Gå til innhold

Legge gulv oppå vegg-til-vegg teppe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et forferdelig stygt vegg-til vegg teppe som ser ut til å være grundig limt fast i gulvet under. Det er solid og korthåret. Vurderer å legge et billig heltre furugulv oppå. 

Noen som har gjort det samme? Hvordan gikk det? Hva bør jeg være var på? :)

Anonymkode: be6f4...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, nei nei....

Det vil bli fukt under furugulvet og da får du enda flere problemer enn et stygt teppe. 

Oppussing tar tid og energi, sånn er det bare. 

Anonymkode: 671a7...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har et forferdelig stygt vegg-til vegg teppe som ser ut til å være grundig limt fast i gulvet under. Det er solid og korthåret. Vurderer å legge et billig heltre furugulv oppå. 

Noen som har gjort det samme? Hvordan gikk det? Hva bør jeg være var på? :)

Anonymkode: be6f4...1e5

Nei, det kan du ikke gjøre; du må fjerne teppet først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest artikkelen over, så har forstått at ideen min ikke er anbefalt av fagfolk, men jeg har også lest forum innlegg av folk som har gjort dette uten problem. Derfor tenkte jeg å spørre her, om noen faktisk har gjort det og har noen personlige erfaringer å komme med. :)

Rommet er på et loft, med tørr og god luftgjennomstrømming. Det skal brukes som hjemmekontor og jeg er egentlig ikke så nøye på knirk og ujevnheter siden rommet har en ganske "rustikk" følelse over seg uansett, for å si det på en pen måte. 😅

Fukt og lukt er jeg derimot mer skeptisk til. For hva kan skape fukten? Kondens? Noen god forklaring? Kan fuktsperre hjelpe?

Jeg kan legge gulvet for 4000,- på en helg. Fjerner jeg vegg-til-vegg teppet blir det en såpass stor og dyr prosess at jeg bare må droppe det og beholde gulvet slik det er.

Har også tenkt at 4000,- er en helt grei pris å betale for å ha et fint kontor i 3-5 år, så kan jeg eventuelt fjerne det og gjøre det ordentlig når jeg har spart opp mer penger. ...med mindre jeg har gjort vondt værre, da. 😅

Anonymkode: be6f4...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt teppet er tørt (nokså normalt for gulv innendørs) og ikke har vært utsatt for matsøl eller dyreavføring pleier dette å gå bra. Pass på at teppet virkelig er helt flatt så erstatter det underlagsfilt e.l. Er det små ujevnheter skjærer du ut en slisse med kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du vil få knirk eller at skjøter går opp

Anonymkode: 86dd6...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har lest artikkelen over, så har forstått at ideen min ikke er anbefalt av fagfolk, men jeg har også lest forum innlegg av folk som har gjort dette uten problem. Derfor tenkte jeg å spørre her, om noen faktisk har gjort det og har noen personlige erfaringer å komme med. :)

Rommet er på et loft, med tørr og god luftgjennomstrømming. Det skal brukes som hjemmekontor og jeg er egentlig ikke så nøye på knirk og ujevnheter siden rommet har en ganske "rustikk" følelse over seg uansett, for å si det på en pen måte. 😅

Fukt og lukt er jeg derimot mer skeptisk til. For hva kan skape fukten? Kondens? Noen god forklaring? Kan fuktsperre hjelpe?

Jeg kan legge gulvet for 4000,- på en helg. Fjerner jeg vegg-til-vegg teppet blir det en såpass stor og dyr prosess at jeg bare må droppe det og beholde gulvet slik det er.

Har også tenkt at 4000,- er en helt grei pris å betale for å ha et fint kontor i 3-5 år, så kan jeg eventuelt fjerne det og gjøre det ordentlig når jeg har spart opp mer penger. ...med mindre jeg har gjort vondt værre, da. 😅

Anonymkode: be6f4...1e5

Les det du skriver her noen ganger til, tenk godt over saken og vurdér om du har kompetanse til å trekke denne konklusjonen du har trukket, og om det er en god idé å trosse fagfolk!!!!! og heller lytte til andre idioter på forum. 
 

Ærlig talt, altså, det her blir for dumt!

Anonymkode: 88917...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv et kortbustet vegg til vegg teppe vil gi et for mykt underlag til parkett. Veldig surt å legge gulvet for 4000kr for så å få knekk i en skjøt. 

Det du trenger for å fjerne teppet er en kraftig tapetkniv 29-150kr, barkespade 199kr, pågangsmot og mulig slipemaskin 700kr pr døgn/ 1100kr for en helg. Har du flaks er gulvet under så fint at det bare kan oljes/lakkes/males.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør virkelig fjerne teppet før du legger gulv altså. Det kan være vanskelig i starten å fjerne det, men når du først har fått tak i teppet går det bedre.

Har nettopp fjerna et veggtilvegg-teppe, og det gikk overraskende fort så snart jeg fikk løsnet ett hjørnet. Men under teppet, fysj! Må fjerne alt, og det blir langt mer krevende enn teppet. Det var dog kjent at det var fuktskade, men det er langt mer omfattende enn hva jeg så for meg.

Anonymkode: 59c8b...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har lest artikkelen over, så har forstått at ideen min ikke er anbefalt av fagfolk, men jeg har også lest forum innlegg av folk som har gjort dette uten problem. Derfor tenkte jeg å spørre her, om noen faktisk har gjort det og har noen personlige erfaringer å komme med. :)

Rommet er på et loft, med tørr og god luftgjennomstrømming. Det skal brukes som hjemmekontor og jeg er egentlig ikke så nøye på knirk og ujevnheter siden rommet har en ganske "rustikk" følelse over seg uansett, for å si det på en pen måte. 😅

Fukt og lukt er jeg derimot mer skeptisk til. For hva kan skape fukten? Kondens? Noen god forklaring? Kan fuktsperre hjelpe?

Jeg kan legge gulvet for 4000,- på en helg. Fjerner jeg vegg-til-vegg teppet blir det en såpass stor og dyr prosess at jeg bare må droppe det og beholde gulvet slik det er.

Har også tenkt at 4000,- er en helt grei pris å betale for å ha et fint kontor i 3-5 år, så kan jeg eventuelt fjerne det og gjøre det ordentlig når jeg har spart opp mer penger. ...med mindre jeg har gjort vondt værre, da. 😅

Anonymkode: be6f4...1e5

Det er kondens som kan skape fukt ja, pluss selvsagt alt man søler. 

Fuktsperre stopper fukten ja, men hvis det kommer fukt/kondens fra undersiden, og du har fuktsperre oppå teppet, så vil du jo forsterke fuktproblemet vesentlig. 

Anonymkode: 4c6fc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var teppe under laminat her da vi kjøpte. Det syntes jeg var skikkelig ekkelt. Fjernet laminat og teppe før nytt gulv ble lagt. Teppe gikk overraskende greit å få av. Tror du kan evt leie en slags skrape hos fargerike. Da skjærer du strimler, en drar og en skraper av under. 

Anonymkode: bf545...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det kan gå bra dersom det er et ganske kompakt og tett teppe som er limt fast til gulvet. At det vil bli fukt under er nok ikke riktig, spesielt i en innvendig etasjeskiller.

Men som erfaren handyman ville jeg nok fjernet teppet først. Og du er selvfølgelig klar over at du uansett kan få problemer med dørstokker. Husk også at treet lever og gulvet må ha rom under listene langs veggen for å utvide seg.

Forøvrig skal du ha for at du velger furu. Jeg får dårlige vibrasjoner av laminatgulv i hjemmet . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...