Gå til innhold

Tinnitus behandling, har du noen erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Min samboer har i flere år hatt tinnitus, uten å ha vært veldig plaget. Nå etter vi fikk barn har tinnitusen blitt mye verre, pga høye lyder. Det er siste 2-3 mnd det hat vært virkelig ille. Han skal til legen for å bli henvist videre til øre nese hals lege. 

Jeg har lest litt på nett og ser at det finnes flere behandlinger. Hans tinnitus er pga hørselskade fra høye lyder, og har en konstant høy pipelyd. Det jeg lurer på, er det noen som har erfaringer med samme type tinnitus, og fått behandling som ønsker å dele? Både kjente behandlinger og mindre kjente behandlinger. Hva som evt har fungert og ikke fungert. 

På forhånd takk ❤️

Anonymkode: dcc12...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ulike måter å få tinnitus på men noen synes at akupunktur hjelper eller soneterapi,  massasje av nakken/ bakhodet osv.

Din mann må få time på øre nese hals og bli henvist videre til de som jobber med tinnitus og hyperakusis. Hyperakusis er overfølsomhet for lyder i forbindelse med tinnitus.

Anonymkode: 189ea...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordicfox skrev (36 minutter siden):

Følger!

Ok!

Anonymkode: d632d...2ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med timer hos audiopedagog hvor jeg fikk behandling for tinnitus og hyperakusis.

I korte trekk gikk behandlingen ut på å trene opp fokus og bearbeiding av lyder til høyere toleranse. Ikke så lett å forklare, det virker kanskje merkelig men fungerte nærmest magisk etter en del trening. 

Anonymkode: 9d343...bb0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be ham bli henvist til øre,nese og halsbrann og kontrollere hørsel. Her endte det med høreapparat. For viste seg det var nedsatt hørsel i tilleg. 

Anonymkode: fb3a0...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tinnitus og hører ofte på hvit støy fra app når jeg skal sove. Da piper det ikke så høyt liksom😅 (White Noise app) Type regn, foss og annen type susing. 

Anonymkode: 29e3a...aef

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lang ventetid på å få time hos øre nese halslege tro? Vi vurderer å gå privat, men det er jo svindyrt 😳 

Anonymkode: dcc12...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har kronisk tinnitus. Fått ny jobb i støyende miljø med maskinstøy. Har nevnt det til legen, som trekker skuldrene. 

Kan det gjøre min tinnitus verre? Er miljø med støy skadelig, bør man unngå støy?

Anonymkode: f25dc...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høreapparat kan hjelpe, sammen med kognitiv trening for å leve med tinitusen, ellers tror jeg de fleste alternative behandlinger er mer placebo enn noe annet dessverre.. snakker av erfaring.. har prøvd det meste av alternative tilbud uten å merke noe bedring

Anonymkode: f9987...f0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å få høreapparater med tinnitusmaskering. Ellers har vel høresentralene god informasjon/kurs om hvordan mestre det. Jeg for min del har mest utbytte av høreapparater. Tinnitusen forsvinner jo aldri uansett hvilken behandlingsmetode man går for, men en ting er sikkert - jo mer man fokuserer på den, jo sterkere blir den. Så å maskere den eller finne andre verktøy for å "glemme den" er nøkkelen for mange. Sliter han med stiv nakke/skulder-muskulatur kan det hjelpe å få løst opp i det. Ørevoks kan også bidra til sterkere tinnitus hos noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...