Gå til innhold

Trodde Thailand skulle være billig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det jeg som gjør noe helt feil her når jeg søker? 😅 Har mange kollegaer som snakker varmt om Thailand og har tatt med seg barn og barnebarn dit flere ganger og skryter av hvor billig det er. Har sett at hoteller og mat er mye rimeligere enn de stedene vi har vært i Europa. Men flybillettene er kjempedyre? Sjekket for meg og mannen til Koh Samui og med Qatar kostet det 32 000 og med Thai airlines 37 000… Dette var i februar 2025. Da koster bare billettene like som som de tidligere feriene våre har pleid å koste. Er det noen som har noen triks? 

Anonymkode: f0285...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det jeg som gjør noe helt feil her når jeg søker? 😅 Har mange kollegaer som snakker varmt om Thailand og har tatt med seg barn og barnebarn dit flere ganger og skryter av hvor billig det er. Har sett at hoteller og mat er mye rimeligere enn de stedene vi har vært i Europa. Men flybillettene er kjempedyre? Sjekket for meg og mannen til Koh Samui og med Qatar kostet det 32 000 og med Thai airlines 37 000… Dette var i februar 2025. Da koster bare billettene like som som de tidligere feriene våre har pleid å koste. Er det noen som har noen triks? 

Anonymkode: f0285...7dd

Charter er ikke aktuelt? Kan være noe å spare der.

Men ja. Flyreisen er dyr. Og slik skal det jo være, når man reiser over halve kloden rundt.

Anonymkode: 0962e...efe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyreiser har typisk blitt dyrere, på grunn av at utgiftene for også flyselskaper har økt, og samtidig får man en dårlig kronekurs på toppen av det. Det er gjerne vesentlig dyrere å fly nå enn for 10 år siden. Det betyr at land som Thailand osv. kun lønner seg hvis man skal være lenge borte (forbruk kan være vesentlig billigere der selv om reise til/fra er dyrt), men for kortere ferier kan det være like dyrt eller dyrere. 

Anonymkode: 420f4...0d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronekursen er lav nå. Alt er mye dyrere pga det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte i Thailand på jobb, prisene har gått mye opp siste 1-1,5 år. Tidligere kunne vi fly business tur retur for 19k, nå i januar betalte jeg 28k for økonomi pluss 🥲

Anonymkode: d936f...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvfølgelig mye dyrere å fly til Thailand e n Spania og Hellas! Det er jo en mye lengre flytur. Men ofte blir ikke ferien så mye dyrere likevel, da hotell og mat er vesentlig billigere. 

Men ja, det var mye billigere for noen år siden.  Da reiste vi på business med Qatar to personer for 14000 kroner! Kjøpt på kampanje, så det var spesialpris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve i Thailand er mye billigere enn ferie i Europa eller Usa f.eks, men flyreisen vil jo allikevel koste en dem😊 Men sammenligner du en 3 ukers ferie i Thailand med 3 ukers ferie i Miami f.eks, så blir nok Thailand en del billigere fordi du sparer penger på mat, drikke, bokostnader og evnt transport der nede.

Anonymkode: 7eabd...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å leve i Thailand er mye billigere enn ferie i Europa eller Usa f.eks, men flyreisen vil jo allikevel koste en dem😊 Men sammenligner du en 3 ukers ferie i Thailand med 3 ukers ferie i Miami f.eks, så blir nok Thailand en del billigere fordi du sparer penger på mat, drikke, bokostnader og evnt transport der nede.

Anonymkode: 7eabd...889

Det er sant! Ser at på hotellene vi har sett på ofte har skatter og avgifter innbakt i prisen i forhold til feks Usa. 

Anonymkode: f0285...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fløy før pandemien betalte vi normalt 10 000 - 15 000 for to voksne, til en destinasjon i Asia (og tilsvarende til USA). Det har blitt mye dyrere. 

Anonymkode: 29c3d...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det jeg som gjør noe helt feil her når jeg søker? 😅 Har mange kollegaer som snakker varmt om Thailand og har tatt med seg barn og barnebarn dit flere ganger og skryter av hvor billig det er. Har sett at hoteller og mat er mye rimeligere enn de stedene vi har vært i Europa. Men flybillettene er kjempedyre? Sjekket for meg og mannen til Koh Samui og med Qatar kostet det 32 000 og med Thai airlines 37 000… Dette var i februar 2025. Da koster bare billettene like som som de tidligere feriene våre har pleid å koste. Er det noen som har noen triks? 

Anonymkode: f0285...7dd

Fly koster,men det er billig å være der. Nå er det jo viktig å huske at kronekursen er svak, så jeg ville nok ventet med å bestille til det nærmer seg. Ferier er jo fort 20% dyrere siste årene bare pga kronekursen så det kan være dumt å kjøpe noe nå da kronen er svak.

Anonymkode: c0c26...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Men flybillettene er kjempedyre? Sjekket for meg og mannen til Koh Samui og med Qatar kostet det 32 000 og med Thai airlines 37 000… Dette var i februar 2025. Da koster bare billettene like som som de tidligere feriene våre har pleid å koste. Er det noen som har noen triks? 

Anonymkode: f0285...7dd

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å få det så dyrt?

Her fra Finn.no: IMG_6020.thumb.jpeg.99c0e7f365d8425a7433fcb93f270954.jpeg

Anonymkode: 8afe1...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt generelt rimelig å bo og spise i Thailand.

Men: Flyreisene er definitivt blitt dyrere de siste tre årene. Årsaken er sammensatt: Inflasjon, elendig kronekurs mot de fleste valutaer og konkurransesituasjonen for flighter til Thailand er vesentlig endret. Alt dette trekker opp flyprisene.

Og så er det en helt spesiell faktor som påvirker prisene til Koh Samui: Bangkok Airways fikk bygget flyplassen for drøyt 30 år siden. De eier flyplassen, det er en skikkelig melkeku for dem, og de tar seg heftig betalt fra selskaper som flyr dit.

Det er som oftest skamdyrt å fly til Samui hvis en absolutt ønsker å reise dit.

Alternativet som normalt er vesentlig rimeligere er å fly med f.eks Air Asia til Surat Thani på fastlandet, men transfer med minibuss og ferge til Samui. Det er egentlig en helt grei tur, selv om det tar ekstra tid. Så vidt jeg vet selger Air Asia fremdeles billetter på sitt nettsted til Samui, og disse billettene inkluderer all transfer.

Men NB: så vidt jeg husker går AA sine fly til Surat Thani fra Don Muang-flyplassen i Bangkok. Det er mao upraktisk hvis en flyr fra Norge til Bangkok og skal direkte videre til Samui uten å besøke Bangkok først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere bare skal være der 2-3 uker , blir det nok rimeligst med en charter-tur dit. 

Anonymkode: d5d5a...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...