Gå til innhold

Periodisk faste


Queen19

Anbefalte innlegg

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan andre her, gjør det med periodisk faste.

Selv har jeg et spise-vindu på fem timer, og spiser tidligst klokken 17. Tillater meg å drikke kaffe med sukrin/suketter i, før jeg spiser dagens første måltid, men unngår alt annet. Jeg forsøker også å innta proteinrik mat, uten raske karbohydrater, så jeg slipper for rask stigning i blodsukkeret mitt. Så frukt, bær og annet, sparer jeg til jeg har spist ferdig dagens første måltid 😊 Selv startet jeg med periodisk faste for å gå ned i vekt, jeg kjenner at jeg unngår å bli så fysen, når jeg spiser alle dagens måltider så sent på dagen. Jeg føler det blir mye lettere å ligge i et underskudd når jeg faster. 

Når spiser du? 

Hva "tillater" du deg før du spiser? 

Hvorfor startet du med periodisk faste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stort sett har jeg et spisevindu på ca. 8 timer, men er ikke rigid, så det kan plutselig bli 10 timer. I løpet av den tiden spiser jeg stort sett to måltider, innimellom tre. Drikker svart kaffe utenom, ellers er det bare medisiner som tas. 

Passer på rikelig med fett og proteiner i måltidene mine, frukt spises stort sett som en dessert eller sammen med en neve nøtter.

Jeg hadde hovedsakelig to mål. Det ene handlet om å holde magen i balanse, det andre om å redusere søtsug.

Anonymkode: b8337...b81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spisevindu på 6-8 timer, kommer an på når mitt første måltid passer inn i dagen. Jeg fokuserer på sunn mat, men tillater meg selv litt kos hvis jeg har "råd", altså hvis jeg ikke overskrider mine 1500 kalorier for dagen. Spiser mye frukt og grønt, og protein i hvert måltid. Så langt har jeg gått ned 12 kg i år. Ca 10-12 igjen

Anonymkode: f3c6d...6ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 12-20

Anonymkode: bb592...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her eit vindu fra 16 til 19. Spiser som oftest bare et måltid. Måltidet består 95 % av hvit fisk og grønnsaker eventuell Desert er cottage cheese med epler/ vanilijesaus og kanel. Gjør dette for å gå ned i vekt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser stort sett i perioden mellom 11-1230 og 17-18. To måltider. Fyller ikke opp hvis jeg ikke har fylt opp kalorikvota for dagen, da tenker jeg det er "spart" til lørdag, feks.

Har holdt på med dette siden nyttår, gått ned ca 9 kilo siden da. Gikk ned før det også, men føler jeg er mindre fysen når jeg gjør det på denne måten, blir heller ikke skjelven og uggen når jeg er sulten nå.

Anonymkode: 91175...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært glad i frokost eller kvelds, så min naturlige måltidsrytme er frokost til vanlig lunsjtid (rundt elleve, spørs hvor jeg jobber), så middag rundt 17.00. Jeg har hørt (uten noen kilde) at siden frukt brytes ned så mye fortere enn feks kjøtt er det lett å få litt magebesvær om man spiser frukt etter annen mat. Har også hørt, og erfart, at det er dumt å spise de siste timene før leggetid, så jeg prøver alltid å unngå å spise på kvelden (som bare er aktuelt om det skjer et eller annet så middag blir veeeldig forskjøvet, om det blir etter åtte står jeg heller over og spiser tidligere neste dag om jeg er sulten).

Drikker vann og kaffe utenom. 

Går jevnlig opp i vekt på den metoden her da, så ikke akkurat velfungerende for vektnedgang 😆 Men hver gang jeg er på ferie eller sammen med folk som spiser mange flere måltider får jeg alltid veldig vondt i magen, så tipper det funker på den måten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en naturlig livsstil, ikke en diett. Jeg har aldri vært et frokostmenneske.

Jeg drikker mye vann, og et par kopper kaffe, gjennom formiddagen. Spiser jeg på jobb spiser jeg med de andre. Er jeg hjemme spiser jeg først i 13-14 tiden. Ofte salater i ulike varianter, omeletter med godt tilbehør, wrap, eller middagsrester.

Så spiser jeg igjen med mannen i 19-tiden.  Jeg småspiser aldri, og jeg spiser veldig sjeldent snacks/snop. Utelukkende fordi jeg sjelden har lyst på noe utenom disse to måltidene. 

Men er jeg på besøk så spiser jeg alltid sammen med vertskapet (selv om det blir veldig lite på frokosttallerkenen). Er jeg innimellom sulten utenom så spiser jeg. Planlegger jeg en hard treningsøkt tidlig på dagen, så tar jeg et-par knekkebrød. Er vi på ferie med hotellfrokost så spiser jeg litt. 

Anonymkode: 4686f...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spisevindu fra16. Maks 8 timer, men blir jo gjerne kortere da. 
Drikker bare kaffe og vann. Ingen søtning elns, det blir jo bare tull, faste er faste. 

Anonymkode: dd736...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...