Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare jeg som blir sjalu på andre ang økonomi?

Spesielt av å lese innpå kvinneguiden, der det virker som flertallet tjener over 800 tusen. Men også av personene rundt. Føler "alle"-/mange har råd til å kjøpe det de vil, spare mangfoldige tusen hver mnd, og har hus med verdi over 10 mill, og 3-4 mill i lån. Både voksne og barn går i dyre merkeklær, reiser utenlands flere ganger i året, osv.. Skjønner bare ikke hvordan dere har fått det til. Har dere hatt flaks med kjøp av bolig? Fått barn sent? Arvet? Generelt vært flink med økonomi hele livet?

Føler ikke vi har noe dårlig økonomi, har råd til det vi trenger, og klarer å gjennomføre d meste vi ønsker , men da på bekostning av andre ting. Vi har ok inntekt, men huset trenger oppussing, og vi har 3 millioner i huslån, mulig verdi er 4-4,5. Har ikke billån, men heller ikke nybil. Mulig vi sløser penger, men vi ønsker ikke å spare inn på alt å ikke leve. Har 2 barn. Føler pengene kommer inn en dag, og går ut igjen samme dag.. har ikke noe særlig sparekonto, kun en bufferkonto hver på 50-100 tusen.

Mener ikke å ta alle sammen under en kam altså, forstår at det er mange som sliter med dagens priser. Mener egentlig bare at jeg er rett og slett sjalu på folk som har klart å komme lengre i livet enn det vi har i forhold til økonomi.

Anonymkode: 7e3a9...b2c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spesielt av å lese innpå kvinneguiden, der det virker som flertallet tjener over 800 tusen. Men også av personene rundt. Føler "alle"-/mange har råd til å kjøpe det de vil, spare mangfoldige tusen hver mnd, og har hus med verdi over 10 mill, og 3-4 mill i lån. Både voksne og barn går i dyre merkeklær, reiser utenlands flere ganger i året, osv.. Skjønner bare ikke hvordan dere har fått det til. Har dere hatt flaks med kjøp av bolig? Fått barn sent? Arvet? Generelt vært flink med økonomi hele livet?

Føler ikke vi har noe dårlig økonomi, har råd til det vi trenger, og klarer å gjennomføre d meste vi ønsker , men da på bekostning av andre ting. Vi har ok inntekt, men huset trenger oppussing, og vi har 3 millioner i huslån, mulig verdi er 4-4,5. Har ikke billån, men heller ikke nybil. Mulig vi sløser penger, men vi ønsker ikke å spare inn på alt å ikke leve. Har 2 barn. Føler pengene kommer inn en dag, og går ut igjen samme dag.. har ikke noe særlig sparekonto, kun en bufferkonto hver på 50-100 tusen.

Mener ikke å ta alle sammen under en kam altså, forstår at det er mange som sliter med dagens priser. Mener egentlig bare at jeg er rett og slett sjalu på folk som har klart å komme lengre i livet enn det vi har i forhold til økonomi.

Det er jo ikke vanskeligere å forstå enn at de dette gjelder har veldig gode lønninger ! Da har de tatt utdannelser og fått jobber med veldig god lønn. Er det et par som har dette begge to ? Klart at de tjener veldig godt da, og slipper å snu på kronene. For mange andre er det stikk motsatt ! De må jobbe hardt med helt grei lønn over mange år før det løsner og man ser at jobbing, sparing og nøkternhet over tid bærer frukter. Ofte skjer ikke dette før barna er voksne og flytter ut, og man skalerer ned boligbehovet sitt litt.  De fleste jeg kjenner er ikke der før de er langt ute i 50 årene, og kanskje har fått litt arv i tillegg. Godt betalte jobber er ekstremt attraktive, krever en god utdannelse eller lang erfaring innenfor en bedrift. Og igjen begge par i et forhold må tjene godt om man tidlig skal kunne få veldig god økonomi med bolig, ferier, bil og kanskje en hytte. 

• Liker 2
Skrevet

Fordi på nettet så pynter alle hverdagen og livet sitt med glansbilder som ikke gjenspeiler virkeligheten. Alt for å være bedre enn alle andre, om det er sant er ikke viktig.

- På internett har alle millionlønn.

- På internett bor alle en gedigen villa med tjenere 

- Alle har drømmejobben, fyllt med forfremmelser.

- De som har barn, har kun barn med toppkarakterer.

- Alle har flere mastere og gjerne en doktorgrad og.

- Alle kvinnene sier de er 10/10, og mennene har en «e-penis» på minst 30 cm.

Slutt å sammenlign deg med folk på nett, blir som å sammenligne seg med Onekl Skrue eller andre fiksjonskarakterer. Majoriteten av skrytekoret har smørt så godt på og juget så mye at de nesten tror seg selv.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (13 minutter siden):

Fordi på nettet så pynter alle hverdagen og livet sitt med glansbilder som ikke gjenspeiler virkeligheten. Alt for å være bedre enn alle andre, om det er sant er ikke viktig.

Slutt å sammenlign deg med folk på nett, blir som å sammenligne seg med Onekl Skrue eller andre fiksjonskarakterer. Majoriteten av skrytekoret har smørt så godt på og juget så mye at de nesten tror seg selv.

Du har sikkert helt rett!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du, TS? De som kjøpte bolig i en større by på 2000-tallet har gjerne tjent mye på boligen sin. Selv er jeg i midten av 30-årene. Vokste opp i en fattig familie. Utdannelse og boligkjøp var en vei ut av fattigdom og noe jeg og søskenene mine jobbet mot siden vi gikk på videregående. Jeg sparte 20 000 i året fra jeg var 15-25 år, nok til egenkapital da jeg var ferdig med studiene. Fikk godt betalt jobb i oljebransjen rett før nedgangen. Rakk å kjøpe meg min første leilighet. Makset heldigvis ikke budsjettet, så det gikk fint å betale lånet selv med dårligere betalt jobb. 

De første årene etter nedgangen fikk jeg kun kortere vikariater, ganske dårlig betalt. 350-400 tusen i året. Men jeg sa så klart ja til det jeg ble tilbudt. Etterhvert fikk jeg fast jobb i staten med lønn rundt 500 tusen. Følte jeg hadde må mange vikariater på CVen at jeg måtte lande litt karrieremessig, så jeg ble der i 5 år. 

Nå er jeg tilbake i oljebransjen og har god lønn igjen. Mannen fikk beholde oljejobben hele tiden, så han er grunnen til at vi har hatt god inntekt totalt. 

Så det er vel en kombinasjon av det å være flink til å spare og god utdannelse som gjør at vi har god økonomi i dag. Vi har ganske høyt lån, men sparer mye også. 

Anonymkode: 448fe...e5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du da?

Jeg er midt i 50-årene og det er bare de siste par årene at jeg har passert det økonomiske nivået du er på nå.

Har aldri følt på misunnelse, men har jobbet meg sakte, men sikkert opp til der jeg er i dag.

Anonymkode: 0a8cf...b23

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor gammel er du da?

Jeg er midt i 50-årene og det er bare de siste par årene at jeg har passert det økonomiske nivået du er på nå.

Har aldri følt på misunnelse, men har jobbet meg sakte, men sikkert opp til der jeg er i dag.

Anonymkode: 0a8cf...b23

Og det er akkurat der de aller fleste i "middelklassen" faktisk er også i dag. Jobber hardt over tid ! Husker selv tiden da jeg var i etableringsfasen ! Det var så vidt det gikk fra lønning til lønning. Så bedret det seg sakte men sikkert over årene som gikk. Opp og nedturer i en salig blanding.  De som ikke har økonomisk styring sliter over mange år, lærer og så bedrer det seg for mange der også. Man lærer ikke før man har brent seg hos mange. Ofte flere ganger.

• Liker 2
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (56 minutter siden):

Du har nok rett på en måte :) Nå er det nok mange som har veldig gode lønninger spesielt om det er et par med god utdannelse og gode jobber. Men mange av de sliter nok også en del, fordi de tillegger seg et forbruk basert på gode lønninger og ditto store lån. Klart at for alle som lever av arbeid og ikke store kapitalinntekter da også vil slite. Spesielt når renten steg så mye som den gjorde på veldig kort tid. Men de har samtidig en mulighet til å kutte utgiftene sine også ! Dyre feier, billigere bil og selge unna en hytte :) eller to. Selv med tap kutter de da utgiftene dette medfører også.

De i lavere inntektsgrupper har ikke den muligheten ! Huset de har må de ha, og satse på at reimen holder !

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor gammel er du, TS? 

Jeg er i starten av 30 årene😊 kom litt skjevt ut på starten av voksenlivet økonomisk, så er vel egentlig bare 4-5 år siden jeg startet på nytt med så å si blanke ark da jeg flyttet fra eksen og kom meg ut av en del samlet gjeld. Fikk betalt ut alt ved flytting, og hadde kun en liten buffer. Ved hjelp fra kausjonist fikk jeg kjøpt bolig til meg og barna. Bor nå med ny samboer i enebolig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er i starten av 30 årene😊 kom litt skjevt ut på starten av voksenlivet økonomisk, så er vel egentlig bare 4-5 år siden jeg startet på nytt med så å si blanke ark da jeg flyttet fra eksen og kom meg ut av en del samlet gjeld. Fikk betalt ut alt ved flytting, og hadde kun en liten buffer. Ved hjelp fra kausjonist fikk jeg kjøpt bolig til meg og barna. Bor nå med ny samboer i enebolig.

Da er det jo ikke så rart at du henger litt etter

Jeg kom også meget skjevt ut i voksenlivet. Fikk ikke første faste jobb før keg var 34 år (5 år siden) og da tjente jeg under 500 000.

Men jeg har hele tiden hatt en mann som har tjent relativt greit (en mill ca) og derfor har jeg ikke vært helt på felgen.

Nå har vi enebolig til 7 mill mef 1,5 i lån, 1 mill i fond, sparer 30 i mnd og lange utenlands ferier. Vi er langt fra rike, men klarer oss greit

Men vi er også nesten 10 år eldre enn deg

Anonymkode: 81b1c...9b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg er ikke sjalu på andre folk som har det bedre enn meg. Da burde jeg vært sjalu på deg 😉

Jeg har vært gjennom en skilsmisse samt at jeg ble ufør etter en yrkesskade. Så da får man et dårligere utgangspunkt.

Sjalu på andre,  nei takk. Jeg sammenligner meg kun med meg selv og hva jeg kan gjøre for å ha et best mulig liv med mine forutsetninger. Kanskje flere burde gjøre det samme?

Anonymkode: 637ca...a87

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kan tippe lotto.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tja, kan jo ta et eksempel. En kollega av meg med ca samme lønn som meg (litt høyere i praksis, da han jobber mer).

Vi kjøpte oss hus ca samtidig for 5 år siden, til samme prisklasse 6 mill.

Vi prioriterer helt annerledes: Han bruker penger, vi betaler ned lån.

Nå har vi 500.000kr igjen på lånet, og ligger an til å bli gjeldsfrie i løpet av året (puh),

han har fortsatt 5 mill igjen i lån, og klager nå på at det er så trange tider og mye renter.

Hvorfor skriver jeg dette? Jo, pga det du sa «vi liker jo å leve litt og ikke bare spare inn på alt». Sånn er han også. De skal leve! Vel, da blir det faktisk vanskelig i økonomiske nedgangstider.

Anonymkode: 1f1bd...240

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere er 2 stk og virker som har det ganske så greit økonomisk ut i fra det du beskriver her? Jeg er en av de du sikter til og jeg er både stolt og så uendelig glad for jobben min, men jeg er aleine mor og har en del ekstra lån pga jeg tapte mye penger etter samlivsbrudd. Uansett så er nok ikke alt så rosenrødt utad. Mange har sykt mye lån og kanskje ingenting på sparekontoen☺️😅 Jeg prøver alltid ha min 50 k på buffer, men det er ikke alltid like enkelt. Jeg vet om mange som kun lever fra lønning til lønning tross alt god økonomi også. 

Anonymkode: 220c4...046

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har venner og familie som er missunnelig på min inntekt, men de glemmer helt at jeg levde på minimum i 10 år mens jeg bygde opp min egen bedrift. De ser kun at jeg har en lønn på 2,2 millioner nå og tar ut utbytte i tillegg hvert år. Jeg har gitt opp å prøve å få de til å forstå at det er en sammenheng med knallhard jobbing i ti år for å sikre en stabil og økonomiskt lønnsom bedrift og at jeg nå kan nyte fruktene av den innsatsen jeg la inn. Det skal også sies at jeg har høyt utdannede ansatte og de også nyter godt av en høy lønn og bonus hvert år.

Anonymkode: 3c80b...b79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke misunnelig på andre som har bedre økonomi enn meg. For min del spiller det ingen rolle fra eller til om andre har mer eller mindre, det påvirker ikke meg om de reiser til Maldivene eller telttur i Jotunheimen. Om de kjører Porsche eller Kia. Om de bor i rekkehus eller Sveitservilla. 

Men jeg jobber målrettet med min egen økonomi, og med mindre det skjer noe uforutsigbart, vil min økonomiske situasjon bli bra når jeg får betalt ned litt mer gjeld, spart noe mer penger og fått litt mer erfaring i arbeidslivet. 

Anonymkode: e4e26...7b6

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er da helt vanlig å ha det litt trang økonomisk når man etablerer seg. Du har barn, enebolig og jobb. Tipper det er mange som ønsker seg det du har 🙂

Anonymkode: 448fe...e5b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har venner og familie som er missunnelig på min inntekt, men de glemmer helt at jeg levde på minimum i 10 år mens jeg bygde opp min egen bedrift. De ser kun at jeg har en lønn på 2,2 millioner nå og tar ut utbytte i tillegg hvert år. Jeg har gitt opp å prøve å få de til å forstå at det er en sammenheng med knallhard jobbing i ti år for å sikre en stabil og økonomiskt lønnsom bedrift og at jeg nå kan nyte fruktene av den innsatsen jeg la inn. Det skal også sies at jeg har høyt utdannede ansatte og de også nyter godt av en høy lønn og bonus hvert år.

Anonymkode: 3c80b...b79

2,2? Hva jobber du som da?

Anonymkode: aae1e...1e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt god lønn. Heller ikke no. Har utdannet meg i lavt lønn yrke. Men jeg har bestandig fått ut mye av liten lønn. Jeg har aldri levd fra lønn til lønn. Har bestandig vært flink til å sette av. Og bygget opp en bufferkonto. Har aldri hatt behov for å kjøpe meg nye ting. Har arvet en del møbler. Jeg er glad i klær og vesker. Unner meg det når jeg har lyst. Kom meg inn på boligmarkedet som 21 åring. Stiftet en familie også da. Men dette var tidlig på 2000 tallet. Og har ikke byttet så mange boliger. Sitter no på en bolig vi ikke har så mye lån på. Med verdi på flere mill. Så har vel kanskje hatt flaks. 

Anonymkode: f6683...06f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det vil alltid være noen med bedre økonomi å være misunnelige på, fokuser heller på de som har dårligere økonomi.. 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...