Gå til innhold

Hvilke hesteraser tåler mer vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke hesteraser kan tåle noen på 90 kg? Det kan jo fort bli 95-100kg med sal og utstyr på i tillegg. 
Bare lurer ettersom vi har en varmblods som kun kan bli ridd av noen på max 70 kg, og ser nå etter enda en hest som kan tåle litt tyngre.

Anonymkode: 52cc2...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dølahest

Anonymkode: 378a8...c41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den over, Dølahest er sterke og robuste hester som tåler mye vekt og tøft terreng. 

Anonymkode: d4883...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på den stakkars hesten som pines under vekten av den overvektige rytteren.

Anonymkode: b44ef...82d

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker på den stakkars hesten som pines under vekten av den overvektige rytteren.

Anonymkode: b44ef...82d

Pines jo ikke om det er innenfor 20% vekt grensen, som er grunnen til at jeg spør her i utgangspunktet. Skjerp deg.

Anonymkode: 404ab...5c7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en stor, sterk hest. Rase er ikke så viktig, det viktige er at den kan bære vekt. Man bør helst ikke overstige 15% av hestens egenvekt. Men dølahest eller lignende er et greit valg. Husk bare at døl ofte kan få problemer med knelatyivt tunge, så det er også noe å ta hensyn til om man skal legge ekstra vekt på ryggen deres. 

Jeg er selv 90 kg og har en dølahest. det går fint. Men jeg tar mye hensyn til hesten, går ofte av og rusler ved siden av på lengre turer for å avlaste han. Det synes jeg for øvrig er en fin ting å gjøre uavhengig av rytterens vekt. 

 

Og til ab 82d, jeg er langt i fra overvektig selv om jeg er 90 kg. 

Anonymkode: 6e0b7...1c7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maks 25% av hestens egenvekt, på en hest som er normalvektig og i god form. Balanserte ryttere på 90 kg kan fint ri normalstore ridehester i god form.

Anonymkode: dc06a...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Maks 25% av hestens egenvekt, på en hest som er normalvektig og i god form. Balanserte ryttere på 90 kg kan fint ri normalstore ridehester i god form.

Anonymkode: dc06a...289

Jeg ville nok sagt 20% med trent hest og balansert rytter, 15% ved utrent hest eller en rytter som er nybegynner.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dølahest, nordsvensk hest eller en stor fjordhest. 

Anonymkode: 140be...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/7/2024 at 9:23 PM, AnonymBruker said:

Pines jo ikke om det er innenfor 20% vekt grensen, som er grunnen til at jeg spør her i utgangspunktet. Skjerp deg.

Anonymkode: 404ab...5c7

Dette er utdatert. Nyere forskning viser halthet/symptomer allerede ved 15%-17%.  Oppdaterte,seriøse staller i Storbritannia bruker 15% som max. Dersom rytter er i dårlig form og ikke rir balansert reduserer de vekten ytterligere.

Anonymkode: 9cc0c...0f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Maks 25% av hestens egenvekt, på en hest som er normalvektig og i god form. Balanserte ryttere på 90 kg kan fint ri normalstore ridehester i god form.

Anonymkode: dc06a...289

25% er dyreplageri

 Les forskning  der veterinærer ser halthet og plager allerede ned i 15-17% selv om hest og rytter er trent

Anonymkode: 9cc0c...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/7/2024 at 8:52 PM, AnonymBruker said:

Dølahest

Anonymkode: 378a8...c41

Dølahester er bygd for å trekke, ikke bære. De færreste dølahester er godt grunnridd for å bære seg korrekt, og  hesteeierne i Norge slurver ofte med saltilpassing. Ingen grunn til å sette mer enn 15% på hesten, og hvis den er overvektig eller lite ridd som mange av de er bør det tas hensyn til.  En normal dølahest bør ikke utsettes for 100kg uerfaren hobby rytter.

Anonymkode: 9cc0c...0f2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er utdatert. Nyere forskning viser halthet/symptomer allerede ved 15%-17%.  Oppdaterte,seriøse staller i Storbritannia bruker 15% som max. Dersom rytter er i dårlig form og ikke rir balansert reduserer de vekten ytterligere.

Anonymkode: 9cc0c...0f2

https://extension.umn.edu/horse-care-and-management/guidelines-weight-carrying-capacity-horses#conformation-1624660

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eve.13085 

Studier som støtter 20% regelen, som sagt i kombinasjon av trent hest og erfaren rytter. 15% blir ofte brukt på rideskoler og diverse fordi det er mange nybegynnere der. Har ikke hørt om noen som går enda lavere, link gjerne så jeg får lest meg opp. Man skal uansett ikke gå over 20% ikke 1-2% engang, da det kan ha dårlige langtidseffekter for hesten.

Endret av Taiko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 21.21):

Tenker på den stakkars hesten som pines under vekten av den overvektige rytteren.

Anonymkode: b44ef...82d

En hest tåler jo å dra en slede/kjerre med et par personer, så hva får deg til å tro at hest ikke skal tåle en rytter på 90 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (11 minutter siden):

En hest tåler jo å dra en slede/kjerre med et par personer, så hva får deg til å tro at hest ikke skal tåle en rytter på 90 kg?

Det blir noe helt annet, en arbeidshest kan dra gjennomsnittlig 1.5 ganger sin egen kroppsvekt (korte distanser). En shetlandsponni kan dra 2 ganger sin egen kroppsvekt, men om noen på 100 kilo hadde satt seg på ryggen dens så hadde den kollapset... Helt andre muskler, og krefter.

Anonymkode: 52cc2...32f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det blir noe helt annet, en arbeidshest kan dra gjennomsnittlig 1.5 ganger sin egen kroppsvekt (korte distanser). En shetlandsponni kan dra 2 ganger sin egen kroppsvekt, men om noen på 100 kilo hadde satt seg på ryggen dens så hadde den kollapset... Helt andre muskler, og krefter.

Anonymkode: 52cc2...32f

Det var jo snakk om hest, da, ikke ponny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grüner skrev (9 minutter siden):

Det var jo snakk om hest, da, ikke ponny.

Det er samme konsept, leste du første del av svaret? Arbeidshest kan som sagt dra sin egen kroppsvekt. La oss si 550kg, det sier seg selv at den uansett ikke kan ha 550kg på ryggen, eller 225 for den saks skyld. 

Anonymkode: 52cc2...32f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

En hest tåler jo å dra en slede/kjerre med et par personer, så hva får deg til å tro at hest ikke skal tåle en rytter på 90 kg?

Hva er lettest for deg, å trille et menneske i trillebår, eller bære det? 

Anonymkode: 36d30...318

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Taiko said:

https://extension.umn.edu/horse-care-and-management/guidelines-weight-carrying-capacity-horses#conformation-1624660

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eve.13085 

Studier som støtter 20% regelen, som sagt i kombinasjon av trent hest og erfaren rytter. 15% blir ofte brukt på rideskoler og diverse fordi det er mange nybegynnere der. Har ikke hørt om noen som går enda lavere, link gjerne så jeg får lest meg opp. Man skal uansett ikke gå over 20% ikke 1-2% engang, da det kan ha dårlige langtidseffekter for hesten.

Nyere studier går lavere enn 20%, som sagt er det utdatert. 

15% -17% er standard max i f.ex i Storbritannia.

De fleste britiske rideskoler der har max vekt rundt 75 kg selv på de aller største og tyngste hestene, selv om hestene er godt trent og har saler tilpasset av salmaker med fagbrev.

Anonymkode: 9cc0c...0f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nyere studier går lavere enn 20%, som sagt er det utdatert. 

15% -17% er standard max i f.ex i Storbritannia.

De fleste britiske rideskoler der har max vekt rundt 75 kg selv på de aller største og tyngste hestene, selv om hestene er godt trent og har saler tilpasset av salmaker med fagbrev.

Anonymkode: 9cc0c...0f2

Link gjerne studiene 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...