Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det veldig lenge til de kommer til å begynne å praktisere 6-timers arbeidsdager i norge?

Hs. ei som ønsker seg et liv... :)

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

det tar nok ti år för det blir så mye som bittelite aktuellt - men jeg gleder meg jeg også ;-)

Skrevet

Jeg tror ikke 6-timers dagen kommer til Norge med det første.

Vi er allerede lite konkurransedyktige i forhold til utlandet. Vi har korte arbeidsuker og høye lønninger. Om vi skal kutte arbeidstiden ytterligere og likevel opprettholde lønnsnivået vil det meste som kan flagge ut gjøre det.

Så jeg er ikke for 6-timers dagen.

Gjest Elfrida
Skrevet

Greia var vel at man skulle gjøre noen forsøk i bedrifter/virksomheter som hadde spesielt høyt sykefravær, for å se om det kunne hjelpe på. Hvis sykefraværet går ned så mye at man tjener inn det man taper på å korte ned arbeidstida er jo det fint!

Kroneksempelet er vel en eller annen bedrift i Sverige (var det en bilbedrift?) som innførte sekstimersdag, og resultatet var høyere produktivitet, bedre inntjening og lavere sykefravær enn med full arbeidstid.

Men jeg tror vel at man starter med enkelte statlige eller kommunale virksomheter hvor det er høyt sykefravær - hjelpepleiere kanskje? Hvis det virkelig virker så kanskje det utvides til større deler av staten - men dette tror jeg vil ta tid, hvis det i det hele tatt kommer til å skje.

Det spørs vel om alle bedrifter vil klare å være like produktive som før etter å ha kutta arbeidstiden med to timer hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...