Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #1 Skrevet 7. februar 2006 Hvordan har man egentlig råd til å bo greit i Oslo og omegn? Jeg er fra Oslo og mannen fra Sørlandet. Vi diskuterer stadig vekk hvor vi skal etablere oss, men han mener vi aldri i verden vil få kjøpt oss noe hus i Oslo. De er jo 1 mill dyrere enn husene på Sørlandet. Så sånn sett er det fristende å etablere seg der nede hvor vi faktisk har råd til å kjøpe oss noe skikkelig fint, men allikevel vil jeg helst bo i Oslo jeg da...
aline Skrevet 7. februar 2006 #2 Skrevet 7. februar 2006 er ikke ofte lønningene også høyere en tilsvarende i andre steder hvor det er billigere å bo? men klart, oslo er hovedstaden, man kan få mer for ting, og da tar man mer for ting. men, igjen, lønnsnivået er gjerne høyere også.
Gjest itla Skrevet 7. februar 2006 #3 Skrevet 7. februar 2006 Hva med et kompromiss, og flytte til en av byene langs Vestfold-kysten? Nærme Oslo, men allikevel ikke de stive prisene.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #4 Skrevet 7. februar 2006 Det kommer selvsagt an på hvilke forventninger dere har til antall m2 dere vil bo på. Statistisk har vi aldri før hatt flere m2 disponible pr person å bo på. På 50-tallet bodde man trangt, og var nødt å tåle det. Idag vil vi ha flest mulig kvadrat i vår residens.
Gjest Liten Tapir Skrevet 7. februar 2006 #5 Skrevet 7. februar 2006 er ikke ofte lønningene også høyere en tilsvarende i andre steder hvor det er billigere å bo? men klart, oslo er hovedstaden, man kan få mer for ting, og da tar man mer for ting. men, igjen, lønnsnivået er gjerne høyere også. ← Da jeg flyttet fra "bygda" til Oslo, gikk jeg ned 33 kr timen i min jobb innen skoleverket, og 14 kr timen innen helsevesenet, i tillegg til at helge- og kveldstilleggene ble mindre. Samme stillingsbeskrivelse og samme arbeidsoppgaver. Alt var kommunalt. Så det stemmer nok ikke alltid at lønningene i Oslo er høyere enn andre steder.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #6 Skrevet 7. februar 2006 Da jeg flyttet fra "bygda" til Oslo, gikk jeg ned 33 kr timen i min jobb innen skoleverket, og 14 kr timen innen helsevesenet, i tillegg til at helge- og kveldstilleggene ble mindre. Samme stillingsbeskrivelse og samme arbeidsoppgaver. Alt var kommunalt. Så det stemmer nok ikke alltid at lønningene i Oslo er høyere enn andre steder. ← Jeg har samme inntrykk. Jeg tror denne troen på høyere lønning i hovedstaden er overdrevet. Kanskje kommer den av at det er flere av de "viktigere" stillingene der, slik at man gjerne hører om høye lønninger og Oslo i samme setning, men for to like stillinger i Oslo og "Småbyen" tror jeg forskjellen er forbausende liten. Uten at jeg har annet grunnlag for den påstanden enn egne og bekjentes erfaringer.
Tusenfryd Skrevet 7. februar 2006 #7 Skrevet 7. februar 2006 Hvorfor må dere bo i Oslo? Det finnes masse flotte boliger til mye lavere pris i omegn som Skedsmo, Oppegård, Eidsvoll, Jessheim, Ski etc. Det er mange som bor i de områdene som arbeider i Oslo og det er godt med kollekrive transportmiddel som ikke tar lenger tid til sentrum enn t-bane fra noen stopp utenfor bomringen.
Gjest Rognebær Skrevet 7. februar 2006 #8 Skrevet 7. februar 2006 Hvordan har man egentlig råd til å bo greit i Oslo og omegn? ← Tja, her er noen årsaker: 1) Man tjener utrolig bra 2) Man bor trangt 3) Man har egenkapital 4) Man kom seg inn på boligmarkedet før en toroms begynte å koste 1,6 millioner 5) Man har arvet et hus ...ellers kan det jo være greit å flytte utenfor bygrensen, for HUS i Oslo kommune er relativt utilgjengelig for ganske mange fordi prisene er som de er.
aline Skrevet 7. februar 2006 #9 Skrevet 7. februar 2006 Da jeg flyttet fra "bygda" til Oslo, gikk jeg ned 33 kr timen i min jobb innen skoleverket, og 14 kr timen innen helsevesenet, i tillegg til at helge- og kveldstilleggene ble mindre. Samme stillingsbeskrivelse og samme arbeidsoppgaver. Alt var kommunalt. Så det stemmer nok ikke alltid at lønningene i Oslo er høyere enn andre steder. ← det er mulig. jeg har i tidligere jobber tjent bedre i oslo en det jeg har hørt om av lønninger i hjembyen min i vestfold, men det er innen privat sektor da, det har nok litt å si.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #10 Skrevet 8. februar 2006 Hvorfor må dere bo i Oslo? Det finnes masse flotte boliger til mye lavere pris i omegn som Skedsmo, Oppegård, Eidsvoll, Jessheim, Ski etc. Det er mange som bor i de områdene som arbeider i Oslo og det er godt med kollekrive transportmiddel som ikke tar lenger tid til sentrum enn t-bane fra noen stopp utenfor bomringen. ← Jeg skrev jo oslo og omegn da jeg bodde på kløfta i fjor, og betalte 5000 i mnd for 40 m2. i tillegg overe 1500 i mnd i reiseutgifter i mnd for å komme meg på jobb. da sto jeg enten i kø hver morgen, eller jeg satt på et fullstappa tog men når jeg skriver oslo og omegn, så er absolutt romerike med i betraktningene. men synes det er for dyrt der også. ps. jeg gikk opp 15 000 i årslønn da jeg byttet fra jobben min i oslo til jobben min på sørlandet, så er ikke helt enig i det der med inntekt. synes det er litt oppskrytt at man tjener så mye mer i oslo. og man måtte ha tjent MYE mer dersom det skulle veid opp for boutgiftene.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #11 Skrevet 8. februar 2006 ps, her på sørlandet betaler vi 4500 til sammen i mnd for 180 m2 med veranda og hage.....
Gjest Elfrida Skrevet 8. februar 2006 #12 Skrevet 8. februar 2006 Det er skikkelig dyrt å bo i Oslo hvis man har en vanlig inntekt (rundt 300' x2), i hvert fall hvis man ikke allerede har et sted som man kjøpte før den store prisøkningen skjedde. Og hvis man er singel er man ute å kjøre hvis man har lyst til å bo i rimelig nærhet til byen. Men de som sitter på dyre leiligheter som er nedbetalt for lengst har jo et helt annet utgangspunkt. Grunnen til at det er så dyrt er selvsagt at folk er villige, og har råd til, å betale de prisene som er. Ergo må en god del mennesker tjene veldig godt eller ha masse egenkapital.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #13 Skrevet 8. februar 2006 Kanskje vi får bli her nede en god stund og vente på kremjobben da med en halv mill i lønn crap også, jeg vil jo hjemover etter hvert... vi får se
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå