AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #1 Skrevet 8. april 2024 Jeg har ei jente på fem, og jeg er ganske opptatt av at ingen skal tvinge henne til å gjøre noe som helst hva gjelder kroppen hennes. Hvis noen vil ha en hadetkos, og hun ikke vil, så er det selvfølgelig helt greit. Man tvinger da ikke voksne til å klemme hverandre, heller. Men, svigermor er av typen "Nei, men da taaaar jeg bare en kos!".... Jeg har også snakket med ungen om hvor viktig det er å ikke gjøre noe man ikke vil, og vi har også snakket litt om dette med bestemor. Sist vi var sammen og vi skulle dra, så ville ikke femåringen gi klem, og jeg sa det da til svigermor, hva vi hadde snakket om, og at det er helt greit å si nei, og da skal vi høre på det. Responsen var noe sånn som, "jaja, men det er jo bare en kos. Men jeg skal ikke gi mer kos, jeg", og så lukka hun døra. Og jeg blir litt sånn...ja...det er "bare" en kos. Og "bare" fra bestemor. Men det blir allikevel et slags overtramp når ungen ikke vil? Og hvor skal da den grensa egentlig gå? Skal hun lære at det er greit at noen gjør ting hun egentlig ikke vil, bare fordi de er insisterende, og bare gjør det? Kan være jeg trekker det hele litt langt, og svigermor synes sikkert jeg er litt tøysete med akkurat det her. Men jeg tenker at ei trygg jente som skjønner at grenser er gyldige er viktigere enn at svigermor får hadetklemmen sin. Har dere vært i lignende situasjon? Anonymkode: d9d5d...021 19 23
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #2 Skrevet 8. april 2024 Jeg forstår poenget ditt, men her er det snakk om svigermor som er tydelig er glad i sitt barnebarn. Men så lenge du snakker mye med datteren din og grenser etc, så vil hun forhåpentligvis ta med seg det i livet i litt mer andre utrygge situasjoner. Anonymkode: da5b9...099 9 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Skrevet 8. april 2024 Jeg er enig i grensesetting, og at det er viktig. Samtidig så lærer jeg mine barn at besteforeldre blir veldig glade for en klem. Som farvel Jeg er ikke en klemmer selv, men gir klemmer til de nærmeste. Anonymkode: f5c73...48f 26 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 Populært innlegg #4 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ei jente på fem, og jeg er ganske opptatt av at ingen skal tvinge henne til å gjøre noe som helst hva gjelder kroppen hennes. Hvis noen vil ha en hadetkos, og hun ikke vil, så er det selvfølgelig helt greit. Man tvinger da ikke voksne til å klemme hverandre, heller. Men, svigermor er av typen "Nei, men da taaaar jeg bare en kos!".... Jeg har også snakket med ungen om hvor viktig det er å ikke gjøre noe man ikke vil, og vi har også snakket litt om dette med bestemor. Sist vi var sammen og vi skulle dra, så ville ikke femåringen gi klem, og jeg sa det da til svigermor, hva vi hadde snakket om, og at det er helt greit å si nei, og da skal vi høre på det. Responsen var noe sånn som, "jaja, men det er jo bare en kos. Men jeg skal ikke gi mer kos, jeg", og så lukka hun døra. Og jeg blir litt sånn...ja...det er "bare" en kos. Og "bare" fra bestemor. Men det blir allikevel et slags overtramp når ungen ikke vil? Og hvor skal da den grensa egentlig gå? Skal hun lære at det er greit at noen gjør ting hun egentlig ikke vil, bare fordi de er insisterende, og bare gjør det? Kan være jeg trekker det hele litt langt, og svigermor synes sikkert jeg er litt tøysete med akkurat det her. Men jeg tenker at ei trygg jente som skjønner at grenser er gyldige er viktigere enn at svigermor får hadetklemmen sin. Har dere vært i lignende situasjon? Anonymkode: d9d5d...021 "Det er BARE en kos fra bestefar" "Det er BARE et kyss fra bestefar" "Det er BARE et stryk på ryggen fra bestefar" osv. Takk for at du står opp for datteren din! Jeg hadde snakket med svigermor om at oppførselen hennes overhodet ikke er greit. Spør henne om hun synes det hadde vært hyggelig om en gutt oppførte seg mot datteren din når hun ble 13 år satte grenser for sin kropp? Svigermor ble såret og oppfører seg derfor indignert fordi hun vil ha rett. Drit i henne. Anonymkode: bf7d9...4f6 49 1 35
