert i å ha kontakt med meg. Noe jeg synes er veldig trist, men de har vel sine grunner. De er også en god del eldre enn meg.

Anonymkode: fffd9...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke-eksisterende. Men de var tenåringer da våre foreldre ble sammen, vi var små. Har aldri bodd sammen med de. Tror våre foreldre var ganske kjipe mot de. 

Anonymkode: a3eb2...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...