mimifin72 Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 Jeg er for så vidt enig med deg, men jeg tror denne posten sier mer om ditt forhold til svigermor enn om barnet sitt forhold til klemmer. Ja, har vært i en liknende situasjon, men da var det min far som så sitt eneste barnebarn (min sønn) 1-2 ganger i året. Min sønn er ikke glad i kos, men ga sin morfar en god klem etter min oppfordring. Jeg synes det var viktigere at min far fikk klemme barnebarnet enn at min sønn skal lære å sette grenser. 10 4 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #6 Skrevet 8. april 2024 Nja,forsåvidt enig i det du sier..har en sønn som er fryktelig sære på klemmer, og jeg stjeler klemmer fra han hver dag uten at jeg tror jeg skader han på Noe vis, de samme gjør svigermor men han er trygge på oss begge, dermed vil jeg mene ingen verken gjør han utrygg eller usikker. Har hatt den praten du har hatt med din om grenser o.l, men tror ikke svigermor som man er trygg på som en god voksen skader barnet om de stjeler en klem. En perifer,en de ikke ser ofte, en de ikke er trygge på er en annen sak. Min iallefall står og smiler etterpå, fordi han er vant til At svigermor stjeler, han vet det skjer..med et smil..ingen skade skjedd. Anonymkode: 01d9f...8e2 4 1
Violetta Skrevet 8. april 2024 #7 Skrevet 8. april 2024 Hva med å foreslå for eksempel slengkyss stedet? Svigermor opplever sikkert dette som sårt. 4 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 Populært innlegg #8 Skrevet 8. april 2024 mimifin72 skrev (2 minutter siden): Jeg synes det var viktigere at min far fikk klemme barnebarnet enn at min sønn skal lære å sette grenser. Dette er skremmende lesning. Anonymkode: b6f68...fb2 52 2 28
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #9 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nja,forsåvidt enig i det du sier..har en sønn som er fryktelig sære på klemmer, og jeg stjeler klemmer fra han hver dag uten at jeg tror jeg skader han på Noe vis, de samme gjør svigermor men han er trygge på oss begge, dermed vil jeg mene ingen verken gjør han utrygg eller usikker. Har hatt den praten du har hatt med din om grenser o.l, men tror ikke svigermor som man er trygg på som en god voksen skader barnet om de stjeler en klem. En perifer,en de ikke ser ofte, en de ikke er trygge på er en annen sak. Min iallefall står og smiler etterpå, fordi han er vant til At svigermor stjeler, han vet det skjer..med et smil..ingen skade skjedd. Anonymkode: 01d9f...8e2 Handler ikke om å gjøre han utrygg eller usikker, det handler om at barnet lærer seg at andres behov for deres kropp går foran barnets grenser. Anonymkode: bf7d9...4f6 11 16
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. april 2024 #10 Skrevet 8. april 2024 Synes du er for ekstrem. Å gi folk man er glad i hadetkos er en del av vanlig høflighet og omgangsform. At hun får en klem av bestemor når hun skal gå, vil neppe føre til at hun lar overgripere ta for seg i framtida. Du risikerer heller å skape en sær og kjip unge.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Skrevet 8. april 2024 Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden): Synes du er for ekstrem. Å gi folk man er glad i hadetkos er en del av vanlig høflighet og omgangsform. At hun får en klem av bestemor når hun skal gå, vil neppe føre til at hun lar overgripere ta for seg i framtida. Du risikerer heller å skape en sær og kjip unge. Du er ikke ekstrem TS. Å gi folk man er glad i hadetkos om man selv ØNSKER det er helt vanlig. Det er ikke uhøflig å ikke ville ha hadetkos heller. Hvorfor skal barnet (eller noen for den saks skyld) bli klemt og koset på om dem ikke ønsker det . Skulle så inderlig ønske mine foreldre lærte meg å sette slike grenser, da hadde mye av min kjipe barndom rundt onkelen min vært unngått. Anonymkode: e272b...e25 21 16 3
mimifin72 Skrevet 8. april 2024 #12 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er skremmende lesning. Anonymkode: b6f68...fb2 Min far døde ikke lenge etter, så jeg bryr meg ikke noe særlig om hva som skremmer deg 6 21
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #13 Skrevet 8. april 2024 mimifin72 skrev (3 minutter siden): Min far døde ikke lenge etter, så jeg bryr meg ikke noe særlig om hva som skremmer deg Så godt at din far fikk en klem av barnebarnet sitt . TS, helt ok å lære å sette grenser vedrørende sin egen kropp/ intimsoner osv, men her virker det som at det bikker over litt . Som noen andre her sa, det er bare en farmor som vil vil være god med barnebarnet sitt. Barn tar ikke skade av å klemme noen. Anonymkode: 57549...3b9 14 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #14 Skrevet 8. april 2024 Jeg er enig med deg, og praktiserer det samme som utgangspunkt. MEN barna vet jo at nære slektninger er glad i dem. "Stjeler" de en kos ser jeg barnet smiler, ofte ler litt om det blir gjort på en spøkefull måte. Innimellom tenker jeg også det er positivt, barnet er litt sjenert, og vil egentlig. Så gidder ikke å drive og blære andre voksne på den måten. Anonymkode: 6f8ce...737 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #15 Skrevet 8. april 2024 Jeg synes det er KJEMPEFINT å lese om foreldre som oppmuntrer barna sine til å sette grenser for seg og sin kropp. Mine barn tvinges ALDRI til fysisk kontakt med noen de ikke vil ha det fra. Om onkel eller bestefar blir fornærmet over det er hverken mitt eller døtrene mine sitt problem. Jeg liker heller ikke klemming, jeg synes det er for intimt og tenker tilbake på barndommen med gru da man ble tvunget til å klemme alle mulige slektninger. Samtidig er jeg opptatt av å lære døtrene mine gode mellommenneskelige evner, slik at de feks naturlig tenker at det kan være fint å gi bestemor som er svært syk på sykehjemmet en klem (så lenge det ikke går ut over deres egen grense), selv om de kanskje ikke har veldig lyst. Barn er ikke små dukker man kan klemme og ta på som man vil, det er små mennesker med egne behov og ønsker. Anonymkode: ddc47...538 20 11
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #16 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): "Det er BARE en kos fra bestefar" "Det er BARE et kyss fra bestefar" "Det er BARE et stryk på ryggen fra bestefar" osv. Takk for at du står opp for datteren din! Jeg hadde snakket med svigermor om at oppførselen hennes overhodet ikke er greit. Spør henne om hun synes det hadde vært hyggelig om en gutt oppførte seg mot datteren din når hun ble 13 år satte grenser for sin kropp? Svigermor ble såret og oppfører seg derfor indignert fordi hun vil ha rett. Drit i henne. Anonymkode: bf7d9...4f6 Folk i dag er hysteriske! Ingen tar skade av en klem og ha et nært forhold til nærmeste familie. Hjelpe meg hvor syke vi holder på å bli i denne verden! Anonymkode: 10039...47b 22 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #17 Skrevet 8. april 2024 mimifin72 skrev (10 minutter siden): Min far døde ikke lenge etter, så jeg bryr meg ikke noe særlig om hva som skremmer deg Så fordi faren din døde var det greit av han å tråkke over grensene til ditt barn? Veldig rart. Jeg er mine barns største advokat, og vil alltid sette deres behov for trygghet over andre mennesker mindre viktige behov. Spesielt å lese om mødre som ikke tenker slik. Anonymkode: ddc47...538 19 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #18 Skrevet 8. april 2024 Synes det er ekkelt å lese de som mener svigermoren bare burde fått den klemmen. At barnet skulle tekkes svigermors lunefulle humør. Anonymkode: bf7d9...4f6 27 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #19 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk i dag er hysteriske! Ingen tar skade av en klem og ha et nært forhold til nærmeste familie. Hjelpe meg hvor syke vi holder på å bli i denne verden! Anonymkode: 10039...47b Ingen får et nært forhold til familie av å tvinges til å klemme. Jeg er ekstremt nær mine foreldre, men de klemmer og stryker ikke på meg. Anonymkode: ddc47...538 19 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #20 Skrevet 8. april 2024 Jeg har en niese på 2 som alltid sier nei til klem. Jeg er veldig glad for at alle velger å høre på hennes nei og ser hun fysisk trekker seg vekk. Vi skal ikke lære bort at da er det greit å tvinge seg til fordi «nei betyr jo egentlig ja». Din svigermor er teit. Anonymkode: be909...4e5 13 3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå